Miten korpisoturi selität sen teltassa Nissen makuupaikalla olleen kosketus-/valumaveren? Eli mikä on tapahtumakuvauksesi, joka selittää paikalta havaitut faktat? Minun mielestäni menneisyyden tapahtumien ratkaisuissa pitää mennä sen mukaan, mitä mitattavia oikeita faktoja on olemassa. Ei voi hypätä tällaisten ohi, vaikka joku muu asia tuntuisi kuinka epäilyttävältä.Korpisoturi kirjoitti: To Heinä 25, 2024 4:40 pmVarmasti olet! En mä ymmärrä ollenkaan, että parista nyrkiniskusta seuraa melko pitkäkestoinen, totaalinen ja tarkkarajainen muistikatkos.LexVeritas kirjoitti: To Heinä 25, 2024 3:10 pm ^Nyt arvon "helvetin hyvä huomioitsija + selvännäkijä todennäköisyystodisteiden kera" kysyn teiltä, mikä pirullinen lavastus sisältyi mielestänne murhapaikalta löydettyyn tyhjään Citrus-pulloon? Miksei Gustafsson vienyt sitäkin ikuiseen jemmaan? Oliko kyseessä kenties jonkinlainen"psykologinen käänteislavastus"? Vai oletteko kenties sitä mieltä, että Gustafsson siinä kohtaa puhui poikkeuksellisesti totta, kun hän ei muistanut likööriä mukana olleenkaan?
Olen erittäin merkittävä ihminen, joten voitte luottavaisin mielin avautua keskimääräistä nerokkaammistakin aivoituksistanne - tulen ne ymmärtämään.
Minusta monessa jutussa täällä on sellaisia pohtijoita, jotka päättävät syyllisen tai jonkun tapahtuman kulun yhden tai kahden "epäilyttävän" asian perusteella ja hyppäävät kokonaan yli jonkun mitatun tai mitattavissa olevan faktan. Ikään kuin joku fakta kumoutuisi, jos sen päälle laskee kauhean määrän epäilyttäviä asioita tai jonkun mielipiteitä. Että jotenkin se sen nyt kumminkin tappo, koska... Mutta ei se kaadu. Faktat voittavat aina mielipiteet, aavistukset, intuitiot, tilastot, motiivit, jälkikäteisen "epäilyttävän käytöksen", valehtelun/väärin muistamisen yms asiat. Nämä jälkimmäiset eivät TODISTA mitään. Faktat todistavat.
Pitää tehdä tiedetyt faktat selittävä tapahtumakuvaus, muuten huijaa itseään. Eihän ole mitään järkeä satoja sivuja toistella "Se teki sen - ei tehny - se teki sen - ei tehny" Näitä ketjuja on vaikka kuinka, missä ei edetä mihinkään. Ilmeisesti sellainen on monen mielestä "keskustelua" tai "tutkimista", mutta mun mielestä se on lähinnä rasittavaa, koska haluaisin, että tietämys kasvaa, eikä polje paikallaan. Se on sitten toinen kysymys, onko mitään lisätietoa monestakaan jutusta saatavissa. Jos ketju perustuu muutamaan lehtijuttuun, niin siitä on aika turha yrittää ratkaisuja löytää. Siksi tällaiset on mun mielestä tylsiä ketjuja.
Jos joku todistettava fakta on olemassa ja se on riittävällä varmuudella faktaksi varmistettu, niin se pitää olla kaikkien teorioissa, loppuun saakka. Sitä ei kumoa tai tee tyhjäksi joku toinen asia, vaikka tämä asia olisi kuinka epäilyttävä.
Ja joskus tietysti joku faktana kerrottu ei olekaan oikeasti fakta, ja semmoisten selvittämisessä vasta työtä onkin. Jostain on kuitenkin lähdettävä, ei voi olla täysin vapaita käsiä teorioiden luomiseen.
Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että Nisse olisi Bodomin surmat tehnyt. En vaan tiedetyt faktat mukaan ottamalla osaa laatia millään lailla uskottavaa selitystä näille faktoille. Siis muuta kuin että Nils oli teltassa hyökkäyksen alkaessa ja hyökkääjä tai hyökkääjät ulkopuolella. Se on mielestäni aika vahva selitys Nilsin syyttömyyden puolesta.
Tottakai jokaisesta surmapaikalla olleesta henkiin jääneestä ihmisestä voidaan tehdä surmaaja, jos tietoa ei ole tarpeeksi ja kehitellään sellainen tarina. Että Nisse nyt vain sattui jo aikaisemman verisen tappelunsa jälkeen kömpimään telttaan nukkumaan ja sitten sieltä pois ja muu sakki jäi sinne tuhrittuun telttaan yöpuulle. Ja tavarat vain hävisivät jonnekin mistä niitä ei ole ikinä löydetty, vaikka ne ovat siellä vieläkin. Tai joku vaan löysi ne ja vei kotiinsa eikä kertonut kellekään. Kyllä niin voisi käydä.
Ja voisihan hyökkääjä olla Nissen kaveri. Ei voi tietää.