MustaNaamion kirjoitti: Pe Loka 09, 2026 6:32 pm
Rianda kirjoitti: Pe Loka 09, 2026 6:28 pm
Itse opiskelen ravintola- ja catering alaa näin aikuisiällä. Meillä koulussa on sanottu että jos edes maistaa luokkakaverin tekemää ruokaa, sekin on rikos josta voi seurata toimenpiteitä, erottaminen koulusta ja yhteys viranomaisiin. Eli kaikenlainen napostelu on kielletty ja silti ruokaa heitetään roskiin armotta, kilokaupalla. Jos teet esim. kiusauksen, saat maistaa sitä lusikallisen todetaksesi maun. Ruoka menee myyntiin koulun myymälään tai vaihtoehtoisesti tarjoillaan koulun ravintolassa tai oppilaiden ruokalassa. Syömättä ja myymättä jäänyt ruoka vipataan biojätteeseen. Auta armias jos uskallat maistella sitä kolmekin lusikallista ilman että olet lisännyt ruokaan mausteita tms., puhumattakaan että jos menet maistelemaan vieruskaverin "soppaa", on rangaistus kova. Kaupassa ja ravitsemusalalla on yleensäkin hiton pienet palkat. Ei vain voi ymmärtää miksi biojätteeseen heitettävää ruokaa ei voida vaikka edes myydä hiukan halvemmalla työntekijöille, ennemmin kuin heitetään se roskiin ja otetaan tappiota? Pelkäävätkö he että nämä työntekijät myyvät sitten sitä ruokaa jossain kalliilla hinnalla ja se nakertaa heidän tulojaan ( kysymys kun on AIKA pienistä määristä/per työntekijä)? Tässäkin tapauksessa, ilmeisen pienituloinen työntekijä halusi saada hieman HALVEMMALLA (siis maksoi tuotteista) "apetta iltaan" ja sekös nakersi tämän firman kukkaroa niin että kolisi!
Siis isommat ruokamyymälät perustelevat käytänteitään sillä, että ruoka on vaarallista ja kauppa voi joutua vastuuseen.
Se on kuitenkin täyttä paskapuhetta. Ahneus siellä puhuu. Jokainen joutuu ostamaan ruokaa ja roskiin heitetty ruoka on aina euroja lisää kauppiaalle. Hävikki vähennetään verotuksessa ja ruokaa myymällä on vaikeaa joutua konkurssiin, kun kilpailua ei ole.
No, oma vatsani on terästä ja koiralleni kelpaa aika moni ruoka
Mutta voin kuvitella että tässä(kin) tapauksessa rikollisnerot keksisivät tapansa ansainta ja siihen varmasti tuo perustelu pohjautuu... Ja tuo, joutua vastuuseen.. en todellakaan ole ajatellut asiaa noin pitkälle
Ilmeisesti minussa ei ole rikollisuusneron ajattelutapaa, olen liian naiivi, eikä ole edes voimavaroja koko asiaan kun ajattelen että ihminen vain haluaa itse selviytyä omassa elämässään eikä aiheuttaa muille ongelmia.
Jos haluaa ostaa hävikkiruokaa, eikö tänä päivänä voisi kehittää vaikka systeemin että ostaja on itse vastuussa ostamastaan ruuasta? Vaikka pankkitunnustuksilla allekirjoittaa vastuusopimuksen tms.