Vankien lasten avustaminen

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

murjaani
Martin Beck
Viestit: 796
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 5:09 pm

Vankien lasten avustaminen

Viesti Kirjoittaja murjaani »

Pahoittelen jos vastaava ketju on jo olemassa, haku ei tunnu toimivan eikä google antanut murhis-osumaa. Avaan siis uuden.

Onko olemassa kanavaa, jonka kautta voisi kohdentaa jeesiä vankien lapsille? Näin joulun aikaan tulee toki mieleen joululahja, mutta itse tukisin mielelläni esimerkiksi lehtitilauksen tai harrastus"stipendin" muodossa. Täytyy itse ottaa ja kysäistä kotikunnan diakoniatyöltä, onko heillä mahdollisuutta ohjata lahjoitusta jonkun vangin lapselle/lapsille. Tärkeää olisi minusta lapsen intimiteettisuoja, ettei henkilötiedot siirtyisi lahjoittajalle jos ei perhe itse halua. Ja toinen tärkeä pointti olisi se, ettei avustusta laskettaisi perheen tuloiksi jotka sitten vähennettäisiin mahdollisista muista avustuksista/tuista. Diakoniatyössä olisi koneisto valmiina, mutta en tiedä miten käytännössä menee. Eli että voivatko huomioida toivomuksia avustuksen saajan suhteen.

Asia tuli mielen päälle, kun tuttavalapsi suri harrastuskaverin menettämistä. Tämä harrastuksen lopettanut kaveri jäi pois harrastuksesta rahasyistä: isä suorittaa tuomiota ja perhe on todella tiukilla rahan suhteen. Tuon muksun osalta harrastusasia on nyt kunnossa: kyseisen lapsen äidin luvalla pikakolehdilla kerättiin summa jolla voi harrastaa vuoden 2012 loppuun. Maksettiin suoraan seuran tilille ja sossusta varmistettiin ettei lahjoitusta vähennetä esim. toimeentulotuesta. Summa ei ole työssäkäyvälle iso, varsinkaan kun meitä oli muutama osallistuja. Mutta helposti kynnyskysymys tilanteessa, jossa rahantulo yhden osalta tyssää.

Jos joku tietää valmista kanavaa tämäntyyppiselle avustamiselle, niin mielelläni ottaisin vastaan linkkejä tai muita yhteystietoja.
Tuulitukka84
Poliisikoira Rex
Viestit: 265
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2008 9:11 pm
Paikkakunta: In the middle of nowhere

Re: Vankien lasten avustaminen

Viesti Kirjoittaja Tuulitukka84 »

Eikhän tuo sossu ole niitä varten.
neitix
Poliisikoira Rex
Viestit: 257
Liittynyt: La Elo 11, 2007 11:53 pm
Paikkakunta: =)

Re: Vankien lasten avustaminen

Viesti Kirjoittaja neitix »

Mä en oo kuullut mistään järjestöstä tms mitään, joka tollasta asiaa eteenpäin ajais, vaikka tarvetta sellaselle varmasti olis. Mutta se nyt tuli tässä mieleen, että tollasessa tuen tarpeessa perhe voi kyl mun tietääkseni hakea ihan toimeentulotukena avustuksia lapsen harrastuksiin. Tai toimeentulotukipuolella ne voi olla aika nihkeitä, mutta lastensuojelupuoli sitten monesti taas tukee siinä kohtaa myös rahallisesti/maksusitoumuksella, jos ei toimeentulotukipuolelta mitään saa.
Mrs H.
Susikoski
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Loka 06, 2008 11:03 am

Re: Vankien lasten avustaminen

Viesti Kirjoittaja Mrs H. »

Vasta hiljattain on kela alkanut myöntämään elatustukea lapselle, kenen isä on vankilassa (mikäli tuomio kestää yli 3kk.) aiemmin ei tähän ollut mahdollisuutta.
Lapsilisien yh-korotusta ei lapsilisiin tule, vaikka mies suorittaisi elinkautista vankeusrangaistusta.

Onpa hienoa että joku ajattelee vankienkin lapsia!

Joku tässä ketjussa ehdotti että sossu on jotain tällaista varten? Ei sossusta saa automaattisesti mihinkään harrastuksiin mitään ? Viitsisitte ottaa vähän selvää asioista, ennenkuin esitätte totena?

Vankien puolisoista suurin osa on ihan tavallisia, työtätekeviä kansalaisia.

