Mika Muranen - Kotka 1994

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Rusty
Sabrina Duncan
Viestit: 374
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2007 8:46 pm

...

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Murasta on tällä hetkellä vaikea verrata Nakariin ja muihin tappajiin lähinnä sen takia, että monikaan ei tiedä, mikä on Murasen todellinen henkinen tila tällä hetkellä. Jos vertaa vuoden -94 Murasta Nakariin, niin itse pidän sen aikaista Murasta paljon suurempana riskinä yhteiskunnalle. Perustelen näkemystäni sillä, että Nakari tappaa vain aivan hänelle läheisimpiä henkilöitä ja ei ole varsinaisesti riski tavalliselle kaduntallaajelle. Muranenhan puolestaan oli kokenut tulleensa loukatuksi ja katsoi narsistisessa mielessään itselleen tietynlaisen oikeutuksen rangaista näitä väärin tekijöitä ja alkoi ammuskella rynnäkkökiväärillä taloja saattaen näin lukuisat ihmiset hengenvaaraan.
jamo60
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Joulu 19, 2008 10:14 pm
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: ...

Viesti Kirjoittaja jamo60 »

Rusty kirjoitti:Murasta on tällä hetkellä vaikea verrata Nakariin ja muihin tappajiin lähinnä sen takia, että monikaan ei tiedä, mikä on Murasen todellinen henkinen tila tällä hetkellä. Jos vertaa vuoden -94 Murasta Nakariin, niin itse pidän sen aikaista Murasta paljon suurempana riskinä yhteiskunnalle. Perustelen näkemystäni sillä, että Nakari tappaa vain aivan hänelle läheisimpiä henkilöitä ja ei ole varsinaisesti riski tavalliselle kaduntallaajelle. Muranenhan puolestaan oli kokenut tulleensa loukatuksi ja katsoi narsistisessa mielessään itselleen tietynlaisen oikeutuksen rangaista näitä väärin tekijöitä ja alkoi ammuskella rynnäkkökiväärillä taloja saattaen näin lukuisat ihmiset hengenvaaraan.
Niinpä tunnen molemmat tapaukset,mutta vain Murasen henkilökohtaisesti,mutta en tietenkään voi tuntea täysin sisintä ihmisestä,linnassa ainakin Muranen oli aika lailla hyvä tyyppi,oli lusinut kuitenkin jo silloin 8 Vuotta,en usko että ihan lähtis noin vain enään tappamaan naapureita,on kuitenkin avotalossa,ja niin pois päin,kyllä vankila muokkaa,joko positiiviseen tai sitten ei,mutta en nähnyt Mikaa koskaan pahalla tuulella,vaikka rankkaa pilaa jotkut heittelikin sille.
Vaikea todella sanoa,mutta kuten sanoin on kaikille annettava mahdollisuus,Muranen on antanut näyttönsä vankilassa ja käynyt lomilla...
Paljon myös riippuu yhteiskunnasta kuinka kohtelee,ja yleensä juuri nii kuin ei pitäisi.Itse olen kokenut että olen kakkos luokkaa,menin minne tahansa virastoihin yms...Se on ikävää,ja voi aiheuttaa hankaluuksia,kun kuitenkin me ollaa,kaikki samalla lähtöviivalla tekemisistämme huolimatta.Ja kun Mika vapautuu,hän on suorittanut rankaistuksensa ja Piste.Aika Näyttää ! :roll:
Jamo
Rusty
Sabrina Duncan
Viestit: 374
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2007 8:46 pm

