Poikien ympärileikkaukset: kulttuurilliset ja uskonnolliset syyt - rikos vai ei?

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

Spider kirjoitti: Luulisin että tässä on pohjimmiltaan kyse siitä että halutaan tehdä tämän toimenpiteen suorittaminen turvalliseksi, kun se todennäköisesti joka tapauksessa tehdään.
Varmastikin näin on, mutta tämä perustelu on kestämätön, koska sittenhän voitaisiin hyväksyä myös tyttöjen silpominen.
Every ship must sail a world.
markja
Adrian Monk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markja »

joey kirjoitti:Minkä helkkarin takia vastaavaa ilmiötä ei sitten esiinny missään muualla?
Koska USA on USA.
Ja mitä, runkkaaminenko ei onnistu ilman esinahkaa? Olenko käsittänyt jotakin perustavanlaatuisesti päin helvettiä, vai ollaanko rapakon toisella puolen ajateltu taas hieman yksinkertaisesti?
Ajattelu siellä on yksinkertaisempaa ja jengi yleisesti ottaen helvetin paljon tyhmempiä. Kyllähän se esinahan puuttuminen runkkaamista vaikeuttaa, mutta ei tietenkään poista tai estä tai merkittävästi edes hillitse.
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
markja
Adrian Monk
Viesti:

ABC kirjoitti:
Spider kirjoitti: Luulisin että tässä on pohjimmiltaan kyse siitä että halutaan tehdä tämän toimenpiteen suorittaminen turvalliseksi, kun se todennäköisesti joka tapauksessa tehdään.
Varmastikin näin on, mutta tämä perustelu on kestämätön, koska sittenhän voitaisiin hyväksyä myös tyttöjen silpominen.
Tai, kuten sanoin, kaikkien pahoinpitelyiden salliminen sairaaloissa.
BK
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja BK »

markja kirjoitti:
Spider kirjoitti:Tekevät lääkärit raskaudenkeskeytyksiäkin.
On eri asia lopettaa tiedoton solumöykky vaikkapa siksi, ettei kukaan oikein pystyisi sitä lasta aikanaan järkevästi kasvattamaan ja siitä huolehtimaan. Kuin, että silvotaan pientä lasta, jolla on tunteet jne. Sinun logiikallasi kai muutenkin pahoinpitelytkin voisi sallia?

.
Olen kuullut, että tuolla Turun suunnalla liikkuisi sellaisia tiedottomia solumöykkyjä, jotka eivät ole kovin järkevästi kasvatettuja.

Laillisen abortin aikarajakin on mennyt umpeen jo noin 30 vuotta sitten, joten mitä on tehtävissä?
rapier
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja rapier »

Ympärileikkaus kiinalaiseen tapaan – vähän verta, ei ompeleita
Aikuisten miesten ympärileikkaus on maailman terveysjärjestön (WHO) ja monien tutkijoiden mukaan tärkeä osastrategia HIVin leviämisen estämisessä. Kokonaisstrategiaan kuuluvat testaus, valistus, hoito sekä ehkäisyvälineiden säännöllinen käyttö. Osa tutkijoista muistuttaa, että operaatio saattaa lisätä riskikäyttäytymistä.
Kiinassa on kehitetty innovatiiviseksi kuvailtu ympärileikkauslaite, jonka käyttöönoton Afrikassa toivotaan lisäävän ympärileikkausten yleistymistä. Laitteen yhdysvaltalaisjohtoinen tutkimus Afrikassa on tarkoitus aloittaa lähikuukausien aikana.
ShangRing-niminen laite puristaa esinahan kahden samankeskisen muovirenkaan väliin, jolloin esinahka voidaan poistaa tarvitsematta ompeleita. Paikallispuudutuksessa suoritettava operaatio kestää vajaat viisi minuuttia, ja verenvuodon sanotaan olevan minimaalista. Potilas palaa vastaanotolle viikon kuluttua, jolloin laite poistetaan. Perinteinen ”vapain käsin” tehtävä leikkaus kestää 20-30 minuuttia, ja sen jälkeen ompeleille on käyttöä.
Alustavien kiinalaisten tutkimusten mukaan 1200 miehen tarkkailuryhmässä tulokset olivat hyviä ja komplikaatiot vähäisiä. Laitteesta on tehty 15 patenttihakemusta 85 maassa, mutta toistaiseksi laitetta myydään vain Kiinassa.
MediPsyko 2.8.2008 21:55 Lähde Weill Cornell Medical College / WHO
markja
Adrian Monk
Viesti:

Turun Sanomien mielipidepalstalla tänään
Silpominen ei hyväksyttävää missään olosuhteissa

Olin järkyttynyt, kuin luin, että sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee lakiesitystä, jossa sallittaisiin poikalapsien ympärileikkaus ilman lääketieteellistä tarvetta! Miten oikeusvaltiossa, jossa etenkin lasten asema ja hyvinvointi on tärkeää, voidaan edes ehdottaa tätä?

