Ainakaan vastaavaa monttua ei ole koskaan minkään rasituksen vuoksi syntynyt. Asia on harvinaisen selvä ja kyseessä on törmäys kaiken tiedossa olevan datan perusteella. Nyt tarvitsee vain tutkia asia huolella.Hermione kirjoitti: ↑Pe Loka 16, 2020 4:39 pm Tuohon mistä kirjoiteltiin hieman aiemmin, repeämän mahdollisesta sijainnista lohkojen liitoskohdassa, niin onko sellaista tapahtunut aikaisemmin, että laiva olisi revennyt liitoskohdasta jostain syystä rakenteen oman sisäisen jännitteen seurauksena? Asia on jotenkin todella hankala hahmottaa, miten tällainen vaurio voisi syntyä ilman ulkopuolista rasitusta, ja 20 m/s tuulen aiheuttama aallokko ei kuitenkaan ole mikään hirmumyrsky vaan kohtuullisen normaali merenkäynti kuitenkin?
Estonia
Valvoja: Moderaattorit
Re: Estonia
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
Re: Estonia
Onnettomuustutkintaa ei vertaisarvioida, vaan sen oletetaan olevan tekijöidensä itse säätelemä prosessi, jonka kritisointi yleisesti koetaan vahvan vastarinnan tai ainakin naurettavaksi leimaamisen arvoiseksi. Yliopistomaailmassa vertaisarvio on tärkeä työkalu, ehkä nähdyn ja koetun perusteella se pitäisi ottaa myös osaksi onnettomuustutkimuksia. Näin varmistettaisiin tai ainakin saataisiin todennäköisemmäksi puolueettomuus, sekä karsittaisiin inhimilliset tai jopa tahalliset virheet vähemmäksi.XiphiasGladius kirjoitti: ↑Pe Loka 16, 2020 7:34 pm ^
Vertaisarviointi nimenomaan on se työkalu, jolla eri yliopistojen tutkijat kommentoivat niitä tutkimuksia, eli millä yliopistot säätelevöt tekemänsä tutkimuksen laatua.
Re: Estonia
Kyllähän siinä ulkopuolista rasitusta on kovasti, kun laivan rakenteelle liian kovassa merenkäynnissä tuollainen yli 10 000 tonnin hökötys uppoaa perä edellä pohjaan. Kova höykytys siinä on kohdistunut runkoon, varsinkin kun se on suurelta osin täyttynyt vedellä.Hermione kirjoitti: ↑Pe Loka 16, 2020 4:39 pm Tuohon mistä kirjoiteltiin hieman aiemmin, repeämän mahdollisesta sijainnista lohkojen liitoskohdassa, niin onko sellaista tapahtunut aikaisemmin, että laiva olisi revennyt liitoskohdasta jostain syystä rakenteen oman sisäisen jännitteen seurauksena? Asia on jotenkin todella hankala hahmottaa, miten tällainen vaurio voisi syntyä ilman ulkopuolista rasitusta, ja 20 m/s tuulen aiheuttama aallokko ei kuitenkaan ole mikään hirmumyrsky vaan kohtuullisen normaali merenkäynti kuitenkin?
En usko hetkeäkään mihinkään törmäykseen tai räjähdykseen. Eiköhän seismologit olisi tuollaisen huomanneet, mitään erikoisempaa värinäähän ei tuolloin havaittu.
Näen salaliiton siinä, että tuollainen laiva on ylipäätään seilannut ko. reitillä. Jos joku salaliitto siis pitää nähdä. Ei ollut riittävän merikelpoinen. Merenkurkun liikenteeseen ollut käyttökelpoinen ja täysin riittävä, toki visiiri olisi siinäkin saanut olla parempi ihan varmuuden vuoksi.
-
- Vähänniinkuharrastaja
- Viestit: 96
- Liittynyt: Su Elo 25, 2019 5:57 pm
Re: Estonia
https://www.marineinsight.com/naval-arc ... egion/amp/Hermione kirjoitti: ↑Pe Loka 16, 2020 4:39 pm Tuohon mistä kirjoiteltiin hieman aiemmin, repeämän mahdollisesta sijainnista lohkojen liitoskohdassa, niin onko sellaista tapahtunut aikaisemmin, että laiva olisi revennyt liitoskohdasta jostain syystä rakenteen oman sisäisen jännitteen seurauksena? Asia on jotenkin todella hankala hahmottaa, miten tällainen vaurio voisi syntyä ilman ulkopuolista rasitusta, ja 20 m/s tuulen aiheuttama aallokko ei kuitenkaan ole mikään hirmumyrsky vaan kohtuullisen normaali merenkäynti kuitenkin?
