Esitutkintapöytäkirja

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Viesti Kirjoittaja teemu »

^Kaikesta huolimatta epäilyttää vahvasti, ettei sisäpuolinenkaan ihminen ole ollut niin uskomaton aikaansaavuudessaan. Sitten ovat vielä nämä verijäljet, jotka mielestäni ovat kovasti sisäpuolisuutta vastaan. Niiden vuoksi en voi ajatella sisäpuolista tekijää, vaan on vähäksi aikaa pitänyt ruveta miettimään ulkopuolista. Toki aistin sen, että monien mielestä sisäpuolinen on juuri se oikea ratkaisu.
faku63
Nikke Knakkertton
Viestit: 176
Liittynyt: Ti Syys 18, 2007 5:50 pm

Viesti Kirjoittaja faku63 »

Niin no mullahan on nyt sellainen päähänpinttymä, että suomalaisessa "murhahistoriassa" on prosentuaalisesti häviävän pieni osa näillä "ulkopuolisilla" vaaleilla kulkijoilla. Yleensä tekijä on joku joka on aika tuttu uhrille(pl. raiskaukset ja sarjamurhaajat) Suuria sarjamurhaajiakaan suomessa ei pahemmin ole esiintynyt. Samankaltaisuuksia tietysti on Isojoki-Tulilahti-Bodom sektorilla.
Yleensä kun käytetään voimaa, niin järki pakkaa unohtua. Bodomilla on käytetty molempia.
Parempi myöhään, jos silloinkaan,,,,,,,
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

teemu kirjoitti:^Kaikesta huolimatta epäilyttää vahvasti, ettei sisäpuolinenkaan ihminen ole ollut niin uskomaton aikaansaavuudessaan. Sitten ovat vielä nämä verijäljet, jotka mielestäni ovat kovasti sisäpuolisuutta vastaan. Niiden vuoksi en voi ajatella sisäpuolista tekijää, vaan on vähäksi aikaa pitänyt ruveta miettimään ulkopuolista. Toki aistin sen, että monien mielestä sisäpuolinen on juuri se oikea ratkaisu.
Kiitos.

Miksi Nisse ei olisi pystynyt tekoihin siinä missä ulkopuolinenkin? Mikä muu, kuin vammat sotivat tätä vastaan? Vammojen laatuhan ei ole kiveen kirjoitettu. Mikä on se syy, joka saa osan uskomaan varmasti ulkopuoliseen tekijään? Tämä siis ihan yleisluontoisesti, ei suunnattu mitenkään erityisesti teemulle.
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Viesti Kirjoittaja skoone »

faku63 kirjoitti:Niin no mullahan on nyt sellainen päähänpinttymä, että suomalaisessa "murhahistoriassa" on prosentuaalisesti häviävän pieni osa näillä "ulkopuolisilla" vaaleilla kulkijoilla. Yleensä tekijä on joku joka on aika tuttu uhrille(pl. raiskaukset ja sarjamurhaajat) Suuria sarjamurhaajiakaan suomessa ei pahemmin ole esiintynyt. Samankaltaisuuksia tietysti on Isojoki-Tulilahti-Bodom sektorilla.
Yleensä kun käytetään voimaa, niin järki pakkaa unohtua. Bodomilla on käytetty molempia.
No, olihan uhreilla tuttuja, sukulaisia ja entisiä poikakavereita, ja tyttökavereita.
Muista lähdekritiikki!
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

faku63 kirjoitti: Yleensä kun käytetään voimaa, niin järki pakkaa unohtua. Bodomilla on käytetty molempia.
Olen tätä vastaan.. en usko että tässä jutussa on järjellä mitään tekemistä, itseasiassa voin kuvitella tekijän olevan vain ja ainoastaan helvetin hyväonninen. Jos teko olisi harkittu ryöstö, olisi se toteutettu siten että kukaan ei olisi kuullut mitään, arvokkain, yksi motskareista olisi talutettu pois paikalta ja nuoret olisivat hengissä. Jos kyseessä olisi harkitut murhat, ketään ei oltaisi jätetty henkiin eikä ryöstösaaliina otettu esim. uimapukua. Jos kyseessä olisi ollut seksuaalimurha, siltä keneen se oli kohdistettu olisi suurella todennäköisyydellä viety jotain "muistoa" tai vähintään tehty seksuaalista väkivaltaa.

