Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

draining
Remington Steele
Viestit: 214
Liittynyt: Ke Elo 22, 2018 11:21 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja draining »

Starbalia kirjoitti: Ma Loka 19, 2020 10:10 am
draining kirjoitti: Ma Loka 19, 2020 8:57 am
matalanveenmanaatti kirjoitti: Ma Loka 19, 2020 1:22 am Alan kallistua teoriani kannalle siitä, että MS Estonian hydraulisia lukkoja pidettiin tahallaan paskassa kondiksessa, jotta jos onnettomuus sattuu, olisi lasti helppo hakea merenpohjasta. Perkele. Puhkaiskaa tämä kuplani nyt kertomalla, että keulavisiirin ja rampit saisi merenpohjassa helposti auki vaikka hydrauliset lukot olisi kunnossa.
Jos nyt ihan pienenkään hetken miettii, niin minkä takia jätettäisiin homma sen varaan, että jos ja ehkä ne pettäisi?

Isoin ongelma tulee jo siintä, että jos joku osa pettää vaikka lukot, niin visiiri pääsee liikkumaan hallitsemattomasti ja mahdollisesti rikkoo jotain tai vääntyy siten, että avaaminen hankaloituu.

Jos tuo lastin pelastus on prioriteettina, niin kaikkein helpoin toimia on, kun kaikki toimii kuten pitää...

Sukeltaja jostain laivan sisään ja aukaisee ne lukot (leka ei enää toimi :) )jonka jälkeen se visiiri saadaan kyllä auki ulkopuolelta hydraulitunkeilla jne.
Keulavisiirin aukaiseminen ulkoapäin ei onnistu, vaikka hydrauliikka olisi pois käytöstä. Se edellyttäisi todella massiivista vedenalaista operaatiota pinnalta tehtävine nostoineen proomulta/lautalta. Edelleen, visiiri painaa +50t ja sitä ei veden alla nostella mutavellin avustuksella muutaman sukeltajan toimesta. Visiirin ollessa kiinni on myös ramppi kiinni, tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että autokanneltakaan ei visiirin pääse käsiksi suoraan rampin ollessa tiellä.
Visiirin aukaisuun tarvittaisiin siis käytännössä kansirakenteista korvien polttoleikkaus ja sisältä hydrauliikan hajoittaminen. Ennen visiirin aukaisua pitäisi myös rampin lukot, hydrauliikka ja korvakkeet rikkoa, jotta visiiriin päästään käsiksi manuaalisesti.
Toki tähän on vähän jopa valoa tunnelin päässä, koska nuo rampin kaiteet oli irroitettu/irronneet. :lol:
Kyllä sieltä sisäkautta niihin pääsee käsiksi, kun tekee tilan.

Tuo 50tn painoa, joka on vielä yläpäästä saranoitu ei ole ongelma lainkaan. Tarvittava hydrauliikka saadaan kyllä tuotettua ulkoa ja tarvittavat laitteistot kiinnitettyä laivaan.

Ja kyllä, vaatii jonkun valtion valmiudet armeijalta suorittaa homma nopeasti.

Mutta.. Jännä nähdä löytyykö tälle koko hommalle selitystä :)
XiphiasGladius
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: Su Elo 25, 2019 5:57 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja XiphiasGladius »

Oikeusnotaari kirjoitti: Ma Loka 19, 2020 3:08 pm
Jotenkin huvittaa, että tämä Hampurin yliopiston raportti on jäänyt tässä keskustelussa varsin vähälle huomiolle. Sen sijaan jotain Anders Björkmania siteerataan kanki ojossa..
Linkit HSVA:n raportteihin. Viittasin näihin jo aiemmin, mutta ovat hukkuneet kohinaan.


http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/0_F ... stonia.pdf

http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_D ... elling.pdf

http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/2_R ... thesis.pdf

http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/3_M ... _tests.pdf

Ja täällä noiden lisäksi muutakin tukimateriaalia.

http://www.estoniasamlingen.se/content. ... sub=4&ex=n
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10654
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Näistä "keulavisiiri piti rikkoa että päästäisiin autokannelle" teorioista nyt unohtuu yksi pikkuseikka...
Nimittäin peräportti.

