Bodom-tietoa aloittelijoille?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Unhola
Sofia Karppi
Viestit: 434
Liittynyt: Ke Syys 15, 2010 7:50 pm

Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja Unhola »

Täytyy tunnustaa, että olen aika huonosti perehtynyt tähän Bodom-asiaan. Haluaisin paikata tämän aukon sivistyksessäni, mutta en tiedä miten, kun täälläkin on niin paljon keskusteluja eikä niitä ole maallikon helppo ymmärtää... Voisiko joku neuvoa minulle ja kohtalotovereilleni, mikä olisi paras tapa päästä alkuun?

Rigo Mort
Susikoski
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Loka 30, 2009 10:59 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja Rigo Mort »

Jos näin on, niin ehdottaisin, että menisit googlen ja Wikipedian kautta Bodominjärven murhat aiheeseen, jolloin saisi lyhyehkön, mutta eri näkökulmia sisältävän peruskatsauksen asiaan. Täällä on sitten ketjuja monenmoisia, jos itselle joitain kysymyksiä tai oivalluksia tulee, niin varsin monta näkökulmaa löytyy. Joskin monet ketjut ovat aika lailla eksyneet aiheesta ja niihin on kehkeytynyt kummallisia toinen toistaan mollaavia ja vähätteleviä jankkaamisia. Toki lienee turhauttavaa, kun surmaajaa ei yksiselitteisesti tiedetä.
Yksi asia, jolle ei taida olla ketjua, on sen seikan pohtiminen, että kun tämän ja Tulilahden uhrit haudattiin samaan hautaan, niin saattoi se aikanaan tuntua luontevalta. Mutta ajattelisivatkohan suvut tästä samoin tänäkin päivänä. Olisin taipuvainen ajattelemaan, että tämmöinen yhteishauta voi olla omiaan vahvistamaan surmaajan kaikkivoipaisuuden tunnetta. Hänen toimintansa vuoksi on pitänyt pystyttää yhteishauta ja häntä ei ole saatu kiinni.

LAWoman
Christopher Lorenzo
Viestit: 1604
Liittynyt: To Maalis 11, 2010 5:36 pm
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Rigo Mort, mitä tarkoitat seuraavalla:
Yksi asia, jolle ei taida olla ketjua, on sen seikan pohtiminen, että kun tämän ja Tulilahden uhrit haudattiin samaan hautaan, niin saattoi se aikanaan tuntua luontevalta.
Kuinka niin haudattu samaan hautaan? Eikö tytöt haudattu Jyväskylään ja Bodomin uhrit Vantaalle (vai onko Helsinkiä, Espoota nykyään)?
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.

Rigo Mort
Susikoski
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Loka 30, 2009 10:59 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja Rigo Mort »

Olet aivan oikeassa siinä, että kummankin rikoksen uhrit toki haudattiin omalle taholleen. Ilmaisin varmaan ajatukseni huonosti. Tarkoitin siis sitä, että kun kyseessä olivat toverukset, niin en pitäisi selvänä, että näin tulisi toimia. Ajattelin, että olisi kaiketi ollut mahdollisuus myös haudata kukin oman perheen hautaan. Mutta toki kun ilmeisesti uhrien vanhemmat vielä tuolloin olivat elossa, niin heidän perhehautojaan ei vielä ollut olemassa ja nuoret olisivat itse tulleet ensimmäisinä haudatuiksi. Nyt ne yhteishaudat muistuttavat jälkipolvia aina ensimmäisenä surmista. En sitten tiedä onko näin hyvä, vai olisko toisin parempi. Murha.infon ym. tutkailijoille ja medialle kaiketi yhteishaudat ja niiden kuvat leväyttävät aina heti itse tapahtuman näkyville. Jos itse olisin omainen ja surmatun lapsen vamhempi, niin ehkä en haluaisi omaistani tuommoiseen yhteishautaan, koska tuntuisi haudalla käydessä, että siellä usein liikkuu kaikenlaista tuntematonta töllistelijää.

LAWoman
Christopher Lorenzo
Viestit: 1604
Liittynyt: To Maalis 11, 2010 5:36 pm
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Aivan, totta. Tuo on yksi asia mitä ei olla ehkä spekuloitu sen pidemmälle. Ehkä kuitenkin se voi olla hyväkin, että näin on, uhrien tarina elää ja muistuttaa tapahtuneesta. Eihän varmaan ole tarkoitus, että heidät unohdettaisiin. Ja toisaalta, sukuhautoja varmaan ei vielä tosiaan ollut joten ehkä oli soveliasta haudata heidät yhdessä, kun matka päättyikin yhdessä.

edit: kirjoitusvirhe
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.

teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja teemu »

Unhola kirjoitti:... Bodom-asiaan ... mikä olisi paras tapa päästä alkuun?
Murhavuoden (1960) tutkinnan yhteenveto on asiakirjassa nimeltä Bodomin mysteerio. Se on saatavilla verkossa useassa paikassa, Minfon Bodom-keskustelu mukaan lukien, ja on mielestäni paras lähtökohta tutustumiselle. Sen pituus on 26 harvaan kirjoitettua sivua.

