Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 1)
-
papillon
- Perry Mason
Re: Kyllikki Saari
^ Niinhän se on, ihan sama kuka uskoo ja mitä. Mutta eduksi olisi esittää aina lähde mihin tieto milloinkin perustuu.
Siinä kaikki.
Siinä kaikki.
- Sanos muuta ja älä muuta sano!
-
rosamarine
- Adrian Monk
^ ParaS lähde Kyllikki Saaren tapauksessa on mielestäni juuri se, että on itse käynyt toteamassa paikan päällä asiat, vaikka mittaTIKUN kanssa TAI jututtanut senaikaisia rikostutkijoita ja Isojokelaisia.
Mun luottopakki tällä hetkellä on ehdottomasti Strangelove ja jos sl lähtee ensivuoden puolella Isojoelle mä olen mukana. Syksyllä en ehdi, liikaa liikkuvia osia tällä hetkellä oikeessa elämässä.
Mun luottopakki tällä hetkellä on ehdottomasti Strangelove ja jos sl lähtee ensivuoden puolella Isojoelle mä olen mukana. Syksyllä en ehdi, liikaa liikkuvia osia tällä hetkellä oikeessa elämässä.
A winner listens, a loser just waits until it is their turn to talk...
VIELÄ ETÄISYYKSIÄ KARTALTA
*Tieltä haudalle= 200m
*Hauta - Lellulaakso 1200m
*Meijerin risteys - Lullulaakso 820m
*Kirkonkylän keskus - Lellulaakso 1200m
Itse tuo Lellulaakso on melko pieni ja lähes pyöreä alue. Pituus noin 150m ja leveys noin 120m. Voidaan ajatella, että upotuspaikka on hyvin lähellä sen suon keskipistettä. Nykyiseltä kartaltakin nämä paikat löytyvät. Kohteet näkyvät kartalla ja karttoihin on merkitty mittakaava. Eri kirjallisissa lähteissä näyttää olevan vääriä tietoja näistä etäisyyksistä.
Jermon kirjan mukaan kengän löytöpaikka oli noin 65 m:n päässä tiestä ja myöhemmin löydetystä haudasta vain noin parinkymmenen metrin päässä. Toisen kengän löytöpaikka oli vain noin 16m ensimmäisen kengän löytöpaikasta. Nämä etäisyydet on näköjään annettu hyvin "suurin piirtein". Kuitenkin voidaan päätellä, että kengät löytyivät aivan haudan lähimaastosta. Polkupyörän upotuspaikka sen sijaan on melkoisen kaukana, matka linnuntietä Lellulaaksoon on noin 1200m. Nämä etäisyydet ovat kyllä luotettavia noin suurinpiirtein. Pientä heittoa voi olla.
*Tieltä haudalle= 200m
*Hauta - Lellulaakso 1200m
*Meijerin risteys - Lullulaakso 820m
*Kirkonkylän keskus - Lellulaakso 1200m
Itse tuo Lellulaakso on melko pieni ja lähes pyöreä alue. Pituus noin 150m ja leveys noin 120m. Voidaan ajatella, että upotuspaikka on hyvin lähellä sen suon keskipistettä. Nykyiseltä kartaltakin nämä paikat löytyvät. Kohteet näkyvät kartalla ja karttoihin on merkitty mittakaava. Eri kirjallisissa lähteissä näyttää olevan vääriä tietoja näistä etäisyyksistä.
Jermon kirjan mukaan kengän löytöpaikka oli noin 65 m:n päässä tiestä ja myöhemmin löydetystä haudasta vain noin parinkymmenen metrin päässä. Toisen kengän löytöpaikka oli vain noin 16m ensimmäisen kengän löytöpaikasta. Nämä etäisyydet on näköjään annettu hyvin "suurin piirtein". Kuitenkin voidaan päätellä, että kengät löytyivät aivan haudan lähimaastosta. Polkupyörän upotuspaikka sen sijaan on melkoisen kaukana, matka linnuntietä Lellulaaksoon on noin 1200m. Nämä etäisyydet ovat kyllä luotettavia noin suurinpiirtein. Pientä heittoa voi olla.
-
strangelove
- Adrian Monk
Minä voin mainita sen verran, että itse olen kuullut tuon etäisyyden (n. 800 metriä) kolmeltakin eri henkilöltä, joista kaksi on entisiä poliiseja ja Kyllikin jutun tutkijoita. Sen lisäksi kävin itse tuon etäisyyden toteamassa, en kuitenkaan mitannut. Sen voin noin arvoimalla sanoa, ettei se yli kilsan päässä kyllä ollut.papillon kirjoitti:^ Niinhän se on, ihan sama kuka uskoo ja mitä. Mutta eduksi olisi esittää aina lähde mihin tieto milloinkin perustuu.
Siinä kaikki.