Tuon peräportin olemassaolo tekee hieman naurettavaksi senkin teorian että keulavisiiri ja keulaportti olisi aukaistu keskellä merta kovassa merenkäynnissä siksi että olisi jokin lastina ollut kuorma-auto saatu työnnettyä mereen, kun sen olisi voinut huomattavasti turvallisemmin työntää mereen sen peräportin kautta.
Salkkari
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: Su Loka 18, 2020 8:06 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Salkkari »

Olipa pakko rekisteröityä, ihan vain tämän viestiketjun takia. Hienoa pohdintaa aiheesta.
Itse en tiedä mihin uskoa, mutta virallinen onnettomuustutkinta ei ainakaan ole vahvoilla.

Pari omaa huomiota:

Mayday kutsussa sanoi että meillä on blackoutti eikä nähdä sijaintia, mutta kovasti vaan järjestelmien varoitusäänet piippaa taustalla.
Onko muuten tietoa, kuka tuon mayday kutsun lähetti? Aika hilkulla kun oli että koko kutsua edes tuli.

Laivassa oli mukana Ericssonin pääluottamusmiehet (11hlö), ja he hukkuivat.
https://www.youtube.com/watch?v=KlziqWJUVW4
(8.35->)
Asiasta tekee mielenkiintoisen se että Ericsson on liitetty noihin salakuljetuskuvioihin. Voimakkaat pääluottamusmiehet voivat olla melkoinen taloudellinen rasite suuryritykselle.
e18
Remington Steele
Viestit: 218
Liittynyt: To Syys 24, 2015 5:54 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja e18 »

damfin kirjoitti: Ma Loka 19, 2020 4:56 pm Näistä "keulavisiiri piti rikkoa että päästäisiin autokannelle" teorioista nyt unohtuu yksi pikkuseikka...
Nimittäin peräportti.

Tuon peräportin olemassaolo tekee hieman naurettavaksi senkin teorian että keulavisiiri ja keulaportti olisi aukaistu keskellä merta kovassa merenkäynnissä siksi että olisi jokin lastina ollut kuorma-auto saatu työnnettyä mereen, kun sen olisi voinut huomattavasti turvallisemmin työntää mereen sen peräportin kautta.
Paitsi jos ne on keulasta ajettu viimeisenä kyytiin niin saa tiputtaa ainakin kaistallisen eka raskasta kalustoa edestä pois että voi ajaa keulasta autokannen läpi peräporteille.
reinoo
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2019 1:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja reinoo »

Salkkari kirjoitti: Ma Loka 19, 2020 5:07 pm Olipa pakko rekisteröityä, ihan vain tämän viestiketjun takia. Hienoa pohdintaa aiheesta.
Itse en tiedä mihin uskoa, mutta virallinen onnettomuustutkinta ei ainakaan ole vahvoilla.

Pari omaa huomiota:

Mayday kutsussa sanoi että meillä on blackoutti eikä nähdä sijaintia, mutta kovasti vaan järjestelmien varoitusäänet piippaa taustalla.
Onko muuten tietoa, kuka tuon mayday kutsun lähetti? Aika hilkulla kun oli että koko kutsua edes tuli.