Tuossa on artikkeli mikä hieman selittää ilmiötä.
Ja kyllä noita on tapahtunut, yleisempää toki rahtialuksilla, muttei ennenkuulumatonta matkustaja-aluksillakaan.
-
- Remington Steele
- Viestit: 211
- Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm
Re: Estonia
Porkkalan seismografian laitokselta sanotaan ihan selvästi, että ei heidän datallaan voi sanoa juuta eikä jaata törmäyksestä tai räjähdyksestä. Vaikka tätähän JAIC tykkää väittää.
Tässä käännös suomeksi.Seismogrammet från Porkala
Spotlight har också faktagranskat påståendet om att Porkala seismologiska mätstation skulle ha gett utslag under Estonias förlisning, närmare 175 kilometer därifrån.
Det visar sig vara ett missförstånd att seismogrammet skulle ha registrerat ögonblicket då Estonia sjönk och träffade havsbotten.
Detta hävdas i en stor och ofta citerad simulationsanalys som svenska staten beställde av ansedda Hamburgische Schiffbau-Versuchsanstalt 2008.
Det stämmer inte heller att seismogrammet skulle utesluta en explosion ombord på Estonia, som haverikommissionens försvarare länge hävdat.
- Det stämmer att vi kan utesluta att Estonia sänktes av en 50 kilos mina. Men sprängladdningar på fem kilo eller mindre skulle inte ha registrerats. Bruset var för stort och avståndet för långt, säger Timo Tiira, chef för seismologiska institutet vid Helsingfors universitet.
För att spränga hål på fartygsplåt räcker 3-4 kg trotyl.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/ ... -forsvunna
Spotlight on myös tosiasiallisesti tarkistanut väitteen, jonka mukaan Porkkalan seismologinen mittausasema olisi herättänyt Estonian uppoamisen aikana lähes 175 kilometrin päässä.
Osoittautuu väärinkäsitykseksi, että seismogrammi olisi rekisteröinyt hetken, jolloin Estonia upposi ja osui merenpohjaan.
Tätä väitetään suuressa ja usein siteeratussa simulaatioanalyysissä, jonka Ruotsin valtio tilasi arvostetulta Hamburgische Schiffbau-Versuchsanstalt 2008:lta (HSVA).
Ei ole myöskään totta, että seismogrammi sulkisi pois räjähdyksen Estoniassa, kuten onnettomuustutkintalautakunnan puolustajat ovat jo pitkään väittäneet.
- On totta, että voimme sulkea pois sen, että Estonia upposi 50 kilon miinaan. Mutta viiden kilon tai sitä pienempiä räjähdyspanoksia ei olisi rekisteröity. Melu oli liian suuri ja etäisyys liian pitkä, kertoo Helsingin yliopiston seismologisen instituutin johtaja Timo Tiira.
Reikien puhaltamiseksi aluksen peltipeleille riittää 3-4 kg trotyyliä.
-
- Remington Steele
- Viestit: 211
- Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm
Re: Estonia
Näyttääkö tämä mielestäsi Estonian reijältä?XiphiasGladius kirjoitti: ↑Pe Loka 16, 2020 8:27 pmhttps://www.marineinsight.com/naval-arc ... egion/amp/Hermione kirjoitti: ↑Pe Loka 16, 2020 4:39 pm Tuohon mistä kirjoiteltiin hieman aiemmin, repeämän mahdollisesta sijainnista lohkojen liitoskohdassa, niin onko sellaista tapahtunut aikaisemmin, että laiva olisi revennyt liitoskohdasta jostain syystä rakenteen oman sisäisen jännitteen seurauksena? Asia on jotenkin todella hankala hahmottaa, miten tällainen vaurio voisi syntyä ilman ulkopuolista rasitusta, ja 20 m/s tuulen aiheuttama aallokko ei kuitenkaan ole mikään hirmumyrsky vaan kohtuullisen normaali merenkäynti kuitenkin?
