Dragan Joksovicin murha

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
kaapeli
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Tammi 12, 2009 7:42 pm

Dragan Joksovicin murha

Viesti Kirjoittaja kaapeli »

Yritin etsiä pikaisesti netistä tietoa joskus 90-luvulla tapahtuneen jugoslavialaisen mafiapäällikön murhasta, mutta en löytänyt. Olisiko kellään hienolla sielulla tästä tapauksesta tietopakettia. Murhaajahan oli suomalainen mies. Asia kiinnostaa henkilökohtaisella tasolla.

Kiitos etukäteen.

apollo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1584
Liittynyt: La Heinä 14, 2007 4:09 am

Viesti Kirjoittaja apollo »

Tuolla sivutaan aihetta http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... t=solvalla

Olisi kyllä hyvä saada oma avaus tästä "Solvallan Jannen" tapauksesta.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

Tästä hemmosta tuntuu löytyvän aika vähän juttua mistään, ajalta ennen Ünsalin -tapausta.

Alibeissa oli pari lyhyttä artikkelia, lähinnä samansisältöisellä tekstillä, mitä nyt toisessa oli mukana tuomio sekä pohdinta siitä siirretäänkö Raninen Suomeen lusimaan.

Pitänee pyyhkiä pölyt kirjastosta ja kaivaa enemmän.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Viesti Kirjoittaja Blues »

4.2.1998 surmasi suomalaista syntyperää oleva Jan "Janne" Raninen Tukholman lähellä Solvallan kongressiravintolan toto-luukulla liikemies Dragan Joksovicin ampumalla tätä niskaan.
Janne ampui Dragania myös muualle kehoon, nosti sen jälkeen kätensä ylös ja luovutti aseensa.

Tekoa on epäilty kostoksi sekä palkkamurhaksi, eräiden ruotsalaisten lähteiden mukaan Jannelle olisi maksettu teosta useamman miljoonan kruunun palkkio.
Janne itse kielsi että kyseessä olisi ollut palkkamurha ja esitti teon motiiviksi sen, että Joksovic olisi uhkaillut Jannea ja vaatinut hyvitykseksi 30 000 kruunua.

"Minut siepattiin kerran kadulta ja vietiin johonkin rakennukseen. Siellä minulle tehtiin selväksi, että röökejä saavat myydä tällä alueella vain Dragon Joksovicin miehet. Minun olisi pitänyt heti maksaa 30 000 kruunua heille hyvityssakkoa", kertoi Janne oikeudessa.
Hän vakuutti toimineensa yksin ja ilman kenenkään toimeksiantoa.

Joksovicin ystävä Serbi-armeijan korkea-arvoinen upseeri ja rikollisliigan pomo "Arkan" Zeljko, sekä Joksovicin edustajat väittivät että murhakäsky olisi tullut Ruotsin turvallisuuspoliisilta itseltään. He ovat myös ilmoittaneet, etteivät jätä tekoa kostamatta.

Uhkauksien vuoksi Ruotsin poliisi suojeli vangittua niin, ettei hänen henkilöllisyyttään saatu selville ennen oikeudenkäyntiä Tukholman käräjäoikeudessa.
Oikeudenkäynnin turvajärjestelyt olivat "valtiovierailun tasoa", eikä siellä saanut ottaa edes valokuvia, vaan oikeudenkäyntiä seuranneet joutuivat tyytymään piirroksiin.

Tekoa pidettiin murhana käräjäoikeuden taholta ja ainoa oikea tuomio olisi ollut elinkautinen.
Janne oli kuitenkin teon tehdessään vasta 20- vuotias joten, hänet voitiin Ruotsin lain mukaan tuomita enintään 10 vuodeksi vankeuteen.

Peter Althin, joka toimi Jannen asianajajana oli sitä mieltä, että teko oli tappo ja ehdotti kuuden vuoden vankeusrangaistusta.
Oikeus kuitenkin katsoi teon kylmäveriseksi murhaksi ja piti oikeana rangaistuksena kahdeksan vuoden vankeutta.
Raskauttavimpana todisteena pidettiin rikoslaboratorion, joka tutki syytetyn aseessa käytetyt luodit, raporttia.
Surma-aseessa oli käytetty kokovaippaluoteja, joiden kärkiin oli porattu reikiä. Asiantuntijoiden mukaan tällaiset luodit lävistävät jopa luotiliivit, joita rikollispomot usein käyttävät.

Poliisit ovat epävirallisissa lausunnoissaan sanoneet epäilevänsä, että kyseessä olisi ollut rikollisjärjestöjen sisäinen välien selvittäminen.
Maaliskuun lopussa 1998 Tukholmassa tapahtunutta autopommi-iskuakin epäiltiin kyseisen murhan jälkiselvittelyksi.