Laivassa oli mukana Ericssonin pääluottamusmiehet (11hlö), ja he hukkuivat.
https://www.youtube.com/watch?v=KlziqWJUVW4
(8.35->)
Asiasta tekee mielenkiintoisen se että Ericsson on liitetty noihin salakuljetuskuvioihin. Voimakkaat pääluottamusmiehet voivat olla melkoinen taloudellinen rasite suuryritykselle.
Andres tammes ja Tormi ainsalu oli nämä heput radiossa. Andres huuteli maydaytä ja tormi puhu loput niin ja europalla äänessä oli teijo seppelin ei kapteeni esa mäkelä niinkuin monet väittää.
Hätä virta oli laivalla käytössä siks piippaukset kuului ja jotkuu järjestelmät toimi sen ansiosta.
Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Silja Europan tuon aikainen kapteni Esa Mäkelä ei etsi syyllisiä eikä niitä koskaan ole etsittykkään. Pitää onnettomuutta monen tekijän surkeana summana mutta toteaa yhden hänen mielestään ehkä olennaisen/merkityksellisen syyn onnettomuuteen.
Telakat ja rakennuttajat rakentavat juuri sellaisen laivan kun tilataan mutta kaikkien sääntöjen mukaan. Viking Sallyn kohdalla komentosilta piti rakentaa ensin eteemmäksi keulaa mutta joku päätti jossakin että laiva on kauniimpi kun komentosilta siirretään taaemmaksi. Näin ollen Estonian komentosillalta ei nähty laivan keulaa ja visiiriä. Jos sieltä olisi nähty että visiiri meinaa irrota tai on irtoamassa niin laivalla olisi toimittu täysin toisin. Eli tämän seikan Esa Mäkelä nosti esiin.
Ja oli ymmärtänyt jo kuullessaan 20-30 asteen kallistumasta tietämättä enempää että autokannella täytyy olla vettä. Toki otaksui että vastassa olisi Estonia joka kelluu pohja ylöspäin.

Näkemykset koostettu hänen ajatuksistaan 25.10.2019 25-vuotta Estoniasta-seminaarista.
strömmingen
Frank Drebin
Viestit: 394
Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 6:25 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja strömmingen »

matalanveenmanaatti kirjoitti: Ma Loka 19, 2020 1:51 pm
Elikkäs. Siellä on täytynyt olla reikä ja vettä tullut autokannen alle jo ennen kuin autokannelle on päässyt merkittävästi vettä. Tämä on sitä kovaa faktaa nähkääs. Tätä ei JAIC:n raportti selitä, ja siksi se on naurunalainen läpyskä läpi ammattipiirien.
Et ole vieläkään kertonut mitä eroa on sillä vedellä joka pääsee autokannen alle reiästä verrattuna siihen veteen mikä pääsee autokannen alle sen takia että autokannen vesitiiviit luukut olivat auki.
ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 902
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

reinoo kirjoitti: Ma Loka 19, 2020 5:39 pm Andres tammes ja Tormi ainsalu oli nämä heput radiossa. Andres huuteli maydaytä ja tormi puhu loput niin ja europalla äänessä oli teijo seppelin ei kapteeni esa mäkelä niinkuin monet väittää.
No en mä tiedä kuka näin väittää tuohan on aivan selkeä, että maydayn otti vastaan perämies tms. ja Mäkelä varmaan unten mailla. Tosin aika hippulat vinkuen on komentosillalle tullut kun otti vastuun melkein heti tuon jälkeen mikäli radioliikennettä uskominen
matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

strömmingen kirjoitti: Ma Loka 19, 2020 9:08 pm
matalanveenmanaatti kirjoitti: Ma Loka 19, 2020 1:51 pm
Elikkäs. Siellä on täytynyt olla reikä ja vettä tullut autokannen alle jo ennen kuin autokannelle on päässyt merkittävästi vettä. Tämä on sitä kovaa faktaa nähkääs. Tätä ei JAIC:n raportti selitä, ja siksi se on naurunalainen läpyskä läpi ammattipiirien.
Et ole vieläkään kertonut mitä eroa on sillä vedellä joka pääsee autokannen alle reiästä verrattuna siihen veteen mikä pääsee autokannen alle sen takia että autokannen vesitiiviit luukut olivat auki.
Kyllä tämä asia on selvästi tässä ketjussa sanottu omasta toimestani ja muiden toimesta monta kertaa. Tämä on katsokaas sellainen perinteinen, et voi syödä kakkuasi ja pitää kakkuasi samaan aikaan -tilanne. Jos autokannelle tulee tonneittain vettä, alus kippaa ympäri erittäin nopeasti - minuuteissa - koska paino vesirajan yläpuolella on yhtäkkiä epätasainen ja sitä on liikaa. Tässä tapauksessa myöskään ilma ei pakene ulos aluksesta, kun sen rungossa ei ole reikää, joka johtaa siihen, että autokansien alla oleva ilma ja aluksen kääntyessä sinne nouseva ilma jättävät aluksen kellumaan. Eli ei voi olla samaan aikaan sekä helvetisti lisäpainoa vesirajan yläpuolella että ehjä runko, jos alus kaatuu ja uppoaa alle tunnissa.

