Faktaa vai fiktiota

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Kyllä se taitaa Nightowl olla niin, että jos joku olisi käynyt puukolla rikiä telttaan pistelemässä tai muulla tavalla ärsyttämässä, niin Gusse olisi kuumakallena sännännyt ainakin teltasta ulos, samoin kuin muutkin.

En uskoisi Siinunkaan jäävän telttaan makoilemaan, jos puukonreikiä alkaisi tulla.

Kun olen miettinyt ja pähkäillyt tuota onnettomuusteoriaa melkoisesti, niin aina olen tullut siihen tulokseen, että se on ollut mahdoton.

Ensinnäkin, telttaa päin ei olisi voinut kovalla vauhdolla ajaa, loukkaamatta itseään ja teltassa olisi joku ainakin jäänyt henkiin nostaakseen sellaisen metelin, että se olisi kyyllä kuultu pitkälle, eikä meteli olisi varmasti heti loppunut.

Sitten on tuo tapahtuma-aika.

Nissen mukaan Sepi lähti aamulla oliko se nyt neljän kantturoilla kalaan (oikaiskaa, jos olen taas vaarässä), ja Gussen piti mennä uimaan, vaikka vesi oli jo edellisenä iltana ollut kylmää.

Gusse oli käynyt Sepin luona ja palannut teltalle, pukeutunut ja syönyt, tällöin tytöt ovat olleet hereillä.

Oliko silloin Tuulikki kirjoittanut kirjaan nuo kuuluisat lauseet, koska Sepi oli metskillä, niin missä Gusse?

No vieressä syömässä makkaraa.

Kartanon karjakko oli pyykillä ollessaan nähnyt kahden nuoren miehen murhaniemessä juuri niihin aikoihin, joten silloin on täytynyt olla valoisaa, eli aurinko oli taivaalla jo 03.06.

Pimeässä teltanpäälle ajon vielä jotenkin erittäin monien sattumusten jälkeen pitäisin pienenä mahdollisuutena, mutta valoisalla en, en ainakaan, jollei ole tahallisesti haluttu ajaa telttaan.

Jotain kummaa on tapahtunut sen jälkeen, kun Sepi on tullut metskaamasta, se on mielestäni varmaa, mutta ei sellaista onnettomuutta, missä on moottoripyörä mukana, vaan joku muu juttu, mikä, sitä tässä pähkäillään.

skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Viesti Kirjoittaja skoone »

Hessu52 kirjoitti:Kartanon karjakko oli
Kuinka monta kertaa pitää korjata tuo karjakkoasia?
Muista lähdekritiikki!

teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Viesti Kirjoittaja teemu »

Hessu52 kirjoitti: ...Nissen mukaan Sepi lähti aamulla oliko se nyt neljän kantturoilla kalaan (oikaiskaa, jos olen taas vaarässä), ja Gussen piti mennä uimaan, vaikka vesi oli jo edellisenä iltana ollut kylmää.

Gusse oli käynyt Sepin luona ja palannut teltalle, pukeutunut ja syönyt, tällöin tytöt ovat olleet hereillä.

Oliko silloin Tuulikki kirjoittanut kirjaan nuo kuuluisat lauseet, koska Sepi oli metskillä, niin missä Gusse?

No vieressä syömässä makkaraa.

....
Pyydetty oikaisu:

Bodomin mysteeriossa kerrotaan, että Gustafsson oli oman kertomansa mukaan herännyt yöllä Boismanin lähtiessä kalaan. Yöllä määrittää ajankohdan esim. klo 22-2 välille, jolloin aurinko on laskenut muttei vielä ole nousullaan, paitsi mitä pohjoisen suunta ruskottaa.

Vaihtoehtoinen poliisin tulkinta Boismanin kalastamiselle Bodomin mysteerion mukaan on, että kalareissu olisi tapahtunut Aili Karjalaisen nähden n. klo neljä, jolloin aurinko olisi jo noussut.

