Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Pasi Kuljusta kirjoitti: ↑Ti Heinä 20, 2021 1:26 pm
Näyttää tuo kaidehomma aiheuttavan sen verran spekulaatiota, että laitan linkin siihen aiemmin mainittuun Nissan tapaukseen. Tällaisia kaidevaurioita tuli siinä tapauksessa, kun kaiteeseen ajettiin palomestarin mukaan huomattavan kovaa. https://v.ylilauta.org/b/v/l/bvllf.mp4
Kiitos jälleen kerran! Kyllähän tuo hieman kiertyneenä ja kallellaan oikealle on... Toisin kuin sillan kaide.
Pasi Kuljusta kirjoitti: ↑Ti Heinä 20, 2021 1:26 pm
Näyttää tuo kaidehomma aiheuttavan sen verran spekulaatiota, että laitan linkin siihen aiemmin mainittuun Nissan tapaukseen. Tällaisia kaidevaurioita tuli siinä tapauksessa, kun kaiteeseen ajettiin palomestarin mukaan huomattavan kovaa. https://v.ylilauta.org/b/v/l/bvllf.mp4
Juuri noin! En minäkään tarkoita että kaiteen pitäisi olla tuhannen sykkyrällä ja rullalla pitkin metsiä osumasta, mutta kyllä siihen enempi jälkiä jää auton pohjan osumasta kuin pari naarmua, kuten tuossa videossa näkyy.
Ja noissa hyvissä kuvissa mitä Pasi Kuljusta otti tässä Jussin tapauksessa, ei näy kaiteessa mitään muuta kuin naarmut. Joita siis näin täällä toisessa päässä suomea kylätien kaiteessakin, kun ohi kävellessä sitä katselin….ja molempiin ajosuuntiin vastaavissa kohdissa -> lumiaura & niittokone
Myös auton pohja rakenteessa pitäisi olla selvät jäljet.
Ilmeisesti näin ei ole ollut, koska poliisi ilmoitti että auto on luiskaa myöten joutunut jokeen.
Tuohon ei näytä kukaan kiinnittäneen huomiota, että sillan puolen puun latva on rantaan päin. Puu kun kaatuu omalla painollaan, niin se menee veteen pitkänä. Tuohon puuhun on todennäköisesti törmätty, koska latva on luonnottomaan suuntaan. Koska kyseessä on ollut terve puu vanhojen kuvien perusteella, niin latva on voinut katketa juuri törmäyskorkeudelta. Juurakkokin näyttää siltä, että puu on vähän niin kuin rullattu nurin.
Pasi Kuljusta kirjoitti: ↑Ma Heinä 19, 2021 9:54 pm
Oli muuten joku haastattelukin isomman kameran kanssa käynnissä tuolla venerannassa kuten kuvasta näkyy. Ehkä kuulemme tästä jossain mediassa, jos liittyi tapaukseen.
Kuten todettua, Hietaman suunnasta tullessa Saarijärventie tekee pienoisen, mutta selkeän mutkan vasemmalle. Muuten suoralla tiellä tulee vaikutelma, että silta ei ole linjassa tien kanssa. Miksi lie tie joskus aikoinaan näin muotoutunut? Tien kaartuminen vasemmalle näyttäisi alkavan jo oikealla puolella olevan linja-autopysäkin kohdalta. Mielestäni huomion arvoinen asia ovat ajoratamerkinnät tässä kohdassa. Pysäkkiä ja ajorataa erottaa katkoviiva, tietä ja piannarta yhtenäinen viiva. Itse jos olisin vastaavassa tilanteessa ollut puikoissa, voisin pimeällä, kovassa vauhdissa ja huomiokyky alentuneena hyvinkin tulkita ajoradan oikean reunan virheellisesti. Auto saattaisi hyvinkin lähteä lapasesta jo heti pysäkin jälkeen ja ajautua pientareelle, joka tässä kohtaa näyttäisi vielä olevan suhteellisen tasamaata verrattuna siihen mitä se on jo kohdassa, josta sillankaide alkaa. Piannarta pysäkin jälkeen näyttäisi kuvien perusteella olevan hyvinkin sen verran, että henkilöauto siinä mahtuu kulkemaan törmäämättä heti puustoon.
