Tutkijat: Videopelien vaikutuksia on liioiteltu

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Arlene
Christopher Lorenzo
Viestit: 1688
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 8:30 pm
Paikkakunta: Pentonville

Tutkijat: Videopelien vaikutuksia on liioiteltu

Viesti Kirjoittaja Arlene »

Helsingin Sanomat 11.5.2008

http://www.hs.fi/tulosta/1135236261742

Howler
Axel Foley
Viestit: 2291
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:42 am

Viesti Kirjoittaja Howler »

Ja teksti linkin takaa:
Tutkijat meillä ja Yhdysvalloissa: videopelien vaikutuksia on liioiteltu
Julkaistu: 18:11

Jussi Ahlroth

helsingin sanomat

LUCAS JACKSON / REUTERS


"Grand Theft Auto IV" -videopelejä hyllyssä GameStop-kaupassa New Yorkissa.

Maailman ehkä puhutuin videopeli Grand Theft Auto on taas täällä. Puheenaihe on väkivalta ja moraalinen arveluttavuus. Pelisarjan neljäs osa GTA 4 julkaistiin 29. huhtikuuta. Sitä myytiin ensimmäisen viikon aikana kuusi miljoonaa kappaletta.

GTA 4:n ikäraja on kaikkialla luokitusten korkein, ja syystä. Päähenkilö on rikollinen, ja pelissä tehdään – no, kaikenlaista rikollista.


Juuri ilmestyneen kirjan Grand Theft Childhood mukaan kuitenkin 44 prosenttia Yhdysvaltain 7- ja 8-luokkalaisista pojista on pelannut tämän K18-sarjan pelejä, tytöistä joka viides.

Mediapsykologi Tarja Salokosken mukaan Suomessakin lähes puolet 10–12-vuotiaista pojista on pelannut niitä.

Kasvaako heistä kenties koulumurhaajia?


Varmasti ei tiedetä, mikä väkivaltaisten pelien vaikutus on, mutta Grand Theft Childhood -teoksen kirjoittajat, Harvardin tutkijat Lawrence Kutner ja Cheryl K. Olson antavat aihetta huojentua.

He johtivat nelivuotista, poikkeuksellisen perusteellista haastattelututkimusta, jossa haastateltiin yli 1 200 lasta sekä lähes 500 vanhempaa kahdesta Yhdysvaltain osavaltiosta. He selvittivät, mitä lapset pelasivat, miksi ja miltä se heistä tuntui.


Uransa lasten ja vanhempien ongelmia käsitelleiden psykiatrian tutkijoiden viesti on: Voitte rentoutua.

Videopelit ovat osa lähes kaikkien lasten ja teini-ikäisten elämää, eivätkä tutkimustulokset osoita itsestään selvästi, että pelaaminen tekisi lapsista väkivaltaisia.

Samaa mieltä ovat suomalaiset tutkijat. "Suurin osa lapsista toimii täysin harmittomasti pelien kanssa", Tarja Salokoski muistuttaa.


Kutnerin ja Olsonin mielestä lapset ovat omaksuneet vanhempiensa arvomaailman hyvin. GTA-sarjan peleissä lapsia huolettaa eniten kiroilun määrä. Puhe, toisin kuin väkivalta, on suorassa yhteydessä lasten elämään.

Eivätkä lapset pelaa väkivaltaisia pelejä tappamisen takia. Kyse on tutkijoiden mukaan hauskanpidosta, rentoutumisesta jännityksestä ja haasteista. Ja kavereiden kanssa olemisesta.
*kerrankin tyytyväinen johonkin tutkimukseen, kiitos ja näkemiin*

Bambinos
Agentti Scully
Viestit: 659
Liittynyt: To Helmi 28, 2008 11:36 am

Viesti Kirjoittaja Bambinos »

No lopultakin hysteerikoille saatiin mustaa valkoisella. Todisteita päinvastaisesta ei olla tosin edes pystytty esittämäänkään.
Niinhän se menee: kun yhteisössä tapahtuu jotain vakavaa, syntipukki halutaan nähdä jonakin ulkopuolisena tekijänä. Näin saadaan helppo ja nopea vastaus, eikä ongelmaa tarvitse pohtia sen pidemmälle. Varmaan noin 50-luvulta lähtien nuorison turmeluksesta on syytetty rockmusiikkia, punkkia, metallia, black metallia..
Nykyään lasten levottomuutta pidetään videopelien syynä, vaikka syyt löytyvät usein peilistä..