Tässä on siis kaksi asiaa, jotka ehjässä ro-ro aluksessa ovat aiheuttaneet joka ikisessä vastaavassa tapauksessa saman tapahtumaketjun. Ilma ja vesi. Vettä tulee, mutta ilma ei pakene.

Se mitä JAIC ja myöhemmin HSVA kera heidän "ARCHIMEDES II" algoritminsa kanssa koittavat väittää on, ettei ilmalla ole tässä kuviossa mitään väliä; se on kuin ilmaa heille, hehe. Samoin tämä HSVA:n simulaatioiden pohjalla oleva koodi, miettikää nyt: kuinka helppo tuollainen yhden ihmisen kirjoittama algoritmi on tehdä yksinkertaisesti väärin? Tai jopa tahallaan väärin, tässä HSVA:n raportissa kun on kuitenkin haluttu tukea kaikkia JAIC:n päätelmiä ja välttyä tarpeesta tehdä uusia tutkimuksia rungolle eli myöntää, että ilman ulospääsemiseksi alle tunnissa uponneesta laivasta on sen rungossa täytynyt olla reikä.

Itsehän tutustuin siis tosiaankin tähän MS Estonia tapaukseen vasta kolme viikkoa sitten, kun täysin viattomana menin sen uuden dokkarin katsomaan. Sen jälkeen on tullut lueskeltua kaikkia rapsoja, mutta eniten toki Meyer Werftiä, koska pelkkien päätelmien sijaan he tarjoavat ensisijaisesti aineistonsa. Alkuperäisen aineiston; kuulustelupöytäkirjoja, raportteja, piirrustuksia. Kaksikymmentä vuotta ovat jo tuota tietopankkia pitäneet netissä.

Sanomani siis pitää, että ymmärrän kyllä teitä, jotka olette uskoneet viralliseen totuuteen vuosia tai vuosikymmeniä. Meneehän siinä pää sekaisin, kun asiantuntija-auktoriteetit sanoo, että jokin asia on faktaa, vaikka se ei ole. Sitten kun sitä uskoo monta vuotta, on vaikea purkaa asia itselleen, että hetkinen, tämähän on ihan täysi valhe. Voin kuvitella tunteen, olen sen verran viettänyt aikaa itä-Euroopassa ja saanut tavata ja tuntea niin sanottuja neuvostoihmisiä. Muistan yhdenkin alunperin murmanskilaisen sanoneen, että hän on niin onnellinen kun nuori polvi saa ajatella. Hänen nuoruudessaan ei saanut ajatella.

Lähin onnettomuus, johon verrata MS Estonian uppoamista on MS Herald of Free Enterprise. Kyseessä oli vain 20 metriä MS Estoniaa lyhyempi ro-ro alus, joka lähti satamasta keulaportti auki ja upposi, koska autokannelle pääsi vettä.
Eräs kuorma-autonkuljettaja kertoi jälkeenpäin, että autokannelle alkoi tulla keulaportista vettä heti satamasta lähdön jälkeen. Normaalisti autokansi oli 2,7 metriä vedenpinnan yläpuolella.

Ohitettuaan uloimman Pohjanmereen työntyvän aallonmurtajan laiva kiihdytti nopeuttaan. Kun laivan nopeus nousi 18 solmuun (33 km/h), keula-aalto alkoi ryöpyttää vettä autokannelle. Autokansi oli yhtenäistä tilaa keulasta perään, sillä osastointi olisi hidastanut lastausta ja purkamista. Veden tulonopeus oli 200 tonnia minuutissa. Vettä pääsi myös autokannen alla oleviin tiloihin autokannelta sinne johtavien portaiden kautta. Kun alus kaarsi sivuuttaakseen hiekkasärkän, kannella ollut vesi valui toiselle laidalle ja kaatoi laivan.

