Mistä ja miten uutta tietoa?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Re: Mistä ja miten uutta tietoa?

Viesti Kirjoittaja konsta »

luulosairas kirjoitti:Jos päädytään siihen, että uutta tietoa ei voi tarpeeksi enää saada tai kaikki tiedonkeruumahdollisuudet voidaan rajata pois, niin sitten olen itse valmis ainakin jättämään koko aiheen.
Aina voi uutta putkahtaa, mutta sitä ei löydy enää tästä kolutusta materiaalista, ai tink. Lauantaina oli kuulemma vilahtanut eräs viesti tällä palstalla ja onnistuin sen nappaamaan temppuilemalla. Siinä todettiin, että tutkimukset jatkuvat, tällä hetkellä on dna-näytteitä tutkinnassa, sekä myös uusia todistajia. Tässä viestissä oli se erikoista, että se tuli taholta, johon olen tottunut luottamaan. En laita viestiä, enkä kirjoittajaa, koska hän itse ilmeisesti poisti viestinsä.

Eli yllätys voi vielä tulla, vaikka itse suhtaudun asiaan skeptisesti.
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...

Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: Mistä ja miten uutta tietoa?

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

^Suomi24:llä joku vähäsanainen kirjoittaja ilmoittaa toistuvasti (vuosikausia), että kyllä juttu pian ratkeaa. Liekö toiveunta. En usko, että juttua kovinkaan aktiivisesti enää tutkitaan, liekö resurssejakaan.

Ihmismieli on sellainen, että se etsii selitystä. Huonokin selitys on parempi kuin ei mikään. Siksi kai tämäkin juttu vuosikymmeniä elää, selvittämättömyyttään. Harvalla taitaa kuitenkaan olla henkilökohtaisia motiiveja, kunhan tänne aikansa kuluksi kirjoittelee ja kaikenlaisia teorioita mielessään kehittelee. Vaikka toisinaan henkilökohtaisuuksiin meneekin.

Mitä tulee otsikkoon, niin mistähän sitä uutta tietoa löytäisi? Aika on kuitenkin kulunut, värittänyt ja haalistanut monta tiedonpalasta. Aikalaisia ja todistajia on kuollut, tutkijat vaihtuneet jne. Rikospaikkamateriaalia on varsin niukasti, teltassa tosin tutkimatonta kangasta.

Kaikki kunnia aloittajalle, joka oli perusteellisesti näitä uuden tiedon lähteitä miettinyt. Kaikkihan on mahdollista.

luulosairas
Alokas
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Heinä 24, 2009 3:46 am

Re: Mistä ja miten uutta tietoa?

Viesti Kirjoittaja luulosairas »

En kuvittele, että jostain löytyisi rikoksen ratkaiseva Hercule Poirot tai edes Jussi Vares. Silti uskon, että tavalla tai toisella vielä nyt on mahdollista saada jotain lisäinformaatiota, mikä edistäisi sitten vaikka tätä keskustelua, jos ei muuten niin ainakin rajaamalla pois väärin perustein vuosikausia syytettyjä. Myös tutkintamenetelmät kehittyvät monin tavoin ja esimerkiksi kadonneet tavarat sekä murha-ase voivat olla nykyisellä tekniikalla hyödyttömiä, mutta mahdollisesti vuoden tai kymmenien vuosien päästä niistä onkin löydettävissä uudella huipputekniikalla vaikka joka ikisen niitä käsitelleen henkilön DNA ja ketju murhaajaan asti valmis.

Jos jostain ei voi saada enää tietoa, niin aivan yhtä arvokastahan sekin on ymmärtää. Tällaiset "tutkintalinjat" ja ajatusketjut voidaan jättää ainakin omalta osaltani saman tien spekuloimatta, jos mitään uutta suuntaan tai toiseen ei edes voi ilmetä. Toki kaikki on sattuman kauppaa ja jos rikos joskus ratkeaa, niin todennäköisesti sen myötä, että jostain tulee yllättäen jotain lisätietoa tai tunnustus, jonka poliisi sitten vain vie loppuun asti.

Lähinnä sen tapaiset ajatukset itseäni vielä tässä koko casessa kiinnostavat, että jos käytettävissä olisi esimerkiksi yksityinen mahdollisesti rahakaskin taho, joka haluaisi sijoittaa panoksiaan tapauksen tutkimiseen tavalla tai toisella, niin mistä kannattaisi aloittaa. Jos tiettyjä asioita voidaan heti suoralta kädeltä hylätä tai rajata pois, niin tehtäköön se heti alkuun ja ajateltakoon niitä koloja, joita vielä aidosti voisi ronkkia.

