Germanwings-yhtiön Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kuoli

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

URSA kirjoitti:
Ilmailujohtaja MTV:lle turmatutkinnan käänteestä: Poikkeuksellisia, rankkoja piirteitä

Ulkomaat Julkaistu 26.03.2015 07:31 (Päivitetty 26.03.2015 07:34)

Ihmetystä herättää kuitenkin se, miksi lentäjä ei päässyt enää takaisin ohjaamoon.

– Turvaoven luonne on sellainen, että miehistön jäsen pääsee sisään tietyin menettelyin. Mutta se voidaan erityisesti estää ohjaamon sisältä, jos näin halutaan. Tilanne on aika rankka, jos tähän ollaan jouduttu.

– Tietysti mahdollista on se, että jäljelle jäänyt ohjaaja on menettänyt tajuntansa.
Mihinkäs helkkariin se logiikka nyt katoaa kaikilta?! Miten tajuton toimii (siis syynä, ettei lentäjä päässyt takaisin suljetusta ovesta) siten, että tarkoituksellisesti estää toisen lentäjän paluun ko. ovesta?!

Kyseessä ei ole mikään toinen mahdollisuus tyyliin "tietysti mahdollista on se, että...", vaan ennen tajuttomuutta - voihyvähelkkari - tuon henkilön olisi tietysti pitänyt suunnitelmallisesti jo estää tuo sisäänpääsy.

Mitä hittoa maailmassa tapahtuu, jos itse asiantuntijoiden logiikkakaan ei pidä?! Nyt kyllä viiraa ja rankasti joka suunnalla...

Ja tätä loogista ajattelua edustaa siis tämä henkilö:
Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu kommentoi MTV:n Huomenta Suomelle Germanwingsin lento-onnettomuuden tuoreimpia käänteitä.
Kyllä mä olen huolissani...
... tutkintaan osallistuvan sotilasviranomaisen tietoihin...
Oliko se konetta seurannut hävittäjä, jonka silminnäkijät näkivät nyt varmasti "omia"? Siellä on kuulemma ollut mieletön tunku ilmatilassa näistä "tunnuksettomina" lentäneistä sotilaskoneista. Jos ilmailujohtajankin aivotoiminta alkaa pelittää tällä tasolla, niin erottavatko ne enää edes omia koneita vieraista koneita?!
Alethes doksa meta logu

Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Kuten edellä olevasta uutisesta selviää - oven pystyy sulkemaan ohjaamosta käsin vain tarkoituksella - ei vahingossa, niin mitä helvetin typerää logiikkavääntöä on tällaiset uutiset?
Ranskalaisasiantuntijat: Oliko tuhoisa syöksy tietoinen teko?

Torstai 26.3.2015 klo 11.04

Germanwingsin koneen syöksy maahan saattoi asiantuntijoiden mukaan olla ohjaamoon yksin jääneen lentäjän tietoinen päätös, mahdollisesti itsemurha.

Ranskalaisten asiantuntijoiden mukaan ohjaamoon yksin jäänyt lentäjä on voinut tietoisesti ohjata Barcelonasta Düsseldorfiin matkalla olleen matkustajakoneen laskemaan korkeutta, kunnes se lopulta, 11 minuutin laskun jälkeen, törmäsi vuoren seinämään Ranskan Alpeilla.

Asiantuntijoiden mukaan koneen tapahtumat viittaavat joko ohjaamoon jääneen lentäjän sairauskohtaukseen tai itsemurhaan.

New York Timesin mukaan toinen koneen lentäjistä olisi poistunut ohjaamosta eikä päässyt yrityksistä huolimatta enää takaisin. Asiantuntijat eivät pidä sairauskohtausta todennäköisenä, vaan pikemminkin tietoista koneen ohjaamista alaspäin.

- Vuoristossa ei ole mitään järkeä lentää suoraan. Kyseessä on joko miehistön epänormaali toiminta, joka on tiedostettu täysin tai kyvyttömyys toimia jostain syystä, asiantuntija sanoi The Independent -lehdelle.

