POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!

Mihin suuntaan on polku uhrikuvassa?

Äänestys päättyi Ti Heinä 07, 2009 4:13 pm

VASEMMALLE
15
60%
OIKEALLE
10
40%

Ääniä yhteensä: 25

awa
Angus MacGyver

Re: POLUN SUUNTA UHRIKUVASSA

Viesti Kirjoittaja awa »

No - niin tuo on mennyt. Pikkuhiljaa olet hivuttanut viivojasi oikeaan suuntaan eli vasemmalle. Saatat joskus jopa löytää sen polun suunnankin kuvasta, kun oikein jaksetaan puristaa.
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

awa kirjoitti:No - niin tuo on mennyt. Pikkuhiljaa olet hivuttanut viivojasi oikeaan suuntaan eli vasemmalle. Saatat joskus jopa löytää sen polun suunnankin kuvasta, kun oikein jaksetaan puristaa.
Tietysti muutan käsitystäni, jos ilmenee, että olen väärässä. Eikö se ole oikein. Tässä on tuo "taiteellinen kuvana", jossa kokeilin uutta kuvakäsittelyohjelmaa ensisijaisesti enkä osannut sitä käyttää juuri lainkaan.. Polku siinä on tietysti väärin ja olen jo kauan sitten muuttanut mielipiteeni tuon kuvan polun suunnasta kuten keskusteluista ilmenee.

Laitetaan nyt myös tuohon kuvaan oikea polun suunta. Tämä on siis lavastuskuva etelään, ei suinkaan uhrikuva. Uhrikuvan suhteen en ole muuttanut mieltäni, eikä ole ollut tarvettakaan. Olen ollut alusta lähtien samaa mieltä ja olen edelleen vahvasti. Siinä alkuperäisessä äänestyksessä olen ollut oikeassa, ja awa on ollut vahvasti sillä toisella puolella. Olisiko tässä uhrikuvan kodalla niin, että awan pitäisi muuttaa kantaansa oikealle puolelle. Eli " Uhrikuvassa polku kaartaa oikealle!". Se olisi oikea vastaus minun mielestäni.

Kuva

Tämän lavastuskuvan suhteen olen tosiaan muuttanut mieltäni ensimmäisistä arvioistani, mutta tuskin puristamallakaan muutan mieltäni uhrikuvan suhteen. Siihen ei ole tarvetta. Siitä oli se äänestys.
Kotipoliisi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Sariola kirjoitti:
Tietysti muutan käsitystäni, jos ilmenee, että olen väärässä. Eikö se ole oikein.

Kuva
Holy Smoke! Nyt on pikkuisen polun suuntaa muutettu - asfalttitie on unohdettu ja sininen viiva kuvaa polkua?

Miten paljon voi olla pokkaa vääristellä näitä kuvia totaalisesti, huh huh.
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Sariola
Horatio Caine

"Uhrikuvassa" tilanne on aivan erilainen kuin tuossa "Lavastuskuvassa etelään". Siihenkin voidaan nykytietojen mukaan piirtää polun suunta melko luotettavasti.

Lähtöpisteeksi otetaan lähimpänä makaava SB, hänen vasen olkapäänsä ja toiseksi kiintopisteeksi juuri lähimpänä moottoripyörää seisova poliisi, hänen oikean jalan kenkänsä. Kun ne pisteet yhdistetään, saadaan polun suunta. Poliisi tosiaan seisoo siinä keskellä polkua. Siitä nähdään, että polun suunta on reippaasti oikealle verrattuna kuvan keskilinjaan, eli kuvan pystysuoraan puolittajaan, eli kuvaussuuntaan. Tämä ns. "uhrikuva" osoittaa parhaiten sen, että kuvaussuunta on ollut reippaasti polun suuntaan verrattuna vasemmalle. Ei siitä jää mielestäni epäilystäkään. Ja arvio "uhrikuvassa polku näyttää kaartavan oikealle" on selvästi oikea arvio. Tosin se äänestyksessä hävisi, mutta ei se muuta tilannetta mihinkään. Se on oikea vastaus. awa voisi hiljakseen muuttaa mielipidettään tässä kysymyksessä. Minun mielestäni tässä ei jää epäilystäkään!