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Rusty »

jamo60 kirjoitti:
Rusty kirjoitti:Murasta on tällä hetkellä vaikea verrata Nakariin ja muihin tappajiin lähinnä sen takia, että monikaan ei tiedä, mikä on Murasen todellinen henkinen tila tällä hetkellä. Jos vertaa vuoden -94 Murasta Nakariin, niin itse pidän sen aikaista Murasta paljon suurempana riskinä yhteiskunnalle. Perustelen näkemystäni sillä, että Nakari tappaa vain aivan hänelle läheisimpiä henkilöitä ja ei ole varsinaisesti riski tavalliselle kaduntallaajelle. Muranenhan puolestaan oli kokenut tulleensa loukatuksi ja katsoi narsistisessa mielessään itselleen tietynlaisen oikeutuksen rangaista näitä väärin tekijöitä ja alkoi ammuskella rynnäkkökiväärillä taloja saattaen näin lukuisat ihmiset hengenvaaraan.
Niinpä tunnen molemmat tapaukset,mutta vain Murasen henkilökohtaisesti,mutta en tietenkään voi tuntea täysin sisintä ihmisestä,linnassa ainakin Muranen oli aika lailla hyvä tyyppi,oli lusinut kuitenkin jo silloin 8 Vuotta,en usko että ihan lähtis noin vain enään tappamaan naapureita,on kuitenkin avotalossa,ja niin pois päin,kyllä vankila muokkaa,joko positiiviseen tai sitten ei,mutta en nähnyt Mikaa koskaan pahalla tuulella,vaikka rankkaa pilaa jotkut heittelikin sille.
Vaikea todella sanoa,mutta kuten sanoin on kaikille annettava mahdollisuus,Muranen on antanut näyttönsä vankilassa ja käynyt lomilla...
Paljon myös riippuu yhteiskunnasta kuinka kohtelee,ja yleensä juuri nii kuin ei pitäisi.Itse olen kokenut että olen kakkos luokkaa,menin minne tahansa virastoihin yms...Se on ikävää,ja voi aiheuttaa hankaluuksia,kun kuitenkin me ollaa,kaikki samalla lähtöviivalla tekemisistämme huolimatta.Ja kun Mika vapautuu,hän on suorittanut rankaistuksensa ja Piste.Aika Näyttää ! :roll:
Keskutellaanko Jamo60 sinustakin täällä jossain topicissa , mutta emme vain tiedä sitä? :D
Nylonköysi
Agentti Scully
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Syys 03, 2008 3:17 am

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Nylonköysi »

Rusty kirjoitti:monikaan ei tiedä, mikä on Murasen todellinen henkinen tila tällä hetkellä
Jos ei minkäänlaista tietoa ole, niin spekulointi henkisestä tilasta on aika turhaa.

On täysin mahdollista, että Muranen ei ole mikään uhka enää kenellekään. Se, että hänellä on ollut myös mielenterveydellisiä ongelmia joskus ei tarkoita automaattisesti sitä, että hän olisi nykyäänkin vaarallinen.
Repaleinen Päiväperho
Armas Tammelin
Viestit: 71
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 11:35 am
Paikkakunta: Valhalla

Viesti Kirjoittaja Repaleinen Päiväperho »

Kyllä mä olen sen kannalla et Mika on siviiliin kelpaava mies.
Kyllähän ne sen on laittanut aika moniin testeihin ton kakun aikana ja
näyttää siltä et ne lääkärit ovat todenneet hänet aivan yhteiskuntakelpoiseksi!
Jos testit olisi kertoneet et on todella pihalla niin silloinhan hänet olisi siirretty niuvaan, käsitykseni mukaan.

Off topicia:

Jamo60:
se kertomasi siitä et olet saanut kokea "kakkos" luokan kohtelua, on valitettava tosi asia täällä Suomessa.
Se mua vituttaa valtavan paljon, jos on tehnyt jotain ja rangaistuksen siitä kärsinyt, minkä helvetin takia pitää kohdella sit noin.
Mä taistelen mun ystäväni puolesta tällä hetkellä koko ajan, juuri siitä syystä et ei saa hoitoa koska nimi on mikä on.
Historia hänellä, 39v ja ensimmäinen tuomio jo -90, eli puolet elämästään ollut vankilakierteessä. Vapatui viikko sitten ja onneks sain hänet hoitoon melkein heti. Tosin maksusitoumuksen takia tarvitsi taistella ja huomenna se jatkuu viranomaisten kanssa!
Se korpee kun ei anneta mahdollisuutta edes yrittää sopeutua tänne.
"Elämä on taidetta, taide elämää. Vain elämällä, joka on taidetta, on merkitystä."
jamo60
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Joulu 19, 2008 10:14 pm
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: ...