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Kiva että tutkijatkin ovat viimein tajunneet.

Hyvä, tutkijat! Kyllä se siitä!

Tutkija on tainnut olla sama, joka tässä taannoin keksi että vanhempien tuki vaikuttaa positiivisesti lasten menestykseen (aiheesta oli tehty ihan lehtijuttu).

Bambinos
Agentti Scully
Viestit: 659
Liittynyt: To Helmi 28, 2008 11:36 am

Viesti Kirjoittaja Bambinos »

joey kirjoitti: Tutkija on tainnut olla sama, joka tässä taannoin keksi että vanhempien tuki vaikuttaa positiivisesti lasten menestykseen (aiheesta oli tehty ihan lehtijuttu).
Älä hitossa? :roll:
Ehkä suurin kysymys on, miten joku jaksaa paneutua vuosikausia aiheeseen, jonka vastaus on jo kaikilla tiedossa.

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Bambinos, suurin kysymys on mielestäni se, kuinka ne tämän tasoisiin tutkimuksiin käytetyt rahat olisi voitu käyttää paremmin :x

Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4911
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

No tämäpä sopivasti sattui.

Uudesta Pelaaja-lehdestä:
Pelaaja kirjoitti:Brittilässä julkistettiin odotettu ja pelätty Byron-raportti videopelien vaikutuksista lapsiin. Hallituksen tilaama ja lapsipsykologi Tanya Byronin tekemä raportti oli kaikkien yllätykseksi kovin myönteinen pelaamista kohtaan, vaikka se vaatiikin ikärajajärjestelmien uusimista. Byron totesi raportissa ja haastatteluissa, että videopelit ovat hyvä ja jopa kehittävä harrastus, jota kohtaan esiintyy turhaa hysteriaa. Voisi luulla, että pelien mustamaalaaminen loppuu nyt...

...mutta ei. Pelejä fanaattisesti vastustavat brittipoliitikot onnistuivat jotenkin tulkitsemaan Byron-raportin siten, että se tukee heidän näkemyksiään. Kansanedustaja Keith Vazin mukaan raportti toditaa selkeästi, että Manhunt ajaa ihmiset murhaamaan. Tohtori Byron kommentoi: "En ole koskaan sanonut, että väkivaltaiset pelit tekevät ihmisistä väkivaltaisia, ja olen eri mieltä niiden kanssa, jotka tulkitsevat raporttia tällä tavalla." Samaan aikaan eräs brittilehti tarjoaa isoja rahoja ihmisille, jotka kertovat pelien tehneen heistä rikollisia.
I told you so. 8)

Lisäksi hieman alempana:
Pelaaja kirjoitti:Kulunutta "videopeli käski minun tappaa"-puolustusta on taas käytetty oikeudessa. Nyt sitä yrittää 18-vuotias murhamies Jean Pierre Orlewicz, joka sahasi uhrinsa pään irti Michiganissa viime syksynä. Puolustuksen selityksen mukaan kaiken takana on Hitman-peli, joka opettaa pelaajat yllättämään ja tappamaan ihmisiä takaapäin.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.


Aariel
Vic Mackey
Viestit: 1955
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 12:02 pm

Viesti Kirjoittaja Aariel »

Jos pelien ikärajoista pidetään kiinni, ne on ihan ok. Vaikkakin saattaa horjuttaa jonkun mielenterveyttä tai horjuttaa lisää.
Juuri kyseinen GTA ei kyllä todellakaan sovi ainakaan alle 15-vuotiaille. Silti sitä näyttää ala-asteikäiset naperotkin pelaavat. Hmm, ehkä olen vanhanaikainen, mutta vastustan sitä, että ala-astelaiset pelaavat jotain GTA:n tyylistä peliä :roll:

Tirskis
Neuvoja-Jack
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 5:49 pm
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Tirskis »

Kyllä, se on lioiteltu. Joksus tuntuu että Suomi on niin kliininen maa, ja nuoria pitää suojella aivan tavalliselta elämältä. He elävät liiankin suojeltua elämää.

Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4911
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Aariel kirjoitti:Jos pelien ikärajoista pidetään kiinni, ne on ihan ok. Vaikkakin saattaa horjuttaa jonkun mielenterveyttä tai horjuttaa lisää.
Juuri kyseinen GTA ei kyllä todellakaan sovi ainakaan alle 15-vuotiaille. Silti sitä näyttää ala-asteikäiset naperotkin pelaavat. Hmm, ehkä olen vanhanaikainen, mutta vastustan sitä, että ala-astelaiset pelaavat jotain GTA:n tyylistä peliä :roll:
Jos lähdetään sille linjalle, että pelejä pitää mollata, niin minusta GTA on kyllä kaikkein lölleröimmistä päästä niistä peleistä, jotka voi ehkä vahingossa tehdä ihmisistä sekopäitä. GTA on ehkä joskus ollut "rankkaa kamaa", mutta sen ajat on menneet aikoja sitten ohi. Tosin, uusin on kuulema taas aika nannaa, mutta en siltikään jaksa uskoa, että se pärjää shokkitilojen aiheuttajana monelle muulle pelille missään nimessä. GTA:n syyllistäminen on turhaa sontaa imho, kun kuitenkin löytyy niin paljon rankempiakin tapauksia. GTA ei edes opeta oikeastaan mitään, sillä siinä ei pahemmin neuvota tietääkseni miten autoihin murtaudutaan (nappiyhdistelmien painaminen irl kun ei oikein taida toimia) ja eiköhän kuka tahansa osaa iskeä sen lasin paskoiksi ja ryömiä sisään autoon, jos tarve sitä vaatii, ilman pelaamistakin. Aseita myös osaa käyttää kuka vain tarpeen tullen, siihenkään ei tarvitse mitään pelitaustaa todellakaan. Jos joku haluaa mennä ja tappaa, niin tuskin sitä eka pelaa GTA:ta että cool, nyt ku mä varastan tän auton mafialta, niin ne tulee mun perään ja sit ku mä käytän tätä oikoreittiä, niin voin napata pari huoraa kyytiin ja paneskella niitä ennen ku mä meen ja tapan sen mafiapomon, joka ajoi mua helikopterilla takaa aiemmin niiq omg lolz ja bang bang. (Feuer frei. :lol: )

Edit: Laitetaanpa samaan viestiin vastaus tähän:
Tirskis kirjoitti:Kyllä, se on lioiteltu. Joksus tuntuu että Suomi on niin kliininen maa, ja nuoria pitää suojella aivan tavalliselta elämältä. He elävät liiankin suojeltua elämää.
Kannattaa ottaa huomioon, että nuo tulokset ja tutkimukset on saatu ja tehty sekä Yhdysvalloissa että Britanniassa. Suomella ei ole mtn tekemistä niiden kanssa, enkä ole tainnut kuulla oikein mistään vakavasti otettavasta tutkimuksesta saman aiheen tiimoilta Suomessa. Minusta Suomessa ei niinkään hysterisoi kuin tietyt kanaemot nettifoorumeilla, eikä edes PeA:n pelaamaa Battlefieldiä taidettu koskaan pahemmin sotkea sitten kuitenkaan itse Jokelan tapahtumiin, vaikka siitä hetki puhuttiinkin.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.


Tirskis
Neuvoja-Jack
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 5:49 pm
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Tirskis »

Jotkut "kanaemot" ovat siite mieltä täälläkin. Esim. asun pohjois Suomessa ja siellä on aika paljon lestadiolaiset. Nyt opiskelen Oulussa, mutta olin Kuusamossa asunut, ja se on lähes joka toinen perhe lestadiolaisia..

Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4911
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Tirskis kirjoitti:Jotkut "kanaemot" ovat siite mieltä täälläkin. Esim. asun pohjois Suomessa ja siellä on aika paljon lestadiolaiset. Nyt opiskelen Oulussa, mutta olin Kuusamossa asunut, ja se on lähes joka toinen perhe lestadiolaisia..
Jotain lestadiolaisia vastaan?