Mikään näistä ei toteudu, tekijän on oltava hidas mieleltään sekä äkkipikaisuuteen taipuvainen. Kukahan sellainen mahtaisi olla? 8)
teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Viesti Kirjoittaja teemu »

Loka kirjoitti: ...Miksi Nisse ei olisi pystynyt tekoihin siinä missä ulkopuolinenkin? Mikä muu, kuin vammat sotivat tätä vastaan? Vammojen laatuhan ei ole kiveen kirjoitettu. Mikä on se syy, joka saa osan uskomaan varmasti ulkopuoliseen tekijään? Tämä siis ihan yleisluontoisesti, ei suunnattu mitenkään erityisesti teemulle.
Jos vielä vastaan, kun olen linjoilla.

- Minusta jäljissä on liikaa yhden ainoan ihmisen tekemäksi, oli sisä- tai ulkopuolinen. Tämä on subjektiivinen ensivaikutelma, joka tuli uudelleen kuin jälleen luin liitteet 7 ja 8. Niitä pitää sovittaa malleihin, jotta näkisi, mitä ehtii ja missä ajassa. Vaikea on ollut saada kaikkea sopimaan.
- Verijäljet ovat sitä vastaan, että kukaan sisäpuolinen olisi voinut tehdä teot, ilman yhdenkään ulkopuolisen apua.
- En usko varmasti ulkopuoliseen tekijään, mutta kun omilla kriteereilläni ja näillä faktoilla sisäpuolista on vaikea tai suorastaan mahdoton pitää tekijänä, niin kovin lukuisat ulkopuoliset ovat miettimisen arvoinen vaihtoehto.
- On olennaista, ette suljetun huoneen ongelman hyväksyminen ratkaisun perustaksi kääntyy Gustafssonia vastaan, heti kun yleisön kiinnostus kohdistuu häneen. Muut uhrit eivät voi olla tekijöitä. Huone ei mielestäni ole ollut suljettu miltään kannalta. Tämä on hyvin epätavallinen juttu.
Viimeksi muokannut teemu, La Loka 13, 2007 7:39 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

teemu kirjoitti: - Verijäljet ovat sitä vastaan, että kukaan sisäpuolinen olisi voinut tehdä teot, ilman yhdenkään ulkopuolisen apua.
- En usko varmasti ulkopuoliseen tekijään, mutta kun omilla kriteereilläni ja näillä faktoilla sisäpuolista on vaikea tai suorastaan mahdoton pitää tekijänä, niin kovin lukuisat ulkopuoliset ovat miettimisen arvoinen vaihtoehto.
Suljetko pois ajatuksen, että Nisse on saanut vammoja teltassa ollessaan toiselta sisäpuoliselta henkilöltä (TM, SB, IB), joka on ollut sillä hetkellä ns. ulkopuolinen/ulkopuolella?
teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Viesti Kirjoittaja teemu »

Loka kirjoitti:...Suljetko pois ajatuksen, että Nisse on saanut vammoja teltassa ollessaan toiselta sisäpuoliselta henkilöltä (TM, SB, IB), joka on ollut sillä hetkellä ns. ulkopuolinen/ulkopuolella?
Käytiin a:n kanssa läpi näitä vaihtoehtoja Muuralassa. Henkilöitä ja telttaa pyöriteltiin mielissä. Aina jäi auki se, miten viimeinen sisäpuolinen sai tappavat vammansa ilman viidettä henkilöä?

Voi kieltää joidenkin jälkien todistusvoiman jos tulos ei sovi johonkin muuhun. En kuitenkaan itse tee sellaista.

