Aleph kirjoitti: ↑Pe Marras 08, 2024 1:38 am
Itselläni on herännyt epäilykset vapaamuurarien julkisesta kuvasta verrattuna siihen mitä ehkä on kulissien takana tarjolla. Ja siis jokainen kerho saa järjestäytyä haluamallaan tavalla, en sitä kritisoi vaan sitä, että kannattaisi välttää antamasta ristiriitaista kuvaa siitä mikä on julkisesti ja mikä kenties on oikeasti.
Viestisi osoittaa selkeästi syvää pohdintaa ja tarkkaa tutustumista. Joitain vapaamuurareihin liittyviä epätarkkuuksia siinä on, avaan niitä hieman tässä. Kaikki väitteeni voi myös tarkistaa julkisista lähteistä kahta lukuunottamatta.
Ensinnäkin keitä vapaamuurarit ovat ja mistä he polveutuvat. Julkisesti sanotaan, että vapaamuurarius syntyi vuonna 1717, mutta samaan aikaan yhtäläisyyksiä toiminnassa on havaittavissa paljon pidemmältäkin ajalta - esimerkiksi Temppeliritareihin.
Tuo 1717 on oikea vuosiluku, jolloin vapaamuurarius nykymuodossaan syntyi. Se viittaa United Grand Lodge of Englandin perustamiseen, neljä olemassaolevaa loosia perusti suurloosin tuolloin. Vapaamuurarius itsessään on vanhempaa, mutta suurloosin perustaminen toi mukaan esimerkiksi perussäännön, ja yhteinäisen toimintamallin. Monet asteet ja rituaalit ovat kuitenkin huomattavasti vanhempia, ensimmäinen kirjallinen lähde termille Freemason on vuodelta 1376.
Vapaamuurareilla ja Temppeliritareilla on historiallinen ja symbolinen yhteys, vaikka tämä yhteys on enemmän perinteiden ja rituaalien tasolla kuin suorassa historiallisessa jatkuvuudessa. Tässä on muutamia avainkohtia, jotka selittävät näiden kahden ryhmän välisen yhteyden:
1. **Symboliikka ja rituaalit:** Vapaamuurareiden rituaaleissa ja symboliikassa on monia viittauksia keskiaikaisiin ritarikuntiin, mukaan lukien Temppeliritarit. Tämä näkyy erityisesti Yorkin riitissä, joka on yksi vapaamuurareiden monista rituaaliperinteistä. Yorkin riitissä on asteita, kuten "Knight Templar," joka symbolisesti yhdistää vapaamuurarit Temppeliritarien perinteeseen.
En tiedä, kun en ole mukana Temppeliritareissa, mutta pidän ihan järkevänä ajatuksena, että sillä olisi yhtymäkohtia muinaiseen Temppeliherrain ritarikuntaan.
Kaikki vapaamuurarius tapahtuu Suomessa perusmuurariuden suurloosin alla. Perusmuurarius sisältää kolme astetta, ei muuta. Jäsenet voivat halutessaan hakeutua liitännäisasteisiin, mutta ne ovat eri looseja ja toimivat perusmuurariuden suurloosin luvalla. Esimerkiksi eräs suurmestari ei ollut kautensa alussa kuin yhden liitännäisjärjestön jäsen. Tämä esimerkki on ensimmäinen väitteeni, jota ei voi tarkistaa julkisista lähteistä.
En myöskään tunne keskiaikaisten ritarikuntien toimintaa riittävän hyvin voidakseni antaa varmaa vastausta, mutta en ole itse huomannut kyllä mitään yhtymäkohtia. Perusmuurarius, kuten puolet Suomessa toimivista liitännäisasteista, perustuvat täysin Vanhaan testamenttiin, ja epäilen keskiaikaisilla ritarikunnilla Uuden testamentin olleen suuremmassa asemassa.