Kai tiedät, että lestadiolaisilla on omat sääntönsä ja tapansa toimia ja se, että osa heistä on vanhoillislestadiolaisia, jolloin elämään ei kuulu se telkkari ja pelit, ei tarkoita samalla myös automaattisesti sitä, että heidän mielestä se on pahuus ja törkeys.

Itse olen asunut paikkakunnalla jossa väestöstä 80% on lestadiolaisia (itse en heihin kuulu), ja vaikka en itsekään suoranaisesti ole tuon uskontokunnan fani, niin silti ymmärrän sen eron kun on mielipiteet tai tapa elää eri tavalla.
Automaattisesti en lähde leimaamaan silti, eivät kaikki lestadiolaiset ole vanhoillisia ja kyllä heistäkin niitä peli-ihmisiä löytyy ihan reilustikin.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.


Tirskis
Neuvoja-Jack
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 5:49 pm
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Tirskis »

Ei ole mitään lestadiolaisia vastaan, vain minusta se uskonto tuntuu vähän oudolta Kun ajattelin että suomalaiset ovat aivan kun islantilaiset- eli hyvin moderni väki ilman minkäänläista ennkkoluuloja.

Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4911
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Tirskis kirjoitti:Ei ole mitään lestadiolaisia vastaan, vain minusta se uskonto tuntuu vähän oudolta Kun ajattelin että suomalaiset ovat aivan kun islantilaiset- eli hyvin moderni väki ilman minkäänläista ennkkoluuloja.
.......


Islantilaiset. Moderni. Ei kuulosta hirveän yhteenkäyvältä.

Lestadiolaisten tapa uskoa on kyllä sieltä heikoimmasta päästä outoudessa, jos lähdetään outoja uskontotapoja miettimään, Suomessakin.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.


Howler
Axel Foley
Viestit: 2291
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:42 am

Viesti Kirjoittaja Howler »

Nyt kun videopeleistä keskustellaan, niin minua huvittaa suuresti miten yllättäviä nimiä "syytettyjen listalta" hyppii esiin. Esimerkiksi jo mainittu GTA, joskus vuosia sitten syytettiin Mortal Kombatia. Monia muitakin pelejä on, mutta miltään listalta en itse ole paikallistanut esim. Hitmania, Doomia, Half-Lifea, Haloa, Postaliasta en ole ihan varma olenko sitä pongannut, Carmageddon, God of War, Gear of War ja Thrill kill. Minne ne on jätetty? Listasin tarkoituksella pari vanhempaa peliä joukkoon, koska mielestäni, jos pelit vaikuttavat väkivaltaisesti, vaikuttavat ne alusta asti ja jotkut murhaajat ovat jo sitä ikäluokkaa, että nuorena ovat pelanneet noita vanhempia pelejä. Ja miksei uusikin sukupolvi olisi pelannut vanhoja pelejä, olenhan minäkin! :D Miksi esim. GTA nousee joukosta ylemmäs, vaikka esim. Carmageddon joissain asioissa lyö sen järkyttävyysasteikolla laudalta helposti? Yksi syy GTA:n vainoon on mies nimeltä Jack Thompson.

Olen edelleen sitä mieltä, ettei ole oikein syyllistää videopelejä kertoen vaikkapa ne viralliseksi motiiviksi, jättäen huomiotta täysin kaikki muu. Ei vain videopelit saa ihmisiä tappamaan, ei millään. Täytyy olla muutakin, vaikka vain niin "mitätön" asia ettei vanhemmat koskaan selventäneet pelin ja oikean elämän eroja. Kaikki ei ole niin yksiselitteistä, että voisi syyllistää yksittäistä asiaa kauheuksista, joita me ihmiset teemme.

Ps. Itse pelasin GTA:ta todella nuorena (ensimmäinenhän ilmestyi 1997, eli jossain siinä lähimaastossa), enkä omasta mielestäni ole pilalle siitä mennyt. Jos pelasin ko. peliä jo vuonna 1997, olin tuolloin 9-vuotias, eli ala-asteella. Niin ja selvennykseksi vielä, vanhempani varmasti tiesivät minun pelaavan ko. tapaista peliä ja taisi isoveljenikin useaan otteeseen seurata pelaamistani, mutta minulle oli kyllä opetettu pelin ja todellisuuden erot.

Vastaa Viestiin