Taitaa myös Kotipoliisi kaivata mielipiteen muutosta tässä asiassa. :D
Joskus on tosiaan tarvetta muuttaa mielipidettään, että ei jää "tuleen makaamaan" väärän mielipiteen kanssa.
:D :D :D
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Laita Sariola se uhrikuva tänne tarkasteltavaksi, kun olet tämän äänestysketjunkin avannut.
pasi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja pasi »

Sariola kirjoitti:Näin kuvassa näyttää olevan vähäisiä mutkia, mutta jos katsottaisiin suoraan ylhäältä, tuo polun osa näyttäisi lähes suoralta. Näin vinosti katsoen mutkat korostuvat.

Kuva
Tuossa lienee Sariolan perustelu sille, että hän piirtää uhrikuvaan ja Hessun kuvaan suoran polkulinjan. Perustelu on tietenkin virheellinen ja huvittavakin, koska myöskään uhrikuvassa ja Hessun kuvassa polkua ei katsota suoraan ylhäältä. Niinpä polun mutkat näkyvät uhrikuvassa ja Hessun kuvassa aivan yhtä korostuneesti kuin tässäkin kuvassa, jossa näkyvät mutkat Sariolakin sentään myöntää.

Sen verran voi Sariolalle antaa tunnustusta, että hänen piirrosmallinsa noudattaa varsin hyvin tähän kuvaan sinisellä piirrettyä virtuaalipolkua. Mutta kuten tästäkin kuvasta näkyy, kuvissa näkyvä oikea polkulinja ei noudata Sariolan virtuaalipolun linjaa.

Mitä tähän äänestykseen tulee, mielestäni se osoittaa vain sen, että loputtomalla jankuttamisella ja haukkumalla eri mieltä olevia tyhmiksi voi saada sopivan kohderyhmän kannatuksen myös virheellisille mielipiteille.
pasi
Martin Beck

Kotipoliisi kirjoitti:Miten paljon voi olla pokkaa vääristellä näitä kuvia totaalisesti, huh huh.
Asiallinen huomautus. Jospa Sariola edes piirtäisi polkunsa eri kuviin niin, etteivät ne olisi keskenään ristiriidassa. Esim. alla olevissa kuvissa on ristiriita uuden polun ja moottoripyörän rungon keskinäisissä suunnissa. Asfalttipolun tapauksessa ristiriitaa ei polun ja rungon keskinäisten suuntien osalta ole, mutta asfalttipolunhan Sariola on jo itsekin todennut virheelliseksi.
Kuva
Kuva
Sariola
Horatio Caine

Lukaisin myös pasin kirjoituksen, vaikka yleensä olen sen poistanut näkyvistä.

Huomasin, että pasi kirjoittaa siihen tyyliin, kuin hänellä olisi täydellinen tieto kaikesta, jokaisesta yksityiskohdasta, ja koko asiasta. En ole oikaissut, mutta olen kyllä huomannut pasin olevan väärässä monessa asiassa. Esim. tämä polku. Jos polku 70 m:n matkalla polveilee suoran linja molemmin puolin esim. maksimissaan 50 cm:n etäisyydellä, niin tietysti polun linja on se kokonaislinja teltalta niemen tyvelle, eikä joku pieni muutaman metrin pätkä, joka sekään ei poikkea kuin hieman polun yleislinjasta, ja lisäksi molempiin suuntiin. Kuten olen jo kirjoittanut, ne pienet polun polveilut eivät vaikuta polun linjaan hevonpa*kankaan vertaa. Kyllä normaalin ihmisen tuo pitäisi huomata.

Uhrikuvasta myöskin huomataan, että moottoripyörä on melko lailla polun suuntainen. Ja Hessu on ilmeisesti on ottanut "varmistavan kuvan", se kuva on toisella areenalla, ja vastaansanomattomasti todistaa, että "uhrikuvassa polku näyttää kaartavan oikealle". Nyt pasi, jos olet kunnon mies tai nainen, toteat, että "niinpä pirulainen onkin, "kyllä Sariola oli aivan oikeassa, ja me muutamat muut olimme väärässä", etkä ryhdy keksimään selityksiä, että se olisi minun syyni, että te olitte väärässä siinä "polun suunnassa" alunperun. Kyllä se on ollut kiinni aivan teidän omasta "älykkyydestänne" ja omasta päättelykyvystänne. Myönnä pois.
Tuollainen turha selittely on naurettavaa.