Viesti Kirjoittaja jamo60 »

Rusty kirjoitti:
jamo60 kirjoitti:
Rusty kirjoitti:Murasta on tällä hetkellä vaikea verrata Nakariin ja muihin tappajiin lähinnä sen takia, että monikaan ei tiedä, mikä on Murasen todellinen henkinen tila tällä hetkellä. Jos vertaa vuoden -94 Murasta Nakariin, niin itse pidän sen aikaista Murasta paljon suurempana riskinä yhteiskunnalle. Perustelen näkemystäni sillä, että Nakari tappaa vain aivan hänelle läheisimpiä henkilöitä ja ei ole varsinaisesti riski tavalliselle kaduntallaajelle. Muranenhan puolestaan oli kokenut tulleensa loukatuksi ja katsoi narsistisessa mielessään itselleen tietynlaisen oikeutuksen rangaista näitä väärin tekijöitä ja alkoi ammuskella rynnäkkökiväärillä taloja saattaen näin lukuisat ihmiset hengenvaaraan.
Niinpä tunnen molemmat tapaukset,mutta vain Murasen henkilökohtaisesti,mutta en tietenkään voi tuntea täysin sisintä ihmisestä,linnassa ainakin Muranen oli aika lailla hyvä tyyppi,oli lusinut kuitenkin jo silloin 8 Vuotta,en usko että ihan lähtis noin vain enään tappamaan naapureita,on kuitenkin avotalossa,ja niin pois päin,kyllä vankila muokkaa,joko positiiviseen tai sitten ei,mutta en nähnyt Mikaa koskaan pahalla tuulella,vaikka rankkaa pilaa jotkut heittelikin sille.
Vaikea todella sanoa,mutta kuten sanoin on kaikille annettava mahdollisuus,Muranen on antanut näyttönsä vankilassa ja käynyt lomilla...
Paljon myös riippuu yhteiskunnasta kuinka kohtelee,ja yleensä juuri nii kuin ei pitäisi.Itse olen kokenut että olen kakkos luokkaa,menin minne tahansa virastoihin yms...Se on ikävää,ja voi aiheuttaa hankaluuksia,kun kuitenkin me ollaa,kaikki samalla lähtöviivalla tekemisistämme huolimatta.Ja kun Mika vapautuu,hän on suorittanut rankaistuksensa ja Piste.Aika Näyttää ! :roll:
Keskutellaanko Jamo60 sinustakin täällä jossain topicissa , mutta emme vain tiedä sitä? :D
Eipä tietääkseni keskustella,en ole ainakaan itse törmännyt,ja jos keskutellaan,haluaisin itsekkin tietää ja osallistua kyseiseen keskusteluun,en nyt olen ihan noin otsikoihin kuitenkaan päässyt :D Kuten Mika,Jammu tai Nikita/Juha
Jamo
jamo60
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Joulu 19, 2008 10:14 pm
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja jamo60 »

Repaleinen Päiväperho kirjoitti:Kyllä mä olen sen kannalla et Mika on siviiliin kelpaava mies.
Kyllähän ne sen on laittanut aika moniin testeihin ton kakun aikana ja
näyttää siltä et ne lääkärit ovat todenneet hänet aivan yhteiskuntakelpoiseksi!
Jos testit olisi kertoneet et on todella pihalla niin silloinhan hänet olisi siirretty niuvaan, käsitykseni mukaan.