KATRIINA MÄKELÄ
[email protected]
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201503 ... 0_ul.shtml

Ei ole mitään joko/tai -tilannemahdollisuutta liittyen kyseiseen oveen, ja koska tällainen ääripäävääntö halutaan psykologisesti jälleen kehitellä, syyllinen on silloin todellisuudessa ollut konetta seurannut hävittäjä.
Viimeksi muokannut Sirpa, To Maalis 26, 2015 12:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alethes doksa meta logu

Avatar
PaxCow
Adrian Monk
Viestit: 2520
Liittynyt: To Tammi 17, 2013 3:45 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja PaxCow »

URSA kirjoitti:Onko uutisoinnissa nyt ristiriitaa? Aiemmin on jo kerrottu, ettei tallenteella kuulu tuon 8 minuutin aikana keskustelua ohjaamossa. Nyt kuitenkin on lipsahtanut julkisuuteen väite, että toinen pilotti yritti päästä sisälle ohjaamoon. Eikö silloin huudeta täysillä, kun yritetään päästä takaisin lentokoneen ohjaamoon? Tallenteella pitäisi siis kuulua taustalla huutamista.
BBC:n mukaan tallenteelta kuuluu, kuinka ulosteljetty pilotti pyrkii sisään, mutta ohjaamosta ei kuulu mitään:
"The guy outside is knocking lightly on the door, and there is no answer," the investigator said, describing audio from the recorder."

"And then he hits the door stronger, and no answer. There is never an answer. You can hear he is trying to smash the door down."
Samassa jutussa kerrotaan, että lennon aikana ei tapahtunut räjähdystä:
He ruled out an explosion, saying: "The plane was flying right to the end."
Tässä uutisessa kerrotaan, että jos lennon aikana olisi tapahtunut räjähdys, kone ei olisi niin pieninä palasina ympäri putoamispaikkaa. Suurimmat löydetyt koneenpalaset ovat pienen auton kokoisia.
"I do not fear death. I had been dead for billions and billions of years before I was born, and had not suffered the slightest inconvenience from it." - Mark Twain

Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

PaxCow kirjoitti:... kerrotaan, että jos lennon aikana olisi tapahtunut räjähdys, kone ei olisi niin pieninä palasina ympäri putoamispaikkaa. Suurimmat löydetyt koneenpalaset ovat pienen auton kokoisia.
Just joo. Räjähtänyt kone on lopputulokselta ehjempi kuin vuorenseinään ajanut kone räjähdyksen jälkeen? Vai?

Selitäpä sinä, Rubiskreebeli, että millä perusteella, kun sinulla on tieto hallussa.
Rubiskreebeli kirjoitti:
Sirpa kirjoitti:Pommi ilmassa tuntuisi oudolta väitteeltä, koska koneen ei ainakaan ole sanottu räjähtäneen ilmassa - toisaalta vuorenrinteellä kuvattu - lähinnä paperisilppua muistuttava sotku - tuskin syntyisi vain törmäyksestä?! Vaikea kuvitella lentokoneen olevan niin paljon kevyempää tekoa kuin auto, enkä ole yhdenkään autonkaan nähnyt törmäyksessä muuttuneen vain kuin paperisilpuksi.
Jos fysiikan tietämys on tällä tasolla niin suosittelen ettet tee ihan kauhean paljoa päätelmiä tapahtuneesta vaikka kuinka haluat uskoa mihin haluat. :o
Viimeksi muokannut Sirpa, To Maalis 26, 2015 1:04 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Alethes doksa meta logu

Avatar
PaxCow
Adrian Monk
Viestit: 2520
Liittynyt: To Tammi 17, 2013 3:45 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja PaxCow »

Sirpa kirjoitti:Just joo. Räjähtänyt kone on lopputulokselta ehjempi kuin vuorenseinään ajanut kone räjähdyksen jälkeen? Vai?
Kyllä näin voisi ajatella. Pommin olisi oltava aikamoinen, jos se "pulverisoisi" (tätä termiä on käytetty englanninkielisessä uutisoinnissa) koko koneen samaan aikaan. BBC:n uutisessa kerrotaankin, etteivät koneen jäännökset viittaa räjähdykseen lennon aikana.
"I do not fear death. I had been dead for billions and billions of years before I was born, and had not suffered the slightest inconvenience from it." - Mark Twain

Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Miten se vuorenseinä "pulteroi" koneen silpuksi ilman pommia - ja ilman räjähdystä - paremmin kuin räjähdyksen yhteydessä/jälkeen?

