Enkeli-Elisan tapaus

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Cettu
Alibin satunnaislukija
Viestit: 55
Liittynyt: To Tammi 27, 2011 9:13 pm

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Cettu »

Rezah kirjoitti:Ilmeisesti olen sitten niin skeptinen, koska heti luettuni ekoja kertoja en edes miettinyt Elisan henkilöllisyyden kaivamista (vaikka sitä usein teenkin :oops: ) vaan oletin että tiedot on muutettu.
Miksi esim. käsinkirjoitettu nimi "Elisa" olisi väärennetty päiväkirjoista otettuihin kuviin? Miksei nimeä olisi vain blurrattu, niin kuin jotkin toiset nimet näissä kuvissa? Kyllä tässä on aivan selvästi väitetty kyseessä olleen Elisa-niminen 15-vuotias tyttö.

Käy kyllä jotenkin sääliksi Vettenterää. Selvästikään kyseessä ei ole tasapainoinen ihminen (ehkä juuri koulukiusaamisen vuoksi), ja näyttäisi siltä että tämä projekti on jollain tavalla ollut omien kiusaamiskokemusten purkamista Elisa-tarinan kautta. Nyt Vettenterä on sotkeutunut soppaansa niin pahasti ettei enää pysty keksimään selityksiä epäjohdonmukaisuuksiin. Ainoa tapa säilyttää edes jonkinlainen arvokkuus olisi nyt tunnustaa mitä tuli tehtyä ja vaikka vedota omiin henkisiin ongelmiin ja kiusaamistraumoihin, niin saisi ihmisten sympatiat puolelleen.

Rezah
Christopher Lorenzo
Viestit: 1581
Liittynyt: To Kesä 14, 2007 7:04 pm

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Rezah »

Jos on seurannut blogia, niin kyllä sieltä kävi selväksi että ne eivät ole aitoja. Kirjassa on käsittääkseni jokin vihkosivu, joka on aito , olisko myös itse mintun blogissa. Ne on tehty yleisöä ja kirjaa varten.
Ja täytyihän tytölle antaa nimi/paikka/aika, ehkä jokin FAQ tyylinen alustus olisi helpottanut ihmisiä hahmottamaan, kun tuntuu olevan niin vaikeeta :lol: , vaikka myönnän -sitä tekstiä on paljon ja aikas epäselvää kuka mikin on.

Jos olisi annettu oikea paikkakunta, olisi kestänyt 5 minuttia kun 15 v tytön henkilöllisyys olisi ollut tiedossa, mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Jos kyseessä on vielä pieni paikkakunta, vanhemmat pelkäävät ihan syystä, varsinkin jos on sisaruksia koulussa. Ja eikö kiusaajakavereita olisi alettu syyllistämään? Niitäkin, joista ei ole varmuutta.

Sen lisäksi, että on moneen kertaan kerrottu aitojen ja epäaitojen päiväkirjasivujen luonteesta, on myös kerrottu että isä on kirjoittanut blogiin. Mutta hän ei ole itse blogia käyttänyt, vaan ilmeisimmin (tämä ihan oma päätös) kirjoittanut minttikselle, joka sitten suoltanut tekstin oman filtterinsä läpi blogiin.

Näin minä olen ymmärtänyt asiat jo alkuvuodesta, voi olla että olen hyväuskoinen hölmö :P , aika näyttää. Ja vaikka taustalta paljastuisikin 17v poika nimeltä Elias joka hukuttautui mökkiuinnilla, en repisi peliverkkareitani enkä olisi pettynyt ja huijattu. En myöskään palvo kenenkään kuolleen (oikean tai olennon) muistoa, mutta mielestäni asia on tärkeä. Minulla on omakohtaista kokemusta lähipiiristä tästä asiasta, tyttö oli alle 10v.

Maailmasta löytyy tuhansia ja tuhansia kirjoja ja elokuvia, jotka esitetään jopa dokumentin oloisina perustuen tositapahtumiin, mutta niihin lisätään, poistetaan, romantisoidaan, keksitään ja tiesmitä, ihan sen vuoksi, että tuote olisi kiinnostavampi ja saisi enemmän huomiota. Otetaan nyt vaikka elokuva Terminal, kuinka moni veti herneet nenään että tarinaan oli lisätty ja poistettu faktoja ja fiktiota?

