Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2651
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Eikö se tekijä ollut yrittäjän oma aikuinen, hunningolla ollut poika. Talossa oli useimmiten satojatuhansia markkoja käteistä rahaa. Surmateon jälkeen rahaa ei ollut.

Vaikea kuvitella ulkopuolisen tienneen rahoista, päässeen sisään ja surmanneen isäntäpariskunnan.

Luulen että poika tuli hiipien sisään omilla avaimilla, etsi rahoja mutta ne olivat yöpöydällä tms. ja joku kolmesta uhrista heräsi. Tilanne eskaloitui. Poika otti "sattumalta" mukana olleen kirveen käyttöönsä.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Atlanta
Adrian Monk
Viestit: 2565
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2012 1:46 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Kyllähän vanhempaa poikaa epäiltiin, mutta näyttö ei riittänyt sen kummempaan. Samoin Beritin entistä kumppania epäiltiin.
Ei ketään saatu vastuuseen.

Kirves, jos se oli surma-ase, on voinut olla ihan taloon kuuluva kapine. Se on napattu nurkalta mukaan, kun on menty sisään.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
joona.linna
Poliisikoira Rex
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 6:53 pm

Re:

Viesti Kirjoittaja joona.linna »

Katjushka kirjoitti:Kalajoki - Mika Kantola?
Veikko Rytkösen poika ?
Muistaako kukaan Kalajoella -95 kadonnutta tapaus Mika Kantolaa!Löytyi v.2006. Milloin Rytkösestä tuli Kantola? Aikamoinen yhteensattuma. Toki tänne voi tarinaa kertoa jokainen mielensä mukaan.

Kirkkonummen kolmoissurma on mielestäni liian vähällä huomiolla julkisuudessa. Tulee tunne tutkijat tietää tekijän vain näyttö puuttu! Kun lukee viestiketjun läpi vastaus löytyy sieltä. Miten pienen tyttövauvan kuoleminen isän ja äidin viereen ei vaivaa murhaajaa! Poliisin toivois saavan tekijän vastuuseen.
Vainajat eivät vaikene
Atlanta
Adrian Monk
Viestit: 2565
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2012 1:46 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Tuota rahajuttua minäkin olen ihmetellyt.
Mistä kukaan tiesi, paljonko Veikolla sillä hetkellä oli kotonaan käteistä?
Tuskin hän kenellekään talossa käyneelle rahatukkuaan esitteli tai kertoi, että rahaa on siellä ja siellä ja niin ja niin paljon.
Voihan tuo summa olla pelkkä arvaus. Varsinkin jos hän piti käteistä kotonaan.

Jospa olikin niin, ettei rahaa ollutkaan. Taloon tulleen/tulleiden oli tarkoitus vai käydä nappaamassa nuo rahat perheen nukkuessa. Mutta koska rahat olivatkin jossain muualla tai ei ollut lainkaan, ryöstäjät ovat suuttuneet ja surmanneet sekä Veikon että Beritin.
Luullakseni jompikumpi oli herännyt ja surmat olivat käsikähmän seurausta.
Mutta ryöstämään tullessaan heidän piti kyllä tietää, missä rahoja pidettiin, ainakin joskus.

Tämä olisi yksinkertaisin motiivi.

Eikä tekijöiden tarvinnut tietää, että lapset ovat poissa. Se oli vain yhteensattuma.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Margit Sormuslähde, Veikon sisar, kertoi miten oli yleisessä tiedossa, että Veikon lompakossa oli aina runsaasti rahaa, jopa tuhansia markkoja. Hän kertoi, ettei surmien jälkeen lompakossa kuitenkaan ollut kuin muutama kolikko.

Rikosylikonstaapeli Jukka Kallio on aikanaan sanonut: "Monet tiesivät Rytkösen pitävän käteistä keittiönsä hyllyllä. Rahat sai siitä helposti mukaan, ei sen takia olisi tarvinnut tappaa", Kallio sanoo.
Kallio pitikin mahdollisena, ettei surmien ainut motiivi ollut rahojen vienti. Kallio toi myös esille, että Veikko Rytkönen oli mies, joka otti rattijuoppoa niskasta kiinni ja talutti tämän poliisiasemalle. Kaikki eivät tietenkään tällaisesta aktiivisuudesta pitäneet. Tuskin tuollainen surmien syy on, mutta se antaa kuvan Rytkösen suhtautumisesta eri asioihin ja tietynlaisesta jyrkkyydestä.