2. **Historian romantisointi:** 1700-luvulla, kun vapaamuurarius alkoi kehittyä nykyiseen muotoonsa, oli yleistä romantisoida keskiajan ritarikuntia ja liittää heitä osaksi vapaamuurarien perinteitä. Tämä historiallinen ja myyttinen yhteys houkutteli monia ihmisiä, jotka halusivat uskoa vapaamuurariuden juontavan juurensa suoraan Temppeliritareista.
Me itseasiassa katsomme juuriemme olevan huomattavasti kauempana, ennen ajanlaskun alkua. Toki tiedämme, ettei historia ulotu niin kauas, mutta teksteissämme viitataan perimätietoon noin kauas.
4. **Erilliset organisaatiot:** On tärkeää huomata, että vaikka vapaamuurarit ja Temppeliritarit jakavat symboliikkaa ja rituaaleja, ne ovat erillisiä organisaatioita ilman suoraa historiallista yhteyttä. Temppeliritarit olivat keskiaikainen katolinen ritarikunta, joka perustettiin 1100-luvulla ja lakkautettiin 1300-luvun alussa. Vapaamuurarius, sellaisena kuin me sen tunnemme, kehittyi myöhemmin, erityisesti 1600- ja 1700-luvuilla.
5. **Historialliset myytit:** On olemassa monia myyttejä ja legendoja, jotka yrittävät liittää vapaamuurarit suoraan Temppeliritareihin, mutta historiallisesti todennettavaa näyttöä tästä suorasta jatkumosta ei ole. Useimmat historioitsijat katsovat nämä yhteydet enemmänkin symbolisiksi kuin historiallisiksi.
TL;DR vapaamuurareiden ja Temppeliritarien välillä on symbolisia ja rituaalisia yhteyksiä, mutta ne ovat erillisiä historiallisia organisaatioita ilman suoraa historiallista jatkumoa. Vapaamuurarit ovat kuitenkin omaksuneet ja sisällyttäneet monia rituaaleja ja symboleja, jotka liittyvät keskiaikaisiin ritarikuntiin, mukaan lukien Temppeliritarit.
Ainakin tuossa yhdessä liitännäisasteessa on nimestä ja kuvituksesta päätellen yhteys Temppeliherrain ritarikuntaan. Suoraa yhteyttä ei ole, johtuen eri ajanjaksosta.
Yhteenvetona, vapaamuurareiden ja Maltan ritarikunnan välillä on symbolisia ja rituaalisia yhteyksiä, mutta ne ovat erillisiä historiallisia organisaatioita ilmian suoraa historiallista jatkumoa. Yhteydet ovat enemmänkin perinteiden ja arvojen tasolla kuin suorassa organisatorisessa tai historiallisessa yhteydessä. Hauska sattuma on, että molempien kerhojen ylin titteli sattuu olemaan Suurmestari.
Nämä ovat muuten sen verran päällekkäisiä Temppeliherrain ritarikuntaa koskevien kohtien kanssa, etten kommentoi niitä erikseen. Suurmestarin titteli meillä tulee siitä, että loosia johtaa mestari ja suurloosia suurmestari. Samoin loosissa on esimerkiksi kirjuri ja rahastonhoitaja, suurloosissa taas suurkirjuri ja suurrahastonhoitaja. Voi olla tietysti kyse sattumasta tai jostain tietoisemmasta valinnasta, mutta ainakin meillä tuo nimeäminen on ihan perusteltua.
Outoa on, että ainakin julkisesti katolinen kirkko likimain kieltää liittymästä vapaamuurareihin, koska katolisen kirkon näkökulmasta siellä uskotaan "väärin".
Pitäisi vielä pystyä paremmin avaamaan katolisen kirkon ja vapaamuurareiden hankalaa suhdetta.