Tuossa on artikkeli mikä hieman selittää ilmiötä.
Ja kyllä noita on tapahtunut, yleisempää toki rahtialuksilla, muttei ennenkuulumatonta matkustaja-aluksillakaan.
Laitoin matkaan myös meemin, josta näette miten Otkes reagoi rysähdyksen ääneen MS Estonialla, kjeh kjeh.
- Liitteet
-
- Screenshot 2020-10-16 at 20.32.31.png (310.33 KiB) Katsottu 1143 kertaa
-
- photo_2020-10-15_23-25-33.jpg (70.04 KiB) Katsottu 1143 kertaa
Re: Estonia
Tämän ketjun sivulla 89 on linkattu minun hahmotelmat siitä onko videolla s- vai e-kirjain. Jos se olisi s, niin osuma olisi vakaajan kohdalla ja teoriani siitä taisi olla sivua aiempana.Rasvamaha kirjoitti: ↑Pe Loka 16, 2020 7:42 pm Mun täytyy olla kyllä vähän tyhmä.
Reikä on tämän kuvan ja hahmotelmien mukaan keulassa päin, mutta uudessa dokkarissa sanoo että S- tai O kirjain, kyljessä lukee ESTLINE, siinä ei ole O-kirjainta, vain yksi S-kirjain joten reikä pitäisi olla silloin taaempana ? Vai varmistettiinko jossakin kohassa että missä tuo reikä on ?
S-kirjaimen luona oleva reikä olisi konehuoneen kohalla...
Toki voi olla että olen vähän väsynyt, ja pitäisi mennä nukkumaan
Koska kaikki pitää kyseenalaistaa, kyseenalaistan edelleen sen onko tuo paikka se mikä myöhemmin väitettiin. Eihän tämä eroa mitenkään vaikka siitä, että ensin visiiri oli hylyn vieressä ja tarkemmassa tutkimuksessa paljastuikin että sehän oli paljon kauempana .
- MissMallard
- Axel Foley
- Viestit: 2469
- Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm
Re: Estonia
Tuossa linkissä on kuva rahtilaiva MOL Comfortista. Onko tuo "halkeama" sitten vähän samantyylinen kuin Estoniassa. Eri laivatyypit niin vaikea sanoa. Kannattaa suurentaa kuvaa esim.puhelimen näytöllä niin halkeama näkyy paremmin ja tuosta on kyllä kuvia jos googlella hakee.
https://www.maritime-executive.com/arti ... ort-report
https://www.maritime-executive.com/arti ... ort-report
-
- Alibin satunnaislukija
- Viestit: 52
- Liittynyt: La Huhti 04, 2015 1:58 pm
Re: Estonia
Tuo on selkeästi vääntynyt koko runko, Estonia ei näytä vääntyneeltä. Ja uskoisin että jos olisi niin tuo reikä olisi yläkannelle asti
-
- Jack Bauer
- Viestit: 902
- Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm
Re: Estonia
Mun mielestä JAIC:n raportista löytyy ihan maininta, että hylky on hyväkuntoinen eli se siitä vääntymisteoriasta. Luulisi tosiaan, että siinä olisi koko runko auki tällä teorialla. Jännä nähdä mitä seuraavaksi keksitään "virallisen totuuden" selittäjäksi. Tietysti kiviteoria on aina haettavissa mutta sitten pitäisi se kivi sieltä jostain löytää. Vai meinataanko se kantaa sinne jälkikäteen? Mikään ei tässä keississä jaksa enää yllättää.voihantoki kirjoitti: ↑Pe Loka 16, 2020 9:57 pm Tuo on selkeästi vääntynyt koko runko, Estonia ei näytä vääntyneeltä. Ja uskoisin että jos olisi niin tuo reikä olisi yläkannelle asti
Koskakohan joku jo ottaa kopin ja tekee estoniasta hollywood-tason leffan. Kaikki ainekset kunnon draamankaareen ainakin kasassa eli ei sinne tarvitse käsikirjoittaa kuin päähenkilöt. Muu kässäri on jo valmiina.