Off topicia:

Jamo60:
se kertomasi siitä et olet saanut kokea "kakkos" luokan kohtelua, on valitettava tosi asia täällä Suomessa.
Se mua vituttaa valtavan paljon, jos on tehnyt jotain ja rangaistuksen siitä kärsinyt, minkä helvetin takia pitää kohdella sit noin.
Mä taistelen mun ystäväni puolesta tällä hetkellä koko ajan, juuri siitä syystä et ei saa hoitoa koska nimi on mikä on.
Historia hänellä, 39v ja ensimmäinen tuomio jo -90, eli puolet elämästään ollut vankilakierteessä. Vapatui viikko sitten ja onneks sain hänet hoitoon melkein heti. Tosin maksusitoumuksen takia tarvitsi taistella ja huomenna se jatkuu viranomaisten kanssa!
Se korpee kun ei anneta mahdollisuutta edes yrittää sopeutua tänne.
Se on Suomessa metsässä toi asia ja pahasti.Loppu-peleissä,jokainen ihminen tallaa täällä samalla viivalla,ei kukaan virkailija ole ketään korkeamma,sossut,terveyden huolto kaikki mättää.
Näissä tapauksissa pitäisi ottaa mallia Ruotsista,jossa järjestelmä toimii paljon paremmin tai muissa euroopan maissa.Suomessa Raha on tärkein,ei saa asianmukaista hoitoa,kun se on veronmaksajilta pois,siinä mennään metsään :twisted:
Jamo
Huru
Nikke Knakkertton
Viestit: 158
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 1:10 am

Re: Mika Murasen tapaus

Viesti Kirjoittaja Huru »

Minkä verran Te maksoitte veroja ja kumpaan maahan?
Dr.NecroPhil
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 10:19 pm
Paikkakunta: Suomen Sosialistinen Kansantasavalta

Re: Mika Murasen tapaus

Viesti Kirjoittaja Dr.NecroPhil »

Taas luettuani tätä "moraalisaarnaa" näistä viesteistä en voi kuin ihmetellä, pitäisikö teidän mielestänne tyypin, joka aikoinaan mielenterveysviallisena tappoi pari ihmistä, viettää loppuikänsä jossain keskitysleirillä kenties?
Missään nimessä en hyväksy Murasen tekosia, mutta niin se vain on, että joskus sitä jollain yläkerran käkikello menee pahasti epävireeseen ja seuraukset voivat olla sellaisia kuin vuonna 1994.
Erittäin valitettavaa, kenties traagiset tapahtumat olisi voinut ehkäistä pakkohoitoon ohjaamalla, mutta jälkikäteinen jossittelu on aina turhaa.

Kuitenkin uskon, että Muranen ei enää nykyään todellakaan ole se sama häiriintynyt sekopää, joka 15 vuotta sitten teki mitä teki, jos olisi, ei häntä esim. vartioimattomille lomille oltaisi päästetty ja pitää myös muistaa, että ihminen voi parantua - oli sitten kyse fyysisestä taudista tahi pipipääsyndroomasta.
Minun on tietenkin aika huono tässä mitään syvällisempää alkaa analysoimaan koska en jamppaa tunne ja käsitykseni perustuvat vain lehtijuttuihin, mutten todellakaan usko, että jos Murasesta olisi pienintäkään vaaraa ihmisille, olisi häntä päästetty muualle kuin Niuvaan jatko-opinnoille.

Teki erittäin väärin, sai siitä tuomion ja sen istui. Vaikken itsekään pysty tajuamaan monien murhamiesten häiriintyneitä tekoja, he kuitenkin ansaitsevat mielestäni mahdollisuuden rangaistuksensa kärsittyään koettaa sopeutua yhteiskuntaan ja aloittaa uuden elämän.
Jos silmä silmästä-periaate olisi tapauksessa kuin tapauksessa, olisi koko maailma aika nopeasti sokea.

EK-vankeja ei ihan tostavaan päästetä takaisin riehumaan ja tappamaan mikäli pienintäkään uhkaa moisesta voisi olla, istuihan Fouganthinekin yli 20 vuotta, joka on kuitenkin aika heleeevetin pitkä aika eikä Halonen ole muutenkaan EK-vankeja helpolla armahdellut.