Tästä tulikin mieleeni: miten niiden 9/11 koneiden kävi, kun ne törmäsivät niihin torneihin? Tippuvatko ne kansalaisten niskaan sinne palavien tornien sekaan? Olivatko ne myös "pulteroituneet" tomuksi?
Alethes doksa meta logu

Avatar
PaxCow
Adrian Monk
Viestit: 2520
Liittynyt: To Tammi 17, 2013 3:45 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja PaxCow »

Sirpa kirjoitti:Miten se vuorenseinä "pulteroi" koneen silpuksi ilman pommia - ja ilman räjähdystä - paremmin kuin räjähdyksen yhteydessä/jälkeen?
Uskoisin, että tutkijat osaavat erottaa vuorenseinään kokonaisena osuneen koneen ja yläilmoissa räjähtäneen ja osiksi jakautuneen koneen. Koneen palasten sijoittuminen onnettomuuspaikalla ja osien koko antavat varmaan tietoa asiasta.

Aiemmin tässä ketjussa oli jo video, jossa näkyy, miten pieneksi silpuksi lentokone voi mennä seinään törmätessään (ja tällöin räjähtäessään).
"I do not fear death. I had been dead for billions and billions of years before I was born, and had not suffered the slightest inconvenience from it." - Mark Twain

Rocket
Harjunpää
Viestit: 319
Liittynyt: To Syys 23, 2010 3:15 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja Rocket »

Itse en keksi muuta perustetta tuolle väitteelle että ilmassa räjähtänyt olisi isompina palasina maassa, kuin törmäysnopeuden maan kamaraan. Vuoren seinää päin lentänyt kohtaa pinnan 900 (?) km/h, kun taas korkealla ilmassa räjähtäneen koneen kappaleet "vain" vapaan pudotuksen vauhtia, jotain 200 km/h?

Avatar
PaxCow
Adrian Monk
Viestit: 2520
Liittynyt: To Tammi 17, 2013 3:45 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja PaxCow »

Rocket kirjoitti:Itse en keksi muuta perustetta tuolle väitteelle että ilmassa räjähtänyt olisi isompina palasina maassa, kuin törmäysnopeuden maan kamaraan. Vuoren seinää päin lentänyt kohtaa pinnan 900 (?) km/h, kun taas korkealla ilmassa räjähtäneen koneen kappaleet "vain" vapaan pudotuksen vauhtia, jotain 200 km/h?
Minä pähkäilen lisäksi sellaista, että jos koneessa räjähtäisi pommi tai jos siihen osuisi ohjus, se ei välttämättä osuisi bensatankkiin. Kone saattaisi vaikkapa katketa ns. "siististi". Maahan ehjänä syöksyessä taas bensatankki taitaa räjähtää saman tien, joten se vaikuttaa myös rungon tuhoihin.
"I do not fear death. I had been dead for billions and billions of years before I was born, and had not suffered the slightest inconvenience from it." - Mark Twain

Myrkky100
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 12:29 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja Myrkky100 »

Jos koneen osat löytyvät samasta paikasta, se on tullut yhtenä palana alas. Asiassa ei liene sen kummempaa spekuloitavaa. Ja jos haluaa tietää, kuinka isoina paloina ilmassa osiin räjähtänyt kone voi tulla alas, voi vilkaista kuvia Lockerbien terrori-iskun jäljistä ja verrata vaikkapa ilmeisesti tahallaan peltoon lennetyn SilkAir 185:n jälkeensä jättämään silppuun, molemmista löytyy kuvia kun googlaa.

Täytyy nyt vain toivoa, että toinen musta laatikko paikannetaan mahd. pian ja hyvässä kunnossa, siitä saatavat telemetriatiedot kertovat sitten, mitä ohjaamoon jäänyt lentäjä teki.

BBC:n mukaan Lufthansalla/Germanwingsilla ei ollut joidenkin lentoyhtiöiden sääntöä, jonka mukaan ohjaamossa on aina oltava kaksi henkilökunnan jäsentä.