Koulukiusasta on ollut aina, mutta tämä on eka kerta kun asia (sekä lasten itsemurhat) nousevat näin otsikoihin. Miksi? Eikö olisi aika tehdä loppu tälle kiusauskulttuurille.
There are no crimes behind enemy lines

Cettu
Alibin satunnaislukija
Viestit: 55
Liittynyt: To Tammi 27, 2011 9:13 pm

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Cettu »

Rezah kirjoitti:Jos on seurannut blogia, niin kyllä sieltä kävi selväksi että ne eivät ole aitoja. Kirjassa on käsittääkseni jokin vihkosivu, joka on aito , olisko myös itse mintun blogissa. Ne on tehty yleisöä ja kirjaa varten.
Mitä sitten Minttu Vettenterä sekoilee esim. tässä:

HS:n mukaan Elisan päiväkirjojen käsiala muistuttaa omaasi. - Käsialani ei todellakaan ole yhtä kaunista kuin Elisalla! Tässä on ihan noitavainon makua. Miten ihmeessä minulla olisi aikaa raapustella teinitytön päiväkirjoja?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012070 ... 6_uu.shtml

Eli kuka mielestäsi on kirjoittanut nuo Elisan päiväkirjan sivut jos ei "Elisa" eikä Vettenterä?

fangs
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 10:20 am

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja fangs »

Rezah kirjoitti:Jos on seurannut blogia, niin kyllä sieltä kävi selväksi että ne eivät ole aitoja, kirjassa on käsittääkseni jokin vihkosivu, joka on aito , olisko myös itse mintun blogissa. Ne on tehty yleisöä ja kirjaa varten.
Ja täytyihän tytölle antaa nimi/paikka/aika, ehkä jokin FAQ tyylinen alustus olisi helpottanut ihmisiä hahmottamaan, kun tuntuu olevan niin vaikeeta :lol: , vaikka myönnän, sitä tekstiä on paljon, ja epäselvää kuka mikin on.
Hyvänen aika, siellä se sun Minttiskin juuri julkaistussa lehdistötiedotteessaankin puhuu oikeista päiväkirjoista ja Mintun kirjoittamista päiväkirjoista, koita nyt jo ymmärtää. Ne "Minttis-blogiin" kirjoitetut jutut olivat todellakin yleisöä varten kirjoitettua juttua vaikka päiväkirjamuotoon olikin kirjoitettu, ja niitä ei tässä kukaan Elisan kirjoittamiksi ole väittämässäkään. Ne olivat Mintun kirjoittamia ja se on ihan O ja K. Sitten myöhemmin ilmoitettiin, että vanhemmat ovat päättäneet antaa luvan julkaista otteita myös ihan oikeasta Elisan päiväkirjasta. Niitä sivuja oli useita, mutta kohun synnyttyä ne on ilmeisesti poistettu netistä. Tuo yksi vihkosivu ei todellakaan ollut ainoa!

