Bodomin vaalea mies

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Eveliina L
Susikoski
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Marras 21, 2007 3:17 am

Viesti Kirjoittaja Eveliina L »

Jotain sinne suuntaan yritinkin selittää. Minusta vammojen laatukin voi olla kiinni enemmän siitä, että kenestä murhaaja on aloittanut, kuka on pistänyt eniten vastaan, kenen naamataulu on sattunut eniten ärsyttämään juuri sillä hetkellä ja niin edelleen. Tuollaisessa vihamäärässä on todella kova lataus, mutta sekin purkautuu ja kun tekijän on täytynyt mätkiä olan takaa, kai hän on kuluttanut voimiaan eivätkä iskut ole olleet yhtä tarkkoja tai vahvoja kaikkiin. Minusta keskusteluissa kaikella tapaa on jotenkin oletettu, että tekijä (yleensä oletuksena Gustafsson) on kone. En sano, ettei hän voisi olla syyllinen, mutta minua vain häiritsee kuinka vahvasti hänen syyllisyytensä uskotaan ihan konkreettisten todisteiden valossa. No poliisitkin uskoo, mutta poliisit nyt helposti juuttuu uskomaan tiettyä linjaa, jos muut linjat eivät ole johtaneet pitemmälle.
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

Eveliina L kirjoitti:Huvittava oli väärä sana, mutta en ymmärrä oikein miksi se olisi todiste toista vastaan, että on jäänyt henkiin? Tai mikä todistaisi tappajan järjestelmällisyyden? Tulilahden murhat voi olla kimmoke tekotavalle, mutta mikä todistaisi sen, että tekijä on systemaattinen tappaja, joka ei jättäisi ketään henkiin tai osaisi arvioida veren määrästä tai aiheuttamistaan vammoista, että kuka on hengissä ja kuka ei? Tai edes haluaisi? Minusta siinäkin oletetaan jo ihan liikaa.
Kiitos siitä, että poistit tuon sanan "huvittava", meinasi jäädä vaivaamaan. Tokikaan Gussen henkiinjääminen ei ole mikään virallinen todiste. Järjestelmällisyydestä ei ole tietoa, tapot on tehty pikaistuksissa. Muutenhan kyseessä olisivat harkitut murhat. Nissen eloonjäämistä ei ole tarvinnut luultavasti edes todeta sen kummemmin, vaikeroinut on ja heilutellut kinttuaan. Ellei ole ollut tajuttomana pelkästään rintakehä nousten ja laskien. Gusselta on irrotettu rannekello kädestä -luueltko Eveliina ettei siinä vaiheessa olla huomattu hänen olevan elossa?
Eveliina L kirjoitti: Eikö sieltä ollut muutakin kuin kengät kateissa ja löydettiin muualta? Tai sitten ymmärsin väärin.
Niin, tavarahan on edelleen kateissa, se joka vietiin. Muu tavara mitä on löydetty, sitä ei olla voitu todentaa surmiin kuuluvaksi materiaaliksi.
Eveliina L kirjoitti: ***Minusta vammojen laatukin voi olla kiinni enemmän siitä, että kenestä murhaaja on aloittanut, kuka on pistänyt eniten vastaan, kenen naamataulu on sattunut eniten ärsyttämään juuri sillä hetkellä ja niin edelleen.
Eli ts. olet sitä mieltä, että tappajaa on suunnattomasti ärsyttänyt IB:n naama, koska jo kertaalleen kuollut tyttö on ylitapettu lukuisilla puukon (?)iskuilla? Olen samaa mieltä, tosin on hyvin hyvin vaikea kuvitella, että ulkopuolista olisi Irmeli niin paljon ärsyttänyt, että hän on moisen kohtelun saanut.
Eveliina L
Susikoski
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Marras 21, 2007 3:17 am

Viesti Kirjoittaja Eveliina L »

Sikäli sekin on kuitenkin mahdollista. Kuka sanoo, ettei murhaajaa olisi voinut ärsyttää IB:n naama (tai vaikka ääni, jos tekijä oli joku niistä rannalle leiriytyneistä) vaikka sen takia, että IB:n naama on tuonut murhaajalle mieleen jonkun toisen, hänelle läheisen ihmisen naaman? Sitä en kiellä, ettei tekotapa viittaisi läheiseen ihmiseen, mutta eihän siitä voi varma olla. Vihan on voinut synnyttää jokin muukin seikka, joku sellainen joka tekee tämän murhan ratkaisusta vaikean.
Nissen eloonjäämistä ei ole tarvinnut luultavasti edes todeta sen kummemmin, vaikeroinut on ja heilutellut kinttuaan. Ellei ole ollut tajuttomana pelkästään rintakehä nousten ja laskien. Gusselta on irrotettu rannekello kädestä -luueltko Eveliina ettei siinä vaiheessa olla huomattu hänen olevan elossa?
Mistä tuo kinttujen heiluminen tulee? Itse asiassa sikäli kuin olen joskus toisen ihmisen ranteeseen koskenut, en ole törmännyt pulssiin enkä usko, että sitä on tekijäkään jäänyt kokeilemaan.
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