Ei ainoastaan kiellä liittymästä, vaan vapaamuurareihin kuuluvat katoliset eivät saa osallistua ehtoolliselle. Katolinen kirkko on kieltänyt jäseniään kuulumasta vapaamuurareihin jo vuodesta 1738, ja vuoteen 1983 asti jäsenyys tarkoitti automaattista kirkosta erottamista.
Historiallinen tausta on niin kaukana, ettei esimerkiksi P2-loosi vaikuta asiaan. Meidän näkökulmastamme P2 oli loosi vuoteen 1976 asti, jolloin Italian suurloosi peruutti sen peruskirjan, eli vei toimiluvan. Sen jälkeen me katsomme kyseessä olleen vain itseään vapaamuurareiksi kutsuneen ryhmän, jotka eivät vapaamuurareita olleet. Sen kummemmin en osaa, enkä halua, ottaa tuohon porukkaan kantaa. Sama toimintamalli olisi myös Suomessa, jos joku loosi päättäisi toimia samalla tavalla. Ja se nähdäkseni on täysin oikein.
Eli jotain vihjettä on olemassa ja tekis mieli sanoa, että ei savua ilman tulta, mutta koska kävin 80-luvulla discossa niin täytyy sanoa, että siellä oli savukoneita eikä pienintäkään liekkiä. Ja jos oli olemassa yhdistäviä tekijöitä Sveitsin ja Temppeliritareiden osalta niin varmasti on sitten Sveitsin ja vapaamuurareidenkin osalta olemassa.
Voin kommentoida asiaa vain yleisellä tasolla, sillä en tiedä Sveitsin vapaamuurariudesta tarpeeksi.
Vapaamuurareilla on Sveitsissä pitkät perinteet ja merkittävä rooli sekä historiallisesti että yhteiskunnallisesti. Tässä muutamia keskeisiä seikkoja, jotka kuvaavat vapaamuurareiden roolia Sveitsissä:
1. **Historiallinen tausta:** Vapaamuurarius saapui Sveitsiin 1700-luvun alussa. Ensimmäinen vapaamuurariloosi perustettiin Geneveen vuonna 1736. Tämä teki Genevestä yhden ensimmäisistä paikoista manner-Euroopassa, jossa vapaamuurarius vakiintui.
Meillä ei ole mitään yksinoikeutta nimitykseen vapaamuurari, joten alueella voi toimia useita vapaamuurareiksi itseään kutsuvia järjestöjä. Grand Lodge Alpina of Switzerlandin alla toimivista looseista vanhin on perustettu vasta 1768. Tämä suurloosi on se, jonka Suomen Suurloosi tunnustaa, ja joka on myös United Grand Lodge of Englandin tunnustama.
Esimerkiksi Suomessa toimii myös Le Droit Humain, joka kutsuu itseään vapaamuurarijärjestöksi, ja jonka vanhin loosi on itseasiassa vanhempi kuin yksikään meidän loosimme, mutta me emme pidä heitä vapaamuurareina, koska he eivät sitoudu niihin 1717 määriteltyihin periaatteisiin.
2. **Sveitsin Suurloosi:** Vuonna 1844 perustettiin Sveitsin Suurloosi (Grand Lodge Alpina of Switzerland), joka toimii kattojärjestönä kaikille Sveitsin loosien vapaamuurareille. Suurloosi on osa kansainvälistä vapaamuurarien verkostoa ja noudattaa vapaamuurariuden perinteisiä periaatteita.
Tässä on hyvä huomioida ero siinä, puhutaanko looseista, joita Sveitsin Suurloosi pitää vapaamuurarilooseina, vai looseista, jotka pitävät itseään vapaamuurarilooseina. Sveitsissäkin toimii myös sellaisia looseja, jotka eivät näihin UGLEn vuonna 1717 määrittelemiin periaatteisiin sitoudu, ja joita ei meidän mielestänne ole perustettu kuten kuuluu, eli UGLEn periaatteisiin sitoutuneen ja tunnustetun suurloosin luvalla.