Tietysti tällainen tehtävä on alunperinkin tehty hieman pilke silmäkulmassa.Sillä ikäänkuin testataan lukijoiden päättelykykyä, eikä tehtävä ole helppo. Kyllä moni lukija on mennyt perässähiihtäjänä väärän mielipiteen puolelle. Ei siinä ole hävettävää. Niin käy elämässäkin usein. Sattuu vääriä valintoja. Toisaalta jos pidät tätä turhana, niin älä osallistu siihen. Keskustele aivan muista asioista. Kenttä on vapaa vapaille mielipiteille.

Huomaan kyllä, että pasi on huomannut myös oikean kannan, vaikka jurritteleekin vastaan periaatteessa. Se on hänen tapansa. Kukin tavallaan.
pasi
Martin Beck

Sariola kirjoitti:Lukaisin myös pasin kirjoituksen, vaikka yleensä olen sen poistanut näkyvistä.
Totta kai Sariola minun kirjoitukseni lukee, senhän me tiedämme jo entuudestaan. Hän vain yrittää (taas) tällaisella tarpeettomalla tokaisulla viestittää muille palstalaisille, ettei minun kirjoituksiani kannata lukea, koska hän ei pysty asiallisesti vastaamaan esittämiini argumentteihin.

Keskity Sariola itse asiaan äläkä yritä moderoida keskustelua tuollaisilla lapsellisilla tempuilla. Ei ketään kiinosta se, kenen viestejä sinä luet ja kenen jätät lukematta.
Kuten olen jo kirjoittanut, ne pienet polun polveilut eivät vaikuta polun linjaan hevonpa*kankaan vertaa.
Vastaavasti minä olen jo kirjoittanut, ettei Sariolan perustelemattomilla tokaisuilla ole mitään todistusarvoa. Listataanpa tähän joitakin seikkoja, jotka puhuvat Sariolan mielipidettä vastaan:

- Sariolan omat piirrokset polun suunnista ovat keskenään ristiriitaisia
- Sariolan piirrokset polun kulusta eivät sovi yhteen Lönnbergin ja lintupoikien havaintojen kanssa.
- Sariolan polun ja moottoripyörän asema eivät vastaa uhrikuvassa näkyvää asetelmaa
- Sariolan polun ja moottoripyörän asema eivät vastaa lavastuskuvassa näkyvää asetelmaa
- Polku ei ole suora, vaikka Sariola kuinka yrittäisi piirtämillään viivoilla oikoa riukukuusen mutkaa.

Yllä olevat seikat ovat sopusoinnussa keskenään ja ristiriidassa Sariolan mielipiteen kanssa. Mielipiteensä tueksi Sariola on esittänyt vain seuraavanlaisia argumentteja:
- "Olen varma asiasta"
- "En kerro, mistä olen oikeat arvot saanut, mutta ne ovat eri lähteistä"
- "N.N:n olisi syytä tarkistaa mielipiteitään"
- "jos pasi olisi kunnon mies/nainen, hän myöntäisi Sariolan olevan oikeassa."

Sariolan viimeisin viesti noudattaa johdonmukaisesti samaa linja: tyhjänpäiväistä lätinää ja katkeraa kitinää, eikä asiaa löydy viestistä etsimälläkään. Tilanteessa on paljon surkuhupaisia piirteitä, mutta huvittavinta on ehkä se, että Sariola kuvittelee esittävänsä faktoja ja asiallisten vasta-argumenttien olevan perusteetonta inttämistä.

Yhteenvetona edellä olevasta voidaan todeta, ettei nyt käytettävissä olevilla tiedoilla ole kuin yksi järkevä johtopäätös: Sariola on väärässä. Uhrikuvassa näkyvä polku ei mene oikealle.
Matlock
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Matlock »

pasi kirjoitti:Sariolan viimeisin viesti noudattaa johdonmukaisesti samaa linja: tyhjänpäiväistä lätinää ja katkeraa kitinää, eikä asiaa löydy viestistä etsimälläkään. Tilanteessa on paljon surkuhupaisia piirteitä, mutta huvittavinta on ehkä se, että Sariola kuvittelee esittävänsä faktoja ja asiallisten vasta-argumenttien olevan perusteetonta inttämistä..
Lapsellinen Sariolan kyttäämisesi kyllästyttää jo kaikkia. Kirjoita hyvä mies välillä vaikka mistä tahansa muusta aiheesta kuin antipatiasta Sariolaa kohtaan.
Pasilan mies.
Sariola
Horatio Caine

Siinä se!

