HÄKE 'nauha'

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
surfergirl
Jane Marple

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja surfergirl »

Ensimmäinen uhrin äännähdys on häkelitterointiin merkattu 23 sekunnin kohdalle. Jos AA kuuli ne samat äänet niin aika pian on häkepuhelun alun jälkeen selvinnyt, että JL on vielä elossa.
taavetti
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Kuolemannaakka kirjoitti:Mutkun mutkun... vielä kertaalleen kysyn: Mikäli Anneli luuli Jukan kuolleen, niin miksi hän kertoi, että Jukka ja Mr. Murhaaja tappelevat takahuoneessa?? Kun ei kerran edes kuulu ääniä, kuin vasta kun Jukka yllättäen alkaakin herätä. Mikä logiikka tässä on? Miten kuollut mies voi tapella?
Mutkun mutkun niin...Miksi soittaa ja ilmoittaa tappajan (mistä tuossa vaiheessa tiesi?) olevan paikalla ja rusikoivan juuri miestään (äänettömästi). Jos jossain sanoissa uskottaisiin Aueria, niin hän a) ei tiennyt, että puhelut nauhoitetaan (IMO aika epätodennäköistä, mutta mahdollista) b) luuli, että soitto menee suoraan poliisille (mahdollisesti luulikin) ja että puhelinnumeron perusteella osataan tulla paikalle ja c) harvoin 112:n soittaneena tuskin tiesi, että soittajaa pidetään langoilla, kunnes tilannetta saadaan selvitettyä ja sen jälkeenkin, jotta auttajat tietävät, mihin tilanteeseen tulevat.

Ehkäpä Auer tosiaan luuli, että hän vain soittaa poliisille lyhkäisesti ja poliisi lähtee samoilta jaloilta tulemaan. Auer pääsee heti langan päästä roikkumasta ja voi poliisien paikalle tullessa kertoa murhamiehen lähteneen. Tässä tapauksessa Auer yllättyi puhelun kestosta, Lahti kerkeää tulla tolkkuihin ja pyydellä hälytystä apuun jne.
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
hellämustapääfinnilä
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja hellämustapääfinnilä »

Toripolliisi kirjoitti:
Kuolemannaakka kirjoitti:Mutta eikö ole vähän kummallista sekin, että vaikka Anneli teki hirveän tarkat ja fiksut lavastukset, ja ajatteli joka asian ja osasi hätäpuhelun aikana näytellä huudot murhaajalle, pakojuoksut ja vielä tappaa Jukan lasten ja poliisienkin huomaamatta, hän olisi sitten pilannut kaikki nuo tarkat suunnitelmat "unohtamalla" näytellä lapsilleen hätääntynyttä murhaajan vuoksi ja käskemällä heitä "murhaajaa katsomaan" tms?? Eikö tuo nyt olisi ihan alkeellinen virhe, kun muuten lavastus oli ihan mestarillinen, että 3 vuotta on poliiseja hämännyt?
Samaa mieltä MissHolmesin kanssa, ettei mitään mestarillista ole havaittavissa, pikeminkin pikatilanteissa tehtyjä ratkaisuja nimimerkillä "enhän se minä ollut".

Poliisien hämäämisestä sen verran, ettei siinä koko poliisikunta suinkaan hämääntynyt, riitti kun tutkinnan johtajan sai taakseen ja muiden pienempien virkamiesten piti toimia sen mukaan, vaikka sielläkin epäileviä Tuomaksia oli..
Minäkään en näe mitään järin mestarillista lavastusta. Poliisien tekemisissä surmapaikalla sen sijaan voi jo maallikkonakin nähdä erinäisiä puutteita, mutta ei näistä sen enempää, aiheesta löytyy keskustelua jos lueskelee aiempia ketjuja. Porin poliisin alkuvaiheen tutkintatoiminnan kritisoijiin taisivat liittyä myös sekä syyttäjä että puolustus.
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