Mutta kerro, mitä olet ajatellut?
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

teemu kirjoitti: Mutta kerro, mitä olet ajatellut?
Tarkistaisin pari juttua Marjatan lausunnosta, muistelen että pistit jonnekin tänne ketjuun sen? En löydä haulla eikä ole näköjään omissa arkistoissakaan. Muistatko mistä sen löytäisin?


...löysin evoluutiosivut kun etsin Hessulle kenkiä. Onko ne sinun?
faku63
Nikke Knakkertton
Viestit: 176
Liittynyt: Ti Syys 18, 2007 5:50 pm

Viesti Kirjoittaja faku63 »

Paljon tulee heitettyä MUTU juttuja verkkoon. Pitäis lukea enemmän, mitä kirjoittaa................Muiden kirjoituksista saa helposti "vaikutteita". ETPtä kun lukee miljoona kertaa, niin "asia" kirkastuu mielessä.......... :?:
Kukapa olis varastanut pienehkön naisten uimapuvun, tai nimikirjaillun pyyheliinan, verisen nahkatakin, verisen laukun, veriset kikkapihdit, veriset kengät,, verisen puukon, tappanut kolme, joista kaksi erityistä raakuutta osoittaen, jättäen neljännen henkiin, :?: Voiko tällaista satunnaista vaaleaan pikkutakkiin pukeutujaa olla olemassa. Mielestäni ei voi olla, ellei KRP pimitä tietoja...... :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
Parempi myöhään, jos silloinkaan,,,,,,,
teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Viesti Kirjoittaja teemu »

Loka kirjoitti:
teemu kirjoitti: Mutta kerro, mitä olet ajatellut?
Tarkistaisin pari juttua Marjatan lausunnosta, muistelen että pistit jonnekin tänne ketjuun sen? En löydä haulla eikä ole näköjään omissa arkistoissakaan. Muistatko mistä sen löytäisin?
En ole tuonut niitä tänne aikaisemmin, mutta jälkimmäinen kuulustelupöytäkirja on nyt tässä alla.

Muurala (a): Per Jou 16, 2005 10:53 pm Viestin aihe: Re: Esitutkinnan OBS-lisäpöytäkirjat
KUULUSTELUKERTOMUS
Keskiviikkona 29. päivänä kesäkuuta 2005 kello 12.30 alkaen Luopioisten kunnantalolla rikosylikonstaapeli Matti Päivisen kuulustelemana ja rikosylikonstaapeli Markku Tuomisen kuulustelutodistajana läsnä ollessa.

Todistaja, kerroshoitaja SAHAKANGAS e. Kumberg, Tarja Raija Marjatta uudelleen kuulusteltuna uudistaa aikaisemman kuulustelukertomuksensa ja sanoo sen olevan oikein merkitty sekä edelleen kysyttäessä kertoi seuraavaa:

Minulle on ennen kuulustelun alkua kerrottu oikeuteni ja velvollisuuteni tässä kuulustelussa. Ymmärrä minulle ennen kuulustelun alkua kerrotut oikeuteni ja velvollisuuteni.

Minulla on sellainen käsitys, että Pentti ”Pena” Jäppinen ja Nils ”Nisse” Gustafsson ovat tutustuneet toisiinsa moottoripyöräilyn kautta. Tällä tarkoitan sitä, että he ovat silloin liikkuneet samoissa piireissä. Sitä kuinka kauan aikaa he olivat tunteneet toisensa, en osaa sanoa. Kuten olen jo kertonut, heidän tapaamisensa olivat satunnaisia, eli päivittäin he eivät olleet toistensa kanssa tekemissä.

Minulla oli siihen aikaan monta kutsumanimeä, joita olivat mm. Markka sekä Jatta, jota nimeä minusta yleensä käytettiin. Sukunimeni tuohon aikaan oli Kumberg.

