Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

HJK kirjoitti:
Su Loka 11, 2020 5:27 am
Pientä pohdintaa. Mitä jos estonia olisikin kääntynyt nopeasti ympäri niin kuin tuossa tilanteessa pitäisi käydä, voisiko pelastuneiden määrä olla jopa pienempi? Ja kuinka ylösalaisin olevasta laivasta olisi saatu ihmiset ulos? olisiko laivan voinut kääntää jollain tekniikalla?
Tuskin olisi aika riittänyt. Ja perään vielä, että sanotaan vaikka, että olisi ollut 300 eloonjäänyttä jossain ilmataskuissa niin kyllähän melkoinen kilinä ja kolina tuossa kävisi ja se on lopullinen tuomio sitten.

Toki voisi aina miettiä skenaariota missä oltaisiin nopealla aikataululla saatu kunnon kalusto paikalle ja Estonia saatu nostettua vaikka päivässä ylös jotakuinkin siinä asennossa missä se meren pohjassa makoili silloin mutta tietysti täysin mahdotonta käytännössä eihän yksikään valtio pysty tänäkään päivänä tälläistä operaatiota suorittaa näin lyhyellä varoitusajalla. Mutta pointtina se, että olisiko silloin ehkä voitu spekulaatiotasolla pelastaa mahdollisiin ilmataskuihin jumiin jääneet uhrit. Syvyys kuiteskin vain se 40-80 metriä.

Epäilen, että ei olisi vaan olisi tappanut loputkin kun laivaan tulee lisää vettä. En tiedä miten paineistus noissa syvyyksissä toimii jos vaikka istut hytissä mihin jää ilmatasku ja laivaa ollaan nostamassa. Siihen en ota kantaa koska ei ole niin mitään tietoa asiasta. Mutta tää menee täysin höpöttelyn puolelle. Noh ylipäänsä järjetön teoria mielestäni lähteä pohjassa laivaa kääntämään. Mission impossible ja ei sillä ainakaan yhtään elävää olentoa pinnalle saada

XiphiasGladius
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: Su Elo 25, 2019 5:57 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja XiphiasGladius »

ammattiamatööri kirjoitti:
Su Loka 11, 2020 6:06 am
HJK kirjoitti:
Su Loka 11, 2020 5:27 am
Pientä pohdintaa. Mitä jos estonia olisikin kääntynyt nopeasti ympäri niin kuin tuossa tilanteessa pitäisi käydä, voisiko pelastuneiden määrä olla jopa pienempi? Ja kuinka ylösalaisin olevasta laivasta olisi saatu ihmiset ulos? olisiko laivan voinut kääntää jollain tekniikalla?
Tuskin olisi aika riittänyt. Ja perään vielä, että sanotaan vaikka, että olisi ollut 300 eloonjäänyttä jossain ilmataskuissa niin kyllähän melkoinen kilinä ja kolina tuossa kävisi ja se on lopullinen tuomio sitten.

Toki voisi aina miettiä skenaariota missä oltaisiin nopealla aikataululla saatu kunnon kalusto paikalle ja Estonia saatu nostettua vaikka päivässä ylös jotakuinkin siinä asennossa missä se meren pohjassa makoili silloin mutta tietysti täysin mahdotonta käytännössä eihän yksikään valtio pysty tänäkään päivänä tälläistä operaatiota suorittaa näin lyhyellä varoitusajalla. Mutta pointtina se, että olisiko silloin ehkä voitu spekulaatiotasolla pelastaa mahdollisiin ilmataskuihin jumiin jääneet uhrit. Syvyys kuiteskin vain se 40-80 metriä.

Epäilen, että ei olisi vaan olisi tappanut loputkin kun laivaan tulee lisää vettä. En tiedä miten paineistus noissa syvyyksissä toimii jos vaikka istut hytissä mihin jää ilmatasku ja laivaa ollaan nostamassa. Siihen en ota kantaa koska ei ole niin mitään tietoa asiasta. Mutta tää menee täysin höpöttelyn puolelle. Noh ylipäänsä järjetön teoria mielestäni lähteä pohjassa laivaa kääntämään. Mission impossible ja ei sillä ainakaan yhtään elävää olentoa pinnalle saada

Tuossa kelissä, laivan kääntyessä nopeasti ylösalaisin, epäilen ettei kukaan olisi selviytynyt. Nyt oli sentään aikaa osalla matkustajista nousta sängystä ja hakeutua venekannelle.