Edellinen on Gustafssonin nimiin merkitty fakta, jälkimmäinen poliisin tulkinta kokonaisuuden perusteella. Kummankaan ei tarvitse olla fiktiota, vaikka toinen ei täsmällisesti ottaen pitäisikään paikkaansa. Faktojen havaitsemisesa ja niiden tulkinnassa on erehtymisen mahdollisuus.



Tuulikki Mäki oli sanonut isälleen, lähtevänsä retkelle (Seppo Boismanin kanssa) tarvittaessa ilman isän lupaa. Nuori nainen oli itsenäistymässä ja sitoutumassa nuoreen mieheen, joka tulisi olemaan hänen miehiä koskevien ajatustensa keskipiste jonkin aikaa. Tässä mielessä on luonnollista, että hän kirjaa ylös Sepin tekemisiä, eikä niin runsaasti tämän kaverin ohjelmaa. Perin vähän niitä kirjauksia oli kaikkiaan. Sattuma on voinut vaikuttaa laulukirjan henkilönimien runsauden jakautumaan. - Tämä kappale puoleestaan on fiktiota, lukuun ottamatta ensimmäistä virkettä, joka on kuulustelussa kerrottu fakta.
Viimeksi muokannut teemu, Ke Loka 31, 2007 6:29 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Lainattua:Kartanon karjakko oli pyykillä ollessaan nähnyt kahden nuoren miehen murhaniemessä.

Pitkään elää tämäkin legenda.
Vastavaloon 400 metrin päästä jo henkilön sukupuolen tunnistaminen on työlästä puhumattakaan iän määrittämisestä.
Tai ehkä murhaniemen kärjessä olevilla oli sen verran hentoa karvankasvua, että heidät saattoi päätellä nuoriksi miehiksi, sillä tuollaisen millin kymmenesosan eron toki näkee 400 metrin päästä vastavaloonkin, jos on koulutukseltaan karjakko ?
:lol:
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"

teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Viesti Kirjoittaja teemu »

Keskustelussa esiintyneitä tapahtumapaikkoja ja maisemia kuvin, olivat kertomukset totta tai ei.

Tästä, kameraa ja vesilaitosta kohti, tuli klo kuuden mies Olavi Kivilahden ensimmäisen kertomuksen mukaisesti. Taustalla on länsi- ja keskiniemien välinen Bodomin järven etelärannan lahti ja vastarannalla kanaalin suu Oittaan kartanon rannan ja Rackaruddenin (Villa Dahlby) välissä.

Kuvan keskellä olevan pensaikon kohdalla aikanaan sijainnutta latoa, jossa tuntematon henkilö oli yöpynyt, mahdollisesti juuri murhayön, ei enää ole. Ladolle tuli vasemmalta polku Korsbackasta peltojen halki. Olavi kivilahti kertoi tulleensa siitä rantaan varhain aamulla 5.6.1960.

Polkupyörämies oli menossa Oittaan kaatopaikan suuntaan. Nykyään kaatopaikka on maisemoitu ja osa hautuumaata. Kuvan tuntemattomalla koiralla ei ole mitään tekemistä tämän palstan aiheen kanssa. Se vain halusi poseerata kameralle Kellonummen kappelin pihassa.

Hackjärven polku eroaa ulkoilutiestä vasemmalle hieman ennen edessä näkyvää mutkaa oikealle ja Malmilammen suuntaan. Polkupyörämies ei käyttänyt Hackjärven polkua vaan kahlasi pyörineen pehmeikössä.

Polkupyörämies palasi Hackjärveltä takaisin idän suuntaan, muttei tullut Oittaalle asti. Kääntyikö hän pohjoiseen, missä on mutapohjainen Malmilampi. Sen luota löytyi vuosia myöhemmin risa teltta kalliokolosta. Onko hänellä nähty toinen kassi päätynyt Malmilammen pohjaan?