Sinä tunnut nyt olevan tässä se jolle hahmotus on "niin vaikeeta".
Rezah kirjoitti:Jos olisi annettu oikea paikkakunta, olisi kestänyt 5 minuttia kun 15 v tytön henkilöllisyys olisi ollut tiedossa, mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Jos kyseessä on vielä pieni paikkakunta, vanhemmat pelkäävät ihan syystä, varsinkin jos on sisaruksia koulussa. Ja eikö kiusaajakavereita olisi alettu syyllistämään? Niitäkin, joista ei ole varmuutta.
Voi nyt vittu sentään, kuinka monta kertaa pitää sanoa, ettei kukaan ole vaatimassakaan, että oikea paikkakunta olisi pitänyt antaa?! Eikä mitään muutakaan tietoa mikä johtaisi Elisan henkilöllisyyden selvittämiseen. Paikkakuntaa ei tarvinnut antaa ollenkaan, eikä tällaisissa tapauksissa sitä yleensä anneta, syistä jotka jo mainitsin (se sama syyllistäminen olisi saattanut kohdistua täysin juttuun liittymättömiin ihmisiin). Se paikkakunnan mainitseminen ei tuonut minkäänlaista lisäarvoa 45 minuuttia -ohjelman juttuun, ei sitten minkäänlaista. Ja blogeissahan sitä ei mainittu lainkaan.
Rezah kirjoitti:Sen lisäksi, että on moneen kertaan kerrottu aitojen ja epäaitojen päiväkirjasivujen luonteesta, on myös kerrottu että isä on kirjoittanut blogia. Mutta hän ei ole itse blogia käyttänyt, vaan ilmeisimmin (tämä ihan oma päätös) kirjoittanut minttikselle, joka sitten suoltanut tekstin oman filtterinsä läpi blogiin.
Liittyy miten ja mihin? Se on jotakuinkin yhdentekevää isän ja Elisan olemassaolon kannalta kirjoittaako isä suoraan blogiin vai lähettääkö tekstit Vettenterälle. Se isä on kuitenkin oltava olemassa ja sitä myöten myös se kuollut Elisa. Ja jos he ovat olemassa ja se nyt todistetaan, ei tässä ole mitään ongelmaa.
Rezah kirjoitti:Maailmasta löytyy tuhansia ja tuhansia kirjoja ja elokuvia, jotka esitetään jopa dokumentin oloisina perustuen tositapahtumiin, mutta niihin lisätään, poistetaan, romantisoidaan, keksitään ja tiesmitä, ihan sen vuoksi, että tuote olisi kiinnostavampi ja saisi enemmän huomiota. Otetaan nyt vaikka elokuva Terminal, kuinka moni veti herneet nenään että tarinaan oli lisätty ja positettu faktoja ja fiktiota?
Miksi jonkun olisi pitänyt vetää Terminal-leffasta herneet nenään? Millä tavalla se mielestäsi rinnastuu tähän? Vertauskuvasi ei nyt ihan toimi. Se olisi verrattavissa tähän tapaukseen liittyviin epäilyihin, jos kävisi ilmi että Spielberg on keksinyt Nasserin ja kirjoitellut itse kaikki Nasseria koskeneet jutut lehtiin sun muualle, jotta näyttäisi että Terminal pohjautuu tositapaukseen eikä vain "voisi pohjautua tositapaukseen". Se on epäolennaista paljonko siihen itse tuotteeseen sitten lopulta on tehty muutoksia. Eihän tässäkää ole kyse siitä, että sen kirjan täytyisi vastata Elisan tapausta, vaan siitä onko koko Elisaa olemassa vai onko kaikki siihen liittyvä todeksi väitetty oheistuote feikattua.

Nooruska
Michael Knight
Viestit: 4108
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 2:57 pm

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

Cettu kirjoitti:
Rezah kirjoitti:Jos on seurannut blogia, niin kyllä sieltä kävi selväksi että ne eivät ole aitoja. Kirjassa on käsittääkseni jokin vihkosivu, joka on aito , olisko myös itse mintun blogissa. Ne on tehty yleisöä ja kirjaa varten.
Mitä sitten Minttu Vettenterä sekoilee esim. tässä:

HS:n mukaan Elisan päiväkirjojen käsiala muistuttaa omaasi. - Käsialani ei todellakaan ole yhtä kaunista kuin Elisalla! Tässä on ihan noitavainon makua. Miten ihmeessä minulla olisi aikaa raapustella teinitytön päiväkirjoja?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012070 ... 6_uu.shtml

Eli kuka mielestäsi on kirjoittanut nuo Elisan päiväkirjan sivut jos ei "Elisa" eikä Vettenterä?
Rezahlle tähän vielä lisäyksenä, että kyllä siellä "vanhempien" blogissa noita samaisia roikkokirjaimisia sivuja ihan julkisesti sanottiin Elisan päiväkirjansivuiksi. Sen päiväkirjan, josta äiti vielä siellä teatraaliseen sävyyn totesi "ettei tiennyt olevan olemassakaan".
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!

Rezah
Christopher Lorenzo
Viestit: 1581
Liittynyt: To Kesä 14, 2007 7:04 pm

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Rezah »

Vedäppäs nyt henkeä välillä fangs. Kirjoitin juuri niin kuin sinäkin noista päiväkirjoista, niit oli oikeita, ja sitten minttiksen kirjoittamia. Molemmat olemme tästä samaa mieltä, lue ja ymmärrä.

En todellakaan jaksa enää vääntää tästä Mun minttiksestä, en tunne häntä, enkä ole ostanut kirjaa, enkä ole jäsen, mutta silti minusta tämä jahtaus tuntuu kohtuuttomalta. Mutta mitäks läks, te sanotte kuitenkin.

Huo Cettu. Lue ylläoleva, ja edellinen postaus.

Jos kyse on VAIN siitä, että onko Elisa ollut vai ei, niin eikös kirjailija Vettenterä ole moneen otteeseen sanonut että ELisa oli, ja eli, ja kuoli. Että v*ttu vaan siinekin jos tätä ei tajua. Ehkä kannattaisi suhtautua näihin vähän vähemmän tunteella.