Kääntäähän se laiva pitää nostoa varten joka tapauksessa ja se tuosta nosto-operaatiosta tekikin niin vaarallisen että monet firmat kieltäytyivät urakasta suoraan, Ruotsin sitä aikoinaan tiedustellessa pelastusyrityksiltä.

Muistaakseni myös kurskissa oli joitain elonjääneitä vielä hetki uppoamisen jälkeen, mutta olivat lopultahukkuneet/tukehtuneet ennen kuin alus saatiin nostettua.

reinoo
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2019 1:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja reinoo »

XiphiasGladius kirjoitti:
Su Loka 11, 2020 8:07 am
ammattiamatööri kirjoitti:
Su Loka 11, 2020 6:06 am
HJK kirjoitti:
Su Loka 11, 2020 5:27 am
Pientä pohdintaa. Mitä jos estonia olisikin kääntynyt nopeasti ympäri niin kuin tuossa tilanteessa pitäisi käydä, voisiko pelastuneiden määrä olla jopa pienempi? Ja kuinka ylösalaisin olevasta laivasta olisi saatu ihmiset ulos? olisiko laivan voinut kääntää jollain tekniikalla?
Tuskin olisi aika riittänyt. Ja perään vielä, että sanotaan vaikka, että olisi ollut 300 eloonjäänyttä jossain ilmataskuissa niin kyllähän melkoinen kilinä ja kolina tuossa kävisi ja se on lopullinen tuomio sitten.

Toki voisi aina miettiä skenaariota missä oltaisiin nopealla aikataululla saatu kunnon kalusto paikalle ja Estonia saatu nostettua vaikka päivässä ylös jotakuinkin siinä asennossa missä se meren pohjassa makoili silloin mutta tietysti täysin mahdotonta käytännössä eihän yksikään valtio pysty tänäkään päivänä tälläistä operaatiota suorittaa näin lyhyellä varoitusajalla. Mutta pointtina se, että olisiko silloin ehkä voitu spekulaatiotasolla pelastaa mahdollisiin ilmataskuihin jumiin jääneet uhrit. Syvyys kuiteskin vain se 40-80 metriä.

Epäilen, että ei olisi vaan olisi tappanut loputkin kun laivaan tulee lisää vettä. En tiedä miten paineistus noissa syvyyksissä toimii jos vaikka istut hytissä mihin jää ilmatasku ja laivaa ollaan nostamassa. Siihen en ota kantaa koska ei ole niin mitään tietoa asiasta. Mutta tää menee täysin höpöttelyn puolelle. Noh ylipäänsä järjetön teoria mielestäni lähteä pohjassa laivaa kääntämään. Mission impossible ja ei sillä ainakaan yhtään elävää olentoa pinnalle saada

Tuossa kelissä, laivan kääntyessä nopeasti ylösalaisin, epäilen ettei kukaan olisi selviytynyt. Nyt oli sentään aikaa osalla matkustajista nousta sängystä ja hakeutua venekannelle.

Kääntäähän se laiva pitää nostoa varten joka tapauksessa ja se tuosta nosto-operaatiosta tekikin niin vaarallisen että monet firmat kieltäytyivät urakasta suoraan, Ruotsin sitä aikoinaan tiedustellessa pelastusyrityksiltä.

Muistaakseni myös kurskissa oli joitain elonjääneitä vielä hetki uppoamisen jälkeen, mutta olivat lopultahukkuneet/tukehtuneet ennen kuin alus saatiin nostettua.
Rockwater olis nostanu ylös helppo homma. ruotsi se päätti yksin ettei nosteta.

XiphiasGladius
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: Su Elo 25, 2019 5:57 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja XiphiasGladius »

reinoo kirjoitti:
Su Loka 11, 2020 8:22 am
XiphiasGladius kirjoitti:
Su Loka 11, 2020 8:07 am
ammattiamatööri kirjoitti:
Su Loka 11, 2020 6:06 am

Tuskin olisi aika riittänyt. Ja perään vielä, että sanotaan vaikka, että olisi ollut 300 eloonjäänyttä jossain ilmataskuissa niin kyllähän melkoinen kilinä ja kolina tuossa kävisi ja se on lopullinen tuomio sitten.