Itse asiaan : vankiloiden pastoreilta voisi tietysti kysyä asiasta. Lisäksi olisi tuo VAO = vankien omaisyhdistys, löytyy netistä googlettamalla.
<Nunquam minus solus quam cum solus>
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Vankien lasten avustaminen

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

^Melkein varmuudella voisin sanoa, että toimeentulotuki ei tule kattamaan moisia, ellei ole sitten tosi hyvä tyyppi sitä päätöstä tekemässä (aika paljon työntekijä saa itsenäänkin päättää, että mitä maksetaan ja mitä ei.)

Nuo on kyllä tosi kettumaisia tilanteita, ettei lapsi voi harrastaa rahajuttujen vuoksi. Itse olen muksuna ollut samassa tilanteessa, jouduin kaikki harrastukset lopettamaan ennemmin tai myöhemmin puhtaasti rahateknisistä syistä, vaikka ei mitään vanhempien vankilajuttuja taustalla ollutkaan. Harrastaminen on vain pirun kallista touhua. Myöhemmin on harmittanut monen hyvän jutun loppuminen, mutta nyt kun itse voi elämistään kustantaa, on mielessä käynyt salaa ajatuksia vanhojen paheiden palauttamisesta elämään...

Tälläiseen toimintaan kyllä saisi olla joku ryhmä tai yhdistys, koska kuitenkin ihan tärkeästä jutusta on kyse. Monella suomalaisella vain tuntuu olevan nihkeä suhtautuminen noihin vankien lapsiinkin, jotenkin demonisoidaan herkästi koko perhe sen vuoksi, että yksi heistä on tehnyt virheen (joka voi lopukseltaan olla ihan mitätönkin juttu, ei sen aina tarvitse olla pankkiryöstö tai hengen riisto toiselta).

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

neitix
Poliisikoira Rex
Viestit: 257
Liittynyt: La Elo 11, 2007 11:53 pm
Paikkakunta: =)

Re: Vankien lasten avustaminen

Viesti Kirjoittaja neitix »

Tosi hyvä toi elatustukijuttu!

Siis kyllä voi saada harkinnanvarasta toimeentulotukea, joka kylläkin tietysti riippuu pitkälti siitä millanen ihminen siellä sossussa istuu päätöstä tekemässä. Jos on joku v-pää siellä, niin ei myönnä mihinkään ylimääräseen mitään. Ja mä olen itse joskus saanut lastensuojelupuolelta lastensuojelullisin perustein toimeentulotukea harrastuksiini, vaikka olen asunut ja elänyt ydinperheessä kahden alkoholistivanhemman kanssa, joista toinen koko ajan töissä ja toinen ajoittain töissä ja välillä työttömänä. Luulis että olis vankien lapsilla vielä suuremmat mahdollisuudet tollasiin, kun se perheen toinen tienaava ihminen ei pääse tienaamaan. En mä satavarmaksi tiedä, mutta tämmösiä mietin.
neitix
Poliisikoira Rex
Viestit: 257
Liittynyt: La Elo 11, 2007 11:53 pm
Paikkakunta: =)

Re: Vankien lasten avustaminen

Viesti Kirjoittaja neitix »

Että en mä ainakaan oo väittänykään, että sossu automaattisesti tukis =) mutta että sitä kannattaa yrittää.
murjaani
Martin Beck
Viestit: 796
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 5:09 pm

Re: Vankien lasten avustaminen

Viesti Kirjoittaja murjaani »

Pengoin vähän asiaa ja luulen että juridisista syistä ei voida kerätä tietoja vankien lapsista. Tähän viittaisi esim. seuraava:

"Vankien lapsia ei saa rekisteröidä

Lapsiasiainneuvottelukunta ehdottaa, että Rise keräisi rekisteriinsä perustiedot vankien lapsista. Nykyisin järjestelmällistä tietoa vankien lapsista ei ole saatavilla. Neuvottelukunnan mielestä tietoa vankien lapsista tarvitaan, jotta lasten tilanteesta pystyttäisiin tekemään selvitys.

Risen mukaan nykylainsäädäntö kieltää toista koskevien henkilötietojen kirjaamisen laitoksen rekistereihin. Lakia henkilötietojen käsittelystä rangaistuksen yhteydessä ollaan uudistamassa. Laitos selvittää, kuinka lapsia koskevat kirjaukset voitaisiin mahdollisesti sisällyttää uuteen lakiin.

Rikosseuraamuslaitos korostaa kuitenkin, että lapsen edun vastaista rekisteriä ei tule synnyttää.

Kritsin kriminaaliasiamiehen Veikko Kylämarttilan mielestä on hyvä, että tietosuojavaltuutettu on mukana rekisterin kehittämisessä.