Dragan Joksovic oli muuttanut Ruotsiin Jugoslaviasta 70-luvulla ja aloittanut tunnetun yökerhon portsarina.
Jonkin ajan kuluttua Joksovic perusti oman ravintolan, sekä portsarien vuokrauspalvelun.
Joksovicin uskotaan olleen mukana myös savuke- ja huumekaupassa.

Joksovicia on syytetty julkisesti mafiatyylisistä suojelutoimista, kuten uhkailuista, pahoinpitelyistä ja kiristyksistä.
Hänet tuomittiin alioikeudessa 1991, mutta avaintodistajan peruttua puheensa meni tuomio nurin hovioikeudessa.

Lähteet:Alibit 3 ja 5/98

------------------------

Tällaisilla tiedoilla näköjään nyt lähdetään, jos löytyy lisää niin lisätään.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Dragan Joksovicin murha

Viesti Kirjoittaja Blues »

Hieman löytyi kaivelemalla tietoja tästä tapauksesta, ei paljon kuitenkaan.
Lähinnä kirjoitettu tieto käsitteli aihetta, ettei poliisi eikä syyttäjä usko Jannen kertomusta, vaan pitää edelleen todennäköisenä, että kyseessä oli sittenkin palkkamurha.


Vapaahko suomennos:
Aftonbladet kirjoitti:"Minua painostettiin rahan vuoksi"

21-vuotias kertoo, miksi ampui Dragan Joksovicin.

21-vuotias ampui Dragan Joksovicin Solvallassa.Nyt hän kertoo miksi.
Dragan Joksovic oli uhkaillut häntä ja vaatinut rahaa laittomasta tupakkakaupasta.
-Mietin mitä hän tekisi minulle ja perheelleni.

21-vuotias, jota eilen syytettiin murhasta, on kertonut motiivin teolleen, mutta useat poliisit ovat skeptisiä sen suhteen.

Keskiviikko-iltana, 4. helmikuuta, kohotti 21-vuotias Glock-pistoolin ja ampui Dragan "Jokso" Joksovicin usealla laukauksella Solvallassa.

Nyt 21-vuotias kertoo tekoonjohtaneen syyn:
-Salakuljetin vähän tupakkaa ansaitakseni hieman ekstraa.
Hän sanoo, että myyneensä kaksikymmentä, Suomesta salakuljettamaansa, tupakka"limppua" viikossa (limppu=20 savukerasian pakkaus).
-Olin tehnyt sitä muutaman kuukauden.
Hän vakuuttaa myyneensä vain tuntemilleen ihmisille, sekä ravintoloille omalla asuinalueellaan.
-Jotenkin Jokso sai tietää asiasta.
Häntä oli varoitettu jatkamasta tupakkakauppaa.

Viikko ennen murhaa hänet oli pakotettu autoon, jossa oli Jokson lisäksi ollut kaksi muuta henkilöä.
-Hän uhkaili minua ja sanoi, etten saa tienata hänen tavarallaan.
-Pääni painettiin alas, etten nähnyt minne ajetaan. Auto pysähtyi teollisuusalueella.

Dragan Joksovic oli uhannut vahingoittaa 21-vuotiaan äitiä ja veljeä.

-Hän vaati minulta 30 000. Minun piti mennä Solvallaan ja maksaa hänelle.

21-vuotias itki useaan otteeseen kuulustelun aikana.

Useat ihmiset näkivät hänet Kongressen-ravintolan luona Solvallassa aikaisin murhailtana.
Hän meni raviradalle kertomaan Joksovicille, ettei saisi rahoja.

Puoliseitsemän aikoihin lähti Joksovic ravintolasta ja meni toto-luukulle.
Janne kohotti aseensa ja ampui kaksi laukausta päähän ja muualle vartaloon.
Sen jälkeen hän antautui.

Janne oli hyvin huolissaan siitä, mitä tulee tapahtumaan kun hän joutuu vankilaan.
Hän oli varma, että Joksovicin torpedot tulevat tappamaan hänet heti.

Poliisi oli sitä mieltä, että Janne oli pakotettu tappamaan.
Rikostarkastaja Ove Carlsson on sanonut Jannelle:
-"Luulen, että sinut oli pakotettu tekemään tämä."

Poliisi epäilee Jannen kertomusta tekoon johtaneista syistä.

Janne ei kertonut, mistä oli aseen saanut, hän ei myöskään osannut tarkasti kertoa miten ase toimii.
Yksi poliisin teoria on, että joku on antanut aseen Jannelle ja kehottanut tappamaan Joksovicin.
Tämän Janne kielsi.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9803 ... sovic.html
Dragan Joksovicin seurassa raviradalla ollutta 25 -vuotiasta jugoslaavia ammuttiin 13. toukokuuta 1998 kuntosalilla Tukholmassa.
Poliisi on varma näiden kahden tapauksen yhteydestä toisiinsa.