Gustafssonin oikeudenkäynnin (2005) yhteenveto on Käräjäoikeuden päätös-nimisessä asiakirjassa, sekin useassa paikassa verkossa, myös Minfon Bodom-esittelyssä, linkki sivun yläpalkissa. Samassa esittelyssä on muutakin kiinnostavaa materiaalia.

Gustafssonin koko julkinen esitutkintapöytäkirja lienee jossain verkon uumenissa luettavissa sekin, mikäli kiinnostusta riittää ja onnistuu rekisteröitymään oikeaan paikkaan.

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja awa »

LAWoman kirjoitti: Ehkä kuitenkin se voi olla hyväkin, että näin on, uhrien tarina elää ja muistuttaa tapahtuneesta.
Uhrien tarina elää, ja hautajaisista, josta Gustafsson ei kertomansa mukaan tiedä mitään, voidaan kertoa se, että rva Gustafsson ei kyennyt katsomaan hautaan laskettuja vainajia arkkuineen, vaan peitti silmänsä.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

LAWoman
Christopher Lorenzo
Viestit: 1604
Liittynyt: To Maalis 11, 2010 5:36 pm
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Voin kuvitella, oma poika olisi voinut olla siellä.
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja awa »

Saattoihan tuo olla niinkin, että oma poika oli mielessä.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

Helmie
Adrian Monk
Viestit: 2879
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 5:55 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja Helmie »

LAWoman kirjoitti:Rigo Mort, mitä tarkoitat seuraavalla:
Yksi asia, jolle ei taida olla ketjua, on sen seikan pohtiminen, että kun tämän ja Tulilahden uhrit haudattiin samaan hautaan, niin saattoi se aikanaan tuntua luontevalta.
Kuinka niin haudattu samaan hautaan? Eikö tytöt haudattu Jyväskylään ja Bodomin uhrit Vantaalle (vai onko Helsinkiä, Espoota nykyään)?
Bodomin uhrit on haudattu Helsingin pitäjän kirkon hautausmaalle, Vantaata se alue tietääkseni on.

Helpompi varmaan oli järjestää joukkuhautajaiset ja kaikki samaan hautaan kuin että kaikille olisi erikseen hautapaikat. Uteliaat voivat käydä pällistelemässä samassa paikassa hautoja ja jos mieli tekee, niin viedä vaikka kukkia tai kynttilöitä kaikkien uhrien yhteiseksi muistoksi.
Joskus viime syksynä taisin käydä viimeksi heidän haudallaan, näytti vähän ankealta (oli paljon lehtiä hautakiven luona yms.), ehkä joskus voisi käydä kynttilän viemässä.

Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

^Kyllä, Pyhän Laurin kirkon hautausmaalle.

Käsittääkseni meni niin, että valtio osallistui hautajaiskuluihin ja muutenkin kai yhteishauta-ajatusta pidettiin hyvänä. Nuorten perheistä ei hirveästi ole tietoja, mutta kyseessä olivat varsin tavalliset perheet, ei siis mitään mahtisukuja, joilla olisi sukuhautoja ollut.

Ja aloittaja löytää hyvän alun tutustumiselle ihan tältä sivustolta http://www.murha.info/index.php?id=5

matlockb
Michael Knight
Viestit: 4476
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 6:17 am

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Ainakin aloittelijoille löytyy erittäin hyvin tietoa Bodomista Crimestä, jossa Bodom-arkisto on yllättävän laaja.
http://www.atfreeforum.com/crimestory/i ... crimestory
Tiedot aukeavat rekisteröityneille käyttäjille.

Tietenkin suosittelen lukemaan Bodomia käsittelevät kirjat myös, tosin niihin kannattaa suhtautua tietenkin tietyllä varauksella.
Tässä nyt omat vinkkini siitä, mistä tietoa löytyy minfon lisäksi.

teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja teemu »

^Kävin katsomassa Crimeä. Avoimella puolella on linkkejä mm. ETP-aineistoon. Huomioni kiintyi seuraavaan viestiin, missä mainitaan Minfo ja nimimerkkini:
LähetäLähetetty: Lau Jou 18, 2010 6:04 am Viestin aihe: Siirretty viesti Vastaa lainaamalla viestiä
Oulunmies

Liittynyt: 01 Huh 2010
Viestejä: 40

Lähetetty: 18 Jou 2010 06:23 am

En löytänyt mitään lähdettä sille, että tuosta lauluvihkosta olisi juuri tuo analysoitu sivu repäisty irti. Sivuja siitä oli ilmeisesti sevitty mutta ei tuota sivua. Minfossa nimimerk. teemu toteaa sivuja puuttuneen. Kyse oli siis puuttuvista sivuista. Missään virallisessa dokumentissa ei tällekään väitteelle löydy lähdettä. Esim. bodomin mysteeriossa koko vihkoa ei mainita löydetyissä tavaroissa. Vihkon tekstihän analysoitiin vasta 2000-luvulla?