Toki Atlantan edellä esilletuoma teoria voisi olla hyvinkin mahdollinen eli, etteivät rahat olleetkaan niin vain saatavissa, toisinkuin sisääntunkeutuja oletti.
Red
Armas Tammelin
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Elo 08, 2014 5:22 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Red »

Nimerkki Atlantan tuoma näkemys, että tekijä/tekijät olisivat olleet jo sisällä perheen käydessä yöpuulle oli mielestäni kiinnostava. Tosin myöhemmin kun joku tiesi kertoa kyseessä olevan yksikerroksinen talo niin minnehän siellä piiloutuisi? Ehkä sisään on kuitenkin tultu myöhemmin yöllä ja itse uskon että jotain apuja on ollut kuten avain tai valmiiksi avattu ovi. Mikäli edellä mainittu pitää kutinsa niin sehän rajaa epäiltyjen määrää merkitsevästi.

Sitten vielä Paanasen kirjeestä. Itse en ole kirjettä nähnyt koska linkit ovat lakanneet toimimasta, mutta käsitykseni mukaan kirjeen sanamuotoja on korjailtu monen mielestä jälkikäteen. Itselleni luonnollisemalta tuntuisi ensin kirjoittaa ikäänkuin luonnos ja sitten toiselle paperille puhtaaksi mikäli luonnokseen tulee merkittävä määrä korjauksia.
Jos jollain on kuva kirjeestä niin passaisiko sen linkittäminen? Ja sitten vielä tälläisenä ei auto ihmisenä kysyn voiko MB tarkoittaa Mercedes-Benzin lisäksi Mitsubishia? Ilmeisesti ei koska kukaan muu ei ainakaan maininnu moista näkökantaa
Joskus kuollut on parempi - Jud Crandall
murhavaari
Harjunpää
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 8:54 pm
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja murhavaari »

Red kirjoitti: Jos jollain on kuva kirjeestä niin passaisiko sen linkittäminen? Ja sitten vielä tälläisenä ei auto ihmisenä kysyn voiko MB tarkoittaa Mercedes-Benzin lisäksi Mitsubishia? Ilmeisesti ei koska kukaan muu ei ainakaan maininnu moista näkökantaa
MB tarkoittaa kyllä hyvin yksiselitteisesti Mercedes-Benziä. Lisäksi kirjeessä oli vielä viittaus Malmin Vehoon, joka entisestään vahvistaa tuota käsitystä.

Lisäksi mersu oli ja on huomattavasti yleisempi asuntoauton alusta kuin Mitsubishi.
vanha ja väsynyt
hirvoska

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja hirvoska »

murhavaari kirjoitti:
Red kirjoitti: Jos jollain on kuva kirjeestä niin passaisiko sen linkittäminen? Ja sitten vielä tälläisenä ei auto ihmisenä kysyn voiko MB tarkoittaa Mercedes-Benzin lisäksi Mitsubishia? Ilmeisesti ei koska kukaan muu ei ainakaan maininnu moista näkökantaa
MB tarkoittaa kyllä hyvin yksiselitteisesti Mercedes-Benziä. Lisäksi kirjeessä oli vielä viittaus Malmin Vehoon, joka entisestään vahvistaa tuota käsitystä.

Lisäksi mersu oli ja on huomattavasti yleisempi asuntoauton alusta kuin Mitsubishi.