Kuvassa on Bodomjärven pohjoispäätä entisen Kunnarlan kartanon pihasta katsottuna. Täälläkö Gustafsson ja Boisman turhaan kävivät hakemassa parempaa leiripaikkaa? Täälläkö oli toisen seureen leiri? Tännekö jäivät kadonneet tavarat, ja tännekö ne kätkettiin murhien tultua ilmi?

Tekniikan ystäville: Espoon automuseoBodomin järven pohjoispuolella.

Bodomin järven koillisrantaaPuotisen kylän (Bodom) kohdalla. Oittaan kartano on järven vastakkaisella lounaisrannalla.

Bodomin kartanonykyasussaan.

Pikkusaari lähellä Bodomin kartanon maiden rantaa.

Isosaari, jossa on kaksi teltanpaikkaa, ja missä katseltiin veneestä telttaan sisälle kesällä 1959. Kuvanottohetkellä Bodomin selkä lainehtii vapaana, mutta saaren ja Högnäsin välinen salmi on jo lähes umpeen jäätynyt. Seuraavana päivänä kaksi retkiluistelijaa putosi jäihin yksiöisen jään petettyä heidän allaan.

Matalajärvi, jonka rannoille lintupoikien piti mennä 5.6.1960 aamulla, mutteivät sitten menneetkään.

Högnäsin ontto tammi, Leinon tammi, puiden suuntaan katselua varten.

Lunta tuleeamerikanseurueen entiseen leirimaastoon, Hillevi Lahtisen kertoman paikan mukaisesti. 1960 tässä oli niitty, jonka halki juoksi puro Bodomin järveen.

Pähkinäpensaat odottavat kevättä vesilaitoksen itäpuolella, lähellä entisen niemeen menneen polun haaraa. Jostain lähistöltä, poliisin eristämältä alueelta, tutkiva journalisti löysi selittämättä jääneen moottoripyörän seisontatuen jäljen murhayöltä.

nightowl
Nikke Knakkertton
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 8:48 pm

Viesti Kirjoittaja nightowl »

Teemulle

olen monesti aikonut sanoa tämän, mutta vasta nyt:
Sinä olet tuonut tälle sivustolle eniten faktaa: valokuvia ja kuulustelukertomuksia.

Et sinäkään voi mitään sille, jos joku lavertelee poliisikuulustelussa futaa; siis oletamme, että faktaa on oletettavasti kaikki. Siis niin kauan kuin joku todistaa valheeksi, eikö?

Kiitoksia Teemu.

¤

awa
Angus MacGyver
Viestit: 6540
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Viesti Kirjoittaja awa »

Kiitos teemu. Kuvia on aina mielenkiintoista katsella ja pienet tarinat niiden ympärille tuovat aina uusia ajatuksia tapaukseen..
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"

teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Viesti Kirjoittaja teemu »

nightowl kirjoitti:Teemulle
faktaa: valokuvia ja kuulustelukertomuksia.
...faktaa on oletettavasti kaikki. Siis niin kauan kuin joku todistaa valheeksi, eikö?
...
Kiitos kiittämisistä. Minulle pöytäkirjat ja kuvat ovat olleet hyviä lähtökohtia. Kun ne ovat esillä, voi ajatella, että puhuttaisiin samoista asioista, riippumatta siitä onko teksti kirjaimellisesti ottaen totta tai valehteeko valokuva.

Kysyisin, mistä lähtien olet tuonut esille mahdollisuutta, että joku asiasta tietävä olisi kuollut tietojensa vuoksi? Voin ymmärtää, että esim. Hillevi Lahtinen tiesi aikansa tulevan, ja siksi kertoi Amerikanseurueen retkestä. Hyvin vanha ihminen myös kertoi poliisille jotain hvyin mielenkiintoista, mistä ei ole myöhemmin kuultu mitään, niinkuin ei hänestä itsestäänkään. Mutta, että jotkin tiedot olisivat letaaleja? Mihin sen perustat? Vai ymmärsinkö viestin väärin?

nightowl
Nikke Knakkertton
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 8:48 pm

Viesti Kirjoittaja nightowl »

teemu kirjoitti: ...
Kysyisin, mistä lähtien olet tuonut esille mahdollisuutta, että joku asiasta tietävä olisi kuollut tietojensa vuoksi? Voin ymmärtää, että esim. Hillevi Lahtinen tiesi aikansa tulevan, ja siksi kertoi Amerikanseurueen retkestä. Hyvin vanha ihminen myös kertoi poliisille jotain hvyin mielenkiintoista, mistä ei ole myöhemmin kuultu mitään, niinkuin ei hänestä itsestäänkään. Mutta, että jotkin tiedot olisivat letaaleja? Mihin sen perustat? Vai ymmärsinkö viestin väärin?