Toki voisi aina miettiä skenaariota missä oltaisiin nopealla aikataululla saatu kunnon kalusto paikalle ja Estonia saatu nostettua vaikka päivässä ylös jotakuinkin siinä asennossa missä se meren pohjassa makoili silloin mutta tietysti täysin mahdotonta käytännössä eihän yksikään valtio pysty tänäkään päivänä tälläistä operaatiota suorittaa näin lyhyellä varoitusajalla. Mutta pointtina se, että olisiko silloin ehkä voitu spekulaatiotasolla pelastaa mahdollisiin ilmataskuihin jumiin jääneet uhrit. Syvyys kuiteskin vain se 40-80 metriä.

Epäilen, että ei olisi vaan olisi tappanut loputkin kun laivaan tulee lisää vettä. En tiedä miten paineistus noissa syvyyksissä toimii jos vaikka istut hytissä mihin jää ilmatasku ja laivaa ollaan nostamassa. Siihen en ota kantaa koska ei ole niin mitään tietoa asiasta. Mutta tää menee täysin höpöttelyn puolelle. Noh ylipäänsä järjetön teoria mielestäni lähteä pohjassa laivaa kääntämään. Mission impossible ja ei sillä ainakaan yhtään elävää olentoa pinnalle saada

Tuossa kelissä, laivan kääntyessä nopeasti ylösalaisin, epäilen ettei kukaan olisi selviytynyt. Nyt oli sentään aikaa osalla matkustajista nousta sängystä ja hakeutua venekannelle.

Kääntäähän se laiva pitää nostoa varten joka tapauksessa ja se tuosta nosto-operaatiosta tekikin niin vaarallisen että monet firmat kieltäytyivät urakasta suoraan, Ruotsin sitä aikoinaan tiedustellessa pelastusyrityksiltä.

Muistaakseni myös kurskissa oli joitain elonjääneitä vielä hetki uppoamisen jälkeen, mutta olivat lopultahukkuneet/tukehtuneet ennen kuin alus saatiin nostettua.
Rockwater olis nostanu ylös helppo homma. ruotsi se päätti yksin ettei nosteta.
Smit Tak, joka omistaa koko Rockwaterin kieltäytyi hyvin yksiselitteisesti, vaara työntekijöille on liian suuri.

XiphiasGladius
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: Su Elo 25, 2019 5:57 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja XiphiasGladius »

Smit Tak ei siis lopulta ollut halukas ottamaan sitä riskiä, joka olisi ensin tullut sukeltajille nimenomaan aluksen kääntämisestä veden alla. Ja noston jälkeen sitä riskiä työntekijöiden fyysiselle sekä mielenterveydelle, kun aluksesta olisi pitänyt siivota, sekä lajitella pois yli 500 ihmisen pahoin mädäntyneet jäänteet.

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Se mikä tästä Estonian onnettomuudesta pistää silmään niin onnettomuus on ollut valtava tragedia ja tietysti uhrien omaisille erityisesti, samoin pelastuneille ja heidän läheisilleen. Tämä on ollut valtiollisesti suuri tragedia Virolle, Ruotsille, Suomelle, Itämeren rantavaltioille ja koko merenkulkuhistorialle.

Koska Virolla ei ollut resursseja onnettomuuden aikaan lyödä tutkintaan enempää omaa panostaan kuin tutkimuskomission osalta niin jotenkin tässä on menty Ruotsin "sanelupolitiikan" mukaan. Toki ruotsalaisia myös menehtyi valitettavasti valtavasti onnettomuudessa. Alus kuitenkin oli virolainen ja Viron lipun alla joten ilmiselvästi tästä on jäänyt jotakin katkeruuksia valtioiden välille. Jotenkin tuntuu ettei Virossa ole oltu tyytyväisiä Ruotsin toimiin ja Ruotsissa esim. uhrien omaiset eivät selvästikkään ole olleet tyytyväisiä Ruotsin hallituksen toimiin suhteessa Estoniaan.