Eveliina L kirjoitti:Mistä tuo kinttujen heiluminen tulee?
Nisse on heilutellut jalkaansa ja vaikeroinut, tämä on ihan todistajien suusta. Olikohan Johansson vai Koli joka kertoi. Tarkistan henkilön sulle vaikka huomenna vaikka sulle tekisi hyvää perehtyä asiaan itse.
Eveliina L
Susikoski
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Marras 21, 2007 3:17 am

Viesti Kirjoittaja Eveliina L »

Niin, mutta tuskin ne todistajat ovat voineet todistaa, että jalat ovat heiluneet juuri siinä murhan aikoihin.
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

Eveliina L kirjoitti:Niin, mutta tuskin ne todistajat ovat voineet todistaa, että jalat ovat heiluneet juuri siinä murhan aikoihin.
Sinähän huvittava olet. :lol: Murhia ja murhien aikaisia tapahtumia ei ole nähnyt kuin yksi henkilö, ja sen henkilön status on tätä nykyä syytön. Huom, Tietysti oletus vain.

Lue materiaali. Sen jälkeen, tervetuloa. :D
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6555
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

Loka hieman hermostui tyylistäsi Eveliina mutta ->

Eveliina - Sinun kannattaa tutustua Bodomin murhiin ensin huolellisesti ja sitten voit osallistua keskusteluun.

Mielipiteesi ovat meille tärkeitä ja uskon, että me kaikki haluamme Sinut Eveliina mukaan pohtimaan tätä mysteeriota.

Tervetuloa

- awa -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Eveliina L
Susikoski
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Marras 21, 2007 3:17 am

Viesti Kirjoittaja Eveliina L »

Loka, et kai luule, ettei tajunnantaso voi vähän niin kuin vaihdella? Jos kerran Nilsin jalat ovat heiluneet joskus (todistajan mukaan ja mikä ettei), niin se niin kuin muka sinusta todistaa, että ne ovat heiluneet juuri murhan aikoihin, mikä todistaa, että hän ei ollutkaan koskaan tajuton?

awa, olen lukenut riittävästi ja tiedostan, että se mitä minä päättelen tapauksesta ja mikä minusta on luotettavaa ja todennäköistä, eroaa sinun näkemyksistäsi.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Et ole Eveliina varmasti perehtynyt asiaan lainkaan niin paljon, kuin esimerkiksi Lokoa ja awa.

Itsekin olen sentään lukenut ETP:n, syytteet, tuomion, Palon kirjat, Markkulan kirjat, sekä satoja lehtileikkeitä, enkä pidä itseäni laheskään Lokan, tai awan veroisena.

Kunhan ensin luet tuon määrän ja käyt haastattelemassa muutamia elossa olevia henkilöitä, jotka ovat olleet läheisesti surmien kanssa tekemisissä ja teet joitakin kokeita, eli testejä, miten jokin asia murhissa on voinut toimia, niin alat huomaamaan, kuinka vaikea tapaus on, eikä se ole lainkaan poissuljettu, että Espoon pahamaineinen käräjäoikeus olisi antanut väärän tuomion.

Tuomio on kuitenkin annettu ja se pätee ja näin on elettävä, mutta minunkin puolestani tervetuloa joukkoon iloisaan.
Matlock
Christopher Lorenzo
Viestit: 1515
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 6:18 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Matlock »

Olen kyllä Eveliinan kanssa samaa mieltä siitä, että vaikka Gustafssonin syyllisyys on mahdollinen, jopa melko todennäköinenkin, juttu on pilattu vetämällä esiin tarkoitushakuisia olettamuksia, kuten esim:

1)Nisse jätettiin ainoana henkiin. Tämä ei ole missään nimessä asiallinen syytösperuste, ketään ei saa syyttää siitä, että on jäänyt henkiin eikä mahdollisen mielisairaan murhaajan teossa välttämättä ole mitään logiikkaa.

2) Teon motiivi on selvästi mustasukkaisuus. Puhdas olettamus, mille ei ole mitään näyttöä, mikään fakta ei osoita Nissen mustasukkaisuutta saati, että se olisi johtanut näin karmeaan tekoon. Motiivia ei saa keksiä Gustafssonille vain sen takia, ettei sitä ole viitsitty keksiä muille epäillyille.

3) Kenkien piilottaminen. Tästä on sanottu, ettei kenelläkään muulla olisi ollut syytä piilottaa niitä. Taas kyseenalainen yleistys, koska vaikea nähdä Gustafsoninkaan saavan erityistä hyötyä tuosta operaatiosta eikä toisaalta ole selvää, etteikö ulkopuolisella tekijällä tai henkilöllä olisi ollut joku syy viedä ne sinne.