Kuten jo olen kertonut Nils ”Nisse ” Gustafssoniin tutustuin Pentti Jäppisen kautta. Aikaisemmin en ollut Nissen kanssa missään tekemissä. Nissen kanssa keskustellessani käytimme usein ruotsinkieltä, mistä muut paikalla olleet kuten Pentti, Seppo Laitinen ja Seija Nieminen, meitä usein huomauttivat.

Seurustelu Pentin kanssa päättyi muistaakseni vuonna 1962 tai 1963. Lopetettuani seurustelun Pentin kanssa tapasin Nisseä tosi satunnaisesti. Tämä johtui siitä, etten Pentistä erottuani enää liikkunut niissä samoissa piireissä missä Nissen oli tapana liikkua.

Olen usein ollut paikalla kun Nisse on ottanut, meistä muista paikalla olleista, aivan mitättömistä asioista ns. pultit. Hän ei koskaan käynyt kehenkään varsinaisesti käsiksi, mutta huusi ja räyhäsi kovalla äänellä niin kauan, että sai tahtonsa läpi. Nämä Nissen pultit tapahtuivat hänen ollessa selvin päin, eli alkoholilla ei ollut mitään osuutta näiden tapahtumien kanssa.

Minulla ei ole mitään tietoa siitä kenen kanssa Nisse olisi siihen aikaan tapellut. Kuten olen kertonut, olen kuullut toisten henkilöiden kertoneen Nissen joutuneen usein tappeluihin. En kuitenkaan pysty sanomaan yhtään sellaista tapahtumaa, jossa Nisse olisi jonkun kanssa tapellut. En tuntenut Nissen lähipiiriä, enkä tästä syystä pysty sanomaan kenen kanssa hän olisi silloin tapellut.

Nisseä olen tavannut Bodomin jälkeen kaksi kertaa. Näillä kerroilla tarkoitan sellaisia tapaamisia, että olemme keskustelleet keskenämme. Olen toki useammin nähnyt häntä jossakin ohimennen, mutta silloin emme ole keskustelleet.

Ensimmäisen kerran näin Nissen Helsingin linja-autoasemalla noin 3-4 kuukautta Bodonjärven tapahtumien jälkeen. Nisse oli silloin liikkeellä yksi ja matkalla kotiinsa. En nähnyt hänen menevän linja-autoon. Tämä tapaaminen kesti korkeintaan 10-15 minuuttia ja se

Luettu, annettu tarkastettavaksi ja hyväksytty: Tarja Raija Marjatta SAHAKANGAS


päättyi siitä syystä, että aloin urkkimaan Nisseltä tarkemmin hänen kuulumisiaan. Tässä vaiheessa Nisse ilmoitti minulle, että hänellä oli kiire ja lähdimme kumpikin omille teillemme. Asiasta, josta aloin tarkemmin Nisseltä kyselemään koski juuri Bodom-järven tapahtumia. Minulle tuli sellainen tunne, ettei Nisse halunnut niistä mitään puhua. En pitänyt sitä kuitenkaan mitenkään ihmeellisenä koska en varmaan itsekään tuossa tilanteessa Nissenä olisi siitä halunnut puhua.

Toisen kerran tapasin Nissen useita vuosia myöhemmin. Olin aikaisemmin jo kuullut puhetta siitä, että Nisse oli mennyt naimisiin. Tämä toinenkin tapaaminen tapahtui Helsingissä, mutta en nyt pysty sanomaan missä siellä. Nisse oli silloin liikkeellä yhdessä vaimonsa kanssa. Heidät tavattuani kysyin Nisseltä, että tämä seurassasi olevan naishenkilö on varmaan vaimosi. Tämän jälkeen Nisse esitteli meidät toisillemme. Tämäkään toinen tapaaminen ei kestänyt kovin kauaa, ehkä 10-15 minuuttia. Tämän tapaamisen aikana Nisse katsoi minua suoraan silmiini ja tällä ymmärsin hänen tarkoittavan, etten saisi puhua tai kysyä mitään Bodom-järven tapahtumista. Sanallisesti hän ei tästä sanonut minulle mitään, ainoastaan tällä silmiin katsomiselle. Vaikka en tuntenutkaan Nisse mitenkään hyvin, ymmärsi ensimmäisen linja-autoasemalla tapahtuneen tapaamisen perusteella, ettei hän halunnut minun puhuvan Bodom-järven tapahtumista. Tapaamisen yhteydessä puhuimme sekä suomea että ruotsia.

