Tiedättekö mitä, tätä ketjua lukiessa herää itsessä sellanen tolkuton surun tunne. Mulla on reilun kuuden vuoden ikäinen rottweiler-uros ja kun erinäisten terveydellisten syiden (ei MIELENterveyssyiden

) tiedän, että yhteinen aika on tässä käymässä aika vähiin, niin minä olen tehnyt sellaisen päätöksen, että mulle ei tule enää rotikkaa. VAIKKA kyseinen yksilö on mun "elämäni koira", lukuisten omistamieni koirien joukosta se, joka on merkinnyt mulle eniten. Ja vaikka tiedän, että maalaisjärjellä ja johdonmukaisella koulutuksella saa koirasta kuin koirasta yhteiskuntakelpoisen, minä en jaksa enää olla koko ajan puolustuskannalla.
Syy on se järjetön lietsominen ja yleistäminen, että kaikki rotunsa edustajat ovat hulluja tappajia ja mielenvikaisia. Nämä isot koirat loistavat varmasti noiden purutilastojen kärjessä, koska niiden puremat yleensä ovat valitettavasti tuhoisampia. Pienempien koirien puremat eivät aiheita välttämättä isoja vammoja, eikä niitä välttämättä hoidateta missään, joten ne voivat hyvinkin jäädä tilastoimatta. Yhdenkään koiran purema ei silti ole hyväksyttävää, oli sitten iso tai pieni.
Itseasiassa täytyypä huomauttaa ihmisten jonkinlaisesta asennevammasta suhteessa isot-pienet koirat. Iso koira jos ärähtää, se on heti mielenvikainen hullu, pieni koira saa roikkua lahkeessa ja hyppiä silmille, mutta se on joidenkin mielestä lähinnä huvittavaa
MInä olen puolustanut ja puhunut koiravalintani puolesta koiran ensimmäisen kahden elinvuoden ajan. Tiedostin jo koiraa valitessa vastuuni ison, voimakkaan koiran omistajana huolehtia erityisen tarkkaan sen peruskoulutuksesta ja tottelevaisuudesta. Sittemmin lopetin puolustelun ja annan koiran osoittaa omalla käytöksellään asian laidan.
Minua on purrut koira monesti, omat koirat ei ikinä. Viimeisin tapaus vuoden sisällä, kun omani kanssa lenkillä ja kaksi irtokoiraa hyökkäsi kimppuun. Oma oli hihnassa ja sain pidettyä hallussa, mutta jompikumpi irtokoirista puri mulle ranteeseen ompeleita vaativan haavan. Tänäkään päivänä mulle ei ole tuota tapahtunutta edes pahoiteltu koirien omistajan toimesta, mutta eipä viitti alkaa sotajalkaisille.
Cassandra kirjoitti: Yleistävä väite että koirat ovat vaarallisia on täysin naurettava.
Jos koira on vaarallinen on syy lähes aina hihnan toisessa päässä. Menikö nyt jakeluun?
Ja nimenomaan, koirat
voivat olla vaarallisia, eikä koirat
ovat vaarallisia.
Tämä on minusta äärimmäisen hienosti sanottu, enkä voisi olla enempää samaa mieltä...