taavetti kirjoitti:
Kuolemannaakka kirjoitti:Mutkun mutkun... vielä kertaalleen kysyn: Mikäli Anneli luuli Jukan kuolleen, niin miksi hän kertoi, että Jukka ja Mr. Murhaaja tappelevat takahuoneessa?? Kun ei kerran edes kuulu ääniä, kuin vasta kun Jukka yllättäen alkaakin herätä. Mikä logiikka tässä on? Miten kuollut mies voi tapella?
Mutkun mutkun niin...Miksi soittaa ja ilmoittaa tappajan (mistä tuossa vaiheessa tiesi?) olevan paikalla ja rusikoivan juuri miestään (äänettömästi). Jos jossain sanoissa uskottaisiin Aueria, niin hän a) ei tiennyt, että puhelut nauhoitetaan (IMO aika epätodennäköistä, mutta mahdollista) b) luuli, että soitto menee suoraan poliisille (mahdollisesti luulikin) ja että puhelinnumeron perusteella osataan tulla paikalle ja c) harvoin 112:n soittaneena tuskin tiesi, että soittajaa pidetään langoilla, kunnes tilannetta saadaan selvitettyä ja sen jälkeenkin, jotta auttajat tietävät, mihin tilanteeseen tulevat.

Ehkäpä Auer tosiaan luuli, että hän vain soittaa poliisille lyhkäisesti ja poliisi lähtee samoilta jaloilta tulemaan. Auer pääsee heti langan päästä roikkumasta ja voi poliisien paikalle tullessa kertoa murhamiehen lähteneen. Tässä tapauksessa Auer yllättyi puhelun kestosta, Lahti kerkeää tulla tolkkuihin ja pyydellä hälytystä apuun jne.
Ja käy vielä aivan tajuton munkki, kun Häke-nainen poistuu yli minuutiksi linjoilta, ja anneli voi pyytää lapsen puhelimeen ja mennä tappamaan Jukan! Koko suunnitelma perustuu tuohon taukoon, minkä Anneli ei mitenkään voinut olettaa tulevan. Sekin olisi ollut paljon järkevämpää, että olisi huutanut Häkeen, että mun on pakko lähtee nyt lasten kanssa kun murhaaja tulee, ja katkaissut puhelun ja sitten mennyt tappamaan. Mutta ei: odottelee pitkät ajat tyhjän linja päässä, ja sitten vasta lähtee.

Jukan äänet kuuluvat vasta 23 sekunnin päästä, mutta Anneli sanoo jo ensimmäisessä lauseessaan, että murhaaja on vielä talossa sisällä ja hakkaa Jukkaa.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
hellämustapääfinnilä
Martin Beck

Kuolemannaakka kirjoitti:Olen koko ajan painottanut sitä, että vaikka Jukka on muka kuollut, kun Anneli Häkeen soittaa, niin Anneli silti heti aluksi antaa ymmärtää, että Jukka on hengissä ja tappelu käynnissä. Vai pitikö Jukka valituksissaan ihan sattumalta tuon 23 sekunnin tauon puhelun alusta? Halusiko Anneli, että Jukka olisi hengissä puhelun aikana, että hän saisi oman aviomiehensä kuolinhuutoja uskottavasti nauhalle? Ei hyvänen aika...
Itse olen jossain jo aiemmin tästä aiheesta kommentoinut oletuksessa ettei ulkopuolista ollut paikalla: mielestäni on mahdollista, että Auer tiesi Lahden olevan elossa soittaessaan Häkeen, hän tosin oletti Lahden kuolevan vammoihinsa (olihan vaitikin).

Samoin tehtyään astaloniskut hän 'jätti' samalla kaavalla Lahden henkiin, ja oletti tämän kuolevan vammoihinsa. Ensimmäisellä kerralla Auerin oletus meni pieleen, jälkimmäisellä ei.
Kuolemannaakka

hellämustapääfinnilä kirjoitti:
Kuolemannaakka kirjoitti:Olen koko ajan painottanut sitä, että vaikka Jukka on muka kuollut, kun Anneli Häkeen soittaa, niin Anneli silti heti aluksi antaa ymmärtää, että Jukka on hengissä ja tappelu käynnissä. Vai pitikö Jukka valituksissaan ihan sattumalta tuon 23 sekunnin tauon puhelun alusta? Halusiko Anneli, että Jukka olisi hengissä puhelun aikana, että hän saisi oman aviomiehensä kuolinhuutoja uskottavasti nauhalle? Ei hyvänen aika...
Itse olen jossain jo aiemmin tästä aiheesta kommentoinut oletuksessa ettei ulkopuolista ollut paikalla: mielestäni on mahdollista, että Auer tiesi Lahden olevan elossa soittaessaan Häkeen, hän tosin oletti Lahden kuolevan vammoihinsa (olihan vaitikin).