Mä tunsin tuohon tapahtumaaikaan(itse oli ylä-asteella koulussa) niin yhden mustalaisen jolla oli mb-merkkinen asunto-auto ja hiace-harmaa paketti-auto...asuimme suvelassa ja tää mustalainen oli mun isän kaveri ...Tällä mustalaisella oli myös pieni mökki tuolla jossain kauklahden takana mut ei kuitenkaan ihan kirkkonumella en nyt muista paikan nimeä kun ajasta on kulunut niin paljon aikaa...mut en kuitenkaan mahda uskoa että just tää Santtu Åkerlund ja Hänen vaimonsa Sandra Åkerlund olisivat tehneet tuolle perheelle mitään pahaa. Heilläkin on tytär(nyt jo aikuinen) Ramona joka oli mun kaveri vaikka minua nuorempi.... Mut ei tosiaakaan noista mustalaisista koskaan ole varmuutta...itse käytiin tuolla mökillä(siinä ei lähellä mitään rantaa tai siis vettä vaan mökki jossain pien omakotitaloalueella) niin käytiin siellä tekemässä saunapuita faijan kanssa ja faija joskus otti kuppiakin tuon Santun kanssa...mut kovin muistuttaa tuo kirje jotenkin mustalaisten kieltä kun he ei noita kouluja oo kaikki käyneet (ramona kävi mut eriasia kuin vanhemmillaan) En tiedä onko tuo Santtu koskaan ollut vankilssa ja enkä tiedä elääkö hän enään mut tosiaan 80 luvun ja 90 luvulla espoon suvelan kirstinharjussa vaikuttivat ...siellä asui tuolloin paljon mustalaisia...päätin vain kirjoittaa tän jos joku vaikka tunnistaa tuon santun (oikeaa nimea en tiedä) Mut ovessa luki Åkerlund ...Santra on omaa sukua Nyman ..Valtti ja Amanda Nymanin tytär..hänellä on paljon siskoja ja veljiä...tuli vain mieleen kun jossain täällä ketjussa kai luki jostain tän rytkösen vaimon Beritin yhteyksista mustalaisiin...että tämmöistä tällä kertaa
Red
Armas Tammelin
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Elo 08, 2014 5:22 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Red »

Lähtökohtaisesti on vähintäänkin arveluttavaa laittaa noita koko nimiä tänne. Asuinpaikka ja nimikirjaimet olisivat ehkä riittäneet vai mitä sanot parahin Hirvoska :wink:

Mutta mutta muuten viestissäsi oli hyviä pointteja. On totta että etenkin vanhemmalla romaniväestöllä on puutteita luku ja kirjoitustaidoissa, siltikin on sanottava että jos suunnittelisin ryöstömurhaa ja houkutuskeinona toimisi tekaistu kirje niin oikolukisin sen rikostoverillani.Toiseksi jos nyt mietitään valtaosaa mustalaisten tekemiä rikoksia niin ne harvoin on ryöstömurhia varsinkaan että tunkeudutaan taloon yö sydännä. Jos nyt ihan anti-lectermaiseksi ryhdyn niin sanoisin romaneilla olleen hienostuneempiakin tapoja keikata ne rahat sieltä.

Sitten vielä: ihmisellä jolla pakettiauto, asuntoauto ja jos ei nyt kesämökki niin mökki kuitenkin tarvitsee rahaa. Ja vaikka viestissäsi oli paljonkin tietoa niin mahdollisista töistä (laillisista tai laittomista) et mainitse. Tämän ketjun olen kahlannut läpi, tuota Beritin romani-kytköstä en muista.. voiko joku tietävä valaista?
Joskus kuollut on parempi - Jud Crandall
poepporoo
Theo Kojak
Viestit: 1122
Liittynyt: Su Touko 05, 2013 10:22 am

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja poepporoo »

Red kirjoitti:Nimerkki Atlantan tuoma näkemys, että tekijä/tekijät olisivat olleet jo sisällä perheen käydessä yöpuulle oli mielestäni kiinnostava. Tosin myöhemmin kun joku tiesi kertoa kyseessä olevan yksikerroksinen talo niin minnehän siellä piiloutuisi? Ehkä sisään on kuitenkin tultu myöhemmin yöllä ja itse uskon että jotain apuja on ollut kuten avain tai valmiiksi avattu ovi. Mikäli edellä mainittu pitää kutinsa niin sehän rajaa epäiltyjen määrää merkitsevästi.
Kuvan perusteella talo näyttää siltä, että siinä on yksi asuinkerros plus kellari/autotallikerros. Jos näin on, eiköhän autotallikerroksen ja asuinkerroksen välillä ole kulku sisäkautta..? Tällöin olisi mahdollista, että tunkeutujat ovat olleet autotallikerroksessa (piilossa) valmiina.
How do you hold a moonbeam in your hand?

-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-
Atlanta
Adrian Monk
Viestit: 2565
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2012 1:46 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Se spekulaatio, että surmaaja/t oli/vat sisällä, kun perhe meni nukkumaan, oli silloisen esimieheni ajatus. Mutta pidän sitä melko hyvänä vaihtoehtona.
On voitu tosiaan piiloutua jonnekin juuri autotallissa tai miksei saunatiloihinkin.
Mutta totuudenhan tietää vain teon tekijä/t.

