Surma grillijonossa -08 Rovaniemi

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

synkempi hautajaisvieras kirjoitti:Ihminen on arvokas vain jos hän on joka vuosineljänneksellä ääärimmäisen tehokas ja mieluummin vielä äveriäs. Että semmonen yhteiskunta. Mielenkiintoista nähdä mihin tämä kehitys johtaa.

---

Docin mainitsemaa nollatoleranssia tarvittaisiin katuväkivallan kitkemiseen. Kuten myös järjettömien irtisanomisten estämiseen....
Korostan heti alkuun, että itse en määrittele ihmisen arvokkuutta vuosineljännestehokkuuksien mukaan. Ymmärrän siitä huolimatta sen, että yhteiskunnassa muuten niin tehdään. Mikäköhän mahtaa yhteiskuntaa pyörittää? Raha, ei hyvä tahto, vaikka tuo jälkimmäinen paljon kivemmalta kuulostaisikin.

Mietin vaan näin OT:nä, että minkälainen irtisanominen on mielestäsi järjetön? Koetko, että irtisanominen toimii noppaa heittämällä, että aina välillä vaan satunnaisesti joku lähtee, ja tehtaitakin lopetetaan ihan silkkaa vittumaisuuttaan? Ei, kyse on nimittäin taas samasta, loogisuudessaan mykistävästä, tekijästä: rahasta. Ellei 1000 työntekijän pitäminen kannata taloudellisesti, karsitaan puolet pois. Itse ymmärrän logiikan hienosti, sillä altruistinen hyväntekeväisyys ei jokapäiväisessä elämässä ole mahdollista, johtuen jo ihmisen perusluonteestakin (pyrkiä selviytymään mahdollisimman hyvin).

Mitä tuohon väkivallan kitkemiseen tulee... Nollatoleranssi tietysti kuulostaa hyvältä, mutta miten se on mahdollista toteuttaa? En usko, että suomalaiset väkivallantekijät moisesta säädöksestä rauhoittuisivat, olemme helposti kimpaantuvaa ja pitkävihaista kansaa. Miten kukaan voi valvoa sitä, ettei suomalainen käy toisen kimppuun kadulla? Ei myydä veitsiä enää kellekään, edes ruoanlaittotarkoituksiin? Jokaiselle oma henkilökohtainen konstaapeli kävelemään perässä, kun liikutaan ulkosalla? Entäs sitten kotona? Suurin osa väkivaltarikoksista tapahtuu edelleen neljän seinän sisällä. Psykologinen testi pariskunnan kummallekin osapuolelle ennen avioitumista tai yhteenmuuttoa? Aggressiivisille henkilöille täyskielto kanssakäymiseen muiden ihmisten kanssa? Tähän kohtaan sopisi hyvin vanha sanonta; Ihminen on ihmiselle susi.

synkempi hautajaisvieras
Martin Beck
Viestit: 798
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 4:08 am

Viesti Kirjoittaja synkempi hautajaisvieras »

joey kirjoitti:
synkempi hautajaisvieras kirjoitti:Ihminen on arvokas vain jos hän on joka vuosineljänneksellä ääärimmäisen tehokas ja mieluummin vielä äveriäs. Että semmonen yhteiskunta. Mielenkiintoista nähdä mihin tämä kehitys johtaa.

---

Docin mainitsemaa nollatoleranssia tarvittaisiin katuväkivallan kitkemiseen. Kuten myös järjettömien irtisanomisten estämiseen....
Korostan heti alkuun, että itse en määrittele ihmisen arvokkuutta vuosineljännestehokkuuksien mukaan. Ymmärrän siitä huolimatta sen, että yhteiskunnassa muuten niin tehdään. Mikäköhän mahtaa yhteiskuntaa pyörittää? Raha, ei hyvä tahto, vaikka tuo jälkimmäinen paljon kivemmalta kuulostaisikin.

Mietin vaan näin OT:nä, että minkälainen irtisanominen on mielestäsi järjetön? Koetko, että irtisanominen toimii noppaa heittämällä, että aina välillä vaan satunnaisesti joku lähtee, ja tehtaitakin lopetetaan ihan silkkaa vittumaisuuttaan? Ei, kyse on nimittäin taas samasta, loogisuudessaan mykistävästä, tekijästä: rahasta. Ellei 1000 työntekijän pitäminen kannata taloudellisesti, karsitaan puolet pois. Itse ymmärrän logiikan hienosti, sillä altruistinen hyväntekeväisyys ei jokapäiväisessä elämässä ole mahdollista, johtuen jo ihmisen perusluonteestakin (pyrkiä selviytymään mahdollisimman hyvin).

