Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

aissi
Susikoski
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2018 12:58 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja aissi »

Tuolla linkin takana on "foliohattuilua". Itseäni eniten kiinnostaisi tuo matkalaukun/salkun etsiminen hylystä, mikäli se siis pitää paikkansa.

"Late night 3 December 1994 Franson or the Swedish policeman Bo Wide ordered a diver (John) to go through the window of cabin 6129 on deck 6 and proceed into the corridor. For several hours the diver, following Swedish police instructions (Bo Wide), broke into cabins nos. 6118, 6124, 6130, 6132, 6134 and 6230, which were all thoroughly examined to locate one or more pieces of luggage or suitcases."

Kokonaisuudessaan mielenkiintoinen "artikkeli" ja nyt alkaa näyttämään siltä että ei ole ihan keksitty.
Tässä linkki tuohon josta jo mainitsin: http://www.heiwaco.com/epunkt116.htm

Ja tässä koko eepos: http://www.heiwaco.com/ekatastrofkurs.htm (645 sivua).
RL11/6
Axel Foley
Viestit: 2157
Liittynyt: Pe Elo 07, 2020 9:53 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja RL11/6 »

Venäjällä on noihin aikoihin ollut Itämerellä 8 sukellusvenettä. Vladimir Jegorov komensi niitä kaikkia silloin. Kenellä oli sotaharjoitus uppoamishetkellä? Räjähteetön harjoitustorbedo osunut vahingossa karattuaan aallokossa reitiltää?
Chili
Jane Marple
Viestit: 1003
Liittynyt: To Elo 04, 2011 9:31 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Chili »

Huh hei! Ihan mahdoton paniikki viihdepläjäyksestä!

Joku ihmettelee, että miten voi keulaportin kautta tulla niin paljon vettä, että laiva uppoaa niinkin nopeasti kuin miten Estonia upposi. Mutta samalla uskotaan, että keulaporttiin nähden pienestä reiästä kyljessä tulisi niin paljon, vettä, että se olisi mahdollista...

Keulaportin pettäminen on fakta. Ja sen äänen havainnointi tehtiin ja sen paukkumisen kuulivat kaikki pelastuneet.

Veden tulviminen keulaportin kautta autokannelle näkyi kameroissa ja siihen lähetettiin miehiä tutkimaan asiaa. Tämäkin on fakta, mikä ei miksikään muutu.

Matkustajan näkivät ylöstullessaan veden virtaavan autokannen ovien raoista portaikkoon...faktaa, joka ei muutu miksikään. Tukee keulaportin pettämisen ajankohtaa. Kuten myös keulaportin löytymispaikka.

Estonian uppoamismekanismi oli siinä, että laiva kallistui yli 30-astetta oikealle, perä painui alas - ja veden alle jääneet isot ikkunat murtuivat. Vettä tuli sisään hallitsemattomasti ikkunoista ja se vesi kulkeutui hallitsemattomasti pitkiä, avoimia käytäviä pitkin laivan sisuksiin.
Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Tuo Estonian reikä on todella hieman omituisen muotoinen. Tuolta löytyy googlehaulla esim. kun matkustaja-alus ja säiliöalus ovat törmänneet niin kuvaa matkustaja-aluksen reiästä ja tuo reikä on enemmänkin vaakasuoraan.

https://yle.fi/uutiset/3-8166433

Samoin tässä todella erikoinen syy rahtilaivan reiälle osoituksena että merellä voi sattua kaikenlaista, mutta tämänkin aluksen reikä on aivan eri muotoinen kuin Estonialla.