Olen myöhemmin miettinyt syitä siihen miksi Nisse ei halunnut minun kyselevän häneltä Bodom-järven tapahtumista. Olen tullut siihen tulokseen, että jostakin syystä Nissellä oli huono omatunto ko. tapahtumista. Tällä tarkoitan sitä, että hän oli ainoa eloon jäänyt kyseisestä telttaseurueesta.

Kysyttäessä vastaan, että tuttavuus Seppo Boismaniin on syntynyt samalla tavalla kuin Nisseenkin, eli moottoripyöräilyn kautta. Seppoa olen tavannut huomattavasti harvemmin kuin Nisseä. Pääasiassa Seppo puhui suomea, mutta kyllä hän joskus käytti myös ruotsin kieltä. Mielestäni Seppo oli rauhallinen enkä koskaan ole kuullut juttuja, että hän olisi tapellut jonkun kanssa. Poikien liikkuessa kaksistaan Nisse oli se, joka määräsi mitä tehdään ja mitä ei.

Olen kertonut aikaisemmin, että Nissen, Sepon, Tuulikin ja Irmelin tullessa teltallemme huomasin Nissen olevan humalassa koska hän horjui. Mistään muusta ei ollut huomattavissa, että Nisse oli juonut. Kuten olen jo kertonut Nissellä ja Sepolla oli riitaa mukana olleista tytöistä. Nissen räyhääminen oli kuitenkin niin normaalia, tilanteissa joissa asiat eivät menneet niin kuin hän halusi, etten siinä tilanteessa usko alkoholilla olleen mitään vaikutusta Nissen käyttäytymiseen. Teltalla ollessamme Nisse ja Seppo ainoastaan huusivat toisilleen, mutta eivät missään vaiheessa käyneet käsiksi toisiinsa. Tuulikki ja Irmeli seurasivat sivusta poikien räyhäämistä hyvin varovaisen oloisina.

Kysyttäessä vastaa, että sanoessani pojilla olleen riitaa mukana olleista tytöistä, tarkoitin sillä sitä, että Nisse olisi halunnut olla Tuulikin kanssa. Nisse oli kuitenkin tuolla telttaretkellä yhdessä Irmelin kanssa.

Meidän silloin ollessa Bodom-järvellä ei teltallamme käynyt ketään muita kuin Nisse, Seppo, Tuulikki ja Irmeli. Myöskään me emme silloin illalla käyneet missään. En silloin siellä ollessani nähnyt siellä ketään muita henkilöitä. Kuulin kyllä alueelta muidenkin kuin Nissen porukan ääniä, mistä päättelin alueella olevan meidän ja Nissen porukan lisäksi muitakin henkilöitä. Nämä kyseiset äänet kuuluivat nykyisen leirintäalueen suunnalta. Lähellä leiripaikkaamme oli silloin myös uimaranta, eli äänet ovat saattaneet kuulua uimassa olleille henkilöille.

Luettu, annettu tarkastettavaksi ja hyväksytty: Tarja Raija Marjatta SAHAKANGAS
Olen ajanut päätietä ohi leirintäalueen, mutta koskaan en ole käynyt meidän telttapaikalla tai Nissen porukan telttapaikalla. Ensimmäisen kerran palasin tapahtumapaikalle kun kävin ensimmäisen kuulusteluni jälkeen näyttämässä poliiseille vuoden 1960 telttapaikkaamme.