Viimeinen muokkaaja, Weingro pvm Lau Jou 18, 2010 6:16 am, muokattu 1 kertaa
Kaivattu lähde on ETP:n liitteen 17 sivu no 5 (RTL 8087/4/03). Vihkosta on poistettu sivuja kahdesta välistä, eivätkä sivut ole mukana tutkinnassa, ovat sitten missä ovat. Ensiksi mainittu analysoitu sivu on numero 2 ja se on irrotettu rikosteknisessä laboratoriossa. Sivusta näytetään valokuvissa vain osa ja sitä on leikelty yhden kulman kahden puolen, ilmeisesti saksilla. Vihkosta on ETP:n liitteessä 2 kuvat 66-69 sekä em. lausunnon liitekuva no. 1.

Punakantisesta lauluvihkosta käytetään Bodomin mysteerion sivulla 2 nimitystä laulukirja ja se on otettu talteen teltan pohjalta.

En aio ruveta enempää keskustelemaan foorumin rajojen yli, vaan vastaan täällä esitettyihin viesteihin.

murjaani
Martin Beck
Viestit: 796
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 5:09 pm

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja murjaani »

Minun kysymykseni koskee Bodomin uhrien omaisia. En kaipaa mitään henkilötietoja, vaan mietin että minkä verran uhreilla on omaisia elossa, lähinnä kai mahdolliset sisarukset ja näiden lapset edustavat tänä päivänä lähipiiriä ja ehkä serkuillakin voisi olla jokin rooli. Uhrien vanhemmat mahdollisine sisaruksineen ovat myös lähipiiriä, mutta alkaako jo iän vuoksi olla rivit harvoja?

Onko julkisesti tiedossa millaisia näkemyksiä omaisilla tapauksesta on? Ovatko omaiset esiintyneet tai kommentoineet ryhmänä ja miten yhtenevät näkemykset heillä on?

Onko netissä koottuna omaisten näkemyksiä tai onko jollakin omaisista tapaukseen liittyvää aineistoa julkisesti netissä?

Kysymykseni kumpuaa tästä uutisesta vuodelta 2004:

"Bodominjärvellä surmatun Maila Irmeli Björklundin veli Hannu Takala luki eilen lehdestä, että poliisi on avannut hänen siskonsa ja muiden Bodom-uhrien haudat saadakseen dna-näytteitä.

- Olin käymässä kaupassa, kun näin lehdestä, että näin on tehty. Olin mennä ihan sokkiin, Takala sanoo.

Hän toteaa, etteivät viranomaiset kertoneet hänelle mitään suunnitelmistaan avata hauta.

Toisin kuin Takala, ainakin osa Bodominjärven uhrien omaisista on kuitenkin tiennyt, että haudat on avattu.

- Poliisi on kertonut meille omaisille koko ajan mitä tutkinnassa tapahtuu, ja myös tämä asia on ollut tiedossamme, kertoo erään uhrin lähiomainen."

Lähde: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/bodom ... 02559.html Viitattu 22.12.2011

Ulkopuolisena ajattelen tapausta jollakin tapaa yhtenä jakamattomana surmatyönä. Kunkin surmatun läheisille toki se oma läheinen on eri asemassa kuin kaksi muuta uhria. Päädyinkin pohtimaan, toimivatko omaiset mysteerin osalta nykyään lainkaan aktiivisesti ja jos toimivat niin onko se yksilön/yksilöiden omaa toimintaa vai ovatko esim. jonkun uhrin omaiset keskenään ryhmänä tai kaikki omaiset yhdessä profiloituneet johonkin suuntaan.

Olisin kiitollinen joko asiaa sivuavista linkeistä tai nykytilannetta valottavista kommenteista.

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: Bodom-tietoa aloittelijoille?

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Seppo Boismannin veli asui ainakin muutama vuosi sitten vielä Kivistössä, kun hänen kanssaan kävin melko pitkän ja asiallisen puhelinkeskustelun.

Ei hän varsinaisesti ketään osoittanut syyllisesksi, eikä kyllä osannut sanoa sitäkään, ketä epäili tekijäksi, tekijää ei kuitenkaan enää hänen mielestään kiinni saada, syytä tuohon luuloon hän ei sanonut!

Ei kyllä väittänyt tekijää kuolleeksikaan, hmm..?

Sain ihan fiksun kuvan miehestä, nykyään kait siinä hieman alle 70 vuotiaasta!

Vastaa Viestiin