https://www.kaleva.fi/oululaisvarustamo ... -m/1821034
Avatar
OJ's Glove
Harjunpää
Viestit: 305
Liittynyt: La Tammi 04, 2020 12:01 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja OJ's Glove »

damfin kirjoitti: Ti Syys 29, 2020 9:54 am
OJ's Glove kirjoitti: Ti Syys 29, 2020 8:46 am
damfin kirjoitti: Ti Syys 29, 2020 8:31 am
Tosiaan sen koukun tekemä reikähän tuo uusi löydös ei ilmeisesti ole, mutta edelleen uskallan pitää mahdollisena että jos visiiri on jostain kiinni roikkuen taittunut laivan kylkeä vasten on veden voima voinut paiskata sen tuohon kohdalle niin että sen kulma on lävistänyt kyljen.
Tuossa on mun mielestä vain semmoinen ongelma, että keulavisiiri oli aika mintissä kunnossa lukuun ottamatta bulbin tekemää painaumaa. Maalit ja kaikki kulmat kunnossa, eli se ei todennäköisesti osunut ennen pohjaan painumista mihinkään muuhun kuin bulbiin.
No kun ei ollut, siinä nimenomaan on toinen kulma taittunut ihan niinkuin se olisi ottanut kunnolla kipeää johonkin, juuri sellainen kulma minkä muoto täsmäisi tuohon kyljessä olevaan vaurioon.

Mutta niinkuin MissMallard tuossa sanoi, mitä tuollainen reikä tuon kuvan mukaisella korkeudella sitten olisi saanut aikaiseksi, ei ainakaan upottanut laivaa, reikä on koostaan huolimatta liian pieni siihen, osastoidussa laivassa.
Niin, se on kyllä taittunut, mutta se on todennäköisesti tapahtunut jo kulmavisiirin irrotessa ja verrattain "nätisti". Maalipinta on kunnossa sekä kärki taittuman jälkeen suorana.

Reikä luonnollisesti nopeuttaa uppoamista ja uppoamisnopeushan tässä on monelle tutkijalle ollut se ongelma.
Yksinään se tuskin saisi laivaa upotettua, enkä ole tainnut nähdä kenenkään sellaista väittäneenkään. Kyllä se silti tutkia pitää.
Viimeksi muokannut OJ's Glove, Ti Syys 29, 2020 10:46 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
CPO
Remington Steele
Viestit: 213
Liittynyt: To Maalis 18, 2010 1:23 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja CPO »

Kun tuon löydetyin reiän näin, tuli ensimmäiseksi mieleen, että Estonia on törmännyt ajelehtivaan, 44 jalkaiseen merikonttiin. En tosin osaa sanoa voiko kontti aiheuttaa tuon 500-600T törmäysvoiman kuten joku hylkyasiantuntija on arvioinut.

Kontteja lipsahtelee mereen tasaisesti, ja varsinkin kun mietitään keliä mikä oli Estonian uppoamisen aikaan, todennäköisyys vain kasvaa. Jos vahdissa huomataan kontin putoaminen, vastuulliset perämiehet ilmoittavat asiasta, että siitä voidaan antaa merivaroitus, mutta osa tippumisista huomataan vasta myöhemmin, kun tulee esim. valoisaa.

Tämä toki herättää kysymyksiä, että aiheuttiko konttiin törmääminen sitten tuon visiirin pettämisenkin? Oliko kontteja meressä mahdollisesti useita?
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10631
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

OJ's Glove kirjoitti: Ti Syys 29, 2020 10:30 am
damfin kirjoitti: Ti Syys 29, 2020 9:54 am
OJ's Glove kirjoitti: Ti Syys 29, 2020 8:46 am

Tuossa on mun mielestä vain semmoinen ongelma, että keulavisiiri oli aika mintissä kunnossa lukuun ottamatta bulbin tekemää painaumaa. Maalit ja kaikki kulmat kunnossa, eli se ei todennäköisesti osunut ennen pohjaan painumista mihinkään muuhun kuin bulbiin.
No kun ei ollut, siinä nimenomaan on toinen kulma taittunut ihan niinkuin se olisi ottanut kunnolla kipeää johonkin, juuri sellainen kulma minkä muoto täsmäisi tuohon kyljessä olevaan vaurioon.

Mutta niinkuin MissMallard tuossa sanoi, mitä tuollainen reikä tuon kuvan mukaisella korkeudella sitten olisi saanut aikaiseksi, ei ainakaan upottanut laivaa, reikä on koostaan huolimatta liian pieni siihen, osastoidussa laivassa.
Niin, se on kyllä taittunut, mutta se on todennäköisesti tapahtunut jo kulmavisiirin irrotessa ja verrattain "nätisti". Maalipinta on kunnossa sekä kärki taittuman jälkeen suorana.