Nooruska: ne ei-aidot oli samantapaisesti kirjoitettu, yleisöä varten. Kuinka halvatun monta kertaa tästä samasta asiasta saa täällä jauhaa. Tätä samaa jauhaa fangs, Cettu ja sinä :mrgreen:
There are no crimes behind enemy lines

Nooruska
Michael Knight
Viestit: 4108
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 2:57 pm

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

- Toivomme, että tänä aikana poliisi sanoo sanansa ja saatte kaikki rauhan epäilyistänne.
Tälleen Vettenterä sanoo Iltalehden sivuilla. Minusta todella hassua todeta noin, kun itse voisi vaan lämäyttää ne todisteensa nyt pöytään eikä odotella poliisin tutkintaa! :roll:
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!

nuusku-nella
Adrian Monk
Viestit: 2745
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 9:14 pm
Paikkakunta: Etelämpi suomi

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

Tää juttu pysyy edelleen mysteerinä mulle.. Ehkä mä olen kylmä ja itsekäs ihminen mutta en ole Elisaan tutustunut sen kummemmin vaikka jotkut kaverit on sitä fb:ssä linkitelleet. Tiedän että kyse on koulukiusatusta tytöstä joka päätyy itsemurhaan, en sen enempää.

Mikä siinä nyt olisi niin kauheaa jos koko juttu olisi kirjailijan itsensä kehittelemä tarina ja hahmo? Loukkaannutteko koska teille on valehdeltu? Koska olette surreet olemattoman ihmisen kohtaloa? Koska olette sen varjolla saaneet paheksua koulukiusaamista ja "vaikuttaa" yhteiskuntaan?

En väitä että kirjailijan tapa markkinoida tuotettaan ja itseään olisi oikea tai edes hyvä mutta en silti ymmärrä sitä miksi esim HS olisi nyt valmis hankkimaan paikalle jonkun "puolueettoman" ja vaitolovelvollisuuden sitoman asianajajan faktoja tarkistamaan.

Täysin selväähän on että jos Elisa perustuu todellisuuteen niin hänen nimensä ei ole ollut Elisa eikä hän ole asunut vantaalla. Useimmat kirjailijat perustavat kirjansa/tarinansa ainakin osittain johonkin todelliseen ja näin on tämäkin kirjailija kertonut tehneensä. Kuinka paljon hän olisi mielestänne saanut faktoja venyttää, muuttaa ja värittää? Maailmassahan kyllä on "Elisoja" eli nuoria jotka ovat kiusaamisen takia päätyneet itsemurhaan. Riittääkö siis jos kirjailija on lukenut heistä ja kehitellyt hahmon ja tämän ympärille tarinan?

Suurimman virheen kirjailija lienee tehnyt siinä kohtaa kun häneltä ensimmäisiä kertoja on kyselty jutun aitoudesta, Elisan vanhempien osuudesta siihen jne. Olisi vaan silloin tunnustanut että Elisa ja hänen tarinansa perustuu löyhästi hänen lukemisiinsa niin sotkulta oltaisiin vältytty. Luulisin. Mutta tosissaan, eikö tää nyt ole vähän naurettavaa että aikuiset ihmiset on ihan tuohtuneita kun joku tusinakirjailija on heidät huijannut uskomaan enkeli-Elisaan ja penäävät nyt oikeuksiaan? Ymmärrän jos joku on rahaa lahjoittanut Elisan muistolle tms mutta jos kyse on ihan vaan siitä että kirjailija antoi ymmärtää eikä niin ollutkaan niin voi hyvä ihme sentään.

Ja minusta tämäkin on eduksi kiusatuille, kaikki keskustelu kiusaamisesta on eduksi. Ja tuskin nyt kukaan sen myötä ajattelee että kiusaaminen onkin ok jos varsinaista Elisaa ei koskaan ollutkaan.

nuusku-nella
Adrian Monk
Viestit: 2745
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 9:14 pm
Paikkakunta: Etelämpi suomi

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

Nooruska kirjoitti:
- Toivomme, että tänä aikana poliisi sanoo sanansa ja saatte kaikki rauhan epäilyistänne.
Tälleen Vettenterä sanoo Iltalehden sivuilla. Minusta todella hassua todeta noin, kun itse voisi vaan lämäyttää ne todisteensa nyt pöytään eikä odotella poliisin tutkintaa! :roll:
No tämä on kyllä naurettavuuden huippu sekä poliisilta että kirjailijalta itseltään että tähän soppaan millään lailla pitää poliisia liittää. Noloa suorastaan.