Kerroin aikaisemmassa kuulustelussani ottaneeni silloin vuonna 1960 valokuvia Bodom-järveltä. En kuitenkaan ole mistään löytänyt noita silloin ottamiani valokuvia. Valokuvia olen näyttänyt ainakin Pentti Jäppiselle. Kuvat ovat olleet pakattuna pahvilaatikoihin, mistä syystä niiden näyttäminen on ollut harvinaista. Niiden näyttäminen täysin vieraille henkilöille on täysin turhaa.

Kysyttäessä vastaan, että päätin alkaa puhumaan näistä asioista viime keväänä. Kuulin silloin, että Nisseä syytetään tässä asiassa murhista ja mielestäni tässä ei ole kyse murhista vaan äkkipikaistuksissa tehdystä teosta. Minulla on sellainen mielipide, ettei Nisse ole tarkoittanut tehdä mitään tälläista, mistä häntä nyt syytetään. Kuulin sen illan aikana Nissen porukan teltan luota kova äänistä puhetta, joiden sanoista en kuitenkaan saanut selvää. Sieltä kuulemani äänet kuuluivat kuitenkin siellä olleille henkilöille, eli Nisselle, Sepolle, Tuulikille ja Irmelille. En siis kuullut heidän telttansa luota kenenkään muun henkilön tai henkilöiden ääniä. Tämän perusteella sanoisin Nissen teltalla olleen juuri sen porukan, jonka siellä piti olla.

Bodom-järven tapahtumista olen puhunut, poliisien lisäksi, yhdelle televisiotoimittajalle, entiselle työkaverilleni Christian Borgille sekä pojalleni Tomi Sahakankaalle. Eilen kerroin myös tästä asiasta lyhyesti Merja Niemiselle. Christianille, televisiotoimittajalle ja pojalleni Tomille olen kaikille kertonut tästä tapahtumasta samanlaisen kertomuksen, jonka olen myös kertonut näissä kuulusteluissani.

Pelko siitä, että nimeni tulee julkisuuteen, on syy siihen miksi en aikaisemmin ole tästä asiasta halunnut kenellekään puhua. Lisäksi olen luottanut siihen, ettei Suomessa tämän asian takia ketään syytöntä tuomista sekä se, että kysymyksessä on niin raaka rikos, joka varmasti jossakin vaiheessa selvitetään. Nyt kuitenkin julkisuudessa on koko ajan puhuttu kolmoismurhista, mikä aiheutti sen, että päätin tulla kaikista aikaisemmin kertomistani peloistani huolimatta julkisuuteen. Omasta mielestäni en tässä tapauksessa ole halunnut suojella ketään muuta kuin itseäni.

Bodom-järven tapahtumista puhuimme paljonkin Pentin, Sepon ja Seija Nimeisen kanssa. Alussa meillä ei ollut mitään yhteistä sopimusta siitä miten meidän pitäisi toimia tässä tilanteessa. Noin vuosi Bodom-järven tapahtuman jälkeen sovimme keskenämme siitä, ettei kukaan meistä mene kertomaan havainnoistaan poliisille, jos he eivät tule sitä meiltä erikseen kysymään. Syy siihen, miksi päätimme näin toimia oli se, että tiesimme miten Nisse käyttäytyisi meitä kohtaan saatuaan tietää, että olisimme kertoneet sen illan tapahtumat poliisille. Tällä tarkoitan sitä, että Nisse kostaisi jollain konstilla tämän meille. En nyt enkä silloin pelkää henkeni puolesta, millä tarkoitan sitä, etten usko Nissen tekevän minulle mitään niin pahaa, että menettäisin henkeni. Meillä kaikilla neljällä oli selvä kuva tuon illan tapahtumista, millä tarkoitan sitä, että meidän mielestämme Nisse oli syyllinen. Tämä perustui siihen, että illan aikana kuulimme Nissen teltalta kova äänistä meteliä, jonka jälkeen tuli aivan hil-jaista. Tämän jälkeen kuulin kun joku lähti sieltä ajamaan moottoripyörällä. Ajattelin jo silloin, että nyt se pöljä (Nisse) lähti pois teltalta muiden jäädessä vielä sinne. Tämä sopii hyvin myös Nissen käyttäytymiseen niissä tilanteissa, joissa hän ei saanut tahtoaan läpi.