Reikä luonnollisesti nopeuttaa uppoamista ja uppoamisnopeushan tässä on monelle tutkijalle ollut se ongelma.
Yksinään se tuskin saisi laivaa upotettua, enkä ole tainnut nähdä kenenkään sellaista väittäneenkään. Kyllä se silti tutkia pitää.
estonia-keulavisiiri-1994.jpg
estonia-keulavisiiri-1994.jpg (84.78 KiB) Katsottu 1813 kertaa
Tuossa nyt jollain lailla näkyy se kulma, tuosta ei vaan oikein saa selvää tuon kulman lujuudesta mutta jossain toisesta suunnasta olevassa kuvassa se nyt ei ihan heppoiseltakaan näyttänyt, ja näkyi myös että kulman kärki oli painunut hieman kasaan.
Sikäli erikoista että lähes kaikissa animaatiossa on kuvattu keulavisiirin irrotessaan taittuneen toiselle puolelle laivaa, mutta silloin mikään ei selittäisi tuon kulman taittumista kun sehän ei olisi silloin osunut mihinkään, mutta jos keulavisiiri olisikin irrotessaan taittunut juuri tuon löydetyn reiän puolelle laivaa, niin mielestäni se olisi voinut hyvinkin iskeytyä voimalla laivan kupeeseen juuri tuo terävä kiilamainen kulma edellä, ja jos iskun voima olisi riittänyt siihen että tuo kulma olisi painunut laivan kyljestä läpi, se olisi seuraavassa liikkeessä taittunut juuri tuolla tavalla kun visiiri olisi kierähtänyt irti laivasta.
3251estonia3.jpg
3251estonia3.jpg (23.99 KiB) Katsottu 1813 kertaa
Tässä vielä kuva asennosta jossa Estonia makasi pohjassa silloin kun sitä tutkittiin... ihan vaan pohdittavaksi heille jotka pohtivat miksei tuota reikää silloin saatu kuvattua.
e18
Remington Steele
Viestit: 218
Liittynyt: To Syys 24, 2015 5:54 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja e18 »

Tuo visiiri taitaa painaa lähemmäs satatonnia niin se kun lähtee irti se painuu kyllä niin vauhdilla bulbin kautta alas pohjaan että ei varmana tee kylkeen reikää puoleenväliin laivan kylkeä.tuo reikä tarvii ison massan sivulta kylkeen ja sitä ei visiiri eikä mikään kelluva merikontti saa aikaan.

Se tuossa kylkitörmäys teoriassa ihmetyttää että mikä selittää visiirin tippumisen..ei sekään kylkitörmäyksestä irtoa.

Onko visiirin lommo/painaumakaan tullut bulbista vai onko se törmäysisku mikä rikko visiirin ja lukitukset?
napalanko
Rico Tubbs
Viestit: 1293
Liittynyt: La Marras 05, 2016 6:52 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja napalanko »

Onkos muuten tietoa onko tuo visiiri vielä tallessa jossain?
Vai onko "erehdyksessä" mennyt sulattoon..?
Neuvostoliitto 💯 1922-2022
e18
Remington Steele
Viestit: 218
Liittynyt: To Syys 24, 2015 5:54 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja e18 »

napalanko kirjoitti: Ti Syys 29, 2020 11:39 am Onkos muuten tietoa onko tuo visiiri vielä tallessa jossain?
Vai onko "erehdyksessä" mennyt sulattoon..?
Kiireellähän se vietiin ruotsin puolustusvoimien alueelle.
napalanko
Rico Tubbs
Viestit: 1293
Liittynyt: La Marras 05, 2016 6:52 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja napalanko »