Samoin tehtyään astaloniskut hän 'jätti' samalla kaavalla Lahden henkiin, ja oletti tämän kuolevan vammoihinsa. Ensimmäisellä kerralla Auerin oletus meni pieleen, jälkimmäisellä ei.
Noh.. mahdollista toki, mutta melkoisen sadistista touhua. Anneli nyt kuitenkin kai tuohon päivään asti oli nuhteeton perheenäiti, jolla oli Jukan kanssa 4 lasta ja tiettävästi hyvät välit.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
hellämustapääfinnilä
Martin Beck

Kuolemannaakka kirjoitti: Ja käy vielä aivan tajuton munkki, kun Häke-nainen poistuu yli minuutiksi linjoilta, ja anneli voi pyytää lapsen puhelimeen ja mennä tappamaan Jukan! Koko suunnitelma perustuu tuohon taukoon, minkä Anneli ei mitenkään voinut olettaa tulevan.
Miksi olettaa Auerin suunnitelleen tappavansa Lahti häkepuhelun aikana? Ehkä tämä kävi vaan välttämättömäksi, kun Lahti alkoi puhua ja liikkua?
Jukan äänet kuuluvat vasta 23 sekunnin päästä, mutta Anneli sanoo jo ensimmäisessä lauseessaan, että murhaaja on vielä talossa sisällä ja hakkaa Jukkaa.
Ja kuitenkaan mitään mäiskinnän ääniä ei häkenauhan taustalta tässä vaiheessa kuulu?
hellämustapääfinnilä
Martin Beck

Kuolemannaakka kirjoitti:
hellämustapääfinnilä kirjoitti:

Noh.. mahdollista toki, mutta melkoisen sadistista touhua. Anneli nyt kuitenkin kai tuohon päivään asti oli nuhteeton perheenäiti, jolla oli Jukan kanssa 4 lasta ja tiettävästi hyvät välit.
Varmaan löytyy maailmassa joku muukin puolisonsa surmannut, joka on surmatapahtumaan asti elänyt ainakin ulospäin onnellista perhe-elämää kumppaninsa kanssa :|
taavetti
Perry Mason

Lähdin omassa olettamuksessani siis siitä, ettei Auer tiennyt joutuvansa roikkumaan linjoilla minuuttitolkulla. Eli hän ajatteli pikaisesti soittavansa poliisille ja heidän tullessaan ilmoittaisi hupputappajan paenneen paikalta. Hämmästys ja kummastus on suuri, kun linjoilla pitää roikkua ja mieskin alkaa -ehkä yllättäen- toeta ("Kuuletko, kun mieheni huutaa?" tms.) Puhelimen mykistys (katkaisuyritys?) ja lapsen luurin ääreen saaminen sattuvat niin sopivasti tähän tilanteeseen.
Kuolemannaakka

taavetti kirjoitti:Lähdin omassa olettamuksessani siis siitä, ettei Auer tiennyt joutuvansa roikkumaan linjoilla minuuttitolkulla. Eli hän ajatteli pikaisesti soittavansa poliisille ja heidän tullessaan ilmoittaisi hupputappajan paenneen paikalta. Hämmästys ja kummastus on suuri, kun linjoilla pitää roikkua ja mieskin alkaa -ehkä yllättäen- toeta ("Kuuletko, kun mieheni huutaa?" tms.) Puhelimen mykistys (katkaisuyritys?) ja lapsen luurin ääreen saaminen sattuvat niin sopivasti tähän tilanteeseen.
Tästä olen minäkin kyllä samaa mieltä, että Häken toiminta oli ihan ihmeellistä, eikä kukaan oleta joutuvansa roikkumaan tyhjällä linjalla minuuttitolkulla. Mutta siis: jos annelin suunnitelma oli murhata Jukka puhelun aikana niin: mistä hän tiesi tauon tulevan? Ei tiennyt mistään, joten tämä ei ole voinut olla suunnitelma. Jos idea oli surmata Jukka puhelun jälkeen (jos hän ylipäätään tiesi Jukan olevan hengissä), niin tauko tuli aivan taivaalliseen aikaan: juuri kun Jukka alkoi heräämään ja alkoi puhua. Kovin ikäviä asioita Annelin kannalta ei kyllä puhunut. Jos taukoa ei olisi ollut, vaan Häke olisi höpissyt ja jankannut linjalla pitkään, olisiko Anneli lyönyt luurin kiinni ja mennyt tappohommiin? Mihin olisi laittanut lapsen? Nyt hän ei kuitenkaan lyönyt luuria kiinni, vaikka Häke poistui, koska sai lapsen linjalle. Kuvitteliko, ettei häkeen kuulu äänet? Miksi hän sitten lavasti juoksut ja huudot ---> hänen täytyi tietää, että Häkeen kuuluu. No, kyselihän hän sitä tyhjältä linjalta, että kuuluuko, ei tosin saanut vastausta tietenkään, eli ei voinut asiaa tietää.