Eniten minua hämää tässä jutussa se, että kaksosten piti olla vain yhden yön kylässä, mutta olivat poissa vielä tiistaina, kun poliisi murtautui taloon.
Eivätkö he muka palanneet sunnuntaina tai viimeistään maanantaina. Jos palasivat, niin mikseivät ihmetelleet, kun sisään ei päässyt eikä puhelimeen vastattu. Rytkösen auto kuitenkin oli pihassa. Luulisi, että jotain epäilyjä olisi herännyt ja viranomaisiin olisi otettu yhteys jo aikaisemmin.

Vai olenko ymmärtänyt väärin? Vierailun pitikin kestää muutaman päivän? Mutta, jos näin ei ollut, niin ihmettelen.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
joona.linna
Poliisikoira Rex
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 6:53 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja joona.linna »

Tekikö poliisin tekninen tutkinta työnsä silloin hyvin,varmasti parenmin kuin Ulvilassa!Silti itse mietin että eikö verijäljet/roiskeet makuhuoneessa kerro rikospaikkan ammatilaiselle kumpi surmattiin aluksi ja oliko tekijöitä vain yksi!Poliiseissa on eroja ja lahjoja jotka erottuu kuulustelu taidoissa.Tehtiikö pidätettyjen kuulustelut kunnolla ja tarkistettiinko heidät mahdolisilta vammoilta/nihraumilta jos Veikko oli todettu kampailleen vastaan rajusti!

Jossain vaiheessa veriseen makuhuoneeseen saapuu hiljaisuus,vauvan parkuminenkin loppuu.Mitä verityön tekijän profiloinista kertoo se että pikku Melanie jätetään kuoleman ?
Vainajat eivät vaikene
L.G.W.Persson
Remington Steele
Viestit: 232
Liittynyt: To Syys 25, 2014 2:23 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja L.G.W.Persson »

Atlanta kirjoitti: Eniten minua hämää tässä jutussa se, että kaksosten piti olla vain yhden yön kylässä, mutta olivat poissa vielä tiistaina, kun poliisi murtautui taloon.
Kaksoset olivat kylässä isällään, eli ilmeisesti Beritin ex-miehellä, jolla ei ollut alibia ja joka oli pidätettynä surmista. Tekotapa viittaa ensisijaisesti intohimorikokseen. Olisi mielenkiintoista tietää, miten Berit ja Veikko olivat päätyneet yhteen. Oliko Veikko ehkä "vienyt" Beritin tämän silloiselta mieheltä? Ei olisi ensimmäinen kerta, kun kolmoisdraamassa mustan pekan kanssa jääneellä keittää lopullisesti yli. Mutta jos asia on kerran tutkittu niin en halua leimata, spekuahan tämä vain on.
hirvoska

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja hirvoska »

L.G.W.Persson kirjoitti:
Atlanta kirjoitti: Eniten minua hämää tässä jutussa se, että kaksosten piti olla vain yhden yön kylässä, mutta olivat poissa vielä tiistaina, kun poliisi murtautui taloon.
Kaksoset olivat kylässä isällään, eli ilmeisesti Beritin ex-miehellä, jolla ei ollut alibia ja joka oli pidätettynä surmista. Tekotapa viittaa ensisijaisesti intohimorikokseen. Olisi mielenkiintoista tietää, miten Berit ja Veikko olivat päätyneet yhteen. Oliko Veikko ehkä "vienyt" Beritin tämän silloiselta mieheltä? Ei olisi ensimmäinen kerta, kun kolmoisdraamassa mustan pekan kanssa jääneellä keittää lopullisesti yli. Mutta jos asia on kerran tutkittu niin en halua leimata, spekuahan tämä vain on.
Mut tolla pojallakaan siis Rytkösen 66 vuonna syntyneellä kakaralla ei ollut ALIBIA, ja eikö noilla pojilla ollut hirveät huumausainevelat...anoivat aikuiset pojat isäpapaltaan aina rahaa, kuitenkaan auttamatta isäänsä isän firmassa siis eivät olleet töissä kumpikaan
L.G.W.Persson
Remington Steele
Viestit: 232
Liittynyt: To Syys 25, 2014 2:23 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja L.G.W.Persson »

Rahaa Veikon mukaan ruinasivat, huumeveloista mulla ei ole tietoa. -66 syntyneellä pojalla ei ollut alibia, oli pidätettynä hänkin.
Vastaa Viestiin