Spekultantti
Theo Kojak
Viestit: 1166
Liittynyt: Pe Elo 26, 2011 4:32 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja Spekultantti »

Koneessa vaikuttaisi olleen eurooppalaiset lentäjät:

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art- ... 23532.html

Le Monde: Kapteeni ei päästänyt perämiestä takaisin turmakoneen ohjaamoon

New York Timesin lähteen mukaan ohjaamossa oli lentäjistä vain toinen paikalla silloin, kun kone alkoi käyttäytyä kummallisesti.
Ranskalaisen Le Monde -lehden mukaan Germanwingsin lennon 4U 9525 kapteenina toimi Patrick S. ja perämiehenä Andreas L.

Sen saamien tietojen mukaan yli 10 vuotta Airbus A320 -konetyyppiä Lufthansalla lentänyt kapteeni oli se lentäjistä, joka olisi jäänyt ohjaamoon yksin.

New York Timesin saaman ranskalaisen sotilaslähteen mukaan koneen löydetyn mustan laatikon tallenteesta on käynyt ilmi, että toinen lentäjistä olisi poistunut ohjaamosta ennen kuin kone lopetti yhteydenpitonsa lennonjohtoon ja alkoi käyttäytyä kummallisesti tuhoisin seurauksin.

Lehden lähteen mukaan ohjaamosta äänien perusteella lähtenyt henkilö ei enää päässyt takaisin.
Elisa Rimaila

cyklon
Theo Kojak
Viestit: 1126
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 9:41 am

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja cyklon »

Juuri nyt tulee tiedoitustilaisuus. Saksalainen 28-vuotias Andreas Lubitz (co-pilot) ei päästänyt kapteenia ohjaamoon.

co-pilot voluntarily initiated descent of plane
Viimeksi muokannut cyklon, To Maalis 26, 2015 3:26 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

meshukka
Remington Steele
Viestit: 216
Liittynyt: La Touko 24, 2014 3:28 am

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja meshukka »

Perämies ilmeisesti lenti tahallaan koneen kohti vuorta.
"Lentäväthän linnutkin rajojen yli" - Kimmo Kiljunen

Porin

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja Porin »

Sirpa kirjoitti:
Täh?! Ateismihan on juuri uskomista siihen, ettei mitään ole. Tässä tapauksessa ei uskomista siihen samaan kohteeseen - sen EI olemiseen - jossa uskovainen sen uskoo OLEVAN.
Juuri sinunlaistesi trollien vuoksi tämä palsta alkaa olemaan lukukelvoton. On todella idioottimaista kirjoittaa tuollaista olematonta sontaa, ja nyt vielä vastaan siihen.
Häpeä. Pilaat kaikki asialliset keskustelut tällä palstalla.

Sitten asiaan:
STT

Germanwingsin koneen saksalainen perämies vaikuttaa aiheuttaneen 150 ihmisen hengen kuolemaan johtaneen putoamisen tahallaan, sanovat ranskalaisviranomaiset.
Ranskalaissyyttäjän mukaan koneen ohjaamoon jäi perämies kapteenin poistuttua. Ilmeisesti perämies aktivoi lentokoneen laskeutumiskytkimen eikä päästänyt kapteenia palaamaan ohjaamoon.
Mustan laatikon äänitteiden perusteella vaikuttaa siltä, että ohjaamossa ollut lentäjä oli elossa ja hengitti törmäykseen asti ja matkustajat alkoivat kirkua hieman ennen törmäystä maahan.
Laajennettu itsemurha sieltä sitten paljastui.

Spekultantti
Theo Kojak
Viestit: 1166
Liittynyt: Pe Elo 26, 2011 4:32 pm

Re: Airbus-kone pudonnut Ranskassa – 148 ihmistä kyydissä

Viesti Kirjoittaja Spekultantti »

Juurikin näin näyttää asia kääntyneen. Nuorempi saksalainen pilotti vaan käänsi kylmänviileästi laskeutumisvaihteen päälle, eikä päästänyt oven takana kolkuttanutta kapteenia enää ohjaamoon. Lentäjän hengitys kuuluu nauhalta loppuun saakka...

Olisikohan hän vaikka lyönyt kapteenin tainnoksiin, jos tämä ei olisi lähtenyt vessaan? Vai tekikö hirveän tekonsa, kun sopiva tilaisuus tuli.

Vastaa Viestiin