-
papillon
- Perry Mason
Kuten sanottu meijeriltä Lellulaakson keskelle on se reilut 800 m kuten alusta asti olen sanonutkin.strangelove kirjoitti:Minä voin mainita sen verran, että itse olen kuullut tuon etäisyyden (n. 800 metriä) kolmeltakin eri henkilöltä, joista kaksi on entisiä poliiseja ja Kyllikin jutun tutkijoita. Sen lisäksi kävin itse tuon etäisyyden toteamassa, en kuitenkaan mitannut. Sen voin noin arvoimalla sanoa, ettei se yli kilsan päässä kyllä ollut.papillon kirjoitti:^ Niinhän se on, ihan sama kuka uskoo ja mitä. Mutta eduksi olisi esittää aina lähde mihin tieto milloinkin perustuu.
Siinä kaikki.
Kolmessa kirjallisessa lähteessä kuitenkin mainitaan että pyörän löytöpaikalle on meijeriltä 1.5 km.
Tähän ristiriitaan toivoin jotain selitystä mieluummin jonkin lähteen kera.
Ei sen kummempaa.
-
strangelove
- Adrian Monk
Pyörät löydettiin juuri Lellulaaksosta. Sinne oli n. 800 metrin reissu. Markkulan höpinöistä en tiedä.papillon kirjoitti:Kuten sanottu meijeriltä Lellulaakson keskelle on se reilut 800 m kuten alusta asti olen sanonutkin.strangelove kirjoitti:Minä voin mainita sen verran, että itse olen kuullut tuon etäisyyden (n. 800 metriä) kolmeltakin eri henkilöltä, joista kaksi on entisiä poliiseja ja Kyllikin jutun tutkijoita. Sen lisäksi kävin itse tuon etäisyyden toteamassa, en kuitenkaan mitannut. Sen voin noin arvoimalla sanoa, ettei se yli kilsan päässä kyllä ollut.papillon kirjoitti:^ Niinhän se on, ihan sama kuka uskoo ja mitä. Mutta eduksi olisi esittää aina lähde mihin tieto milloinkin perustuu.
Siinä kaikki.
Kolmessa kirjallisessa lähteessä kuitenkin mainitaan että pyörän löytöpaikalle on meijeriltä 1.5 km.
Tähän ristiriitaan toivoin jotain selitystä mieluummin jonkin lähteen kera.
Ei sen kummempaa.
-
papillon
- Perry Mason
Se on myönnettävä, että " Hyvää kevättä, olen ammattimies " Markkula on kovin epätarkka milloin missäkin tarinassaan.
Sitä kummastelen että tämmöinen pukki on päässyt pollarien kirjaan. Ettei kukaan muu ole siihen kantaa ottanut.
Siis en tiedä onko Markkula pukki mutta virhettä sanotaan pukiksi. Sama se.
Sitä kummastelen että tämmöinen pukki on päässyt pollarien kirjaan. Ettei kukaan muu ole siihen kantaa ottanut.
Siis en tiedä onko Markkula pukki mutta virhettä sanotaan pukiksi. Sama se.
^Mielenkiintoinen tieto olisi se, "kuka vei pyörän Lellulaaksoon?". Haudalta sinne oli matkaa noin 1200 m.
Melko kauas on kuljettanut, ja on ilmeisesti hyvin tiennyt, minkälainen paikka siellä on. Tuo pyörän kujettaja tunsi ilmeisesti maaston kuin "omat taskunsa". Huolellisesti pois venttiilit kumeista, ja ohjaustanko käännettynä rungon suuntaiseksi. Vasta sitten pyötä upotettiin suohon. Tarkkaa ja kärsivällistä toimintaa.
Melko kauas on kuljettanut, ja on ilmeisesti hyvin tiennyt, minkälainen paikka siellä on. Tuo pyörän kujettaja tunsi ilmeisesti maaston kuin "omat taskunsa". Huolellisesti pois venttiilit kumeista, ja ohjaustanko käännettynä rungon suuntaiseksi. Vasta sitten pyötä upotettiin suohon. Tarkkaa ja kärsivällistä toimintaa.
-
dollarfrossa
- Nikke Knatterton
Suomessa ei valitettavasti ole korkeatasoisen true crime -tutkimuksen ja -kirjallisuuden perinnettä.papillon kirjoitti:Markkula on kovin epätarkka milloin missäkin tarinassaan.
Ehkä markkinat ovat liian pienet. Toisaalta aihepiiri sattaa olla korkeakulttuuristen apurahanmyöntäjien mielestä liian sensaatiomaisesti värittynyt jotta tutkimuksen tekoon heruisi tukea. Hyviä tutkimuksia on lähinnä vain historiallisesti merkittävistä aiheista (esim. Risto Nikun kirjat Kapteeni Belovista ja ministeri Ritavuoresta).
Markkulan kirjat ovat tosi pinnallisia tarinakokoelmia ja lisäksi huonosti kirjoitettuja. Näkökulma on muistelmallinen, tärkeintä on mitä sankarireportteri itse on milloinkin tehnyt. Kokonaan oma lukunsa ovat Jorma Palon tapaiset salaliittoteoreetikot joiden opuksista ei saa edes neutraaleja perusfaktoja aina irti.