Herald of Free Enterprise kaatui kello 19.25, 90 sekuntia hiekkasärkän ohituksen jälkeen Uppoamispaikalla 1,5 kilometriä aallonmurtajan päästä oli niin matalaa, että laiva ei voinut pyörähtää ympäri. Se jäi 90 metrin päähän rannasta kymmenen metriä syvään veteen kyljelleen hieman yli 90 astetta kallistuneena. Alus lepäsi pohjassa niin, että melkein puolet rungosta oli vedenpinnan yläpuolella.

Matkustajat kertoivat myöhemmin painajaisesta, kun laiva kaatui: ihmiset ja tavarat lensivät ympäriinsä, kun kansi kääntyi pois jalkojen alta. Vesi sisällä alkoi nousta, ja valot sammuivat. Syntyi kaaos ihmisten pyrkiessä ulos kirkuen ja toisiaan repien. Pian sammui myös turvavalaistus.

Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Herald ... Enterprise
Tässä on siis täysin sama skenaario kuin MS Estonialla: autokannelle tulee helvetisti vettä, joka jopa vuotaa autokannelta portaita pitkin alas. Kuitenkaan, koska ilma ei pääse karkaamaan kiepanneesta aluksesta, se jää kellumaan. Hiekkasärkästä irrottuaan MS Herald of Free Enterprise kellui 180 asteen asennossa päiviä.

Ennen kuin väitätte, että vesi olisi voinut jotenkin tasaisesti kerääntyä autokannelle, olla siinä hyvän tovin ja ehtiä valua alas täyttäen 0. ja 1. kerrokset, muistakaa nyt se myrskynne. MS Estonia heilui niin perkeleesti jo muutenkin, että ylimääräinen paino pelkästään autokannella olisi pyöräyttänyt aluksen ympäri ilman mitään korjausliikkeitäkin.

Mistä muuten tiedätte, että MS Estonia teki korjausliikkeen? En ole itse nähnyt tätä vielä missään todistajanlausunnossa, eikä mielestäni tästä ole tutkadataakaan? Vai onko? Mihin siis perustatte väitteen kurssin korjauksesta? Kysyn mielenkiinnosta. Näin toki JAIC:n raportissa, että he niin väittävät, mutta peurstelevat sen vain sanomalla, että komissio tietää.
Salkkari kirjoitti: Ma Loka 19, 2020 5:07 pm Olipa pakko rekisteröityä, ihan vain tämän viestiketjun takia. Hienoa pohdintaa aiheesta.
Itse en tiedä mihin uskoa, mutta virallinen onnettomuustutkinta ei ainakaan ole vahvoilla.

Pari omaa huomiota:

Mayday kutsussa sanoi että meillä on blackoutti eikä nähdä sijaintia, mutta kovasti vaan järjestelmien varoitusäänet piippaa taustalla.
Onko muuten tietoa, kuka tuon mayday kutsun lähetti? Aika hilkulla kun oli että koko kutsua edes tuli.

Laivassa oli mukana Ericssonin pääluottamusmiehet (11hlö), ja he hukkuivat.
https://www.youtube.com/watch?v=KlziqWJUVW4
(8.35->)
Asiasta tekee mielenkiintoisen se että Ericsson on liitetty noihin salakuljetuskuvioihin. Voimakkaat pääluottamusmiehet voivat olla melkoinen taloudellinen rasite suuryritykselle.
Tämä on faktaa ystäväisemme, tämä Ericssonin todennäköinen osallistuminen 14. ja 20. syyskuuta 1994 tehtyihin salakuljetuksiin. Tästä keskusteltiin taannoin enemmänkin, joku 70 sivua sitten: https://murha.info/rikosfoorumi/viewtop ... 2#p1077462

Lainaus muutama sivu myöhempää tästä edellisestä linkistä, tämä sivulta 76, jossa käännös vironkieliseltä MS Estonia Wikipediasivulta.
It has been established that the Estonian ferry carried at least two pieces of military electronics [36], but there is no evidence that the transport of military equipment was related to the shipwreck. The former Swedish customs officer claimed that before the Estonia disaster, on September 14 and 20, 1994, two cars with secret military electronics came from Estonia to Sweden. It has been found that Sweden probably bought military equipment from Estonia, which was left behind by the Russian army. According to the customs officer, Ericsson Access, a subsidiary of the Ericsson group, which rented the military equipment , had a military background, some of whose employees had a military background. [37] Marek Strandberg, then a Ministry of Defense officialhas recalled that Russian technology was vigorously transported to the West in the early 1990s, but that in 1994 the case could only be a follow-up to active action. [38]