Mitä tuohon väkivallan kitkemiseen tulee... Nollatoleranssi tietysti kuulostaa hyvältä, mutta miten se on mahdollista toteuttaa? En usko, että suomalaiset väkivallantekijät moisesta säädöksestä rauhoittuisivat, olemme helposti kimpaantuvaa ja pitkävihaista kansaa. Miten kukaan voi valvoa sitä, ettei suomalainen käy toisen kimppuun kadulla? Ei myydä veitsiä enää kellekään, edes ruoanlaittotarkoituksiin? Jokaiselle oma henkilökohtainen konstaapeli kävelemään perässä, kun liikutaan ulkosalla? Entäs sitten kotona? Suurin osa väkivaltarikoksista tapahtuu edelleen neljän seinän sisällä. Psykologinen testi pariskunnan kummallekin osapuolelle ennen avioitumista tai yhteenmuuttoa? Aggressiivisille henkilöille täyskielto kanssakäymiseen muiden ihmisten kanssa? Tähän kohtaan sopisi hyvin vanha sanonta; Ihminen on ihmiselle susi.
Joo ei minunkaan ymmärryksessä mitään vikaa ole. Mutta jos asioista ei edes keskustella ei mitään voida muuttaa, ainakaan parempaan suuntaan. Siitä huolimatta että ihminen on peto, on kumminkin mahdollista toimia tai edes yrittää toimia niin että koko lauma hyötyy eikä pelkästään muutama harva yksilö, pysyäksemme näissä termeissä.


Vastauksesi oli muutenkin niin provokatiivinen ja tahallisen väärinymmärtävä että jätän sen omaan arvoonsa enkä kommentoi tämän enempää enää sinun sanomisiasi. Heiluta kitapurjettasi niin paljon kuin jaksat se ei minua hetkauta.


.
.

kaukana poissa


.

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

synkempi hautajaisvieras kirjoitti: Vastauksesi oli muutenkin niin provokatiivinen ja tahallisen väärinymmärtävä että jätän sen omaan arvoonsa enkä kommentoi tämän enempää enää sinun sanomisiasi. Heiluta kitapurjettasi niin paljon kuin jaksat se ei minua hetkauta.
Pyydän mitä nöyrimmin anteeksi, sillä tarkoitukseni ei oikeasti ollut olla provokatiivinen, enkä myöskään tunnusta ymmärtäneeni tahallisesti väärin. En siedä itsekään vastaavia keinoja järkevässä keskustelussa... Tai keskustelussa ylipäätänsä.

Haluan vain oikeasti tietää ajatuksiasi/ajatuksianne tuosta nollatoleranssi-asiasta. Hyvin usein kun sattuu olemaan niin, että asiat ovat niin, miten ovat ihan vain siksi ettei niille oikein voida mitään. Itse ottaisin erittäin mielelläni poliisin kävelemään perässäni, kun kotoa poistun.. Enkä itseasiassa pitäisi tuota kumppanin läpikotaista tuntemistakaan (psykologisiin testeihin viitaten) mitenkään huonona asiana, saataisiin taatusti eroprosenttikin laskuun...

synkempi hautajaisvieras
Martin Beck
Viestit: 798
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 4:08 am

Viesti Kirjoittaja synkempi hautajaisvieras »

.


Okei, no sitten ei mitään joey. Ei hämminkiä. Jatketaan keskustelua aiheen tiimoilta. :o


.
.

kaukana poissa


.

TenuTaneli
Jack Taylor
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 8:11 pm
Paikkakunta: Roska-katokset

Viesti Kirjoittaja TenuTaneli »

Tuttavani piestiin Helsingissä ja teki asiasta luonnollisesti rikosilmoituksen. Tekijänä oli kolmisen Afrikan sarvesta saapunutta yksilöä. Poliisi tuli paikalle ja tokaisi sarkastiseen sävyyn, että jos ei ole antaa nimiä niin sitten emme mahda asialle yhtään mitään. Eli periaatteessa case closed. Pitääkö tämän päivän yhteiskunnassa joko omistaa jumalattomat lihakset että voi käydä snagarilla aamuyön aikaan? Ei tarvita edes aamuyötä, pelkkä 9-10 illalla riittää, kuten eräässä tapauksessa Oulussa, jolloin joku keksi-ikäinen mies kiskaisi vastaantulevaa teiniä nyrkillä päähän ja käänsi tämän taskusta kaiken mitä nuori omisti: viisi euroa.

Puukot viuhuu. Viime vuonna Oulussa kerättiin kaupungillakulkoilta jumalaton määrä leukkuja talteen ja kysyttäessä leukunkannon syytä- vastattiin "emmää tiijä kuhan otin varmuuden vuoksi."