Re: Estonia
Juu ei tuo ole mitenkään voinut tulla vääntymisestä koska laivan runko ei ole taittunut kaksinkerroin
mitään välimuotojahan ei ole olemassa, jos se olisi taittunut niin kyllä se sitten olisi ihan mutkalla koko laiva
hohhoijaa...
mitään välimuotojahan ei ole olemassa, jos se olisi taittunut niin kyllä se sitten olisi ihan mutkalla koko laiva
hohhoijaa...
Re: Estonia
^
Aika omituisia vääntymisiä kun on sellainen reilun metrin syvyinen monttu keskellä . Kuinka tästä edes jaksetaan vääntää . Selkeä törmäysjälki mikäli ulkopinnasta ei löydy jälkiä räjähteistä.(kuten ei kuvien perusteella näyttänyt löytyvän) Runko muuten täysin vaurioitta näkyviltä osilta keulaporttia lukuunottamatta.
Tähän kun lisätään vielä paikan täyttöyritys niin lopputuloksena on toivottavasti tarkemmat tutkimukset lähitulevaisuudessa.
Aika omituisia vääntymisiä kun on sellainen reilun metrin syvyinen monttu keskellä . Kuinka tästä edes jaksetaan vääntää . Selkeä törmäysjälki mikäli ulkopinnasta ei löydy jälkiä räjähteistä.(kuten ei kuvien perusteella näyttänyt löytyvän) Runko muuten täysin vaurioitta näkyviltä osilta keulaporttia lukuunottamatta.
Tähän kun lisätään vielä paikan täyttöyritys niin lopputuloksena on toivottavasti tarkemmat tutkimukset lähitulevaisuudessa.
Viimeksi muokannut sikakoira, Pe Loka 16, 2020 10:53 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
-
- Remington Steele
- Viestit: 211
- Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm
Re: Estonia
Tiedättekö, olen sen verran vanha ja raihnainen monentasoisten informaatiosotien veteraani, että en ihmettelisi yhtään, että näin olisi tehty jo, tavallaan. Tiesittekö, että Titanic-elokuvan tuotanto alkoi vuonne 1995? Sattumalta tuli sopivasti ensi-iltaan samassa kuussa kuin kuuluisa JAIC-raportti, eli joulukuussa 1997. Tuolla Public Relations puolella usein konsultit suhmuroivat juurikin tällasia juttuja, vaikka kuinka uskomattomalta se teidän korviinne kuulostaisikin. Manaattinne on katsokaas ollut mukana tällaisissa sessioissa monen monta kertaa. Ei tosin ihan tällä Titanic-leffan budjetilla, mutta ymmärtänette kuitenkin.ammattiamatööri kirjoitti: ↑Pe Loka 16, 2020 10:14 pmMun mielestä JAIC:n raportista löytyy ihan maininta, että hylky on hyväkuntoinen eli se siitä vääntymisteoriasta. Luulisi tosiaan, että siinä olisi koko runko auki tällä teorialla. Jännä nähdä mitä seuraavaksi keksitään "virallisen totuuden" selittäjäksi. Tietysti kiviteoria on aina haettavissa mutta sitten pitäisi se kivi sieltä jostain löytää. Vai meinataanko se kantaa sinne jälkikäteen? Mikään ei tässä keississä jaksa enää yllättää.voihantoki kirjoitti: ↑Pe Loka 16, 2020 9:57 pm Tuo on selkeästi vääntynyt koko runko, Estonia ei näytä vääntyneeltä. Ja uskoisin että jos olisi niin tuo reikä olisi yläkannelle asti
Koskakohan joku jo ottaa kopin ja tekee estoniasta hollywood-tason leffan. Kaikki ainekset kunnon draamankaareen ainakin kasassa eli ei sinne tarvitse käsikirjoittaa kuin päähenkilöt. Muu kässäri on jo valmiina.
Ajatuksena tällaisessa on, että saadaan julkiseen keskusteluun samaan aikaan jotain vähän samantapaista kuin ongelmallinen juttu, jota tullaan mediassa käsittelemään. Jos on vaikka joku pahalta näyttävä oikeudenkäynti tai tällainen ikävän raportin julkaiseminen kyseessä, niin sen saa helposti sekotettua ihmisten mielissä muuhun tietoon, joka on lähellä sitä tietoa sen tapahtuessa. Kuten se, että JAIC väittää tapahtuneen onnettomuuden MS Estonian tapauksessa ja samaan aikaan tulee leffa merkittävästä merionnettomuudesta.