Lähde: https://et.wikipedia.org/wiki/Estonia_katastroof
Itse tosiaan epäilen, että VTT ja Suomi Oy on olleet mukana tässä suhmuamisessa ja sillä on rakennettu Nokia-ihmettä niin sanotusti muna huurussa. Hävettää suorastaan, ja toivoisin niin että joutuisivat vankilaan nämä keistä osa on aivan varmasti vielä hengissä ja nostamassa kokouspalkkioita. Kuten Tuomo Karppinen.

Katselin muuten uusin silmin tuota uuden dokkarisarjan asesalakuljetus -jaksoa, ja kiinnitin siinä huomiota siihen, että se uusseelantilainen toimittaja Stephen Davis kertoi, että Viro oli saanut varoituksen salakuljetuksesta MS Estonialla Venäjän toimesta jo vuonna 1993. Tämä on siis se vuosi, jolloin Koivisto oli säätelemässä keulavisiirin lukkoja Luttusen mukaan ja tästä syystä epäilen, että koko alus on ollut tarkoitettu salakuljetusalukseksi nimenomaan näiden sotasalaisuuksien saamiseksi idästä länteen. Eli on syytä olettaa, että koko historiansa ajan MS Estonialla salakuljetettiin sen verran arvokasta kalustoa että alusta haluttiin pitää siinä kunnossa, että sinne varmasti pääsee sisään vaikka se uppoaisikin.

Silloin kun Juhani Luttunen oli oikeudessa Christer Koiviston murhasta, häntä ei uskottu, koska kukaan ei olisi keksinyt motiivia tuohon aikana keulavisiirin sabotaasille. Mutta tässä on se motiivi: salakuljetetun tavaran saaminen ulos aluksesta, jos se sattuu uppoamaan.

Kiinnostavaa muuten, että sain tästä asiasta kylillä horistessani tietää, että Katja Kettu on julkaissut vuonna 2009 Hitsaaja -nimisen teoksen, jossa tämä MS Estonian keulaportin hitsaaja on kyllä suomalainen, mutta toisin kuin todellisuudessa, töissä telakalla. Eli kirjassa on ilmeisesti tämä sama juoni kuin todellisuudessa, ainoastaan sillä erolla, että vastuu on laitettu telakan niskaan. Miksiköhän? Taiteellista vapautta?
Analysoija
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: To Loka 01, 2020 6:00 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Analysoija »

Kaikki tuntuu luottavan laivan rakentaneen telakan todistuksiin. Tätäkö pitäisi pitää oikeana totuutena? Miten vaikka oikeudenkäynneissä noin yleisesti, onko rikoksesta syytetyn puolustuspuheet se oikea totuus?

Ja mitä tulee näihin jatkuviin kinasteluihin, miksi laiva upposi. Laiva on terästä, siksi. Emme tiedä miten vesi eteni aluksessa. On paljon tapauksia, missä alus ei ole jäänyt kellumaan ympäri kääntyneenö. Estonian vierellä makaa Ilmarinen. Tuo erittäin vankkarskenteinen alus kääntyi hetkessä ympäri ja upposi kuin kivi. Miksi?

MS Sewol. Lasti pääsi liikkumaan ja alus sai pahan kallistuman ja lopulta kääntyi ympäri ja upposi. Satoja kuolleita. Täysin ehjä laiva ja loistava keli. Miksei se jäänyt kellumaan? Osuiko siihenkin sukellusvene?

Ja mitä Estonian kyljessä olevaan reikään tulee. Täällä kun kaikki vaihtoehdot on melkein käyty läpi, mutta onko merivoimien harjoituksissa käyttämää syvyyspommia vielä kukaan ehdottanut? :D Itse kyllä uskon aluksen rungon vääntymiseen sen mätkähtäessä pohjaan luonnottomassa asennossa. Tämä asia varmasti pystytään tutkimaan jälkikäteenkin.
matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

Analysoija kirjoitti: Ti Loka 20, 2020 1:37 am Kaikki tuntuu luottavan laivan rakentaneen telakan todistuksiin. Tätäkö pitäisi pitää oikeana totuutena? Miten vaikka oikeudenkäynneissä noin yleisesti, onko rikoksesta syytetyn puolustuspuheet se oikea totuus?

Ja mitä tulee näihin jatkuviin kinasteluihin, miksi laiva upposi. Laiva on terästä, siksi. Emme tiedä miten vesi eteni aluksessa. On paljon tapauksia, missä alus ei ole jäänyt kellumaan ympäri kääntyneenö. Estonian vierellä makaa Ilmarinen. Tuo erittäin vankkarskenteinen alus kääntyi hetkessä ympäri ja upposi kuin kivi. Miksi?

MS Sewol. Lasti pääsi liikkumaan ja alus sai pahan kallistuman ja lopulta kääntyi ympäri ja upposi. Satoja kuolleita. Täysin ehjä laiva ja loistava keli. Miksei se jäänyt kellumaan? Osuiko siihenkin sukellusvene?

Ja mitä Estonian kyljessä olevaan reikään tulee. Täällä kun kaikki vaihtoehdot on melkein käyty läpi, mutta onko merivoimien harjoituksissa käyttämää syvyyspommia vielä kukaan ehdottanut? :D Itse kyllä uskon aluksen rungon vääntymiseen sen mätkähtäessä pohjaan luonnottomassa asennossa. Tämä asia varmasti pystytään tutkimaan jälkikäteenkin.
Tässä puhutaan nyt erityisesti ro-ro aluksista, joista kumpikaan noista sinun esimerkeistäsi ei ole. Jos et tiedä mikä on ro-ro -alus, lue seuraava pätkä.
Roll-on/roll-off (RORO or ro-ro) ships are cargo ships designed to carry wheeled cargo, such as cars, trucks, semi-trailer trucks, trailers, and railroad cars, that are driven on and off the ship on their own wheels or using a platform vehicle, such as a self-propelled modular transporter. This is in contrast to lift-on/lift-off (LoLo) vessels, which use a crane to load and unload cargo.

Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/Roll-on/roll-off
Lisäksi myös tuota mainitsemaasi MS Sewollia (joka siis ei ole ro-ro) on epäilty, että sekin ois törmännyt sukellusveneeseen: https://www.maritime-executive.com/arti ... -ruled-out

Isommat pommit voidaan sulkea pois, koska Porkkala ei rekisteröinyt mitään. Toisin kuin JAIC väittää, mutta tämä tuskin yllättää ketään.
Spotlight on myös tarkastanut väitteen, jonka mukaan Porkalan seismologinen mittausasema olisi rekisterönyt Estonian uppoamisen lähes 175 kilometrin päässä.

Osoittautuu väärinkäsitykseksi, että seismogrammi olisi rekisteröinyt hetken, jolloin Estonia upposi ja osui merenpohjaan.
Tätä väitetään suuressa ja usein siteeratussa simulaatioanalyysissä, jonka Ruotsin valtio tilasi arvostetulta Hamburgische Schiffbau-Versuchsanstalt vuonna 2008.

Ei ole myöskään totta, että seismogrammi sulkisi pois räjähdyksen Estonialla, kuten onnettomuustutkintalautakunnan puolustajat ovat jo pitkään väittäneet.

- On totta, että voimme sulkea pois sen, että Estonia upposi 50 kilon miinaan. Mutta viiden kilon tai sitä pienempiä räjähdyspanoksia ei olisi rekisteröity. Melu oli liian suuri ja etäisyys liian pitkä, kertoo Helsingin yliopiston seismologisen instituutin johtaja Timo Tiira.

Reikien räjäyttämiseksi alukseen riittää 3-4 kg trotyyliä.