Rezah
Christopher Lorenzo
Viestit: 1581
Liittynyt: To Kesä 14, 2007 7:04 pm

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Rezah »

Nooruska: ne löytyy kyllä wec cachesta, ihan haullakin
There are no crimes behind enemy lines

fangs
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 10:20 am

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja fangs »

Rezah kirjoitti:Vedäppäs nyt henkeä välillä fangs. Kirjoitin juuri niin kuin sinäkin noista päiväkirjoista, niit oli oikeita, ja sitten minttiksen kirjoittamia. Molemmat olemme tästä samaa mieltä, lue ja ymmärrä.
Miksi ihmeessä sinä sitten jauhat jatkuvasti siitä, että ne eivät ole aitoja? Se on kaikilla ollut ihan jutun alusta asti tiedossa, että ne joita ei ole aidoiksi väitetty, eivät ole aitoja. Se on täällä minfossakin tehty selväksi jo ennen koko tätä kohua. Minä olen nimenomaan painottanut, että puhun niistä aidoiksi väitetyistä, en niistä jotka Vettenterä on rehellisesti kirjoittanut.

Siis esim. nämä ovat niitä, jotka on oikeiksi väitetty, ja joita Vettenterä hyvin selväsanaisesti kieltää itse kirjoittaneensa:
Kuva
Kuva
Kuva

Rezah kirjoitti: Jos kyse on VAIN siitä, että onko Elisa ollut vai ei, niin eikös kirjailija Vettenterä ole moneen otteeseen sanonut että ELisa oli, ja eli, ja kuoli. Että v*ttu vaan siinekin jos tätä ei tajua. Ehkä kannattaisi suhtautua näihin vähän vähemmän tunteella.
Oletko nyt ihan tosissasi? :D Kyllä minä tajuan, että Vettenterä väittää Elisan olleen olemassa, ja niin tajuavat kaikki muutkin, sehän tässä nyt on niitä keskeisimpiä asioita. Mutta sinun mielestäsi siis se että Vettenterä sanoo että puhuu totta, tarkoittaa että hän ei voi valehdella? Hienoa, tuolla logiikalla selviävät tämän sotkun lisäksi myös lukemattomat ihan oikeat rikostapaukset.

Nooruska
Michael Knight
Viestit: 4108
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 2:57 pm

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

rikostutkintojen tekstianalyysejä tehnyt kielentutkija toteaa HS:lle, että kaikki tapaukseen liittyvät tekstit – Elisan päiväkirjat, vanhempien blogit ja Vettenterän omat tekstit – ovat häkellyttävän samankaltaisia toistuvine virheineen.
Tällälailla lukee Uusi-Suomi-lehden sivuilla.

Ja juuri noita koukeroisia kirjoutuksia tarkoitin myös. Vettenterä itse kommentoi, että hänellä ei ole aikaa lavastaa teinitytön päiväkirjamerkintöjä. Joten Rezah, kenen nuo sitten ovat?

lisäys:
- Poliisi hoitaa nyt oma-aloitteisesti asiaa ja voin sanoa olevani hyvillä mielin siitä. Näin voimme todeta saavamme asioista virallisen lausunnon oikeasti luotettavalta taholta ja mediaspekulointi ja painostus voidaan lopettaa.
Näin hän sanoo Iltalehden sivuilla. Herää kysymys, että jos hän tuntee olevansa painostuksen alla niin miksei kipitä antamaan niitä todisteitansa, jotka oli jo lupautunut ajat sitten antamaan. :roll:
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!

Nooruska
Michael Knight
Viestit: 4108
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 2:57 pm

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

Vettenterän mukaan Jonakin päivänä kaduttaa -kirjaa on myyty vähän yli 2000 kappaletta. Rahaa kirjoista on tullut noin 7000 euroa ennen veroja. Ei kiusata -yhdistys on saanut myynnistä noin tuhat euroa.