Poliisilla näitä ehdotuksia varmaan olisi kasoittain, mutta he itse resurssupulassaan eivät tietenkään voi tuollaiseen hakuammuntaan lähteä, koska on paljon tuoreempiakin henkirikoksia ja esimerkiksi katoamisia, joissa voimavarat ovat voidaan käyttää huomattavasti tehokkaammin. Mielenkiintoista olisi tietää tosiaan, että avaako poliisi koskaan tapausta kokonaisuudessaan harrastelijoiden tutkittavaksi. Tuskinpa vain.

yövuoro
Martin Beck
Viestit: 781
Liittynyt: To Joulu 11, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: HUS

Re: Mistä ja miten uutta tietoa?

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

En usko, että avaa BJ3M kansalaistutkintaan.
Suomen rikoshistorian kuohuttavimpia murhia.
Liekö oikea tie ainakaan palstalle keskeneräiseen asiaan liittyvien tietojen kertominen. Pienemmissä porukoissa asioista keskustellaan ja aikalaiset kerää tietoja.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6541
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Mistä ja miten uutta tietoa?

Viesti Kirjoittaja awa »

BJ3M taitaa olla niitä murha-mysteerioita, jonka poliisi haluaa viedä loppuun asti. Tämän murhan tekijä paljastuu - ja olen siitä lähes 100 varma.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

strangelove
Adrian Monk
Viestit: 2921
Liittynyt: To Loka 09, 2008 11:32 am

Re: Mistä ja miten uutta tietoa?

Viesti Kirjoittaja strangelove »

Hessu ehdotti, että selvittäisin, onko Kai Vähäkalliolla ollut punaista urheiluautoa vuonna 1960. Tiedustelin asiaa AKE:lta, mutta "jos kysytään jonkun muun henkilön tietoja, tulee olla valtakirja".
Joten puihin meni tuokin homma.

maatyöläinen
Alibin satunnaislukija
Viestit: 65
Liittynyt: Su Kesä 17, 2007 9:07 am

Re: Mistä ja miten uutta tietoa?

Viesti Kirjoittaja maatyöläinen »

Olikohan se kirjassa: "Kytäjä, kohtalon kartano" kun kerrottiin, että lukiossa ollessaan Vähäkalliolla oli joku komea auto, mutta hän ei tainnut huolia koulutovereitakaan kyytiin. En muista mitä siitä autosta mainittiin, merkkiä tai mallia.

konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Re: Mistä ja miten uutta tietoa?

Viesti Kirjoittaja konsta »

luulosairas kirjoitti: Lähinnä sen tapaiset ajatukset itseäni vielä tässä koko casessa kiinnostavat, että jos käytettävissä olisi esimerkiksi yksityinen mahdollisesti rahakaskin taho, joka haluaisi sijoittaa panoksiaan tapauksen tutkimiseen tavalla tai toisella, niin mistä kannattaisi aloittaa. Jos tiettyjä asioita voidaan heti suoralta kädeltä hylätä tai rajata pois, niin tehtäköön se heti alkuun ja ajateltakoon niitä koloja, joita vielä aidosti voisi ronkkia.
Jos hilloa löytyisi, niin ensimmäiseksi voisi DNA-skannata koko teltan jokaisen lika/verialueen. Teltasta voisi ottaa myös muita analyyseja - olisiko mahdollista, että siihen olisi törmätty esim moottoripyörällä, onko siinä jäänteitä vielä muista vierasaineista jne. Öljytahrahan löytyi jo 60-luvulla, onko niitä lisää.

Poliisi tietää parhaiten, keiden epäiltyjen alibit olisivat kunnolla tutkittu/muuten aukottomia. Itseäni ainakin kiinnostaisi tietää, oliko selkeimmän motiivin omaavalla PP:llä aukoton alibi.

Jos rohkeutta riittää, niin kartoitetaan paikallisten avulla, minkä hiton kaivon se kioskimies laittoi umpeen ja avataan se pirun kuoppa, vaikka sitten joutuisi repimään vähän asfalttia. Se on kuitenkin aika halpaa.

Koko vanha materiaali pitäisi jaksaa käydä ajatuksella läpi: onko siellä jotakin, joka silloin vaikutti esimerkiksi normaalilta viikonlopun tapahtumalta(moottoripyörällä kaatuminen, kunnon tappelu jne), mutta jonka voisi liittää tapahtumaan uudesta näkökulmasta.

Uudet DNA-löydökset olisivat avainasemassa, koska ilman niitä tuskin ketään voidaan liittää tapahtumiin.