Jokaisella lapsellakin on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen. Kaikilla tulee olla uskonnonvapaus. Silpomalla lasten ruumista ja leimaamalla heidät johonkin uskontoon loppuiäkseen, loukataan vakavasti näitä peruspilareita.

Jos jokin tapa, kulttuuri tai uskonto vaatii puolustuskyvyttömän lapsen silpomista, sanon suoraan, että minusta sellaisella ei saa olla mitään sijaa länsimaisessa, humaanissa ja sekulaarisessa yhteiskunnassamme. Emme voi antaa taikauskon nojalla silpoa ihmisiä. Se on paluuta keskiajalle.

Kaikki lastensa silpojat tulisi tuomita törkeästä pahoinpitelystä ja toivon mukaan lapset otettaisiin heiltä nopeasti huostaan.

Kysyisin nyt, onko vanhemmilla tämän lain jälkeen oikeus repiä vaikkapa pikkuvauvaltansa varpaankynnet irti? Miksi ei ole, jos heidän uskomuksensa tai tapansa sitä vaatii? Kynsien irti repiminen ei edes aiheuta pysyvää ruumiinvammaa, kuten ympärileikkaus aiheuttaa. Vai onko kyse siitä, että tiettyjen uskontojen jäsenille annetaan erivapauksia, jotka eivät koske muita ihmisiä lainkaan? Miten ihmeessä se puolestaan sopii yhteen ”tasa-arvo lain edessä” nimisen fraasin kanssa?

Markus Jansson

Sairaanhoitaja AMK Uusikaupunki
I rest my case.
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Törkeää laillistaa lasten pahoinpitely! Ikävältä tuntuu myös se, että lain valmistelu ilmeisesti liittyy siihen, että muslimien määrä Suomessa on lisääntynyt. Tämä ei saisi olla syy pahoinpitelyn laillistamiseen.
aoitora
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja aoitora »

Äkkiseltään muodostamani mielipide on, että jos tätä lainsäädäntöä perustellaan sillä, että ilman lain suojaa ympärileikkauksia suoritetaan laittomasti ja siten helpommin vielä vaarallisesti, eivät nykyiset "päättäjämme" taaskaan ole tekemässä oikeaa korjausliikettä. Ypärileikkauksen oikeuttamisen sijaan pitäisi huolehtia, että puoskaritoiminnasta johtuvat komplikaatiot saisivat teosta sopivan rangaistuksen ja että ihmisillä olisi täysi-ikäisinä oikeus nostaa kanne vanhempiaan ja muita asiaan liittyviä vastaan.

Mikä ikäisinä ympärileikkauksia suoritetaan? Jotenkin näkisin, että tuo Markjan antaman linkin vauva olisi varsin ala-kanttiin. Joskus näin televisiossa jutun tyttöjen ympärileikkauksesta ja kyseessä oli ainakin 7-vuotias tyttö.

Sikäli kuin poikien ympärileikkaus tehdään kunnolla ja puudutuksen avulla, on kuitenkin otettava huomioon, ettei kyseessä liene sen vammauttavampi kokemus kuin kaiken maailman lävistykset, joita alaikäistenkin ruumiin eri suunnilla nykyisin näkyy.
Ihmistä etsimässä.
teppo
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja teppo »

aoitora kirjoitti: Sikäli kuin poikien ympärileikkaus tehdään kunnolla ja puudutuksen avulla, on kuitenkin otettava huomioon, ettei kyseessä liene sen vammauttavampi kokemus kuin kaiken maailman lävistykset, joita alaikäistenkin ruumiin eri suunnilla nykyisin näkyy.
Paitsi, että lävistykset eivät yleensä aiheuta toiminallisia vahinkoja ja niitä ei normaalisti tehdä kysymättä lupaa.

Sen sijaan poikien peniksen silpominen tehdään yleensä ilman uhriksi joutuneen suostumusta ja toimenpide estää juuri sen yhden funktion, jota varten esinahka on kätevä olemassa. Mastruboinnin selkärankaa mädättävää vaikutusta tämä ei tietenkään täysin estä. Siitä pitää mielikuvitus huolen. Esimerkiksi Philip Rothin mainiossa Portnoyn taudissa juutalaisnuorukainen keksii vaihtoehtoisen käyttötarkoituksen ateriaksi tarkoitetulle maksalle. Sanottakoon, että se ei operaation jälkeen ole enää kosher.
debbie

Viesti Kirjoittaja debbie »

Ihmettelen kyllä aika paljonkin tätä lakiasiaa. Minulla on nimittäin aika kummallinen kokemus vuodelta 1997, jolloin odotin esikoistani. Neuvolan terveydenhoitaja oli sellainen hyvin suvaitsevaisuutta liputtava, vaalea suomalainen nainen. Hän piti minulle 40 minuutin esitelmän siitä, ettei pojan ympärileikkaus oli mikään kauhea juttu vaan ihan hyvä asia mutta valitettavasti vain se täytyy teettää yksityisellä lääkäriasemalla ja maksaa siitä jotain 3000 markkaa.
:shock:
Minä siinä sitten tyrmistyneenä moista kuuntelin ja sanoin, että huolimatta siitä, että mieheni on maahanmuuttajataustainen, hän ei ole muslimi vaan olemme molemmat kristittyjä.