3. **Vaikutus yhteiskuntaan:** Vapaamuurarit ovat olleet aktiivisia Sveitsin yhteiskunnassa ja politiikassa. He ovat edistäneet valistuksen arvoja, kuten järkeä, tiedettä, koulutusta ja ihmisoikeuksia. Monet vaikutusvaltaiset sveitsiläiset poliitikot, tiedemiehet ja kulttuuripersoonat ovat olleet vapaamuurareita.
Hyvin todennäköisesti. Meillä Suomessa ei ole juurikaan poliitikkoja mukana, mutta esimerkiksi Risto Ryti oli jäsenemme.
4. **Hyväntekeväisyys:** Sveitsin vapaamuurarit ovat aktiivisia hyväntekeväisyydessä. He tukevat monenlaisia sosiaalisia ja humanitaarisia hankkeita sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Tämä hyväntekeväisyystoiminta on olennainen osa vapaamuurariuden perintöä ja tarkoitusta.
Pitää paikkansa, vaikkei siitä ainakaan Suomessa yleensä haluta kauheasti huudella.
5. **Kulttuurinen ja sosiaalinen rooli:** Vapaamuurarit järjestävät kulttuuritapahtumia, seminaareja ja keskustelutilaisuuksia, joissa käsitellään ajankohtaisia ja historiallisia aiheita. He tarjoavat foorumin älylliselle ja filosofiselle keskustelulle, mikä vahvistaa heidän rooliaan kulttuurisena ja sosiaalisena vaikuttajana.
Suomessa ei juurikaan järjestetä tällaisia. Toki nämä satavuotisjuhlat ovat sisältäneet kaikille avoimia kuvaamiasi tilaisuuksia, mutta käsittääkseni niitä ei samoissa määrin ole tulossa tulevaisuudessa.
6. **Suhde kirkkoon:** Sveitsissä, kuten monissa muissa maissa, vapaamuurareiden ja katolisen kirkon välillä on historiallisesti ollut jännitteitä. Katolinen kirkko on perinteisesti suhtautunut kielteisesti vapaamuurariuteen, mikä on aiheuttanut ristiriitoja. Protestanttinen kirkko on ollut vapaamuurareille suopeampi, erityisesti Sveitsin kaltaisessa moniuskontoisessa ja monikulttuurisessa maassa.
En tiedä Sveitsin tilanteesta, mutta protestanttiset kirkot on todellakin huomattavasti katolista kirkkoa suopeampia. Tietysti Suomessakin on jännitteitä, kun joku on kuullut että olemme saatananpalvojia, ja haluaa sitten kieltää toiminnan jos ei kaikilta, niin ainakin kirkon työntekijöiltä.
Itte tykkään sellaisesta sanonnasta kuin olla piilossa näkyvillä.
Sveitsin lippu - Maltan ritarikunnan lippu - Englannin lippu - Temppeliritarien lippu - kaikissa näissä punaista sekä valkoista ja risti. En tunne vapaamuurareiden rituaaleja tarkemmin, mutta olen nähnyt heilläkin lipun, jossa punainen risti ja teksti 'In Hoc Signe Vinces', tuossa lipussa muut värit valkoinen ja musta.
En ole nähnyt lippua, mutta tiedän kuvaamasi ristin kuuluvan erään liitännäisasteen symboliikkaan. En ole siinä itse mukana.
Lopuksi vielä lyhyt pohdinta vapaamuurarien temppeleistä. Legendan mukaan ne noudattavat kuningas Salomonin temppelin arkkitehtuuria. Ongelma tässä on se, että temppelin suunnittelija Hiram Abif ei suostunut paljastamaan temppelin arkkitehtoonisia salaisuuksia, joten miten on mahdollista, että vapaamuurareilla on tällaista salattua tietoa käytössään?
