Jatkan monologia, sorry. Surullinen esimerkki moniongelmaisista, syrjäytyneistä ihmisistä. Fyysinen vamma, parantumaton sairaus, ero, ongelmalapsi tai vammainen lapsi (?), mielenterveysongelmat, asunnottomuus, köyhyys, jne.
Kuten ruotsin mediassakin on ihmetelty, ihmettelen minäkin, miksi seurakunnan johtaja ei ihmetellyt parin meininkiä. Ruotsin helluntailaiset näyttävät olevan astetta himmeämpää sakkia (vrt. Helge Fossmo).
Naista pidettiin 9 vuotta mökissä vankina Ruotsissa
-
pippurinen
- Vähänniinkuharrastaja
Alla Expressenin uutinen, josta tässä ensin tiivistelmä.
Naisen ystävä jo 8 vuoden ajalta kertoo, että nainen koki järjestelmän pettäneen hänet, eikä hän saanut haluamaansa hoitoa.
Välillä nainen katosi kokonaan ystävänsä ulottuvista. Viimeksi ystävä näki hänet noin vuosi sitten. Ystävätär ei saanut koskaan tulla sisälle mökkiin. Hän auttoi kuitenkin kulkemisessa ja ostosten teossa. Ystävä ei tiennyt naisen elävän kurjuudessa.
Ystävätär piti epäiltyä miestä ystävällisenä. Mies vaikutti ihan fiksulta. Jotkut kuitenkin pelkäsivät miestä harmaan hampputukan ja yhdellä jalalla konkkaamisen takia.
Naisen ystävä jo 8 vuoden ajalta kertoo, että nainen koki järjestelmän pettäneen hänet, eikä hän saanut haluamaansa hoitoa.
Välillä nainen katosi kokonaan ystävänsä ulottuvista. Viimeksi ystävä näki hänet noin vuosi sitten. Ystävätär ei saanut koskaan tulla sisälle mökkiin. Hän auttoi kuitenkin kulkemisessa ja ostosten teossa. Ystävä ei tiennyt naisen elävän kurjuudessa.
Ystävätär piti epäiltyä miestä ystävällisenä. Mies vaikutti ihan fiksulta. Jotkut kuitenkin pelkäsivät miestä harmaan hampputukan ja yhdellä jalalla konkkaamisen takia.
Sviken av alla
Alla svek den inlåsta campingkvinnan.
Hennes väninna berättar att sjukvården inte ville ge kvinnan den vård hon ville ha.
- De tillfällen då hon har sökt sjukvård har hon blivit utslängd, säger hon.
För åtta år sedan träffade väninnan den ms-sjuka kvinnan på campingen utanför Eksjö. Sedan dess har de varit goda vänner.
De har kunnat tala om allt - och kvinnan berättade ofta om hur sviken hon kände sig av svensk sjukvård.
Hon försökte flera gånger söka hjälp på Höglandssjukhuset i Eksjö. Men hon fick aldrig det stöd hon tyckte att hon behövde.
- Hon var upprörd över att hon inte fick vård. Hon talade ofta om bristerna i svensk sjukvård, säger väninnan.
Fick inte träffa henne
I perioder har relationen mellan väninnan och kvinnan upphört helt. Sista gången de såg varandra var på campingens altan för drygt ett år sedan.
- Vi satt i solen, åt glass och skämtade. Vi hade det jättetrevligt, säger väninnan.
Efter det försökte hon åtskilliga gånger kontakta kvinnan - men hon blev stoppad av den 58-årige mannen.
- Jag frågade hur det var med henne och sa att jag ville se henne, men det gick aldrig. Jag fick ingen förklaring varför.
Utan hennes vetskap har vännen levt i misär. Enligt misstankarna har sambon hållit kvinnan inlåst i stugan och misshandlat henne.
- Visst har jag funderat på varför hon varit försvunnen, men jag tyckte ändå att han verkade mån om henne, säger väninnan.
"Jag gråter hela tiden"
Nu när sanningen kommit fram känner hon sig förtvivlad. Hon kan inte släppa tankarna på sin vän.
- Det känns olustigt och overkligt. Det är så tragiskt. Jag gråter hela tiden när jag tänker på det.
När hon fortfarande fick tala med kvinnan var hon ofta förbi deras stuga på campingen utanför Eksjö. De skämtade och skrattade mycket.
- Jag brukar gå förbi där när jag var ute med hunden. Vi har haft en speciell kontakt, säger hon.
Men trots det har hon aldrig fått komma in i stugan.
- Det har ingen fått göra. Vi fick alltid tala utanför dörren. Vi pratade om allt möjligt. Hon var väldigt intresserad av vår situation och familj.
Väninnan hjälpte också paret med att åka och handla.
- Det har känts viktigt att hjälpa dem. Jag har velat ställa upp så mycket som möjligt utan att tränga mig på.
Nekar till anklagelserna
Den misstänkte mannen har hon alltid sett som vänlig. Hon tycker att han har verkat smart och påläst.
- En del har blivit rädda när de har sett honom. Han har långt, stripigt hår och hoppar på ett ben. Men jag har inte sett till det yttre.
58-åringen nekar till anklagelserna, men häktades i fredags i Eksjö tingsrätt på sannolika skäl misstänkt för grov kvinnofridskränkning och grovt frihetsberövande.
- Vi har beslutat att för närvarande inte överklaga häktningsbeslutet, ett övervägande som vi har gjort gemensamt. Inga förhör är planerade i början av den kommande veckan. Det blir nog mot slutet av veckan eller i början av veckan därpå, säger Uno Karlsson, mannens försvarsadvokat.
Expressen har förgäves sökt sjukvårdsdirektören på Höglandssjukhuset för en kommentar.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.12912 ... en-av-alla