Syyttäjäpuolen ja yleensäkin keskustelijoiden olisi tullut alun perin pitäytyä konkreettisempiin asioihin kuten mahdolliseen ruumiiden siirtelyyn ja verijälkiin, nyt on syntynyt vaikutelma , että Gustafssonin pitäisi todistaa syyttömyyttään spekulaatioita vastaan.
Pasilan mies.
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

Hessu52 kirjoitti: Kunhan ensin luet tuon määrän ja käyt haastattelemassa muutamia elossa olevia henkilöitä, jotka ovat olleet läheisesti surmien kanssa tekemisissä ja teet joitakin kokeita, eli testejä, miten jokin asia murhissa on voinut toimia, niin alat huomaamaan, kuinka vaikea tapaus on, eikä se ole lainkaan poissuljettu, että Espoon pahamaineinen käräjäoikeus olisi antanut väärän tuomion.
Eveliinalle tiedoksi tarvittavat välineet:

Silikoninukke, teltta, ufon pienoismalli, puukko, veripusseja ja oliko siinä vielä muutama pullo viinaa?
Sariola
Horatio Caine
Viestit: 6051
Liittynyt: To Elo 30, 2007 11:55 am

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Hyvä Eveliina! Ajattele vain itsenäisesti. Älä kuuntele noita kyykyttäjiä. Jos NG onkin liikutellut jalkojaan ja äännellyt esim. klo 9, niin siitä ei todellakaan voi vetää sitä johtopäätöstä, että samoin olisi tapahtunut jo esim. klo 5 aamuvarhaisella. Voidaan ainakin olettaa, että vielä tuolloin heti tapahtuman jälkeen, NG on maannut liikkumattomana kuin kuollut. Nuo jalkojen liikkeet ja ääntely ovat hyvinkin voineet ilmaantua vasta paljon myöhemmin. Se tuntuu loogiselta. Tosin kukaan ei ole ollut näkemässä ja todistamassa.

Esim. lintupoikien havainnossa klo 6 ei puhuta mitään jalkojen liikkumisesta. Todennäköisesti silloin jalat eivät ole liikkuneet.

Kukaan näistä kolmesta keskustelijasta, Loka, awa, tai Hessu52, ei ole erityisen looginen päättelyssään. Ajatus karkaa helposti irti tosiasioista toiveajattelun suuntaan. Ei tiedetä varmasti, liikkuivatko NG:n jalat välittömästi hyökkäyksen jälkeen vai ei, mutta todennäköisemmin EI. Eli todennäköisesti henkilö oli silloin välittömästi tapahtuman jälkeen tajuton.
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6555
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:Hyvä Eveliina! Ajattele vain itsenäisesti.

Esim. lintupoikien havainnossa klo 6 ei puhuta mitään jalkojen liikkumisesta. Todennäköisesti silloin jalat eivät ole liikkuneet.
Niin - lintupoikien havainnossa puhutaan hyvinkin jalkojen liikuttelusta.

Rantatöyrään taakse piiloutunut mieshenkilö on liikutellut jalkojaan jopa ketterästi.

Samaan aikaan Gustafssonista teltalla - pojat eivät tehneet minkäänlaista havaintoa. Näkivät vain vaatemytyn - joka siinä saattoi hyvinkin olla ??

Gustafsson oli tuolloin mahdollisesti vielä teltan sisällä :shock:
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

konsta kirjoitti:Eveliinalle tiedoksi tarvittavat välineet:

Silikoninukke, teltta, ufon pienoismalli, puukko, veripusseja ja oliko siinä vielä muutama pullo viinaa?
:D Annetaan tunnustus sille jolle se kuuluu, Hessun kokeet ovat avittaneet paljonkin minun päätelmiäni ja odotan jo raporttia kevätvesiltä kunhan jäät ovat lähteneet.

Eveliina, vaikka olenkin välillä ehkä liian suorasanainen, en pahaa tarkoita. Tietyt asiat vain ovat ja pysyvät, eikä niitä voi kumota oletuksilla. Toivon sinusta keskustelijaa tänne samoin kuin muutkin, uusi veri on aina hyvästä. Kirjoitustyylisi on kuitenkin hyvin tuttu, kenties ollaan kohdattu aikaisemmin...? :?
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

Eveliina L kirjoitti:Loka, et kai luule, ettei tajunnantaso voi vähän niin kuin vaihdella? Jos kerran Nilsin jalat ovat heiluneet joskus (todistajan mukaan ja mikä ettei), niin se niin kuin muka sinusta todistaa, että ne ovat heiluneet juuri murhan aikoihin, mikä todistaa, että hän ei ollutkaan koskaan tajuton?
Eveliina, tajunnantaso voi vaihdella. FAKTA. Voidaan olla hereillä, voidaan vaipua taas tajuttomuuteen. Voidaan myös tehdä kiertoajeluita metrolla, vaikka oltaisiin tajuttomana. Näin kertoi konsta. :pus:

Siitä, mikä puhuu sen puolesta, että Gusse ei välttämättä ole ollut tajuton, löydät lukuisista lähteistä kun luet lääkärien lausunnot. :D
Vastaa Viestiin