Luettu, annettu tarkastettavaksi ja hyväksytty: Tarja Raija Marjatta SAHAKANGAS


Kuten kerroin kuulin jonkun lähtevän Nissen telttapaikalta moottoripyörällä, mutta en missään vaiheessa kuullut sen palaavan takaisin sinne. Aamulla porukalla Nissen telttapaikalle mentyämme en kiinnittänyt mitään huomiota poikien, Nissen ja Sepon moottoripyöriin. Sinne mentyämme näin kun Nisseä nostettiin paareille ja muistan, että hänen kasvonsa olivat veressä. Järkytyin siinä tilanteessa niin pahoin, etten pystynyt sen tarkemmin katsomaan hänen vammojaan.

Luettu, annettu tarkastettavaksi ja hyväksytty: Tarja Raija Marjatta SAHAKANGAS
Loka kirjoitti:...löysin evoluutiosivut kun etsin Hessulle kenkiä. Onko ne sinun?
Sivut eivät ole minun. Luin pikaisesti omaa alaani koskevan osuuden. Kriittisenä esiintyvä kirjoittaja ei tunne asiaa, vaikka yksittäisiä tiedon sirpaleita on paljon. Näkemys halutusta lopputuloksesta näyttää olevan.
Jesse Livermore
Hetty Wainthropp
Viestit: 454
Liittynyt: Ti Touko 08, 2007 9:09 pm

Viesti Kirjoittaja Jesse Livermore »

Marjatta: "Sieltä kuulemani äänet kuuluivat kuitenkin siellä olleille henkilöille, eli Nisselle, Sepolle, Tuulikille ja Irmelille. En siis kuullut heidän telttansa luota kenenkään muun henkilön tai henkilöiden ääniä. "



Melkoinen lahjakkuus tuo Marjatta. Monenko sadan metrin päästä hän "kuulikaan" tuon? Miksei kukaan muu kuullut mitään?

Täytyi poliisillakin olla melkoisesti "pahaa tahtoa", jos tuon uskoi...

:twisted:
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

Joo, kiitos teemu. Tosin tuo oli jo tuttua tekstiä, olen joko hävittänyt tuon koneeltani tai sitten olen lukenut sen toisaalta aikaisemmin. Missä on lausunto, jossa Marjatta kertoo illan tapahtumista, heidän leiriläistensä toimista? Lähinnä se kiinnostaa. Teemu kyselit aikaisemmin viidettä henkilöä joka mahdollistaisi pohditun teorian, jossa viimeinen isku olisi annettu ulkopuolelta. Onko Sahakankaan leirissä oltu koko ilta keskenään ja mikä sen todistaa? Ei mikään muu kuin Marjatan sana jota ei löydy... Jos leiristä joku lähti pummaamaan viinaa tms ja homma riistäytyi käsistä? Nisse ei tätä muista koska oli niin humalassa. Ehkä joku telttalaisista kävi ongella, uimassa tms. ja viipyi reissullaan pitkään. Ehkä muut olivat omissa jutuissaan eivätkä huomanneet ajan kulumista. Lopulta pois ollut henkilö tuli "uimasta", märissä vaatteissa jotka oli tietysti pesty.

Visiteeraaminen Gusselassa ja siellä tapahtuneet tapaturmat (?) jonkun telttalaisen toimesta voisivat olla hyvä syy olla ilmottautumatta v. 60 poliisille. En missään nimessä sano että Marjatta olisi osallinen Gusselassa käyntiin mutta joku heistä olisi voinutkin käydä. Tämä pohdinta ei taas johda tietenkään mihinkään koska Marjatan leirikavereita ei ole "olemassa".