Yhdistyksen sihteerinä toimii Vettenterän mies. Hänen mukaansa Elisan vanhemmat eivät ole toiminnassa mitenkään mukana. Muuten hän ei halunnut kommentoida tapausta.
Tälleen oli Iltasanomien sivuilla, kun sitä jossai vaiheessa mietittiin onko Vettenterä saanut jotakin rahallista voittoa tästä ja kuinka paljon. Tuossa samaisessa uutisessa hän myös kertoo syntymäajan olevan keksitty. Se oli ihan uusi juttu mulle...
Vettenterä myöntää, että esimerkiksi tiedot Elisan kuolinpäivästä ja syntymäajasta ovat palturia. Hänen mukaansa tarkoituksena on ollut suojella projektissa mukana olleita ihmisiä, kuten Elisan vanhempia.
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!

Cettu
Alibin satunnaislukija
Viestit: 55
Liittynyt: To Tammi 27, 2011 9:13 pm

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja Cettu »

nuusku-nella kirjoitti:Mikä siinä nyt olisi niin kauheaa jos koko juttu olisi kirjailijan itsensä kehittelemä tarina ja hahmo? Loukkaannutteko koska teille on valehdeltu? Koska olette surreet olemattoman ihmisen kohtaloa? Koska olette sen varjolla saaneet paheksua koulukiusaamista ja "vaikuttaa" yhteiskuntaan?
Eiköhän ärtymystä aiheuta lähinnä se, että joku tekee bisnestä mässäilemällä itsemurhatarinalla, jonka väittää pohjautuvan todellisiin tapahtumiin aitoine päiväkirjamerkintöineen ja vanhempien blogeineen, jos/kun todellisuudessa nämä on väärennetty. Yleensäkin valehtelua paheksutaan, miksei sitten tällaisessa tunteita herättävässä tapauksessa. Luonnollisesti tositapahtumiin perustuva tragedia liikuttaa ihmisiä ihan toisessa mittakaavassa kuin keksitty tragedia, "vaikka se olisikin voinut olla totta", ja kirjan myyminen valheen avulla saa ihmiset tuohtumaan.

nuusku-nella
Adrian Monk
Viestit: 2745
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 9:14 pm
Paikkakunta: Etelämpi suomi

Re: Elisa

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

Cettu kirjoitti:
nuusku-nella kirjoitti:Mikä siinä nyt olisi niin kauheaa jos koko juttu olisi kirjailijan itsensä kehittelemä tarina ja hahmo? Loukkaannutteko koska teille on valehdeltu? Koska olette surreet olemattoman ihmisen kohtaloa? Koska olette sen varjolla saaneet paheksua koulukiusaamista ja "vaikuttaa" yhteiskuntaan?
Eiköhän ärtymystä aiheuta lähinnä se, että joku tekee bisnestä mässäilemällä itsemurhatarinalla, jonka väittää pohjautuvan todellisiin tapahtumiin aitoine päiväkirjamerkintöineen ja vanhempien blogeineen, jos/kun todellisuudessa nämä on väärennetty. Yleensäkin valehtelua paheksutaan, miksei sitten tällaisessa tunteita herättävässä tapauksessa. Luonnollisesti tositapahtumiin perustuva tragedia liikuttaa ihmisiä ihan toisessa mittakaavassa kuin keksitty tragedia, "vaikka se olisikin voinut olla totta", ja kirjan myyminen valheen avulla saa ihmiset tuohtumaan.
Aioin kysyä että kuinka paljon bisnestä tällä sitten on tehty mutta tuohon ylle se jo tulikin, jotain myyntituloja on siis saanut. Varmasti enemmän kuin ilman enkeli-Elisa ilmiötä. Tämä on ehdottoman paheksuttavaa ja niiden ihmisten närkästyksen ymmärrän jotka ovat kirjan ostaneet.

Sen sijaan en edelleenkään ymmärrä niitä jotka on vaan myötätuntoisina ja hyvinä ihmisinä jakaneet Elisaa fb:ssa ja nyt ovat niin niin petettyjä. Ihan yhtä lailla kaikki ne kuvat sairaista vauvoista ja selostukset että "jos kuvaa jaetaan 20 000 kertaa niin vauva pääsee leikkaukseen ja pelastuu" on täyttä soopaa.

Entä jos Elisa perustuu esim tähän: http://www.foxnews.com/topics/phoebe-pr ... r_src=ramp

Riittääkö teille vai jatkatteko närkästystä koska päiväkirjan sivujakin aidoiksi väitettiin?

Kuten kirjoitin niin en pidä kirjailijan markkinointikikkaa oikeana, eli en kannusta valehtelemaan.

Vastaa Viestiin