Fouganthinekin on törkeästä tempauksestaan rangaistuksensa kärsinyt eikä ole pikkurötöksiä isompiin juttuihin syyllistynyt pakomatkoillaan tai viime vuonnakaan, kun tämän koevapaus peruutettiin varsin pienistä rötöksistä.
Itse jos olisin työhönottajana ja entinen, kakkunsa istunut murhamies tulisi töitä hakemaan, palkkaisin tämän mikäli on ammatillisesti pätevä ja työtehtävään sopiva muutenkin.

Äärimmäinen ennakkoluuloisuus ja "syrjintä" (en muuta sanaa keksinyt) kaikkein varmimmin pitää rötöstelijät rötöspuuhissa, jos selväksi tehdään joka paikassa, ettei näillä tule olla uutta mahdollisuutta normaaliin elämään ja työllistymiseen.

Tietty on olemassa sitten näitä Kanaali-Koskisia sunmuita, joista en edelleenkään tajua, mitä edes tekevät pakkolaitoksen ulkopuolella ja sitten tietysti tämä kaikkein alin pohjasakka: seksuaalirikolliset, jotka kaikkein varmimmin tulevat uusimaan tekonsa. Nämä pitää pitää loppuikänsä ajan pois ihmisten ilmoilta, koska aiheuttavat ilmeistä vaaraa ympäristölleen, mutta kaikkia entisiä EK-vankeja ei tule lukea näiden joukkoon.

Miksi ei esim. näiden miestensämyrkyttäjä-murhanaisten vapautumisesta nosteta yhtälaista älämölöä?
Yllämainituissa tapauksissa murhille ei löytynyt mitään terveeseen järkeen edes kaukaisesti viittaavaa syytä, mutta monissa muissa tunnetuissa henkirikosjutuissa ei ole ollut aina niin selvää, tapahtuiko surma esim. itsepuolustuksena tm., kaikki ei aina välttämättä ole juuri niin kuin tuomari sattuu päättämään noustuaan väärällä jalalla aamulla.

Miehet ovat tappaneet toisiaan kautta aikojen, jotkut luvallisesti valtion pyöveleinä tai sotilaina, jotkut taas luvattomasti omista syistään.
Perinteisesti ennen nykyajan seksuaalirikollisbuumia sentään naisiin ja lapsiin ei kajottu (jotka kajosivat, saivat ansionsa mukaan talossa tahi sen ulkopuolella), enkä näe esim. mies tappaa miehen-tilannetta läheskään yhtä törkeänä, kuin naisiin ja lapsiin kohdistuva väkivalta ja hyväksikäyttö.
Syytkin joidenkin tekojen takana voivat olla monimutkaisemmat, kuin miltä syyttäjän suusta kuultuna kuulostavat - esimerkiksi jos minun perheeni henkeä ja terveyttä uhattaisiin, ei minun tarvitsisi kahta kertaa miettiä, mitä tekisin, ja uskon, että jokainen mies toimisi samalla tavalla mikäli perhettään alettaisiin uhkailla.
Tuollaisiakin asioita on vain aika hankala todeksi näyttää, jos toinen osapuoli on saanut edesmenolipun ja toisen sana on syyttäjän sanaa vastaan...

Tuossa oli tietysti vain ääriesimerkki, jolloin itse katson uhkailijoiden lopettamisen täysin hyväksyttävänä toimintana. Hyväksyttäväksi toiminnaksi myös lasken, mikäli nainen tai joku ulkopuolinenkin tappaa naisen kimppuun hyökänneen raiskaajan.
Tässä vääryysvaltiossa vain tuppaa asia olemaan niin, että uhrista tai uhrin pelastajasta tehdäänkin sitten käräjä/hovivääryydessä rikollinen ja jossain tapauksissa vielä tuomitaan jumalauta maksamaan raiskarille korvauksia!!
Onko TUO teidän mielestänne hyväksyttävää?