Marjatta sanoo "ettei missään käyty", mikä sen todistaa? Tai mistä Marjatta muistaa kävikö kukaan puskapas*kalla :oops: viipyen pitkään, uintireissuista ja muista puhumattakaan. 8)

No niin. Eli jos jollain on kuulusteluista osio, jossa on kysytty Sahakankaan ja muiden illan vietosta, lukisin sen mielelläni. Tämä on ihan huuhaa -teoria, tiedän. Joka tapauksessa alkaa maistua puulta jo tuo saman jauhaminen. "Nisse se oli." "Eikä ollu, mee hoitoon." "Oli se." "No ei varmalla ollu."

:pohtio:

muok, toinen vaihtoehto on yksinkertaisesti se, että Nissen teltan sisällä saama isku on annettu alkuillasta esim. Sepon toimesta. Sen jälkeiset tapahtumat ovat eri tapahtumaketjua.
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

faku63 kirjoitti:Niin no mullahan on nyt sellainen päähänpinttymä, että suomalaisessa "murhahistoriassa" on prosentuaalisesti häviävän pieni osa näillä "ulkopuolisilla" vaaleilla kulkijoilla..
Tästä onkin Bodomin yhteydessä kehittynyt klisee, eli murhaaja tulee aina läheltä. Tyhmä väite sinänsä, koska eri tyyppiset rikoset eivät ole helposti toisiinsa verrattavissa. Esimerkiksi ulkona luonnossa tapahtuvan(Tulilahtí, Kytäjä, lukuisa määrä yksinäisiä kulkijoita. liftareita jne.) surman tekijä on todennäköisesti ulkopuolinen. Asunnossa tapahtuva surma taas on harvemmin ulkopuolisen tekemä, tosin niitäkin on. Ryyppyporukassa tekijä on todennäköisesti yksi porukasta.

Mutta mihinkään surmaan ei voi automaattiseti laittaa mitään sapluunaa. Eli tilastollinen todennäköisyys Bodomin osalta olisi ulkopuolisen puolella, mutta kyse on myös seurueen dynamiikasta, joten suoraan ei voi vedota tilastoihin.

Edit lainaus korjattu.
Viimeksi muokannut konsta, Ma Loka 15, 2007 8:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Jessen kannattaisi joskus jalkautua luontoon ja mennä tyynenä iltana järven rannalle kuulostelemaan, mitä oikein tapahtuu.

Niin uskomattomalta kun se kuulostaakin, niin vettä pitkin ääni kantautuu tyvenessä kesäyössä todella hyvin, vaikka matkaa olisi pitkäkin.

Esimerkkinä voisin kertoa sen, kun aikoja sitten ollessamme Kuusamossa mökillämme saaressa ja pokani oli mantereen puolelta mennnyt hakemaan autostamme jotain kamaa veneellä, niin huusin hänelle, että tuo autosta jonkun tavaran, en muista minkä, mutta se nyt ei ole oleellinen.

Poka kuitenkin kuuli mitä huusin ja toi tullessaan oikean tavaran, joten hyvin hän sen oli kuullut jamainitsi vielä, ettei minun olisi tarvinnut niin kvaa huutaa, sillä ääni olisi kuulunut vaikka Posiolle saakka ja sinne oli sentään matkaa 12 kilometriä.

Saaremme ja rannan välillä oli n. 1,5 km, joten on tuo äänen kantavuus tyynellä kelillä illan koittaessa testattu ja hyväksi havaittu, joten senkin takia ihmetyttää se, ettei O.Kivivilahti ole kuullut niemestä mitään, jos keran on neljästä saakka odotellut kaveriaan.

Onko täsä Kivilahden kaverista mitään tarkempaa tietoa, meinaan, että heillä olisi ollut todella silloin aamuneljältä treffit rannassa?

Näinköhän poliisi on häntä kuullut?
Vastaa Viestiin