Kansakunta- koko maailma voi huonosti ja tämä purkautuu mitä epämiellyttävimmillä tavoilla ilmoille. Niitäkin yksilöitä löytyy rutosti, jotka vain ovat elämänmalliltaan niin sairaita, että väkivalta on olennainen osa heidän elämäänsä. Itse yritän asustella tässä pienessä kuplassani ja toivon ettei kukaan tule puhkaisemaan sitä ja päästä kaikkea sitä sairasta paskaa omaan lähipiiriini mitä tuolla ulkona tapahtuu. Päivällä hommat on ihan jees, mutta kaupunki verhoutuu verenpunaiseen illalla. Viinaa, xanoreita ja piriä niin johan alkaa kirves viuhumaan!

Niin, väkivaltaa ja raakuutta on ollut aina, mutta siihen sopeutuminen ja sen kasvaminen on aika hankala asia käsitellä omassa pääkopassa...

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

TenuTaneli kirjoitti:Tuttavani piestiin Helsingissä ja teki asiasta luonnollisesti rikosilmoituksen. Tekijänä oli kolmisen Afrikan sarvesta saapunutta yksilöä. Poliisi tuli paikalle ja tokaisi sarkastiseen sävyyn, että jos ei ole antaa nimiä niin sitten emme mahda asialle yhtään mitään. Eli periaatteessa case closed. Pitääkö tämän päivän yhteiskunnassa joko omistaa jumalattomat lihakset että voi käydä snagarilla aamuyön aikaan?
Allekirjoitan kommenttisi täysin. Tästä valitsemastani siteerauksesta sen verran, että vastaisin lopussa esittämääsi kysymykseen: Kyllä. Olen tullut itse ajat sitten siihen tulokseen, että on parempi hommata turva omasta takaa, kuin luottaa siihen, että virkavalta auttaa tarpeen tullen. Älkää käsittäkö väärin - luotan kuitenkin poliisiin, palokuntaan ja puolustusvoimiin sinänsä, rikostutkinta on Suomessa erittäin hyvällä tolalla, ja apua saa, jos joku on ns. "oikeasti" vialla. Näissä tämän tyyppisissä tapauksissa vaan tuppaa olemaan se ongelma, että tapahtunut on liian "pientä", jotta resurssipula antaisi käynnistää valtaisan ihmisjahdin. Pääkaupunkiseudulla olen joutunut muutamaan kertaan soittamaan poliisit paikalle, kun erinäistä rikollista aktiviteettiä olen havainnut, tai sitä on kohdistunut suoraan minuun. Poikkeuksetta poliisin tulo on kestänyt vähintään 45 minuuttia, parilla kerralla olen vasta toisella soittokerralla saanut asiakaspalvelua paikanpäälle. Hätäkeskuksesta on sanottu siis minulle kaksi kertaa, että "oho, ei varmaan oo sitte kirjattu sitä aikaisempaa puhelua".

En oikein syyttäisi edes poliisia itseään tuosta tökeröstä tilanteenhoidosta, mistä täällä on mainittu, ja mitä itsekin olen kokenut (tyyliin: "eihän susta vuoda edes verta!"). En poliisimiehiä itse henkilökohtaisesti tunne, joten seuraava tulee täysin mutu-tuntumalla, mutta; epäilisin poliiseja itseäänkin ahdistavan tilanne, jossa ei vain pysty/kykene/ehdi auttamaan aina, kun joku apua kaipaisi. Kuitenkin nämä pienemmätkin asiat, näpistykset, varkaudet, pahoinpitelyt, ovat isoja juttuja uhreille. Saisi virkavalta hurjasti lisää arvostusta, kun näille pienillekin tapauksille saisi kunnon käsittelyn. Lisäksi, tai niin itse olen tilanteet kokenut, poliisien typerät näpäytykset tuntuvat välillä ihan harkituiltakin, aivan kuin keskustelua haluttaisiin herättää, valituksia ja kiukkuisia kansalaisia koitettaisiin nostaa barrikadeille, jotta resursseja sitten saataisiin lisää.

Olisi mielenkiintoista kuulla poliisin ammatissa toimivan henkilön näkemyksiä tähän.

Poliisin poika
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2008 5:44 pm
Paikkakunta: Ankkalinna

Viesti Kirjoittaja Poliisin poika »

TenuTaneli kirjoitti:Eli periaatteessa case closed. Pitääkö tämän päivän yhteiskunnassa joko omistaa jumalattomat lihakset että voi käydä snagarilla aamuyön aikaan?
No duoda... Sen voin omalta kohdalta sanoa, että mitä isompi mies ja/tai hauis sinulla on, sitä enemmän sinulle tullaa soittamaan poskea jonkun Hessu Hopon toimesta.

jamppa
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1328
Liittynyt: Pe Elo 24, 2007 4:05 pm
Paikkakunta: Korpi pohjoisessa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Poliisin poika kirjoitti:
TenuTaneli kirjoitti:Eli periaatteessa case closed. Pitääkö tämän päivän yhteiskunnassa joko omistaa jumalattomat lihakset että voi käydä snagarilla aamuyön aikaan?
No duoda... Sen voin omalta kohdalta sanoa, että mitä isompi mies ja/tai hauis sinulla on, sitä enemmän sinulle tullaa soittamaan poskea jonkun Hessu Hopon toimesta.
Kyllä näin se menee, itse harrastan tatuointeja olen isokokoinen ja parrakas pitkätukkainen kaveri niin usein joku amisrimpula nakkijonossa rupee aukomaan päätään ja haastaamaan riitaa. Muutama pahoinpitelysyyte on tullu pokattua samalla kun safkat grilliltä.
Olette lukinneet itsenne pelon häkkeihin, ja katso, valitatteko nyt vapauden puuttumisesta.