Kauan.
Et ymmärtänyt väärin, MUTU-juttua kuitenkin.
Mihin perustan? No tietoihin kuolemista; hyvin monet kuolivat tilastollisesti ennen aikojaan.

Esimerkkejä:
¤ 1960 kuoli Tuulikin äiti 50-vuotiaana. Hän kylläkin kuoli ehkä suruun.
¤ 1968 k. Pentti Jäppinen korkeintaan kolmekymppisenä
¤ 1969 k. K.V.Gyllström "kioskimies", "hukkui"?
¤ 1969 k. maalausurakoitsija Antti O., Hans A:n kaveri, "hukkui"?
¤ 1977 k. Kalevi (Kilu) Haapalainen 31-vuotiaana "sydänkohtaukseen"?
¤ 1985 k. Harriet Johansson os. Husman 44 vuotiaana
¤ 1997 k. Nils Erik Blomqvist Ruotsissa < kuusikymppisenä
¤ 2003 k. Marita Stigman os. Husman erään tiedon mukaan 53-vuotiaana, lienee väärin, oli kai vanhempi 1960 kuin 10-vuotias?
¤ 2004 k. Hillevi Lahtinen os. Vähäkallio kuoli vanhana kerrottuaan olleensa helluntaina 1960 Bodomilla .

Noista kuolleista ainakin Gyllström, Haapalainen, Husmanin sisarukset, Blomqvist ja Hillevi Lahtinen olivat murhaniemen tienoilla aattoiltana ja/tai helluntaiaamulla 1960. Jäppinen???

Osa tiedoista on bodomjarvi.comin henkilöluottelosta, osa sieltä täältä netti"tietoa".

Korjatkaa ihmeessä, jos joku huomaa virheitä ja täydentäkää.

PS.
Oikaisen, että se ei ollut mikään Amerikanseurue vaan ryhmä Suomi-Amerikka-yhdistyksen jäseniä. Tuohon aikaan yhdistykseen ei amerikkalaiset voineet edes liittyä, myöhemmin kylläkin. Toki vieraana on voinut olla joku amerikkalainenkin Bodominretkellä.

¤

Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Kiitos Nightowl tuosta listasta.

Muutenhan siellä oli tuttuja nimiä asian tiimoilta, paitsi eräs os. pisti silmään.

Olikohan muita saman suvun henkilöitä silloin helluntaina kartanolla visiitillä, se olisi mukava tietää.

Miten on, onko kuuden ihmisen surmaaminen rankempi juttu, kuin kolmen ja jääkö siitä huono omatunto?

teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Viesti Kirjoittaja teemu »

Kiitos vastauksesta, Nightowl.

- Jäppisen kuolema lienee ollut itsemurha hiilimonoksidilla (palstatieto Urhon kautta).
- Haapalainen teki pitkää päivää (tieto Merivuokon kautta). Karoshi sopisi hänen kohtalokseen.
- Silminnäkijänä unnin alkaessa ollut Wagner arveli Gyllströmin saaneen sairauskohtauksen uidessaan.
- Hussmannin sisarukset ja Nils Erik Blomquist lienevät kuolleet keskimääräistä nuorempina, kymmenien vuosien kuluttua murhista. Keskimääräistä nuorempana kuoleminen on tilastollisesti katsoen normaalia. Lääketieteellisesti voi olla epänormaali syy. Se pitäisi sitten tietää.
- Hillevi Lahtinen oli kuollessaan iäkäs ja Tuulikki Mäen äiti saattoi kuolla suruun. Toiselta saattoi loppua aika ja toiselta mahdollisesti jaksaminen.