Tuntuu että Virosta osoitellaan jotenkin Ruotsin suuntaan ja sitten Ruotsista jotenkin osoitellaan Suomen suuntaan että Suomella olisi jotakin mysteeristä tietoa enemmän kuin esim. Ruotsilla ja Virolla. Alushan makaa kansainvälisellä merialueella mutta Suomi kuitenkin sitten vastaa aluksen hautarauhasta ja koskemattomuudesta vaikka Suomi ei tavallaan liity koko onnettomuuteen millään tavalla muuta kuin että aluksella oli matkustajina joitakin suomalaisia, alus liikennöi ennen Viron lipun alle siirtymistä Suomesta käsin ja hätäkutsun vastaanottivat suomalais-ruotsalaiset kapteenit ja alukset. Myös pelastustoimissa suomalaiset tietysti olivat aktiivisia mutta näin kai toimitaan kaikkien valtioiden välillä eli apua tarjotaan kuka sitä apua kulloinkin kaipaa.

Eli kyllä pinnan alla jotenkin kytee myös valtiollisella tasolla ja ehkä olisi nyt hyvä että virolaiset tekisivät oman tutkintansa niin saisivat jonkinlaisen sielunrauhan onnettomuuden suhteen. Suomi on tässä välissä vähän kuin tennisverkko jonka ylitse pallotellaan Viron ja Ruotsin välillä.

reinoo
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2019 1:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja reinoo »

MissMallard kirjoitti:
Su Loka 11, 2020 10:58 am
Se mikä tästä Estonian onnettomuudesta pistää silmään niin onnettomuus on ollut valtava tragedia ja tietysti uhrien omaisille erityisesti, samoin pelastuneille ja heidän läheisilleen. Tämä on ollut valtiollisesti suuri tragedia Virolle, Ruotsille, Suomelle, Itämeren rantavaltioille ja koko merenkulkuhistorialle.

Koska Virolla ei ollut resursseja onnettomuuden aikaan lyödä tutkintaan enempää omaa panostaan kuin tutkimuskomission osalta niin jotenkin tässä on menty Ruotsin "sanelupolitiikan" mukaan. Toki ruotsalaisia myös menehtyi valitettavasti valtavasti onnettomuudessa. Alus kuitenkin oli virolainen ja Viron lipun alla joten ilmiselvästi tästä on jäänyt jotakin katkeruuksia valtioiden välille. Jotenkin tuntuu ettei Virossa ole oltu tyytyväisiä Ruotsin toimiin ja Ruotsissa esim. uhrien omaiset eivät selvästikkään ole olleet tyytyväisiä Ruotsin hallituksen toimiin suhteessa Estoniaan.

Tuntuu että Virosta osoitellaan jotenkin Ruotsin suuntaan ja sitten Ruotsista jotenkin osoitellaan Suomen suuntaan että Suomella olisi jotakin mysteeristä tietoa enemmän kuin esim. Ruotsilla ja Virolla. Alushan makaa kansainvälisellä merialueella mutta Suomi kuitenkin sitten vastaa aluksen hautarauhasta ja koskemattomuudesta vaikka Suomi ei tavallaan liity koko onnettomuuteen millään tavalla muuta kuin että aluksella oli matkustajina joitakin suomalaisia, alus liikennöi ennen Viron lipun alle siirtymistä Suomesta käsin ja hätäkutsun vastaanottivat suomalais-ruotsalaiset kapteenit ja alukset. Myös pelastustoimissa suomalaiset tietysti olivat aktiivisia mutta näin kai toimitaan kaikkien valtioiden välillä eli apua tarjotaan kuka sitä apua kulloinkin kaipaa.

Eli kyllä pinnan alla jotenkin kytee myös valtiollisella tasolla ja ehkä olisi nyt hyvä että virolaiset tekisivät oman tutkintansa niin saisivat jonkinlaisen sielunrauhan onnettomuuden suhteen. Suomi on tässä välissä vähän kuin tennisverkko jonka ylitse pallotellaan Viron ja Ruotsin välillä.
Suomi vartioi estoniaa siks kun se makaa suomen mannerjalustalla ja kalastus alueella.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10563
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