Täytyy se kyllä muistaa että tuota laiva parkaa ei kyllä virolaisten käsissä mitenkään säästelty, että kyllä siitä varmasti revittiin kaikki irti, että kyllä siinä on rakenteet ja hitsaussaumat ollu lujilla, kun oikein isän kädesta on avo ja arvo antaneet ruoskaa! kurat!
Neuvostoliitto 💯 1922-2022
Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Rescuer kirjoitti: Ti Syys 29, 2020 6:36 am
sikakoira kirjoitti: Ma Syys 28, 2020 11:57 pm ^
Onhan noita sukellusveneitä ennenkin törmäillyt.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_s ... since_2000

Pitäisin melkein todennäköisimpänä vaihtoehtona tällähetkellä ja näillä tiedoilla.
Sukellusveneteoriaa vastaan sotii yksi oleellinen seikka. Sää. Sukellusveneen olisi pitänyt olla pintakulussa, mikä tuossa kelissä olisi köytännössä ollut mahdotonta. Noin raju törmäys olisi aiheuttanut myös sukellusveneen painerunkoon sen verran vaurioita, ettei sillä olisi enää sukellettu. Ja pintakulussa oleva sukellusvene olisi huomattu varmasti sen nilkuttaessa telakalle. Jos vene taas olisi ollut sukelluksissa osuessaan, niin osuman olisi pitänyt tulla torniin, jolloin sukellus vene olisi kyllä uponnut... Käytännössä ainut miten törmäys olisi voinut tapahtua on hätänousun yhteydessä, ja silloinkin tuskin olisi omin avuin telakalle päässyt.
Eikös poistuvasta aluksesta raportoitukkin jossain vaiheessa.Virolaisen mukaan käynnissä oli myös Ruotsin sotaharjoitus samaan aikaan.

Margus Kurm, former public prosecutor and former chairman of the Estonian government's investigation into the Estonian disaster
According to him, it is likely that the vessels were moving in the same direction and it was instead Estonia that grazed the submarine, which also caused the damage. "The question is what this submarine was doing on Estonia's route. During the same period, Swedish military exercises were also taking place in the same area. The second version is that the submarine was securing Estonia because there was a sensitive consignment on board Estonia. I tend to think that the second version is true."
Tuo visiiri taitaa painaa lähemmäs satatonnia niin se kun lähtee irti se painuu kyllä niin vauhdilla bulbin kautta alas pohjaan että ei varmana tee kylkeen reikää puoleenväliin laivan kylkeä.tuo reikä tarvii ison massan sivulta kylkeen ja sitä ei visiiri eikä mikään kelluva merikontti saa aikaan.
Tämä pitää paikkansa.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
Avatar
Petu
Frank Drebin
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 2:46 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Petu »

Täällä on sitten kaikenlaisia teorioita enemmän kuin tarpeeksi, samoin kuin kommenteissa löytyy runsaasti pelastautuneiden mielenkiintoisia kertomuksia laivan tapahtumista.

https://vastavalkea.fi/2016/09/28/tahta ... v-estonia/
ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

napalanko kirjoitti: Ti Syys 29, 2020 11:39 am Onkos muuten tietoa onko tuo visiiri vielä tallessa jossain?
Vai onko "erehdyksessä" mennyt sulattoon..?
Heh juu tämä kanssa yksi iso hämmästelyn aihe, että mistä se visiiri tänä päivänä löytyy. Luulisi, että voisi olla vaikka hyvä muistomerkki mutta onkohan tuota koskaan kansa päässyt katselemaan? Media joskus toki saanut pari kuvaa räpsiä jostain 100 metrin päästä
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10631
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

e18 kirjoitti: Ti Syys 29, 2020 11:17 am Tuo visiiri taitaa painaa lähemmäs satatonnia niin se kun lähtee irti se painuu kyllä niin vauhdilla bulbin kautta alas pohjaan että ei varmana tee kylkeen reikää puoleenväliin laivan kylkeä.
Oletko ikinä "heittänyt leipiä" kivillä, tai nähnyt kun moottorikelkalla ajetaan veden päällä?
Raskaskaan esine ei painu suoraan pohjaan jos se liikkuu vauhdilla, ja tuossa tapauksessa visiiri on liikkunut samaa vauhtia laivan kanssa.
Vastaa Viestiin