Tässä on mielestäni ihan hirveästi sattumia, joilla asia on saatu annelin kannalta helpommaksi ja vakuuttavammaksi, ja jotka eivät kuitenkaan johdu hänestä, vaan Jukasta ja Häkestä tai sitten siitä, että ulkopuolinen murhaaja OLI paikalla.
Jos nyt voidaan sanoa, että helpottaa, kun oma mies huutaa tuskissaan, ja saa sen mennä sorkkaraudalla (mistä se otettiin hätiin?) tappamaan vakuuttavasti huppumurhaajan piikkiin.
www.shorturl.at/agoNS

taavetti
Perry Mason

Kuolemannaakka, me emme puhu nyt samasta asiasta. Auerin tarkoitus ei ollut alun perin surmata Lahtea puhelun aikana. Hän ei kuvitellut alun alkaen joutuvansa olemaan puhelimessa kuin hyvin lyhyen aikaa. (karrikoiden; Auer soittaa 112 ja ilmoittaa: täällä on tappaja! Poliisi: Selvä! Tullaan! Puhelin kiinni.)
hellämustapääfinnilä
Martin Beck

^^
Häken toiminta ei ollut ihmeellistä vaan käsittääkseni normaalia, Piippis täällä kertoi aiemmin, että 'tauon' aikana päivystäjä hälyttää apua paikalle, ja Häkessä kuullaan silti, mitä puhelun soittajapäässä puhutaan. Auer ei tätä tietenkään välttämättä ja oletettavasti tiennyt.

Olisiko Auer voinut 'lavastaa' ihan tytärtäänkin varten jotain?
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Minä uskon, että Annelin oma oletus on ollut, että aivan päivissä selviää poliisillekin, että tekijä on ollut hän.
kaikki nuo äänethän on AA itse puhelun aikana synnyttänyt. Ainoa joka poikkeaa omista tekeleistä, on Jukan äänet. Mitä ihmeellistä siinä on, että ne sopivat Annelin tarinaan???

Minusta tuo violetiksi muutamani kohta on se, jolloin AA on poissa puhelimesta ja jolloin hän surmaa Jukan.
Eikä siihen tilanteeseen minusta vaikuta mitenkään Häken poissa olo linjoilta, vaan se, että Jukka alkaa puhumaan sanoilla. AA hätääntyy, että mies on ''paranemaan päin'', koska suusta alkaa pelkkien valitusten sijaan tulla avunpyyntöjä ja sanoaja.