Muistattekos, kun Amorella ihan sattumalta törmäsi tuossa vähän aikaa sitten nelimetriseen kelluvaan kiveen? Sen on kuulkaas kriisiviestinnän ammattilaiset todennäköisesti keksineet sellaisena juttuna, jolla saadaan ihmiset ajattelemaan jossain takaraivossaan edes sekunnin sitä, että onpa tavanomaista tuo tuommoinen leijuviin tuntemattomiin esineisiin törmäily, ei varmaan mitään nähtävänä täällä. Lisäki tuo nelimetrisyys sekottuu mielissä helposti tähän Estonian nelimetriseen reikään. Jos ei keskity kaikkeen kuluttamaansa mediaan kuten manaatti keskittyy kun tuo perkeleen ocd vaivaa, niin ilmeisesti nämä temput toimivat oikein mainiosti asioiden ns. memory holettamisessa. Kun ei ole tarkkaa faktaa tarjolla, menee helposti puurot ja vellit sekaisin.
Amorellan nelimetrinen kivi: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tam ... sa/7931008
Re: Estonia
Ai kerkesit käydä jo montun syvyydenkin mittaamassa vai mistä sait tuon tiedon että se monttu olisi reilun metrin syvyinen?sikakoira kirjoitti: ↑Pe Loka 16, 2020 10:47 pm ^
Aika omituisia vääntymisiä kun on sellainen reilun metrin syvyinen monttu keskellä . Kuinka tästä edes jaksetaan vääntää . Selkeä törmäysjälki mikäli ulkopinnasta ei löydy jälkiä räjähteistä.(kuten ei kuvien perusteella näyttänyt löytyvän) Runko muuten täysin vaurioitta näkyviltä osilta keulaporttia lukuunottamatta.
Tähän kun lisätään vielä paikan täyttöyritys niin lopputuloksena on toivottavasti tarkemmat tutkimukset lähitulevaisuudessa.
Tökkäsitkö kepin siitä reiästä läpi ja totesit että syvä se on.
No mutta hei, nythän se tuo adhd-potilas pätevän teorian keksikin, koko hommahan oli järjestetty sitä tulevaa titanic-elokuvaa varten, tuotantotiimi oli päättänyt että upotetaan joku estonia niin saadaan sitten titanic-elokuvalle kiinnostavuutta ja rikotaan kaikki katsojaennätykset, nerokasta!
Re: Estonia
Ei tarvinnut kun katselin sen dokkarin mistä nyt lähinnä koko homma lähti liikkeelle.damfin kirjoitti: ↑Pe Loka 16, 2020 11:02 pmAi kerkesit käydä jo montun syvyydenkin mittaamassa vai mistä sait tuon tiedon että se monttu olisi reilun metrin syvyinen?sikakoira kirjoitti: ↑Pe Loka 16, 2020 10:47 pm ^
Aika omituisia vääntymisiä kun on sellainen reilun metrin syvyinen monttu keskellä . Kuinka tästä edes jaksetaan vääntää . Selkeä törmäysjälki mikäli ulkopinnasta ei löydy jälkiä räjähteistä.(kuten ei kuvien perusteella näyttänyt löytyvän) Runko muuten täysin vaurioitta näkyviltä osilta keulaporttia lukuunottamatta.
Tähän kun lisätään vielä paikan täyttöyritys niin lopputuloksena on toivottavasti tarkemmat tutkimukset lähitulevaisuudessa.
Tökkäsitkö kepin siitä reiästä läpi ja totesit että syvä se on.
No mutta hei, nythän se tuo adhd-potilas pätevän teorian keksikin, koko hommahan oli järjestetty sitä tulevaa titanic-elokuvaa varten, tuotantotiimi oli päättänyt että upotetaan joku estonia niin saadaan sitten titanic-elokuvalle kiinnostavuutta ja rikotaan kaikki katsojaennätykset, nerokasta!
Tällaista jälkeä eivät mitkään rungon vääntymiset aiheuta.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti