Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

voihantoki kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 5:38 pm
Mielenkiintoista olisi tietää missä kohdassa tuo ”uusi” reikä on. Varmasti sitten pystyy päättelemään onko pohjaan osumisesta tullut 🤔
Toisen reiän kohdasta sanotaan tälviissiin.
Towards further aft (ahtri suunas) of the ship, at the other end of ESTLINE text, another opening appeared (indicated by horizontal orange line). The plating was thorn open, most probably along a longitudinal weld line. Web frames (raamakaared) had been thorn from the weld connection and were clearly visible. Obvious local denting was not observedand it seemed that loading has been more evenly distributed compared to the first damage, where a local dent was obvious.

Lähde: https://www.valitsus.ee/sites/default/f ... r_2020.pdf
Tämä Viron virallinen komitea, joka on tämän raportin tuottanut ei siis arvioinut tätä kakkosreikää ollenkaan, vaan päätti jostain syystä sössöttää omat selityksensä ykkösreiälle, joka näytettiin dokkarissakin.

Se mikä itseäni tässä kiinnostaa, on että tuo reikä näyttäisi olevan verstaan kohdalla, joka on konevalvomon vieressä. Tuo aiemmin mainittu MS Express Samina upposi tällaisilla samoilla "pienillä" rei'illä kiveen törmättyään, ja aluksessa meni sähköt koska konevalvomo täyttyi vedellä. https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Express_Samina

MS Estoniassa toki meni myös sähköt, mutta hitaammin, koska reikä on toisella puolella laivaa verstaan seinässä.

Liekö mahdollista, että kun tuo kakkosreikä on jossain hitsauskohdassa, että se ois repeytynyt kun iso jysäys kuului ykkösreiän kohdalta? Ja toki kun reikä on pitkulainen, siitähän on voinut lähteä se "jään läpi ajamisen" ääni, jonka esimerkiksi Carl Reintamm kuuli.

Tässä punaisella merkattu ykkösreikä, viimeisessä kuvassa näette oranssilla virolaisten merkanneen kakkosreiän. Siitä voi uumoilla missä kohtaa on kyljessä ollut. Estline -sanan ekan E-kirjaimen kohdalla.
Liitteet
Screenshot 2020-10-21 at 17.40.25.png
Screenshot 2020-10-21 at 17.40.25.png (359.88 KiB) Katsottu 1395 kertaa
estonia_reikä_3.png
estonia_reikä_3.png (63.9 KiB) Katsottu 1395 kertaa
Screenshot 2020-10-17 at 16.03.28.png
Screenshot 2020-10-17 at 16.03.28.png (121.32 KiB) Katsottu 1395 kertaa
Viimeksi muokannut matalanveenmanaatti, Ke Loka 21, 2020 6:05 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

Hetkinen muuten. Tuossahan on alempana vesitankki. Meyer Werftin raportissa epäiltiin, että vesitankissa olisi kulumisvaurioita ja olisi vuotanut mereen, ja tästä syystä laiva olisi ollut tuolle puolen reilut pari astetta kallellaan suurimman osan matkastaan. Puhuvat tässä myös jostain toisesta reiästä, jonka reunat on terävät eli ei ole voinut tulla kulumisesta.
When looking at the images presented here it is difficult to assume that this vessel had been in drydock only 8 months before, because the starboard side is really in a very bad condition, actually much worse as it is possible to demonstrate by images. Very deep indentations between the frames and deep scoring marks, partly not even corroded, are the rule, however, in some particular areas the plating is even holed as e.g. can be seen from the image below.

From the damage appearance it has to be concluded that the plate was severely corroded, i.e. the hole was neither caused by an impact of ex- or implosion but by corrosion. This is easily possible if the coating and/or anode protection of a ballast water tank, e.g. a heeling tank, was not in order.

The following two images show an area which is apparently also holed, but not by corrosion because the edges are too sharp.

In any event the ferry ESTONIA departed from Tallinn on her last voyage with one or more starboard ballast water tanks, possibly even the heeling tank, open to the sea.

As stated above - see Chapter 17 - revised stability calculations showed that the vessel must have had about 200 ts additional weight on the starboard side which could not be pumped. The theoretical possibilities of unconfirmed flooding of compartments through holes to the outside was discussed as the reader may remember.

The possibility now turns to a fact. The vessel had holes in her underwater shell plating. The obvious effect on the seaworthiness of the ferry needs not to be discussed. The fact that the JAIC, having worked on the interpretation of those videos, does not mention anything in this regard, is undebatable too.

Lähde: https://www.estoniaferrydisaster.net/es ... t/29.5.htm

matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

Suurvisiiri kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 5:41 pm
Estonian loppuraportissa sivulla 123 on kuva (kuva 8.7) visiirissa olevasta rampin yläosan kotelosta sisäpuolelta, joskin vain vasemmalta puolelta ja melko lyhyeltä matkalta. Tuossa kohtaa ei näy mitään rampin jättämiä jälkiä, vaikka keulavisiiri on vääntänyt rampin voimalla alas mereen tippuessaan.

Löytyisiköhän mistään lisää kuvia tuolta kotelon sisäpuolelta? Netistä tuntuu kyllä löytyvän kuvia tuosta keulavisiiristä, mutta tuonne sisäpuolelle ei niistä näe. Pakkohan siellä on isot jäljet olla, kun painava visiiri on rampin päätyä vasten tippunut ja kammennut sen auki.
Arvon suurvisiiri, tässä kuva. Riittääkö?

Lisäyksenä vielä toinenkin kuva. Independent Fact Groupin sivuilta nämä.

Ja sori, vielä kolmaskin. Tässä linkki: https://www.factgroup.nu/est/suriddle.html
Liitteet
visirhooks.jpeg
visirhooks.jpeg (103.64 KiB) Katsottu 1372 kertaa
visorlugs.jpeg
visorlugs.jpeg (157.83 KiB) Katsottu 1375 kertaa
sr17.jpeg
sr17.jpeg (96.91 KiB) Katsottu 1376 kertaa

Suurvisiiri
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Loka 20, 2020 2:10 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Suurvisiiri »

matalanveenmanaatti kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 6:02 pm
Suurvisiiri kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 5:41 pm
Estonian loppuraportissa sivulla 123 on kuva (kuva 8.7) visiirissa olevasta rampin yläosan kotelosta sisäpuolelta, joskin vain vasemmalta puolelta ja melko lyhyeltä matkalta. Tuossa kohtaa ei näy mitään rampin jättämiä jälkiä, vaikka keulavisiiri on vääntänyt rampin voimalla alas mereen tippuessaan.

Löytyisiköhän mistään lisää kuvia tuolta kotelon sisäpuolelta? Netistä tuntuu kyllä löytyvän kuvia tuosta keulavisiiristä, mutta tuonne sisäpuolelle ei niistä näe. Pakkohan siellä on isot jäljet olla, kun painava visiiri on rampin päätyä vasten tippunut ja kammennut sen auki.
Arvon suurvisiiri, tässä kuva. Riittääkö?

Lisäyksenä vielä toinenkin kuva. Independent Fact Groupin sivuilta nämä.

Ja sori, vielä kolmaskin. Tässä linkki: https://www.factgroup.nu/est/suriddle.html
Onhan siinä hienoja visiirikuvia, mutta missä noista on tuo kotelon sisäpuoli kuvattuna? Ensimmäisessä kuvassa näkyi kyllä kotelo ulkoa takaapäin, mutta ei siitäkään kotelon sisään näe. Lisäsin tähän vielä kuvan siitä, mitä ajan takaa.
visiiri.png
visiiri.png (129.82 KiB) Katsottu 1347 kertaa

e18
Remington Steele
Viestit: 216
Liittynyt: To Syys 24, 2015 5:54 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja e18 »

Ihme että sylinterit lähteny korvakkeitten kanssa irti eikä niin että korva repeää auki ja tappi lähtis pois korvasta. Toinen sylinteri kanssa sisällä niin ihmetyttää kyllä todella paljon että lähtee ennemmin korvakkeet rungosta irti kun silmukka repeäisi tai edes sylinteri olisi auennut pitkäksi ensiksi ennenkun repeää paikat.

matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

Löysimpäs, tietenkin perusteellisesti työnsä tekevät saksalaiset on viitsineet julkaista kuvan myös siltä puolelta, josta noi reiät löytyneet. Ei oo vauriojälkiä ei.

Lisää kuvia ja analyysiä löytyy täältä: https://www.estoniaferrydisaster.net/es ... .4.471.htm
Liitteet
Screenshot 2020-10-21 at 18.25.19.png
Screenshot 2020-10-21 at 18.25.19.png (408.34 KiB) Katsottu 1330 kertaa

reinoo
Armas Tammelin
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2019 1:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja reinoo »

e18 kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 6:24 pm
Ihme että sylinterit lähteny korvakkeitten kanssa irti eikä niin että korva repeää auki ja tappi lähtis pois korvasta. Toinen sylinteri kanssa sisällä niin ihmetyttää kyllä todella paljon että lähtee ennemmin korvakkeet rungosta irti kun silmukka repeäisi tai edes sylinteri olisi auennut pitkäksi ensiksi ennenkun repeää paikat.
Montakertaa kertonut täällä hydrauliikasta tietävänä et ei ne sylinterit niin vain aukee tai jos sattuu aukeemaan ni kiinni ne ei mene sylinterin varsi ennemmin vääntyy väkisin kiinni työnnettäessä. Kaikki venttiilit eikä letkut ei vaan hajoa yhtäaikaa.

matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

reinoo kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 7:53 pm
e18 kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 6:24 pm
Ihme että sylinterit lähteny korvakkeitten kanssa irti eikä niin että korva repeää auki ja tappi lähtis pois korvasta. Toinen sylinteri kanssa sisällä niin ihmetyttää kyllä todella paljon että lähtee ennemmin korvakkeet rungosta irti kun silmukka repeäisi tai edes sylinteri olisi auennut pitkäksi ensiksi ennenkun repeää paikat.
Montakertaa kertonut täällä hydrauliikasta tietävänä et ei ne sylinterit niin vain aukee tai jos sattuu aukeemaan ni kiinni ne ei mene sylinterin varsi ennemmin vääntyy väkisin kiinni työnnettäessä. Kaikki venttiilit eikä letkut ei vaan hajoa yhtäaikaa.
Mitä jos niitä on sabotoitu? Mitä mieltä oot tästä Uno Lauerin väitteestä, että visiirin merilukkoa eli atlantinlukkoa olis pitänyt vasaroida, koska hydrauliikka ei toiminut? Vihreällä merkattu tuo oleellisin kohta.
Liitteet
12.5.175a.JPG
12.5.175a.JPG (81.58 KiB) Katsottu 1206 kertaa
12.5.175b.JPG
12.5.175b.JPG (107.76 KiB) Katsottu 1206 kertaa
12.5.175c.JPG
12.5.175c.JPG (20.62 KiB) Katsottu 1206 kertaa

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Iltasanomissa on kerrottu hieman kuvaavammin tämän uuden "dokumentin" taustoista ja motiiveista...
SYYSKUUSSA julkaistussa Discoveryn tuottamassa dokumenttisarjassa Estonia – Mullistava löytö paljastettiin, että vuonna 1994 uponneen autolautan kyljessä oli suuri reikä.

Nyt kuvausryhmään kuulunut Linus Andersson vahvistaa Ruotsin yleisradioyhtiö SVT:lle, että Estonian kyljessä on toinenkin reikä, josta dokumentissa ei mainita sanaakaan.

– Ymmärrän, että jotkut pitävät rumana sitä, ettemme sisällyttäneet tätä toistakin vauriota dokumenttiin, mutta kaikilla asiantuntijoilla on ollut pääsy materiaaliin. He eivät pitäneet toista reikää merkittävänä. Emme ole salanneet mitään, Andersson sanoo SVT:lle.

Andersson muistuttaa, että he tekivät journalistista tutkimustyötä, eivät onnettomuustutkintaa. Hänen mukaansa toinen reikä ei palvellut dokumentin tarkoitusta. Asiantuntijat uskovat, että toinen reikä jätettiin pois, jottei teoria Estoniaan törmänneestä ulkopuolisesta aluksesta vesittyisi.

– Olisi ollut reilumpaa julkaista kaikki saatu tieto. Tässä tapauksessa syntyy vaikutelma jonkinlaisesta puolueellisuudesta, sanoo laiva-asiantuntija Tauri Roosipuu ERR:lle.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006677015.html

Mut hei, ei ole muuta selitystä kuin sukellusvene, sen tekemiä reikiä noiden täytyy olla :mrgreen: :lol:

Andersson kertoo että asiantuntijat eivät pitäneet tuota toista reikää merkittävänä, itse asiassa ne samat asiantuntijat eivät pitäneet tätä dokumentissa ja lööpeissä esiteltyä reikääkään merkittävänä mutta sitä Andersson ei tietenkään vaivaudu mainitsemaan. :lol:

Erityisen koomiseksi tuon nyt julkisuuteen tulleen tiedon toisen reiän salailusta tekee se, että dokumentin tekijät jotka syyttelivät alkuperäisiä tutkijoita salailusta ja vetelivät salaliittoteorioita siitä miksi tuo dokumentissa esitelty reikä "salailtiin" vaikka se oli löytynyt jo aikoinaan, nyt jäivät itse kiinni siitä että salailivat omasta dokumentistaan toista reikää... vitun pellet :mrgreen:

matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

damfin kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 8:37 pm

Erityisen koomiseksi tuon nyt julkisuuteen tulleen tiedon toisen reiän salailusta tekee se, että dokumentin tekijät jotka syyttelivät alkuperäisiä tutkijoita salailusta ja vetelivät salaliittoteorioita siitä miksi tuo dokumentissa esitelty reikä "salailtiin" vaikka se oli löytynyt jo aikoinaan, nyt jäivät itse kiinni siitä että salailivat omasta dokumentistaan toista reikää... vitun pellet :mrgreen:
Dokumentin tekijät itse kutsuivat virolaiset asiantuntijat katsomaan materiaalejaan Norjaan. Millaista salailua se on?

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

matalanveenmanaatti kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 8:43 pm
damfin kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 8:37 pm

Erityisen koomiseksi tuon nyt julkisuuteen tulleen tiedon toisen reiän salailusta tekee se, että dokumentin tekijät jotka syyttelivät alkuperäisiä tutkijoita salailusta ja vetelivät salaliittoteorioita siitä miksi tuo dokumentissa esitelty reikä "salailtiin" vaikka se oli löytynyt jo aikoinaan, nyt jäivät itse kiinni siitä että salailivat omasta dokumentistaan toista reikää... vitun pellet :mrgreen:
Dokumentin tekijät itse kutsuivat virolaiset asiantuntijat katsomaan materiaalejaan Norjaan. Millaista salailua se on?
Onhan asiantuntijoille silloin aikoinaankin näytetty se nyt löydetty "uusi reikä" koska onnettomuustutkintakeskuskin oli siitä tietoinen, eli sitäkään ei salailtu asiantuntijoilta vaan jätettiin suuremmin otsikoimatta ainoastaan julkisuudessa... eli aivan sama tilanne kuin nyt tuon dokumentin kanssa, toinen reikä esiteltiin asiantuntijoille mutta jätettiin täysin mainitsematta julkisuuteen julkaistussa dokumentissa.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

matalanveenmanaatti kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 8:26 pm
reinoo kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 7:53 pm
e18 kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 6:24 pm
Ihme että sylinterit lähteny korvakkeitten kanssa irti eikä niin että korva repeää auki ja tappi lähtis pois korvasta. Toinen sylinteri kanssa sisällä niin ihmetyttää kyllä todella paljon että lähtee ennemmin korvakkeet rungosta irti kun silmukka repeäisi tai edes sylinteri olisi auennut pitkäksi ensiksi ennenkun repeää paikat.
Montakertaa kertonut täällä hydrauliikasta tietävänä et ei ne sylinterit niin vain aukee tai jos sattuu aukeemaan ni kiinni ne ei mene sylinterin varsi ennemmin vääntyy väkisin kiinni työnnettäessä. Kaikki venttiilit eikä letkut ei vaan hajoa yhtäaikaa.
Mitä jos niitä on sabotoitu? Mitä mieltä oot tästä Uno Lauerin väitteestä, että visiirin merilukkoa eli atlantinlukkoa olis pitänyt vasaroida, koska hydrauliikka ei toiminut? Vihreällä merkattu tuo oleellisin kohta.
Tuo vasaroiminenhan voi selittyä sillä visiirin "vääntymisellä" eli on kerrottu että se ei asettunut suoraan paikalleen josta syystä lukko ei kohdistunut kunnolla. Eli hydrauliikka ei ehkä ole jaksanut työntää sitä tappia kiinni koska reiät eivät ole osuneet kunnolla kohdakkain, josta syystä siihen on ehkä jouduttu käyttämään lekaa että tappi on saatu menemään kiinni. Eipä siinä sen kummemmasta sabotoinnista tarvitse olla kyse, ainoastaan siitä virolaistyylisestä huollosta.

XiphiasGladius
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 96
Liittynyt: Su Elo 25, 2019 5:57 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja XiphiasGladius »

reinoo kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 7:53 pm


Montakertaa kertonut täällä hydrauliikasta tietävänä et ei ne sylinterit niin vain aukee tai jos sattuu aukeemaan ni kiinni ne ei mene sylinterin varsi ennemmin vääntyy väkisin kiinni työnnettäessä. Kaikki venttiilit eikä letkut ei vaan hajoa yhtäaikaa.
Jos paineen alaista, kiinni asennossa olevaa hydraulisylinteriä vedetään auki riittävällä voimalla, se aukeaa kyllä. Edit: tai repeää irti kannakkeistaan, tai kannakkeet repeävät irti taustasta jne. Pitkillä sylintereillä lisäksi hauska ominaisuus, kun auki vetävä voima on riittävän suuri ja mäntä vedetty päätyyn alkaa sylinteriputken ja päädyn väliin muodostua rako. Kun rako on riittävän suuri, pop - pop - pop - sanoo männän tiivisteet. Tämän jälkeen öljy virtaa oikein nätisti sen männän ohi ja sylinteriä voi liikutella edestakaisin "kevyesti".

Se mitä tuon vedon aikana tapahtuu muulle hydrauliikkajärjestelmälle riippuu sitten miten järjestelmä on rakennettu.

Jos sylinterissä on esim. shokkiventtiili (päästää ylikuormituksessa öljyt joko pihalle tai takaisin tankkiin), niin sehän nimenomaan sallii sen sylinterin sulkeutua jos sitä painetaan kiinni riittävällä voimalla, eikä päästä mäntää vääntymään.

matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

damfin kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 8:52 pm

Onhan asiantuntijoille silloin aikoinaankin näytetty se nyt löydetty "uusi reikä" koska onnettomuustutkintakeskuskin oli siitä tietoinen, eli sitäkään ei salailtu asiantuntijoilta vaan jätettiin suuremmin otsikoimatta ainoastaan julkisuudessa... eli aivan sama tilanne kuin nyt tuon dokumentin kanssa, toinen reikä esiteltiin asiantuntijoille mutta jätettiin täysin mainitsematta julkisuuteen julkaistussa dokumentissa.
Tarkoitat varmaan kun Jutta Raben ja Gregg Bemiksen videokuvaa reiästä näytettin Kari Lehtolalle ja kumppaneille, ja totesivat ettei siinä voi olla reikää, koska "hiekka olisi imeytynyt siitä sisään". Heh. Asiantuntijoita, sellaisia viisaita päitä JAIC:n tyypit.