Auto saattaisi siis ajautua pientareelle niin, että menosuunta pysyy tien suuntaisena. Liikennemerkki jäisi nätisti vasemmalle ja vauhti jatkuisi kovana lähes rantaan asti. Siellä auto törmäisi kahteen puuhun, toiseen ehkä kohtisuoraan, mutta koivu saattaisi nippa nappa jäädä hanttarin puolelle ehkä kuitenkin osuen auton etukulmaan ja kylkeen. Tuollaisten voimakkaasti virtaavan joen rannassa kasvavien puiden juuret eivät ole yhtä lujassa maaperässä kuin tasamaalla kasvavien eli kaatuvat helposti. Toisen puun kohdalla katkeaisi latva, vähintään oksia. Törmäys puihin ohjaisi auton lopullista suuntautumista jokeen sillasta hieman yläjuoksulle päin, missä virtaava vesi ja ilmataskut viimeistelisivät auton painumisen pohjaan katolleen. On puhuttu uppotukeista. Kuinka yleisiä ovat tuossa vesistössä? Eipä siinä tarvitsisi kuin joku osa katkennutta puuta mennä auton mukana syvyyksiin, niin ajan saatossa siihen sitten alkaisi jo kertyä muutakin roinaa. Ihan pieni joki tämä Suojoki ei mielestäni ole. Niin, sitten vielä jäljet, jäisikö ajosta pientareelle kovin merkittäviä jälkiä edes? Huomaisiko edes kukaan pysäkillläolija niitä? Ja olisiko heitä edes?
Unos dicen lo que saben, y otros saben lo que dicen.
H. Solmunen kirjoitti: ↑Ti Heinä 20, 2021 10:34 am
Syksyn lehdet peittelee ilmiselvät jäljet parissa päivässä, eikä lumen tuloonkaan pitkään mennyt.
Minusta tämä argumentti ontuu siksi että seuraavana keväänä ne lumet ja lehdet on menneet mutta jäljet on vielä jäljellä, varsinkin jos puutavaraa on kaatunut.
Eiköhän ne lehdet siellä oo pysyneet ja uusia tippunut joka vuosi päälle ja jotain heinääkin näyttää kasvavan, eli mahdolliset jälet on äkkiä piilossa.
takka kirjoitti: ↑Ti Heinä 20, 2021 12:08 pm
Nimimerkki Pasi Kuljusta on tuottanut runsaasti valaisevaa materiaalia asiassa.
Koivujen osalta yksi asia ihmetyttää. Jos/kun sillan alta on veneliikennettä, eikö kukaan veneilijä ole kiinnittänyt huomiota kaatuneisiin koivuihin. Luulisi, että siellä veneliikennettä on, vaikka syksy onkin ollut jo pitkällä. Tai viimeistään keväällä. Tieto siitä, että lähitienoilla on kadonnut nuorukainen autoineen ja venereitille kaatuneet koivut voisi panna miettimään. Mutta ilmeisestikään näin ei siis ole tapahtunut.
Täysin on turhaa ihmettelysi. Puita kaatuu, lehdet putoo puista, liikennemerkit vääntyvät. Miettimään varmasti laittavat sen ohikiitävän sekunnin ja siinä se.
takka kirjoitti: ↑Ti Heinä 20, 2021 12:08 pm
Koivujen osalta yksi asia ihmetyttää. Jos/kun sillan alta on veneliikennettä, eikö kukaan veneilijä ole kiinnittänyt huomiota kaatuneisiin koivuihin.
Noista kahdesta puoliksi vedessä olevasta puusta oikeanpuoleinen näyttää aika uudelta. Sitten se lahompi vaikuttaisi kaatuneen juurineen lopullisesti vasta lähiaikoina. En osaa sanoa miten kauan tuollaiset puoliksi virtaan kaatuneet puut pysyvät noin paikoillaa, kun luulisi että viimeistään jäät virtauksen kanssa veisi ne mennessään.