"Siellä on paras asiantuntemus. Muuten voi käydä niin, että hyvää tarkoittavasta rekisteristä tulee lapsen edun vastainen, jos sinne talletetaan esimerkiksi lapsen henkilötiedot. Vangin lasten lukumäärän rekisteröinti voisi riittää", Kylämarttila esittää."

Lähde: http://www.porttivapauteen.fi/ajankohta ... parannusta Viitattu 19.12.2011

Mutta täytyy selvittää voiko esim. diakoniatyön kanssa sopia että sieltä ilmoitetaan jos on tarvitseva.

Sitten se sossu ja harrastukset: sosiaalitoimessa se perusmalli on, että lapselle tuetaan yksi harrastus ja murrostilanteissa voidaan katsoa tarpeelliseksi vähän kalliimpikin, siis jos lapsi on siihen tottunut. Mutta nämä ovat harkinnanvaraisia ja ymmärtääkseni yleensä menee niin, että perheen on ensin oltava toimeentulotukikelpoinen.

Minä toivoisin voivani jeesata perheitä, jotka solahtavat tuon sosiaalipuolen verkon läpi. Siis esimerkiksi juuri perheet, joissa ei-vanki vanhempi on työssä ja perhe ei ainakaan heti täytä toimeentulotukikriteereitä. Kuulostaa ehkä ristiriitaiselta, mutta juuri näissä tapauksissa voi se lapsen elämän muutos olla rajuin: jos putoaa nopeasti keskiluokkaisesta elämäntavasta köyhyyteen, se on lapselle kova paikka. Ja nyt siis en väheksy niiden lasten pulmallista elämäntilannetta, joille se köyhyys on tuttua jo ennen kuin vanhempi joutuu vankilaan. Mutta näiden perheiden osalta se virallinen mekanismi lähtee pyörimään nopeammin ja toisaalta muutos perheen rahakuviossa ei välttämättä ole iso.

Toki on samalla niin, että keskiluokkaisemmilla perheillä usein oma verkosto voi auttaa myös.

Ilahduin huomatessani että Risella on menossa perheiden tilanteen parantamiseen tähtäävä hanke: "Rikosseuraamuslaitos, Rise, on aloittamassa lapsi- ja perhetyön linjauksen valmistelun syksyn aikana. Jo tämän syksyn aikana Rise ryhtyy perehdyttämään vartijoita ja muuta väkeään lapsi- ja perhetyöhön. Laitos vastasi lapsiasianneuvottelukunnan talvella tekemään aloitteeseen, jossa vaadittiin vankiperheiden lasten oikeuksien huomioimista nykyistä paremmin. "
Lähde sama kuin yllä.

Kukkahatun pitää vielä funtsia.
murjaani
Martin Beck
Viestit: 796
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 5:09 pm

Re: Vankien lasten avustaminen

Viesti Kirjoittaja murjaani »

Mrs H. kirjoitti:vankiloiden pastoreilta voisi tietysti kysyä asiasta. Lisäksi olisi tuo VAO = vankien omaisyhdistys, löytyy netistä googlettamalla.
Kiitos tästä!

Luulen että kumpaakin reittiä saan ainakin infoa ja ehkä pääsen eteenpäin muutenkin!
Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3851
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Portti vapauteen

Viesti Kirjoittaja Luupää »

'
Infoa voisi tarjota myös tämä sivusto: http://www.porttivapauteen.fi/

Se on mm. vankien omaisille ja sidosryhmille suunnattu saitti mutta vähän hankala hoksattava jos hakusanoilla yrittää.

Sitäkin kautta voisi asiaa saada etenemään vaikkapa keskustelupalstan kautta.

Siis tämmöinen sivusto:
http://www.porttivapauteen.fi/yhteystiedot
Portti vapauteen -sivuston ovat tuottaneet Kriminaalihuollon tukisäätiö ja Rehellistä elämää -verkosto. Se avattiin vuonna 2008.

Palvelu on tarkoitettu rangaistuille ja heidän läheisilleen
sekä heidän kanssaan työskenteleville.

Palvelun tavoitteena on vähentää uusintarikollisuutta
parantamalla rikostaustaisten ja heidän läheistensä selviytymismahdollisuuksia yhteiskunnassa.

Palvelu toimii yhteistyössä Rikosseuraamuslaitoksen,
oppilaitosten ja tutkijoiden sekä sosiaali- ja terveysalan
ammattilaisten ja verkostojen kanssa.

Palvelua rahoittavat Raha-automaattiyhdistys ja
Kriminaalihuollon tukisäätiö.
murjaani, ideasi on upea, hieno ja kannatettava! Lykkyä tykö sen toteuttamiseen!
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.
Vastaa Viestiin