XiphiasGladius kirjoitti:
Su Loka 11, 2020 9:48 am
Smit Tak ei siis lopulta ollut halukas ottamaan sitä riskiä, joka olisi ensin tullut sukeltajille nimenomaan aluksen kääntämisestä veden alla. Ja noston jälkeen sitä riskiä työntekijöiden fyysiselle sekä mielenterveydelle, kun aluksesta olisi pitänyt siivota, sekä lajitella pois yli 500 ihmisen pahoin mädäntyneet jäänteet.
Kyllä minäkin muistelen että silloin aikoinaan nuo riskit olivat nimenomaan yksi suurimpia syitä siihen ettei laivaa alettu nostamaan, eikä myöskään sukeltamaan ruumiita pois laivan sisältä.
Sen lisäksi että operaatio olisi ollut muutenkin vaivalloinen, niin kuten kuvista nähdään laiva makaa melko jyrkässä savisessa rinteessä, eli sen vakaudesta ei ole minkäänlaisia takuita, jos siellä ruvetaan operoimaan mitään niin tuo savipohja voi milloin hyvänsä antaa periksi ja laiva lähteä kaatumaan rinnettä alas.
Se oli käsittääkseni yhtenä syynä myöskin siihen että sinne sitä hiekkaa ajettiin, sillä saatiin hieman tuettua tuota savipatjaa niin että laiva pysyisi paikallaan.

e18
Remington Steele
Viestit: 216
Liittynyt: To Syys 24, 2015 5:54 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja e18 »

Taisi olla niin että se sukelluksen vaarallisuus otettiin peittelijänä toimivan ruotsin puolesta korttina pöytään ettei sinne voi mennä.

Sinne menneet sukeltajat ei ole kuitenkaan nähneet hylyllä operointia liian vaarallisena.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10563
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

e18 kirjoitti:
Su Loka 11, 2020 12:06 pm
Taisi olla niin että se sukelluksen vaarallisuus otettiin peittelijänä toimivan ruotsin puolesta korttina pöytään ettei sinne voi mennä.

Sinne menneet sukeltajat ei ole kuitenkaan nähneet hylyllä operointia liian vaarallisena.
Moniko noista sukeltajista operoi laivan sisällä?
Toisaalta harvoinhan nuo sukeltajat mitään riskiä itse missään tunnistavat, kaikki on vaan jännittävää ja kivaa, siksi kai varsinkin näitä suomalaisia sukeltajia kaiken maailman luoliin niin usein kuoleekin.

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Tuli kuunneltua tuo youtuben Estonian mayday-tribuutti. Kylmäävä kooste. Estonian hätäviestistä kaikui läpi epätoivoinen tilanne. Laivojen välisessä keskustelussa kävi myös välittömästi ilmi viestiliikenteen häiriköinti.

Europan kapteeni hoiti oman vastuukenttänsä... aivan jäätävällä ammattitaidolla. Miten karisma voi välittyä noin tehokkaasti pelkän äänen kautta? Hänen hermonsa pysyi koko ajan kurissa ja kuinka tehokkaasti hän organisoikaan muiden laivojen toiminnan. Kun Mariella kysyi toimintaohjeita, kun huomasivat olevansa keskellä veden varassa olevaa ihmisjoukkoa, niin antoi siihenkin parhaan mahdollisen toimintaohjeen.

Vaikka itse olin Estonian uppoamisen aikaan melko nuori, muistan kyllä kyllä sen harmaan ja sateisen aamun kun radiossa kerrottiin Estonian onnettomuudesta. Sittemmin on tullut pääosin työelämän kautta tutustuttua henkilöihin, jotka ovat olleet joko matkustajina tai töissä niillä laivoilla, jotka apuun saapuivat. Kukaan ei ole suostunut tarkemmin kertomaan asiasta, kuin että se oli hirveintä mitä elämässään on kokenut. Ja kyllähän esimerkiksi niistä videotallenteista, joita aalloilla keikkuvista pelastustuslautoista on julkaistu, välittyy se avuttomuus, kun näkee että ihmisiä on hädässä paleltumassa hengiltä, välimatkaakaan ei ole paljoa, mutta mitään ei pysty tekemään kuin odottaa että helikopterit löytävät lautan luo pelastamaan yksi kerrallaan ne, ketkä ovat vielä apun tavoitettavissa.

Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5039
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Sinällään kun miettii sitä että Estonia tapahtui niinkin hiljattain kuin 90-luvulla jolloin oli jo ympäristötietoisuus ja Itameren haavoittuvuus tiedossa, niin todella vastuuntunnotonta jättää hylky merenpohjaan etenkin kun melko matalassa vedessä tuo makaa. Ruotsi antoi sentään imeä raskaat polttoöljyt pois... Mutta joitain osia tutkimisen jälkeen nakattiin takaisin mereen. siis WTF??