Kuva
pasi
Martin Beck

Matlock kirjoitti:Kirjoita hyvä mies välillä vaikka mistä tahansa muusta aiheesta kuin antipatiasta Sariolaa kohtaan.
Sinulta on nyt jäänyt huomaamatta, ehkä Sariolan vastaiseen salaliittoon liittyvän ilmeisen pakkomielteesi takia, että olen kirjoittanut tässä ketjussa polun suunnasta uhrikuvassa ja esittänyt argumentteja ja vasta-argumentteja Sariolan käytännössä olemattomiin argumentteihin polun suunnasta. Ole hyvä ja keskity sinäkin ketjun aiheeseen.
pasi
Martin Beck

Sariola kirjoitti:Kuva
Jos polku kulkisi noin, NG olisi ollut kokonaisuudessaan lintupoikien näkyvissä, samoin kuin IB:n paljas alaruumis ainakin osoittain. Moottoripyörä ei muodostaisi käytännössä mitään näköestettä lintupojille. Tämä on ristiiridassa mm. sen Sariolan totena pitämän seikan kanssa, että lintupojat ovat nähneet vain teltan päällä maanneen henkilön jalat.

Jos taas polku kulkee niin kuin se kuvassa näkyy kulkevan, eli moottoripyörän peräpään ja vasemmanpuoleisen poliisin välistä hyvin loivasti vasemmalle kaarten, kaikki havainnot sopivat hyvin yhteen keskenään. Moottoripyörä on vinoittain polkuun nähden ja on estänyt lintupoikien näkyvyyden niin, että jos NG olisi maannut siinä mistä hänet löydettiin, hänestä olisi näkynyt vain jalat ja IB:n paljas alaruumis olisi piilossa. Kumma, ettei tämä kelpaa Sariolalle, koska se puhuu NG:n syyttömyyden puolesta!
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

^^^No niin - Sariola sai laitettua pienen uhrikuvan esille. Hyvä. Pientä virhettä polun suunnassa vielä on, sillä nuo kaksi henkilöä eivät seiso polulla vaan hieman sen vieressä. Miehet katsovat teltalle ja telttapaikkaa - polulta näköesteenä olisi moottoripyörä. Juuri niin kuten pasi tuossa edellä toteaakin.

Lavastuskuvassa on mielenkiintoinen yksityiskohta, se on jonkinlainen laukun tapainen, joka on polulla telttaa sikari suussa asettelevan poliisimiehen takana. Minä en osaa kuvia niin käsitellä, että sitä saisi selvennettyä tai suurennettua, joskus joku teki senkin. Mutta mikäli Sariola löytäisi sen kuvasta, niin silloin polun suunta selviäisi hänellekin.

Kyllä tässä paljon työtä tarvitaan, että saadaan Sariola "saniaispensaista" pois vedettyä.
Sariola
Horatio Caine

pasi kirjoitti:
Sariola kirjoitti:Kuva
Jos polku kulkisi noin, NG olisi ollut kokonaisuudessaan lintupoikien näkyvissä, samoin kuin IB:n paljas alaruumis ainakin osoittain. Moottoripyörä ei muodostaisi käytännössä mitään näköestettä lintupojille. Tämä on ristiiridassa mm. sen Sariolan totena pitämän seikan kanssa, että lintupojat ovat nähneet vain teltan päällä maanneen henkilön jalat.

Jos taas polku kulkee niin kuin se kuvassa näkyy kulkevan, eli moottoripyörän peräpään ja vasemmanpuoleisen poliisin välistä hyvin loivasti vasemmalle kaarten, kaikki havainnot sopivat hyvin yhteen keskenään. Moottoripyörä on vinoittain polkuun nähden ja on estänyt lintupoikien näkyvyyden niin, että jos NG olisi maannut siinä mistä hänet löydettiin, hänestä olisi näkynyt vain jalat ja IB:n paljas alaruumis olisi piilossa. Kumma, ettei tämä kelpaa Sariolalle, koska se puhuu NG:n syyttömyyden puolesta!
Kyllä se on juuri näin. IB on lintupoikien näkymässä ollut todennäköisesti teltassa näkymättömissä. Lintupojat tarkastelivat tilannetta kaukaa 15 metrin päästä polun suunnasta. En ole väittänyt, että näkivät vain jalat. Ja polun suunta ei sovi sinne, mihin pasi sitä osoittaa. Nämä tiedot ovat todennäköisesti totta. Tähän näkemykseen päästäkseen on pitänyt katsoa lukuisia valokuvia. Ja kaikki stemmaa.
:D :D :D
Vastaa Viestiin