Tekstini tarkoituksena ei todellakaan ollut millään tapaa hyysätä rikollisia saati puolustella yllämainittujen henkilöiden tekosia. Ja ei, en ole itse minkään sortin rikollinen myöskään.
Paskanjauhamukseni tarkoituksena oli käsitellä henkirikoksia ja niihin johtavia erittäin laajaskaalaisia syitä sekä myös muistuttaa, että parantumattomia tapauksia lukuunottamatta rikollinenkin ansaitsee rangaistuksensa kärsittyään uuden mahdollisuuden, vaikka teot olisivatkin olleet normaalin ihmisen käsityskyvyn ulkopuolella.
Enää tuomion istuttuaan ei pitäisi syyttä leimata kaikkia henki-tai väkivaltarikokseen syyllistyneitä samaan kastiin jonkin ruumensaaren kanssa; henkirikoksista kuitenkin on tässä maassa ihan keskiankarat tuomiot (jos verrataan vaikkapa pedofilia- tai raiskaustuomioihin) ja yli 10-15 vuotta jos putkeen istuu, on mielestäni rangaistus ollut tarpeeksi vakava vakavasta rikoksesta.
Jotkut "parantuvat", jotkut eivät ikinä; yhteiskuntakelpoisuudesta päättämisen jätän lääkärien ja muiden asiantuntijoiden käsiin.

Mikäli tuomio ei ole virallisesti ihmisten ilmoilta poislukitseminen loppuelämän ajaksi, en voi uskoa, että joku 60 vuoden päivästäpäivään-pyttytuomio eristyksessä tekisi muuta kuin lisäisi vangin vihaa yhteiskuntaa kohtaan ja tästä tuskin olisi kenellekään hyötyä.
ODERINT DVM METVANT.
Huru
Nikke Knakkertton
Viestit: 158
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 1:10 am

Re: Mika Murasen tapaus

Viesti Kirjoittaja Huru »

"Fouganthine törkeästä tempaukseestaan huolimatta.......?
Kolmoismurha ja nää jutut sen jälkeen on törkeä tempaus?? Voi hellanlettas...
Huru
Nikke Knakkertton
Viestit: 158
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 1:10 am

Re: Mika Murasen tapaus

Viesti Kirjoittaja Huru »

Oonpa nyt ollut vähän muualla elämässä eikä taida olla ihan päivänjuttu, mutta missäs Muranen nyt on?
rogues

Re: Mika Murasen tapaus

Viesti Kirjoittaja rogues »

Huru kirjoitti:Oonpa nyt ollut vähän muualla elämässä eikä taida olla ihan päivänjuttu, mutta missäs Muranen nyt on?
hämeenlinnassa ojoisten työsiirtolassa. ainakin oli vielä viime viikonloppuna.
apollo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1585
Liittynyt: La Heinä 14, 2007 4:09 am

Re: Mika Murasen tapaus

Viesti Kirjoittaja apollo »

rogues kirjoitti:hämeenlinnassa ojoisten työsiirtolassa. ainakin oli vielä viime viikonloppuna.
Outo juttu, koska Murasen piti istua Laukaassa lopputuomionsa ja alottaa "uusi" elämä Jyväskylässä.
CCC
Neuvoja-Jack
Viestit: 578
Liittynyt: La Loka 27, 2007 12:11 pm

Re: Mika Murasen tapaus

Viesti Kirjoittaja CCC »

Kuulemma on Laukaan avovankilassa ja opiskelee Jyväskylässä.
Ammun ensin ja kysyn vasta sitten ;)

Ammattiväittelijän toteuttama kylmänviileä ja nopea perusneuvostoliittolainen pikakyykytys: http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?p=276372#p276372

"Onnistuu usein, kun vastassa amatööriräksyttäjä"
rogues

Re: Mika Murasen tapaus

Viesti Kirjoittaja rogues »

CCC kirjoitti:Kuulemma on Laukaan avovankilassa ja opiskelee Jyväskylässä.
koska on siirretty laukaaseen ? kun varmasti oli hämeenlinnassa 2 viikkoa sitten.
Vastaa Viestiin