Lähde: https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/ ... -forsvunna
Ah, hyvä kun mainitsit tämän niin sai HSVA:n puolustelijoillekin lisää luuta kurkkuun. Siellä ne on valehdelleet Porkkalan lukemistakin. Aina pitää valehdella, kun ei tutkita vaan selitellään pois isojen poikien asesalakuljetusten erikoisjärjestelyjä.
Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Niin ei tässä nyt paljoa muuta epäselvää ole kuin mistä se reikä sinne kylkeen on syntynyt ja miksi salailu siitä vaikka se on ollut tiedossa. Miksi se piti koittaa haudata soraan. Keulavisiiri on voinut irrota puolestani aallokossa taikka törmäyksessä aika sama mutta jotain salailtavaahan tässä nyt selkeästi on takana.

Olisihan se mielenkiintoista tietää että mitä . Näillä lähtökohdilla olen sitä mieltä että kylkeen sieltä on tultu. :wink:
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
HannesHolmes
Scooby-Doo
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Loka 12, 2020 9:56 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja HannesHolmes »

Analysoija kirjoitti: Ti Loka 20, 2020 1:37 am Kaikki tuntuu luottavan laivan rakentaneen telakan todistuksiin. Tätäkö pitäisi pitää oikeana totuutena? Miten vaikka oikeudenkäynneissä noin yleisesti, onko rikoksesta syytetyn puolustuspuheet se oikea totuus?

Ja mitä tulee näihin jatkuviin kinasteluihin, miksi laiva upposi. Laiva on terästä, siksi. Emme tiedä miten vesi eteni aluksessa. On paljon tapauksia, missä alus ei ole jäänyt kellumaan ympäri kääntyneenö. Estonian vierellä makaa Ilmarinen. Tuo erittäin vankkarskenteinen alus kääntyi hetkessä ympäri ja upposi kuin kivi. Miksi?

MS Sewol. Lasti pääsi liikkumaan ja alus sai pahan kallistuman ja lopulta kääntyi ympäri ja upposi. Satoja kuolleita. Täysin ehjä laiva ja loistava keli. Miksei se jäänyt kellumaan? Osuiko siihenkin sukellusvene?

Ja mitä Estonian kyljessä olevaan reikään tulee. Täällä kun kaikki vaihtoehdot on melkein käyty läpi, mutta onko merivoimien harjoituksissa käyttämää syvyyspommia vielä kukaan ehdottanut? :D Itse kyllä uskon aluksen rungon vääntymiseen sen mätkähtäessä pohjaan luonnottomassa asennossa. Tämä asia varmasti pystytään tutkimaan jälkikäteenkin.
Ilmarinen ajoi merimiinaan. MS Sewolissa sen sijaan oli moninkertainen määrä kuormaa maksimiinsa nähen, tosin senkin uppoamiseen meni kuitenkin 2,5 tuntia.

Estoniahan oli melko vankka rakenteinen. 1A jääluokitus: "Alus, jonka rakenne, koneteho ja muut ominaisuudet ovat sellaisia, että se pystyy kulkemaan vaikeissa jääolosuhteissa tarpeen mukaan jäänmurtajan avustamana." Myös aluksen muoto on sellainen ettei se kovin helposti väänny verraten esim. pitkään ja litteään rahti alukseen. Uppoamispaikassahan on pehmeä savipohja joten todennäköisesti vajonnut pehmeästi saveen joka painunut paatin muotoon. Muutenhan runko on ilmeisesti ollut ihmeenkin hyvässä kunnossa jos tuota reikää kyljessä ei oteta huomioon.
Analysoija
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: To Loka 01, 2020 6:00 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Analysoija »

Matalanveenmanaatille pieniä korjauksia. Työhistoriani kautta rorot ovat enemmän kuin tuttuja ja Sewol oli kyllä roro alus. Vielä tarkemmin sanottuna Ropax-tyyppinen. Eli lasti pyörillä sisään, keulassa tosin näytti olevan paikkoja konteillekkin. Youtubessa hyvää kuvaa sewolin autokannelta kun rekat ja henkilöautot saa kyytiä. Täysin ehjä alus kääntyi ja upposi ilman ainoatakaan reikää, kummallista
Vastaa Viestiin