Viimeisimpien uutisten mukaan koneen musta laatikko on jo paljastanut lentäjien olleen tajuttomia tuon 8 minuutin laskeutumisen aikana.
Lisää spekulointia;
En nyt etsi uutislähteitä, vaan spekuloin ulkomuistista, mutta eikö tässä onnettomuudessa ole yllättävän paljon yhtäläisyyksiä Aasiassa kadonneen koneen kanssa?
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... ilit=mh370
Molemmat koneet nostivat ensin huomattavasti korkeutta, ja jäivät jatkamaan matkaa yhteen suuntaan kun korkeutta oli laskettu. Aasian lentokone ehti tehdä käännöksen, mutta sekin ilmeisesti lähti lentämään yhteen suuntaan tasaisesti korkeutta laskien. Ranskassa kone jatkoi laskeutumista lentäen suoraan, mutta sekin jatkoi 8 minuutin ajan lentämistä täsmälleen yhteen suuntaan korkeutta laskien, kunnes tuli vuori vastaan. Kummastakaan koneesta ei soitettu yhtäkään puhelua, eikä lähetetty hätäsanomaa. (Tosin Aasiassa kadonnut kone ei tainnut olla Airbus A320.)
AirAsian matkalla Indonesiasta Singaporeen pudonnut lentokone oli myös Airbus A320.
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1305922407966 Tämäkin kone oli nostanut lentokorkeutta ennen ongelmia;
Lentokoneen kapteeni oli ennen katoamista pyytänyt lupaa nostaa lentokorkeutta vajaasta 10 000 metristä 11 600 metriin päästäkseen myrskypilvien yläpuolelle.
Tämän onnettomuuden syy ei ilmeisesti ole vielä selvinnyt, vaikka kone on löytynyt?
Pätkä mahdollisia onnettomuuden syitä käsittelevää uutista;
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art- ... 40371.html
Raju ilmanpaineen vaihtuminen
Joidenkin keskiviikkoon mennessä esitettyjen teorioiden mukaan koneen sisäilmanpaine olisi saattanut äkillisesti muuttua ja happi loppua, mikä olisi voinut aiheuttaa lentohenkilökunnan tajunnan menetyksen ja onnettomuuden. Tajuttomuus selittäisi myös sen, miksi koneesta ei lähetetty hätäkutsua.
Vastaavanlainen onnettomuus tapahtui kyproslaiselle Helios Airwaysin lennolle Ateenan lähellä 2005. Boeing 737 -kone törmäsi vuoreen ja 121 ihmistä kuoli.
– Ilman happea tajunnanmenetys tapahtuu hyvin nopeasti – siitä syystä koneen tuvallisuusohjeissakin käsketään pukemaan ensin oman ja sitten vasta vauvojen ja lasten happinaamarin, jos koneen ilmanpaine muuttuu, sanoi Italiassa vaikuttava ilmailualan konsultti Nick Brough lehdelle.
Ilmanpaineen äkillinen raju muutos saattaa periaatteessa myös aiheuttaa koneen hajoamisen ilmassa, mutta Germanwingsin tapauksessa näyttäisi siltä, että kone törmäsi Alppeihin kokonaisena.
Samantyyppinen vaaratilanne on ollut jopa Finnairin koneessa;
http://yle.fi/uutiset/finnairin_vastaav ... 11/7886758
Kotimaa 24.3.2015 klo 14:25 | päivitetty 24.3.2015 klo 14:37
Finnairin vastaavassa koneessa vakava vaaratilanne vuonna 2011
Lontooseen matkalla ollut kone lensi hyväksytysti ilman toista vuodatusjärjestelmää, ehjän järjestelmän tuottaessa painetta molempiin ilmastointilaitteisiin. Koneen toimiva vuodatusilmajärjestelmä kuitenkin vikaantui ja kone joutui laskeutumaan nopeasti turvalliselle lentokorkeudelle.
Finnairin reittilennolla Helsingistä Lontooseen maaliskuussa 2011 tapahtui A320-koneessa paineistushäiriön aiheuttama vakava vaaratilanne.
Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan kone oli lähetetty lennolle hyväksytysti ja lensi vähimmäislaiteluettelon mukaisesti ilman toista toimivaa vuodatusilmajärjestelmää. Vaarahetkellä kone lensi Ruotsin ilmatilassa toisen vuodatusilmajärjestelmän tuottaessa painetta molempiin ilmastointilaitteisiin.
Koneen toimiva vuodatusilmajärjestelmä kuitenkin vikaantui kymmenen minuuttia sen jälkeen kun kone oli saavuttanut matkalentokorkeutensa. Tämän seurauksena kone joutui laskeutumaan nopeasti turvalliselle lentokorkeudelle.
Säännösten mukaan lentokoneella voitiin lentää kymmenen vuorokautta toinen moottorin vuodatusilmajärjestelmä pois kytkettynä. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan kone oli lentänyt tapahtumahetkellä seitsemän vuorokautta teknisesti vajaakuntoisena.
Aika huolestuttavaa, jos "perinteisesti erittäin luotettavissa" lentokoneissa (
http://yle.fi/uutiset/finnair_kayttamis ... f=leiki-uu) on kuitenkin olemassa jonkinlaista tyyppivikaa, joka alkaa nyt vaikuttamaan lentokoneen toimintaan koneen ikääntyessä, ja jota ei pysty havaitsemaan tarkastuksissa ja huolloissa. Vika joka aiheuttaa kaikille koneessa oleville äkillisen tajunnan menetyksen, niin ettei kukaan ehdi lähettää edes hätäsanomaa.