On aivan ymmärrettävää, että Itämeressä makailee hylkyjä kaikilta varmaan kaikilta kirjoitetun historian vuosisadoilla, mutta niiden uppoamiseen aikaan ei ole ollut mahdollisuuksia hylkyjä nostaa. Eikä puupurtilot ole samalla tavalla ympäristöhaitta, kuin autolautta jonka uumenissa on ties mitä sellaista, mikä ei Itämeren ekosysteemiin kuulu. Tästäkin näkökulmasta Ruotsi ansaitsee syvää paheksuntaa, pitää Itämerta roskiksena. Estonian nostaminen olisi ollut konkreettinen ympäristöteko Itämeren saatuttamista vastaan.

voihantoki
Alibin satunnaislukija
Viestit: 52
Liittynyt: La Huhti 04, 2015 1:58 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja voihantoki »


Oikeusnotaari
Lauri Hanhivaara
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 23, 2020 9:25 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Oikeusnotaari »

voihantoki kirjoitti:
Su Loka 11, 2020 12:59 pm
Iltasanomissa asiaa tästä.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/32a8 ... d57be6212c
"Suomen onnettomuustutkimuskeskuksen, Otkesin, johtava tutkija ja Estonia-asiantuntija Kai Valonen sanoo, että sotilasmateriaalien kuljettaminen Estonialla Virosta Ruotsiin tuli julki vuonna 2004.

– Laivojen kyydissä on tänäkin päivänä sotilasmateriaalia eli ei siinä sinänsä ole mitään ihmeellistä, eivätkä laivat tyypillisesti uppoa sen takia, kertoo Valonen nyt."


Onko tosiaan näin? Eli on siis ihan ok ja normaalia käyttää matkustajalauttaa entisen suurvallan aseteknologian salakuljettamiseen? Ja nimenomaan salakuljettamiseen, koska asia kiistettiin valtiotasolla systemaattisesti kymmenen vuoden ajan ennen asian paljastumista 2004.
Vääryys ja kohtuuttomuus

Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Hermione kirjoitti:
Su Loka 11, 2020 12:37 pm
Sinällään kun miettii sitä että Estonia tapahtui niinkin hiljattain kuin 90-luvulla jolloin oli jo ympäristötietoisuus ja Itameren haavoittuvuus tiedossa, niin todella vastuuntunnotonta jättää hylky merenpohjaan etenkin kun melko matalassa vedessä tuo makaa. Ruotsi antoi sentään imeä raskaat polttoöljyt pois... Mutta joitain osia tutkimisen jälkeen nakattiin takaisin mereen. siis WTF??

On aivan ymmärrettävää, että Itämeressä makailee hylkyjä kaikilta varmaan kaikilta kirjoitetun historian vuosisadoilla, mutta niiden uppoamiseen aikaan ei ole ollut mahdollisuuksia hylkyjä nostaa. Eikä puupurtilot ole samalla tavalla ympäristöhaitta, kuin autolautta jonka uumenissa on ties mitä sellaista, mikä ei Itämeren ekosysteemiin kuulu. Tästäkin näkökulmasta Ruotsi ansaitsee syvää paheksuntaa, pitää Itämerta roskiksena. Estonian nostaminen olisi ollut konkreettinen ympäristöteko Itämeren saatuttamista vastaan.
Ympäristötietoisuus ei ehkä ollut ihan sillä tasolla kuitenkaan kuin tänä päivänä.
Toki Estoniasta poistettiin polttoöljyä mutta Estonian sisällä on edelleen autot autokannella polttoaineineen, öljyineen ja renkaineen. Valtava määrä roskaa aluksen sisällä tavaroiden, esineiden jne muodossa + muu aluksen materiaali jne.

Mutta itseasiassa näitä eri aluksia puhdistettuina jne upotetaan harvakseltaan maailmalla lisäämään meren monimuotoisuutta antamalla kaloille ja mereneläville suojapaikkoja jne. Laiva toimii riuttana meressä.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/d03 ... 90eeb924bb

Vastaa Viestiin