Onko yhtään tapausta, jota olisi selvitetty rikoksena, tai edes sukulaiset olisivat puhuneet mitään sen suuntaisista epäilystä?
nightowl kirjoitti:...
Oikaisen, että se ei ollut mikään Amerikanseurue vaan ryhmä Suomi-Amerikka-yhdistyksen jäseniä. Tuohon aikaan yhdistykseen ei amerikkalaiset voineet edes liittyä, myöhemmin kylläkin. Toki vieraana on voinut olla joku amerikkalainenkin Bodominretkellä.
¤
Uutisissa mainittua yhdistysretkeläisryhmää on keskustelussa lyhyyden vuoksi leikkisästi kutsuttu Amerikanseurueeksi, olisiko ollut verbaaliseppo Jebalan aloitteesta. Amerikkalaisiksi heitä ei ole tietääkseni väitetty missään. On hyvä, että täsmensit: ei jää väärinkäsitystä itämään.

Uutisen oltua ensi kerran lehdissä - muistaakseni kevättalvella 1961 - todella keskusteltiin siitäkin mahdollisuudesta, että mukana olisi voinut olla joku oikea amerikkalainen. Hillevi Lahtisen ulostulo keväällä 2004 oli kuitenkin ensimmäinen kerta, kun olen saanut tietoa kenestäkään yksittäisestä ryhmässä olleesta henkilöstä. Muista ei ole tietoa vieläkään, eikä etenkään siitä, oliko mukana ketään ulkomaalaista vierasta.

konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

nightowl kirjoitti: Jäppinen???
Jäppisen porukasta voisi käyttää myös tuota Nilsin vastaisen kampanjatoimiston lentävää lausetta: neljä meni metsään, vain yksi on enää hengissä. Ongelma vain olisi selvittää, että kuka on kuollut ja milloin, vai onko virtuaaliretkeläiset valittu valmiiksi kuolleista.

nightowl
Nikke Knakkertton
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 8:48 pm

Viesti Kirjoittaja nightowl »

konsta kirjoitti:
nightowl kirjoitti: Jäppinen???
Jäppisen porukasta voisi käyttää myös tuota Nilsin vastaisen kampanjatoimiston lentävää lausetta: neljä meni metsään, vain yksi on enää hengissä. Ongelma vain olisi selvittää, että kuka on kuollut ja milloin, vai onko virtuaaliretkeläiset valittu valmiiksi kuolleista.


Tuo on myöhempien aikojen viisautta. Ekaksi Marjatta kertoi, että seurueeseen kuului kuusi henkilöä.
Siispä: kuusi hlöä meni metsään, yksi on hengissä ja kaksi on tuntematonta, voi olla hengissä.
Oma veikkaus on, että kaksi tuntematonta ovat kaksi paikallista (=paikkakunnalla asuvaa) hlöä.
Ehkä hengissä, ainakin vielä.

"...
vai onko virtuaaliretkeläiset valittu valmiiksi kuolleista."

Niinpä?

:?:

Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

^Samoja ajatuksia Nightowlin kanssa. Nämä Sahakankaan nimettömät retkikamut olisivat avainasemassa ja ajattelen itse siten, että Sahakangas heidät kyllä muistaa. On vaan aikoinaan sovittu jotain, ja sopimus pitää.

Wagner
Adrian Monk
Viestit: 2674
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 12:29 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Loka kirjoitti:^Samoja ajatuksia Nightowlin kanssa. Nämä Sahakankaan nimettömät retkikamut olisivat avainasemassa ja ajattelen itse siten, että Sahakangas heidät kyllä muistaa. On vaan aikoinaan sovittu jotain, ja sopimus pitää.
Sahakankaan tarinat ovat täyttä puppua muunneiltuintakin osiltaan.
8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"

Vastaa Viestiin