Hän vain jatkoi ympärileikkauksen mainostamista minulle ja sanoi, etten saisi olla ennakkoluuloinen islaminuskoisia kohtaan. En ymmärrä, mitä se mihinkään liittyi. Hän vielä kehotti ottamaan yhteyttä, jos lapsi on poika ja tarvitsemme apua siinä ympärileikkausasiassa. :shock:

Minusta tämä hoitaja oli jotenkin kajahtanut. Onneksi muutimme ja neuvola vaihtui. Ja meille muuten syntyi tyttö.
Mietin, olisiko minun pitänyt ilmoittaa tuosta keskustelusta jollekin taholle, se oli aivan asiaton ja vei minun aikaani ja mielenrauhaani. Mieheni piti sitä ennakkoluuloisena itseään kohtaan: hänen odotettiin olevan muslimi ihonvärin takia, eikä minua edes uskottu hänen uskontonsa suhteen.
Ikäänkuin vähän tummempi-ihoinen ei voisi olla kristitty. :shock:

No, tällaistakin voi Suomessa sattua. Jäi vain sellainen tunne, että se täti olisi vaikka väkisin ympärileikkauttanut mahdollisen poikamme. :roll:
debbie

Kysyn ihan mielipidettänne tuon tapaukseni johdosta, josta on kulunut jo 11 vuotta kohta. Neuvolan terveydenhoitaja todella tyrkytti ympärileikkausta ja järkytti minua, raskaana olevaan naista, jutuillaan syntymättömän lapseni silpomisella.. Olisiko mun pitänyt puhua asiasta poliisille tai jollekin muulle taholle?
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

debbie kirjoitti:Kysyn ihan mielipidettänne tuon tapaukseni johdosta, josta on kulunut jo 11 vuotta kohta. Neuvolan terveydenhoitaja todella tyrkytti ympärileikkausta ja järkytti minua, raskaana olevaan naista, jutuillaan syntymättömän lapseni silpomisella.. Olisiko mun pitänyt puhua asiasta poliisille tai jollekin muulle taholle?
Olisit voinut hieman keskustella asiasta hänen esimiehensä kanssa.
debbie

Marsalkka kirjoitti:
debbie kirjoitti:Kysyn ihan mielipidettänne tuon tapaukseni johdosta, josta on kulunut jo 11 vuotta kohta. Neuvolan terveydenhoitaja todella tyrkytti ympärileikkausta ja järkytti minua, raskaana olevaan naista, jutuillaan syntymättömän lapseni silpomisella.. Olisiko mun pitänyt puhua asiasta poliisille tai jollekin muulle taholle?
Olisit voinut hieman keskustella asiasta hänen esimiehensä kanssa.
Joo, se olisi ollut se ensimmäinen taho. Jotain muutakin kummallista siinä naisessa oli, yritti manipuloida muillakin tavoilla. Sitä vain oli silloin jotenkin niin urvelo, ettei osannut tehdä mitään. Nyt laittaisin kyllä heti vastaamaan sanoistaan.
markja
Adrian Monk
Viesti:

Tehdä ilmoitus hänen esimiehelleen siitä, että hän yritti taivuttaa sinua tekemään törkeä pahoinpitely lapsellesi, antoi väärää tietoa ammatti-ihmisenä jne. Lisäksi kantelu terveydenhuollon oikeusturvakeskukseen.

Voin taata, että jos minä saan kuuleviin korviini työssäni jonkun suosittelevan tai tekevän tai kehoittavan tekemään ympärileikkauksen (ei-lääketieteellisin perustein), soitan heti poliisit paikalle ja sen jälkeen teen kaikki mahdolliset ilmoituksen jokaiseen mahdolliseen tahoon. Tuollaiset umpihullut sekopäät pitää siivota pois terveydenhuoltoalalta heti eikä viidestoista päivä!
vasikka
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja vasikka »

Ikävää, että lasten pahoinpitely nauttii julkisen vallan suojelusta. Täytyy muistaa, että sairaalassakin tehtynä tuollainen toimenpide altistaa aina tulehduksille ja voi ääritapauksessa johtaa sepsikeen tai penisamputaatioon.

Pitäisi valmistella lakia, joka kriminalisoisi lasten ympärileikkaukset. Se ilmoittautukoon, joka salibandya pelaamaan mennessään uskaltaa teipata esinahkansa taakse.
Vastaa Viestiin