1:34 AA ehkä yrittää katkaista puhelun ja siitä johtuen häke joutuu ''korjaamaan'' yhteyttä mistä johtunee tuo '1:46 Tuntematon: (Mite mä pääse linjoi) (Tämä repliikki ei kuulosta naisen eikä lapsen sanomalta, kuuluuko Häkestä?)'
1:12 Epäilty: Onks joku tulossa jo?
1:15 Uhri: Öh.
Uhri: ...auto.
Uhri: Oh. Eih.
1:25 Uhri: Hälytyys...tule(e) tänne apuun.
1:34 (Tallennuksessa tyhjä kohta kahden sekunnin ajan)
1:36 Epäilty: Hei mun täytyy ny (huutaa lastaan).
1:38 Lapsi: Niih.
1:39 Epäilty: Tuuksä tänne puhelimee?
1:40 Uhri: Agh (valittaa)
1:41 Epäilty: Mä meen kattoo tonne.
1:42 Lapsi: Mitä mä sanon?
1:43 Epäilty: Mä soitan poliisil, siel pyydettii et...
1:46 Uhri: (pyyjääpää)
1:46 Tuntematon: (Mite mä pääse linjoi) (Tämä repliikki ei kuulosta naisen eikä lapsen sanomalta, kuuluuko Häkestä?)
1:48 Uhri: No vähä voit auttaakii.
Uhri: Kylhä nous (keskellä sanaa kuuluu napsahdus)
1:51 Epäilty: Lähtisekse jo? (kuuluu hiljempana kuin uhrin ääni)
1:52 Uhri: Tu(l)e auttaa.
1:54 Epäilty: (Sanoo joko "mitäkö" tai "pitääkö") (huutaa raivokkaasti)
1:55 Uhri: Yöh (yökkäilee, ähkäisy)
1:55 Epäilty: Vittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu).
2:00 Uhri: Aagh (valittaa)
2:02 Uhri: A-laalalala (ei pysty puhumaan enää selvästi, kopsahdus keskellä)
2:03 Epäilty: (_uole) (2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa)
2:05 (vaimea kopsahdus)
Uhri: Lala.
Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
2:07 Epäilty: ...
2:08 Epäilty: (vaimeita askelia) Tuleeksielt kettää?
2:10 Lapsi: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Tulkaa äkkii. (taustalla uhrin valitusta)
2:17 Tuntematon: ...(n)ui vaa (erittäin vaimea ääni).
2:19 Lapsi: Iskä, älä kuole.
2:22 Uhri: Aiih.
2:23 Epäilty: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti).
2:25 (askelien ääniä) (ETP-papereissa tämä on tuntematon)
Tuntematon: (Aja).
2:26 Häke: Joo haloo.
2:27 Uhri: (Se jäi).
Lapsi: Nii tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti, jooko.
(Uhrin valituksia)
2:31 Häke: Joo, sinne on apu jo tulossa. Osaakko sä, onks siel joku aikuinen paikalla nytte?
2:32 Uhrin puheääntä ei enää kuulu
2:35 Lapsi: Äiti.
2:36 Häke: Voisko äiti puhuu?

2:38 Lapsi: Äiti tuu.
2:39 (kolahdus)
2:39 Lapsi: Nyt siel puhutaa taas.
Nuotio & Äreät Tiput
surfergirl
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja surfergirl »

Niin, mä mietin sitä että jos se olis joku kauhean suunnitelmallinen lavastus ja häken hämäys ollu niin miksikäs ei AA olis lavastanut sinne myös jonkinlaista hyökkääjän ääniksi tulkittavaa.
v-a-45
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja v-a-45 »

Olen tästä jo aikaisemmin kirjoittanut, mutta laitetaan nyt uusiksi.
0:23 Häke: Joku hakkaa puukolla.
Uhri: Auuu.
0:24 Epäilty: Kyllä.Heti.
Uhri: Auuu. (ETP-papereissa tässä lukee Annuu)
0:26 Häke: Kuka siel hakkaa puukolla, tunneksä sitä?
Uhri: Auu.
0:30 Epäilty: Ei se o pimeetä. Mä juoksi puhelimee ku mä pääsin. Löi muaki, tulee näköjää verta.
0:35 Häke: Joo.
Epäilty: Hei nopeesti.
0:37 Häke: Joo, laitan apua. Onks teillä monta siellä?
0:39 Epäilty: Meil o myös neljä lasta täällä.
0:41 Häke: Neljä lasta.
0:42 Epäilty: Kyllä.
0:43 Häke: Jaaha, odota hetki, mä meen hetkeks pois linjalta. Älä sulje puhelinta, älä me pois.
Kuluu 43 sekunttia kun häkenainen vasta tajuaa, että kyseessä on sellainen tapaus jossa on parempi laittaa hälytys menemään?
Miksi?
Sitten kun poliisi soittaa he "köröttelevät" normaali vauhtia paikalle, lapsi vastaa puhelimeen ja Anneli tulee luurinpäähän sen jälkeen.
Anneli kertoo myös poliiseille, että mies on mahdollisesti vielä paikalla ja lapsi itkee taustalla JA vasta SEN JÄLKEEN laitetaan pillit päälle ja ruvetaan painamaan kaasua.
Miksi?
Ihmettelen ettei kukaan mieti näitä tosiasioita yhtään vaan mietitään kaikkea muuta ja turunmurrekkin tuolla jo viittasi yhteen kohtaan nauhaa: Lapsi sanoo niih, niin sanooko lapsi sen kysyen vai ihmetellen?
Ja sitten kysyy: mitä mä sanon?
Miten ihmeessä nämä nyt "istuu" tilanteeseen jossa huppuman hakkaa talon isäntää kuoliaaksi?
kohtalo sekoittaa kortit ja me vain pelaamme
Vastaa Viestiin