"Arkan" Zeljko uhkasi tappaa useita ruotsalaisia Ruotsissa sekä entisen Jugoslavian alueella, kostoksi Joksovicin murhasta. Arkan, joka oli Joksovicin ystävä, oli sanojensa mukaan luvannut uhrin äidille kostaa murhan.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Dragan Joksovicin murha

Viesti Kirjoittaja Blues »

Volkan Ünsalin tapaus näyttää aihettaneen keskustelua, josko tämäkin.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

synkempi hautajaisvieras
Martin Beck
Viestit: 798
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 4:08 am

Re: Dragan Joksovicin murha

Viesti Kirjoittaja synkempi hautajaisvieras »

.



Kiitokset mielenkiintoisesta alustuksesta Blues! Sattumalta tuli eilen katsottua Ylen arkistosta tuo "Erään palkkamurhan anatomia"-jakso. Volkan Unsalin ja Dragan Joksovicin tapaukset kytkeytyvät toisiinsa ainakin Solvallan Jannen kautta. Tälläiset toisiinsa liittyvät tapaukset ovat todella kiinnostavia. Vähän kuten jonkinlainen tosielämän jatkokertomus. Toiset ne vaan ehtivät muita enemmän... Näihin tapauksiin liittyvästä, henkilöistä, taustoista, mitä myöhemmin tapahtui jne. lukisi mielelään enemmänkin.



.
.

kaukana poissa


.

EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Re: Dragan Joksovicin murha

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Onko tietoa tämän tapauksen aiheuttamista jälkikiemuroista alamaailmassa? Seurasiko kostotoimenpiteitä?

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Dragan Joksovicin murha

Viesti Kirjoittaja Blues »

Tietääkseni suoria kostotoimenpiteitä ei ole tapahtunut, voin olla väärässäkin, mutta tuon Jokson seurassa olleen miehen ampuminen käsiteltiin, kaiketi, kostona. Lisäksi Tukholman keskustassa tapahtui jokunen ampumistapaus, joiden uskotaan olleen yhteydessä tähän tapaukseen.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Dragan Joksovicin murha

Viesti Kirjoittaja Blues »

Tämän(kin) tapauksen soisi saavan enemmän mielenkiintoa osakseen. Ruotsiksi tietoa löytyy paljonkin, kun vaan kaivaa.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Re: Dragan Joksovicin murha

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Tässä tuosta Arkanista (uhkasi kostaa Dragan Joksovicin murhan) muutama kuva :arrow:
http://www.militaryphotos.net/forums/sh ... ostcount=4
Tyypillä oli 1991-2000 oma yksityisarmeija Serbiassa, joka osallistui ex-yugojen sisällis-sotaan ja Kosovon rähinään. Lisäksi hän ei ollut muutenkaan varsinaisen hyväntekijän maineessa ex-yugojen alueella...
Željko "Arkan" Ražnatović salamurhattiin tammikuun 15, 2000.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe

Avatar
Blues
Rico Tubbs
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Aurinkoinen Etelä

Re: Dragan Joksovicin murha

Viesti Kirjoittaja Blues »

Juu, Arkan ei ollut mikään pikku-mies alallaan, ja Jokso toimi lienee hänen "oikeana kätenään", vaan jostain syystä todistajien määrä oli suhteellisen pieni, joten kumpaakaan ei ole Ruotsissa saatu tuomittua mistään. Ei siis mistään.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.

DollariExpress
Christopher Lorenzo
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 9:05 pm

Re: Dragan Joksovicin murha

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

janne tehnyt videon tyttärelleen.esiintyy itse:

http://www.youtube.com/watch?v=_Khu_N57 ... e=youtu.be
kun linkität,niin kopioi asia samalla ketjuun,koska linkit kuolevat joskus jopa muutamassa viikossa ja asia katoaa bittiavaruuteen

TollRoad
Remington Steele
Viestit: 220
Liittynyt: Ma Kesä 24, 2013 12:26 am

Re: Dragan Joksovicin murha

Viesti Kirjoittaja TollRoad »

Mc mafia kirjassa myös juttua

karvakemoni
Sabrina Duncan
Viestit: 361
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 5:13 pm

Re: Dragan Joksovicin murha

Viesti Kirjoittaja karvakemoni »

Onko sama kaveri?

http://yle.fi/uutiset/elinkautisvanki_k ... on/7071586

Janne Raninen on ollut kymmenen vuotta vankilassa. Seitsemän vuotta sitten Raniselle syntyi tytär, johon hän halusi pitää mahdollisimman paljon yhteyttä. Vuosien varrella Raninen on kuitenkin pettynyt vankilan perhetyöhön niin monta kertaa, että päätti kirjoittaa aiheesta kirjan. Siinä hän vaatii asennemuutosta vankiloihin.

