sikakoira kirjoitti: ↑Pe Loka 09, 2020 12:04 am
MissMallard kirjoitti: ↑To Loka 08, 2020 11:48 pm
pavlin kirjoitti: ↑To Loka 08, 2020 10:20 pm
Vielä ihan mielenkiinnosta kysyisin, kuinka moni teistä on lukenut kokonaisuudessaan virallisen tutkintaraportin ? Lisäksi katsonut 2008 tehdyn simulaation uppoamisesta ? Näissä isoissa asioissa kun ei monelle tahdo kelpaavan se virallinen "tylsä" selitys. Pitää väkisin hakea jotain sairasta skeidaa tilalle.
Kolmesti on tullut raportti luettua ja Estonia upposi juuri siihen mitä raportissa kerrotaan. Muu on ajanhaaskaa ja jonninjoutavaa öyhötystä.
Tämä on nyt niin uskomatonta paskaa että kuka edes viitsii tälläistä ulos heittää
Neiti Mallard ei ole edes vilkaissutkaan raporttia mutta tulee viisastelemaan tänne missä pohditaan vakavia asioita. Idiootiksi yleensä luokittelen tälläiset tapaukset.
Keeroppas sitten neiti Mallard meille kuinka se reikä sinne kylkeen syntyi. Kerro samalla miksi siitä ei mitään ole kerrottu. Vielä kerro sekin miksi reikä piti koittaa haudata soraan.
Nämä kun kerr
ot niin pyydän anteeksi karkeaa kielenkäyttöäni
Kiroilusi ja toisen idiootiksi haukkuminen ei anna kovin vakavasti otettavaa kuvaa itsestäsi, mutta se nokitteluista.
Itseasiassa olen tutustunut onnettomuustutkintaraporttiin sen minkä pystyn ilman insinööritason koulutusta. Ensimmäisen kerran heti kun raportti on ollut netissä saatavilla. Noin 5 vuotta sitten luin uudestaan ja nyt sitten lukaisin sen vielä yölukemisena pari viikkoa sitten. Tekninen osuus on valitettavasti tavapulliaiselle vähän hepreaa kun puhutaan vakavuusmittauksista ja vääntömomenteista jne.
En tiedä yritettiinkö juuri mitään yksittäistä reikää haudata soraan. Koko alus yritettiin haudata soraan ilmeisesti koska haluttiin turvata hautarauha ja se mikä on meren alle jäänyt se sinne tulee kätketyksi iäisiksi ajoiksi jotta vältettäisiin mitkään harrastajasukellusten pyhiinvaellukset alukselle ja mahdollinen sieltä esineiden ryövääminen jne. Itse asiassa tuo soraan peittäminen on minustakin huono idea ollut silloin aikoinaan.
Reikä on tullut Estoniaan jostakin rungon vääntymisestä kun se on maannut peränsä päällä ja siitä kallistunut pohjaan jonne on kuitenkin jollakin voimalla iskeytynyt. Siellä on ollut ulkoisia voimia veden paineesta jne ja sisäisiä voimia lastista jne johtuen. Jos katsotte esim. Costa Concordian noston jälkeistä kuvaa itse aluksesta niin aik mittavia vaurioita siinä on. Toki itse onnettomuus oli erilainen kuin Estonialla ja olosuhteet täysin toiset jne mutta osoitus että peltiä/rautaa ne laivat vain ovat.
Estonian kohdalla siellä merenpohjassa voi myös olla kivi tms johon alus on pohjassa iskeytynyt.
Ja tämä on siis oma mielipiteeni. Uskokoon jokainen mihin haluaa mutta itse uskon viralliseen raporttiin ja mielestäni keskustelu ja spekulointi voi olla viihdyttävää ja jännittävää muista vaihtoehdoista, mutta pidän sitä liiallisessa muodossa ajantuhlauksena ja henkilökohtaisesti uskon itse raporttiin.
Kuva ruhjoutuneesta Costa Concordiasta oheisesta linkistä:
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000002676897.html