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17033
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

jamppa kirjoitti:Muutama pahoinpitelysyyte on tullu pokattua samalla kun safkat grilliltä.
´

Kerroit olleesi aikoinasi totaalikieltäytyjä... Oliko yhtenä syynä sinne hakeutumiseen väkivallan vastustaminen kaikissa muodoissaan?
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Poliisin poika
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2008 5:44 pm
Paikkakunta: Ankkalinna

Viesti Kirjoittaja Poliisin poika »

Menee vähän ohi aiheesta vielä, mutta menkööt. Mitä pienempi mies, sitä suurempi uho. Kaipa sitä vetää puoleensa kusipäitä grillijonossa ja koskaan, siis en koskaan ole provosoinut tilanteita. Nyt loppuu tämän asian puimurointi. :wink:

jamppa
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1328
Liittynyt: Pe Elo 24, 2007 4:05 pm
Paikkakunta: Korpi pohjoisessa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Doctor Lecter kirjoitti:
jamppa kirjoitti:Muutama pahoinpitelysyyte on tullu pokattua samalla kun safkat grilliltä.
´

Kerroit olleesi aikoinasi totaalikieltäytyjä... Oliko yhtenä syynä sinne hakeutumiseen väkivallan vastustaminen kaikissa muodoissaan?
Enemmänkin kapina yhteiskuntaa vastaan ja elämäntilanteista johtuva syy. Ei niinkään pasifismi.
Olette lukinneet itsenne pelon häkkeihin, ja katso, valitatteko nyt vapauden puuttumisesta.

superhessu
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: Su Maalis 16, 2008 7:47 pm

grilli surma

Viesti Kirjoittaja superhessu »

tekijä tosiaankin on täysi sekopää, tunnen kyseisen henkilön kohtalaisen hyvin, oltiin joskus kavereita.

Aizerbaidzan
Angus MacGyver
Viestit: 6653
Liittynyt: Su Touko 13, 2007 12:22 pm

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Uudessa Alibissa (5/2008) on juttua tapauksesta ja kuva syytetystä Tommi Aallosta. Yllätys yllätys, Aalto ei humalatilansa vuoksi muista tapauksesta yhtään mitään. Syyttäjä vaatii rangaistusta taposta.

Aalto lähetettiin maaliskuussa käräjäoikeuden toimesta mielentilatutkimukseen.

potnapekka
Armas Tammelin
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Touko 08, 2007 10:00 am

Viesti Kirjoittaja potnapekka »

Onko tämä aalto alkuperäisiä rovaniemeläisiä kun on mua muutaman vuoden nuorempi mutten muista tuollaista hemmoa sieltä.

DollariExpress
Christopher Lorenzo
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 9:05 pm

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

potnapekka kirjoitti:Onko tämä aalto alkuperäisiä rovaniemeläisiä kun on mua muutaman vuoden nuorempi mutten muista tuollaista hemmoa sieltä.
kyllä on,asui saarenkylässä ikävuodet 1-25,sen jälkeen luuhas linnassa jatkuvasti,sekoili ja tappeli,miehestä ei tykkää koko kaupungissa kukaan,luukuista varasti huumeita,murtautui lähes jokaisen tuttavan asuntoon,yritti murtoa paikallisen prätkäkerhon talliin,mutta sain naamaansa ja joku tuhos aaltiksen koko asunnon ovenkarmeja myöten.

kerran aaltis tempaisi ja etsi ex tyttöystävänsä jolle oli saanut lapsen aikaiseksi,niin käsiin turvakodista ja pahoinpiteli 3 työntekijää sisäänmeno matkalla sekä tämän lapsensa äidin siellä.
samoin hänellä on lähestymiskielto äitiinsä

sama mies istui joku kolme-4 vuotta sitten 16 vuotiaan tytön väkisinmakaamisesta+lukuisten pahoinpitelyjen ym. kolttosten takia Pelsolla vajaan 3v. tuomion,puheita on ollut ,että oli eristettynä koko tuomion.

joko T.A sai kakun? mielentilaan määräsivät joskus helmi-maaliskuun aikaan

Vastaa Viestiin