Janne Raninen tapaa 7-vuotiasta tytärtään kerran kuussa perhetapaamisessa. Valvomaton tapaaminen vankilan perhehuoneessa kestää kaksi ja puoli tuntia, jonka aikana isä ja tytär tekevät ruokaa, leikkivät ja juttelevat. Eron hetki tulee aina liian nopeasti.

- Eniten harmittaa se, että ei voi jakaa arkea lapsen kanssa. Kaipaan sitä, että voisin nukuttaa hänet iltaisin ja tehdä aamiaista. Muutamassa tunnissa ei koe lapsen elämästä mitään. Jos mä kysyn koulusta, aika usein vastaus on "en mä tiedä, en mä muista". Mutta sitten kun hän innostuu, tekstiä alkaa tulla.

Ymmärrän, että monien mielestä vangeille ei kuulu mitään.

- Janne Raninen

Yleensä aika vaan loppuu, ennen kuin tyttö innostuu, harmittelee Raninen.

Ranisen kokemus on, että vankila tekee kaikkensa haratakseen vastaan vankien perhesuhteissa. Lapsille sopivia tapaamisia on harvoin, ne olivat lyhyitä ja lapsille sopimattomissa tiloissa.

- Kyllä mä sen ymmärrän, että monien mielestä vangeille ei kuulu mitään. Mutta pitää pitää mielessä se, että lasten oikeuksista me puhutaan, ei vangin oikeuksista. Ja lapsella on oikeus tavata vanhempaansa, oli hän sitten vankilassa tai missä tahansa.
"Vankiloiden perhetyö jälkeenjäänyttä"

Ranisella on jatkuva huono omatunto siitä, että ei pysty olemaan tyttären elämässä läsnä. Huono omatunto sai hänet myös kiinnostumaan tutkimuksista, joita lasten ja vankilavanhempien välisestä suhteesta on tehty. Hän myös jututti muita vanki-isiä.

Keskustelujen ja omien kokemustensa pohjalta Raninen kirjoitti kirjan Isänä vankilassa. Siinä hän arvostelee vankiloiden perhetyötä jälkeenjääneeksi ja asennetta vankeihin tylyksi. Esimerkiksi perhetapaamisia voisi Ranisen mielestä olla paljon nykyistä enemmän, nyt tilat ovat alikäytössä.

Jotkut ei vaan jaksa taistella sen eteen.

- Janne Raninen

- Jotkut ei vaan jaksa taistella sen asian eteen. Pitää laittaa lappua, anoa perhetapaamislupia ja sitten niihin tulee kielteisiä päätöksiä eri syihin vedoten. Sen takia monen suhde lapseen katkeaa, väittää Raninen.

- Tämä ei vaatisi lisäresursseja tai uusia lakeja. Tämä on tahdosta kiinni, tarvitaan asennemuutos.
Uudet ohjeet parantavat lasten asemaa

Rikosseuraamuslaitoksessa ongelmat on tunnustettu ja uusien linjausten mukaan perhetapaamisia on lisättävä. Vartijoita aiotaan kouluttaa kohtaamaan lapset paremmin ja lasten on vastedes päästävä aina koskettamaan vanhempaansa tapaamisessa. Tilanne on jo kohentunut, mutta vieläkään vangit eivät ole keskenään samanarvoisessa asemassa. Riihimäen vankilan apulaisjohtaja Karoliina Taruvuori oli mukana laatimassa uusia ohjeita, mutta myöntää, että muutos on hidas.

- Sekä vankiloiden tilat että turvallisuustasot ovat erilaisia, mikä aiheuttaa tiettyjä rajoituksia esimerkiksi perhetapaamisiin. Mutta kyllä taustalla vaikuttavat myös vanhat käytännöt.

Kyllä taustalla vaikuttavat myös vanhat käytännöt.

- Karoliina Taruvuori

Sekä vangeille että lapsille on tutkimuksissa todettu olevan hyötyä siitä, että yhteys säilyy. Siihen eivät kuitenkaan riitä pelkät tapaamiset. Vangit täytyy saada myös itse pohtimaan isyyttään ja sitä, miksi ovat vankilassa - usein toistuvasti.

- Varmaan monia haluaa siviilissäkin olla isä, mutta osalla se rikollinen maailma vie suuremman roolin elämästä. Vangin täytyy pohtia, että mitä se isyys silloin on, kuinka paljon perheen kanssa silloin ollaan, sanoo Taruvuori.

Janne Raninen vapautuu aikaisintaan kahden vuoden kuluttua. Vaikka aikuiselämästä suurin osa on toistaiseksi mennyt vankilassa, mies on päättänyt, että paluuta ei enää ole.

- En aio palata vankilaan, en aio antaa tyttäreni käydä läpi tätä toista kertaa. En missään nimessä, vakuuttaa Raninen.

Vastaa Viestiin