Lopuksi todistaja MS:n tarina olisi tutkittava erittäin huolella. Jos hän valehteli toisesta telttaseurueesta, niin olisi selvitettävä miksi. Nythän homma jäi tekemättä, koska poliisi ja syyttäjä eivät halunneet "kusta" omaa tähtitodistajaansa.
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6541
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Mistä ja miten uutta tietoa?

Viesti Kirjoittaja awa »

Joo, ja Gustafssonia tulisi puhutella ja haastatella todella huolellisesti - oletko konsta eri mieltä?

Syyllinenhän olisi saatava tilille teoistaan ja Gustafsson on tässä asiassa avainasemassa.

Mielenkiintoista eikö totta?
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

strangelove
Adrian Monk
Viestit: 2921
Liittynyt: To Loka 09, 2008 11:32 am

Re: Mistä ja miten uutta tietoa?

Viesti Kirjoittaja strangelove »

awa kirjoitti:Joo, ja Gustafssonia tulisi puhutella ja haastatella todella huolellisesti - oletko konsta eri mieltä?

Syyllinenhän olisi saatava tilille teoistaan ja Gustafsson on tässä asiassa avainasemassa.

Mielenkiintoista eikö totta?
Samoilla linjoilla. Tosin ongelmaksi muodostui jo NG:n myöhemmissä kuulusteluissa muistamattomuus. Joten siinä mielessä uudet puhuttelut eivät varmasti toisi mitään lisävaloa tutkimuksiin.

groot
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1494
Liittynyt: To Huhti 19, 2007 11:18 pm
Paikkakunta: Dublin Ireland the funny country

Re: Mistä ja miten uutta tietoa?

Viesti Kirjoittaja groot »

strangelove kirjoitti:
awa kirjoitti:Joo, ja Gustafssonia tulisi puhutella ja haastatella todella huolellisesti - oletko konsta eri mieltä?

Syyllinenhän olisi saatava tilille teoistaan ja Gustafsson on tässä asiassa avainasemassa.

Mielenkiintoista eikö totta?
Samoilla linjoilla. Tosin ongelmaksi muodostui jo NG:n myöhemmissä kuulusteluissa muistamattomuus. Joten siinä mielessä uudet puhuttelut eivät varmasti toisi mitään lisävaloa tutkimuksiin.
No ei se ole mikään ihme, että muisti pätkii tai katoaa kokonaan jos tulee suutuspäissään murhattua brutaalisti kolme nuorta, joista kaksi viisitoistavuotiasta pikkutyttöä.
---------
Allekirjoitus.

yövuoro
Martin Beck
Viestit: 781
Liittynyt: To Joulu 11, 2008 5:26 pm
Paikkakunta: HUS

Re: Mistä ja miten uutta tietoa?

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

Gustafsson on muistamaton yön ja seuraavan vuorokauden tapahtumista.
Henkilöhistoriaansa muistelemalla voisi ajalta ennen surmia löytyä jotain tärkeää.
Muistitekniikoitakin on nykyään lukuisia, joita voisi hyödyntää.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.

konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Re: Mistä ja miten uutta tietoa?

Viesti Kirjoittaja konsta »

konsta kirjoitti:
Aina voi uutta putkahtaa, mutta sitä ei löydy enää tästä kolutusta materiaalista, ai tink. Lauantaina oli kuulemma vilahtanut eräs viesti tällä palstalla ja onnistuin sen nappaamaan temppuilemalla. Siinä todettiin, että tutkimukset jatkuvat, tällä hetkellä on dna-näytteitä tutkinnassa, sekä myös uusia todistajia. Tässä viestissä oli se erikoista, että se tuli taholta, johon olen tottunut luottamaan. En laita viestiä, enkä kirjoittajaa, koska hän itse ilmeisesti poisti viestinsä.
Korjtaan tästä, että kyse on yksityisen tahon tutkinnasta, ei siis virallisesta Bodom-tutkinnasta.
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6541
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Mistä ja miten uutta tietoa?

Viesti Kirjoittaja awa »

Jep, ei tule yllätyksenä tuo tieto, vai epäilykö se on. Poliisi vie tätä prosessia eteenpäin ja en sitä yhtään ihmettele.

Mielenkiintoista.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Re: Mistä ja miten uutta tietoa?

Viesti Kirjoittaja konsta »

awa kirjoitti:Jep, ei tule yllätyksenä tuo tieto, vai epäilykö se on. Poliisi vie tätä prosessia eteenpäin ja en sitä yhtään ihmettele.

Mielenkiintoista.

- hymm -
Poliisi tai yksityiset, sama se. Mielenkiintoista on vain se, että jotakin tapahtuu.
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...

Vastaa Viestiin