-
strangelove
- Adrian Monk
V.L:n lankomiehen kämpältä meni polku Lellulaaksoon...Sariola kirjoitti:^Mielenkiintoinen tieto olisi se, "kuka vei pyörän Lellulaaksoon?". Haudalta sinne oli matkaa noin 1200 m.
Kirjassa mainitaan lisäksi, että "maantieltä meni ratastie Lellulaaksoon". Ilmeisesti tarkoittaa samaa kuin tavanomaisempi "kärrytie". Nykyään se voi olla umpeen kasvanut, eikä sitä ehkä enää edes löydä. Ajat muuttuvat - ja ympäristöt.
-
strangelove
- Adrian Monk
Täytyy tässä joku päivä pistäytyä uudemman kerran Lellulaaksossa ja tarkastella paikan nykyistä maisemaa.Sariola kirjoitti:Kirjassa mainitaan lisäksi, että "maantieltä meni ratastie Lellulaaksoon". Ilmeisesti tarkoittaa samaa kuin tavanomaisempi "kärrytie". Nykyään se voi olla umpeen kasvanut, eikä sitä ehkä enää edes löydä. Ajat muuttuvat - ja ympäristöt.
En muista tarkalleen kaikkea tästä.
Mutta Sariolan ajat matkoista taksilla kusee käsittääkseni ja paljon, vuonna 53 taksilla 76 km matka tunnissa vaatii saman keskarin. Ton aikasilla teillä ja autoilla 50 km/h keskari on lähempää totuutta.
Itse en kyllä tiedä mikä yhteys niillä on mutta ajat kusee!
Mutta Sariolan ajat matkoista taksilla kusee käsittääkseni ja paljon, vuonna 53 taksilla 76 km matka tunnissa vaatii saman keskarin. Ton aikasilla teillä ja autoilla 50 km/h keskari on lähempää totuutta.
Yhteys on se, että eräs pääepäillyistä oli ollut Kristiinassa ravintolassa samana iltana, ja poistunut sieltä todennäköisesti taksilla Karijoelle. Sieltä tämä epäilty L.M. olisi voinut tulla toisella autolla reittiä Karijoki-Päntäne-Isojoki hänen kaverinsa ajamassa autossa. Jos hän lähti "ajoissa" pois Kristiinasta, olisi hän ehtinyt kaverinsa ajamassa autossa vielä Isojoelle kohtaamaan K.S. siellä tiellä. Tämä on mahdollista, eräät poliisitkin pitävät tätä nimimerkkiä L.M. edelleen pääepäiltynä. Hän lienee ollut ainakin kaksi kertaa pidätettynä. Todisteita ei kuitenkaan ole. Eräiden toisten tutkijoiden mukaan tämä L.M. harrasti kyllä muita pimeitä hommia, ja liikkui niissä asioissa mahdollisesti sinäkin iltana autoilijaystävänsä kanssa. Koska nuo hommat olivat valonarkoja, ei hän voinut tunnustaa liikkuneensa sillä alueella kaverinsa ajamassa autossa. Ajat eivät kuse, jos poistuminen Kristiinasta on tapahtunut "ajoissa".Waakku kirjoitti:En muista tarkalleen kaikkea tästä.
-
strangelove
- Adrian Monk
Olen tullut siihen tulokseen, että M:lla ei ole ollut mitään tekemistä jutun kanssa. Hänen veljensä kohdalla kyllä olisi eräs mielenkiintoinen sattumus kerrottavana, mutta sitä en halua levitellä.Sariola kirjoitti:Yhteys on se, että eräs pääepäillyistä oli ollut Kristiinassa ravintolassa samana iltana, ja poistunut sieltä todennäköisesti taksilla Karijoelle. Sieltä tämä epäilty L.M. olisi voinut tulla toisella autolla reittiä Karijoki-Päntäne-Isojoki hänen kaverinsa ajamassa autossa. Jos hän lähti "ajoissa" pois Kristiinasta, olisi hän ehtinyt kaverinsa ajamassa autossa vielä Isojoelle kohtaamaan K.S. siellä tiellä. Tämä on mahdollista, eräät poliisitkin pitävät tätä nimimerkkiä L.M. edelleen pääepäiltynä. Hän lienee ollut ainakin kaksi kertaa pidätettynä. Todisteita ei kuitenkaan ole. Eräiden toisten tutkijoiden mukaan tämä L.M. harrasti kyllä muita pimeitä hommia, ja liikkui niissä asioissa mahdollisesti sinäkin iltana autoilijaystävänsä kanssa. Koska nuo hommat olivat valonarkoja, ei hän voinut tunnustaa liikkuneensa sillä alueella kaverinsa ajamassa autossa. Ajat eivät kuse, jos poistuminen Kristiinasta on tapahtunut "ajoissa".Waakku kirjoitti:En muista tarkalleen kaikkea tästä.