Voisiko autonhakuoperaatioon liittyä veteenmeno jollain laitteella/sukellusasialla tästä kohtaa, mikä voisi siirtää puita ja juuria? En tunne ko. prosessia, joku valistuneempi kertokoon.
Kaikenlaisia videoita tullut mut ilmeisen vaikeaa on käydä vaikka juosten kuvaamassa mistä suunnasta auto on tullut ja miten se on ajautunut kaiteen oikealta puolelta veteen.
Silloin ymmärtäisi paremmin miltä Jussin näkövinkkelistä on näyttänyt.
Tosin hänhän on voinut vaikka sammua tai sitten tietoisesti ajanut auton juuri tuossa jonkkaan kun hyvän vauhdin on itikalla ehtinyt keräämään suoran ansiosta.
Pasi Kuljusta kirjoitti: ↑Ti Heinä 20, 2021 1:26 pm
Näyttää tuo kaidehomma aiheuttavan sen verran spekulaatiota, että laitan linkin siihen aiemmin mainittuun Nissan tapaukseen. Tällaisia kaidevaurioita tuli siinä tapauksessa, kun kaiteeseen ajettiin palomestarin mukaan huomattavan kovaa. https://v.ylilauta.org/b/v/l/bvllf.mp4
Kiitos jälleen kerran! Kyllähän tuo hieman kiertyneenä ja kallellaan oikealle on... Toisin kuin sillan kaide.
Joskus vaurioita tulee ja joskus ei, riippuu paljolti osumasta, minä olen nähnyt myös kaiteita joissa ei tuollaisia vauriota ollut vaikka auto on loikannut kaiteen päältä pientareelle, ja joskus taas sitten kaide on ihan kunnolla solmussa.
Mutta ei minullakaan mitään tarvetta ole pitää kiinni siitä että juuri kaiteen päältä tuonne on suistuttu, en vaan näillä tiedoilla sitä poiskaan sulje.
Yx2 kirjoitti: ↑Ti Heinä 20, 2021 3:51 pm
Kaikenlaisia videoita tullut mut ilmeisen vaikeaa on käydä vaikka juosten kuvaamassa mistä suunnasta auto on tullut ja miten se on ajautunut kaiteen oikealta puolelta veteen.
Silloin ymmärtäisi paremmin miltä Jussin näkövinkkelistä on näyttänyt.
Tosin hänhän on voinut vaikka sammua tai sitten tietoisesti ajanut auton juuri tuossa jonkkaan kun hyvän vauhdin on itikalla ehtinyt keräämään suoran ansiosta.
Noita kaiteitahan menee milloin mistäkin syystä lommoille/mutkille, aurat osuu ja joskus raskaskalusto saattaa tehdä pieniä vaurioita. Itse olen joskus ilmoittanut rikkomastamme (ei pahasti) kaiteesta niin sanoivat että he kiertää kartoitamassa ja vaihtamassa tietyin väliajoin vaurioituneita kohtia aluettain. Eli onhan tuokin kaide (ottamatta kantaa onko osunut vai ei, se on toinen juttu) voitu käydä korjaamassa joskus, jos siinä on osumaa ollut. Eikä vaan ole asiaa sen enempää ajateltu. Mene ja tiedä sitten...
Auton vaurioita katsoessa päädyin tälläiseem päättelyyn. Auto on liukunut oikealla kyljellään jostain kimpokkeen saatuaan ja jyrkemmässä kohtaa tullu nokkaedellä edelleen oikea kylki alempana ja siitä pyörähtänyt katolleen veteen. Sen takia tuo ehkä puusta jääny pyöreähkö ruttu etulokasuojan yläosassa edessä. Kuskin puolen etu runkoaisan lievä taipuma ylös ja vasemmalla selvästi kaikki romut on saanut iskun joka taivuttaa jäähdyttimet ja palkit ylös hieman kuskipuolta kohden.