-Vastaan itse, koska teoriani se, että kolme öykkäriä nimeltään Jubela, Jubelo ja Jubelum pahoinpitelivät Hiramin kuoliaaksi saadakseen arkkitehdiltä salaisuudet edelleen hyödynnettäväksi. Ja näin ollen nykypäivänä on mahdollista hyväksikäyttää vääryydellä saatua tietoa omien temppeleiden rakentamisessa.
Varmaa on, että edelleen nykypäivänä Jubelalla, Jubelolla ja Jubelumilla on merkittävä rooli vapaamuurarien rituaaleissa.
Itseasiassa olemme päästäneet mediaa temppeleihimme. Löytyy sekä videota että valokuvia. Googlella löytää kuvia eri temppeleistä, niin voi vertailla yhtäläisyyksiä ja eroja. En laita linkkiä mihinkään, sillä on parempi jos tutustut halutessasi itse, ja voit etsiä tietoa siinä määrin kuin haluat.
Raamatussa 1. Kuninkaiden kirjan 6. luku kuvaa temppelin rakentamista ja 7. luvun jakeesta 15 eteenpäin sen sisustusta. Arkkitehtuuri tulee aika selväksi, ja ainoa varsinainen salaisuus lienee, miten Hiram pystyi rakentamaan jakeessa 23 kuvatun altaan, jonka halkaisija on 10 kyynärää ja ympärysmitta 30 kyynärää. Nykymaailmassa kun 10 kyynärän halkaisija tarkoittaisi noin 31,42 kyynärän ympärysmittaa, sillä pii ei ole 3.
Tuo legenda ei siis ole totta. Raamattu kertoo miten temppeli ja sisäosat rakennettiin, poislukien tuo luonnonvakioita rikkova allas, ja tiedot niistä ovat säilyneet Raamattuun. Voit verrata löytämiäsi kuvia Raamatun kuvaukseen, ja huomaat, ettei yhtymäkohtia ihan hirveästi ole. Jos etsit kuvia Myöhempien Aikojen Pyhien temppeleistä, löydät paljon enemmän yhtäläisyyksiä. Myöhempien Aikojen Pyhien ensimmäinen profeetta Joseph Smith oli tosiaan vapaamuurari, mikä on ihan mielenkiintoinen yksityiskohta.
Teoriasi ei mene oikein, siinä on useampia virheellisiä perusolettamuksia joka lähettää sen täysin väärään suuntaan. Oikeaa suuntaa en kommentoi, sillä en voi sitä tehdä avaamatta rituaalejamme. Tämä on toinen väitteeni, jota ei voi tarkistaa julkisista lähteistä.
Teoriasi kuitenkin osoittaa, että olet perehtynyt vapaamuurariuteen syvällisemmin. Jos sopii kysyä, mistä kiinnostuksesi on peräisin?
TL;DR Salaisuuksia on, mutta niin on paljastavia yhtäläisyyksiäkin. Ja viime kädessä monelle jäsenelle taitaa suurin kiinnostus piillä siinä miten mahdollisimman paljon vaurautta saa haalittua - tavalla tai toisella.
En usko, että kukaan edes vuotta mukana ollut haluaa tästä maallista omaisuutta. Uusista tulijoista en osaa sanoa, mutta vuodessa ehtii kyllä huomata etsivänsä ihan väärästä paikasta.
Pahoittelut mahdollisista historiallisesti epätarkkuuksista, kirjoitettu ilman sen suurempia tuplatarkisteluja. Suuret linjat kuitenkin pitää kutinsa vaikka kuinka kriittistä tarkastelua harrastais.
Vaikka vapaamuurareita koskevissa kohdissa on tiettyjä epätarkkuuksia, olet selvästi käyttänyt aikaa ja vaivaa asioiden tutkimiseen, ja saavuttanut erittäin hyvän lopputuloksen. Uskon sinun jatkavan asioiden tutkimista ja pohtimista, sekä toivon, että huomioistani ja nostoistani on apua sinulle etsiessäsi lisää tietoa.