On muuten Virossa osa noista nyt dokumentoiduista rei'istä kommentoineet entisiä JAIC:laisia, kuten Jaan Metsaveer. Hänen kommentointinsa on myös otettu osaksi itse dokumenttia, eli sinne menee tämä damfinin trollaus jälleen. Hänhän ei edes dokkarisarjaa ole katsonut, kuten monta kertaa käynyt ilmi.

Itse en kuuntelisi JAIC:laisia, koska heillä on isoin riski tässä joutua vielä kaltereiden taakse valheistaan.

Tässä hyvä juttu, josta näkee miten JAIC:laiset vielä Virossakin valehtelee nenä punasena asiasta. Kuten poliisi, joka väittää, ettei kukaan kuulluista puhunut pamahduksista mitään.
Priit Männik, also a committee of inquiry member and a former deputy director of the police central investigation bureau, said that determining how the hole was formed ought to be simple too, noting that no survivors spoke of any strike from outside the ferry by a large object like a submarine.

Lähde: https://news.err.ee/1140944/ms-estonia- ... ion-claims
Tiedoksenne, täältä löytyy kätevä taulukko (jatkuu tästä vielä seuraavalle sivulle), johon GGE on koonnut kaikki todistajanlausunnot äänihavaintoineen. Menee alas vessanpöntöstä samantien nämä JAIC:n valheet kun tätä katsoo: https://www.estoniaferrydisaster.net/es ... t/21.4.htm
Viimeksi muokannut matalanveenmanaatti, Ke Loka 21, 2020 9:18 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

matalanveenmanaatti
Remington Steele
Viestit: 211
Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja matalanveenmanaatti »

damfin kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 8:59 pm
matalanveenmanaatti kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 8:26 pm
reinoo kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 7:53 pm

Montakertaa kertonut täällä hydrauliikasta tietävänä et ei ne sylinterit niin vain aukee tai jos sattuu aukeemaan ni kiinni ne ei mene sylinterin varsi ennemmin vääntyy väkisin kiinni työnnettäessä. Kaikki venttiilit eikä letkut ei vaan hajoa yhtäaikaa.
Mitä jos niitä on sabotoitu? Mitä mieltä oot tästä Uno Lauerin väitteestä, että visiirin merilukkoa eli atlantinlukkoa olis pitänyt vasaroida, koska hydrauliikka ei toiminut? Vihreällä merkattu tuo oleellisin kohta.
Tuo vasaroiminenhan voi selittyä sillä visiirin "vääntymisellä" eli on kerrottu että se ei asettunut suoraan paikalleen josta syystä lukko ei kohdistunut kunnolla. Eli hydrauliikka ei ehkä ole jaksanut työntää sitä tappia kiinni koska reiät eivät ole osuneet kunnolla kohdakkain, josta syystä siihen on ehkä jouduttu käyttämään lekaa että tappi on saatu menemään kiinni. Eipä siinä sen kummemmasta sabotoinnista tarvitse olla kyse, ainoastaan siitä virolaistyylisestä huollosta.
Kuten täällä monta kertaa todettu, sitä huoltoa konsultoi suomalainen liitonmies Christer Koivisto, joka oli hitsannut nuo lukot paskaksi jo 1980-luvun alussa ja teki niin uudestaan keväällä 1993. Eli voit pitää rasistiset virolaisten syyttämisesi vastaisuudessa ihan omana tietonasi.

Vastaa Viestiin