Oletko rasisti? Onko väärin olla rasisti?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

combat18
Martin Beck
Viestit: 775
Liittynyt: To Helmi 14, 2008 1:07 am
Paikkakunta: Taistelu ei loppunut 1945 ??? se on vasta alkanut!

Oletko rasisti? Onko väärin olla rasisti?

Viesti Kirjoittaja combat18 »

Rotusyrjintä on yleisin rasistinen käytäntö. Se merkitsee tiettyyn rotuun tai etniseen ryhmään kuuluvien suosimista tai johonkin tiettyyn rotuun tai etniseen ryhmään kuuluvien syrjintää esimerkiksi työelämässä, oikeudenkäytössä, julkisissa palveluissa tai asunnonvuokrauksessa.

Rikoksista epäillyt 88 eri kansalaisuutta

Tutkimusaineisto koottiin poliisin rikosilmoitusjärjestelmästä. Lopullinen aineisto koostui 1 501 rikosilmoituksesta, joissa kaikissa epäiltynä tekijänä oli ulkomaalainen tai Suomen kansalaisuuden saanut maahanmuuttajataustainen henkilö.

Rikoksista epäillyt olivat 88 eri kansalaisuutta. Suurimmat rikoksista epäiltyjen kansalaisuusryhmät olivat somalialaiset.suomalaiset, venäläiset ja virolaiset. Seuraavina tulivat ruotsalaiset ja jugoslavialaiset.

Suurin osa ulkomaalaisten tekemiksi epäillyistä väkivaltarikoksista oli lieviä pahoinpitelyjä tai pahoinpitelyjä, joita oli yhteensä 76 prosenttia kaikista tapauksista. Katu oli yleisin väkivallan tekopaikka. Toiseksi yleisintä väkivalta oli ravintoloissa.

Helsingissä 40 prosenttia tapauksista

Tutkimus vahvistaa käsitystä, että siellä, missä ulkomaalaisia on paljon, heitä on useimmin niin väkivallan epäiltyinä tekijöinä kuin uhreinakin.

Helsingissä poliisi kirjasi vuonna 1998 yhteensä 595 ulkomaalaisen tekemäksi epäiltyä väkivaltarikosta, mikä on lähes 40 prosenttia kaikista tapauksista. Turussa kirjattiin kahdeksan prosenttia tapauksista.

Ulkomaalaisasioihin liittyvä tutkimus on osa rasismin ja etnisen syrjinnän seurantaprojektia. Ulkomaalaisiin kohdistuneita rikoksia kahden viime vuoden aikana on tutkittu sisäasiainministeriön poliisiosaston tuottamissa tutkimuksissa. Kokonaiskuvan saamiseksi haluttiin tutkia myös ulkomaalaisten Suomessa tekemiä rikoksia.

Suomessa oli viime vuonna 85 060 ulkomaalaista. Eniten oli venäläisiä, virolaisia, ruotsalaisia, somalialaisia, irakilaisia ja jugoslavialaisia.


Kuinka monta kertaa useammin somali on syyllistynyt rikokseen verrattuna
suomalaiseen. Suhteutettu väestömäärään.

KAIKKI 2,51
Raiskaus 34,56
Ryöstö 115,44
Törk. ryöstö 29,70
Pahoinpit 8,13
Varkausrikokset 4,31

http://www.aijaa.com/v.php?i=1603124.jpg
Viimeksi muokannut combat18, To Helmi 14, 2008 10:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

DonHessu
Rico Tubbs
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe Touko 18, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: City 17, Eastern Europe.

Viesti Kirjoittaja DonHessu »

En kiellä... En myönnä mitään!

Tosin sen sanon etten somaleista pahemmin pidä.
What you do... Makes you who you are.

Sasse75
Sabrina Duncan
Viestit: 357
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 4:48 pm

Viesti Kirjoittaja Sasse75 »

Kyllä mä tunnusta olevani jonkin sortin rasisti. Vuodet Vantaan Koivukylässä ovat suuri syy siihen. :oops:

gravedigger
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1314
Liittynyt: La Marras 17, 2007 8:50 pm
Paikkakunta: Rairairailaamassa

Viesti Kirjoittaja gravedigger »

En halua olla rasisti,mutta ulkomaalaisten rikokset vituttaa jotenki suomalaisia enemmän,tuloovat tänne rötöstelöön :evil:
Mä oon Matti, sä oot vaan Mervi

Sadie_Manson
Olivia Benson
Viestit: 742
Liittynyt: La Kesä 23, 2007 7:02 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sadie_Manson »

Aina välillä huomaan, että taidan jossain määrin olla. Ikävä kyllä.
Living is what scares me. Dying is easy. -Charles Manson

Mariella
Rico Tubbs
Viestit: 1295
Liittynyt: Ke Marras 21, 2007 3:03 pm

Viesti Kirjoittaja Mariella »

Mä oon tietyllä tavalla rasisti, sillee huumorimielessä :D Myönnetään... Mutta en mä valikoi ihmistä värin perusteella, vaan sen kaiken muun perusteella. -Kuulostipas taas niin "sisin on tärkein" -bullshitiltä :D No tarkoitin sitä, että en voisi kuvitella suhdetta esimerkiksi turkkilaisen kanssa SEN takia, että kulttuuri, naisen paikka ja muut systeemit ovat niin erilaiset etten sopeutuisi vaimona siihen koskaan. Omaan ystäviä eri maista ja kulttuureista, ja tutustunkin mielelläni. Toivon vaan, että Suomessa käyttäydytään niinkuin suomalaiset ovat tavaksi tehneet, meidän tulisi samoin käyttäytyä muualla muiden haluamalla tavalla (kuten Dubaissa suutelematta julkisesti :) )

En siis myönnä olevani rasisti mikäli täällä käyttäydytään kunnolla :)

Lisäkysymys ketjuun: Onko rasismi ennakkoluuloa, yleistämistä, isänmaallisuutta vai faktoihin katsomista? Omasta mielestäni rasismi on hyvin paljon sitä, että kuva on tullut jostain, ja sen jälkeen sitä yleistetään. Ei sillä enää loppupeleissä ole väliä miksei jotain rotua hyväksytä, riittää että sen näkee niin sitä ei hyväksytä. Mutta mistä se lähtee? Tyhjästä?
Nerot hallitsevat kaaoksen

Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Olen.Tunnustan. :oops:
Minusta virolaiset on luihua porukkaa, eikä ne venäläisetkään juuri sen kummempia.
Mustapintaiset taas ei tämän tytön eloa haittaa lainkaan. 8)

kameleontti
Lauri Hanhivaara
Viestit: 120
Liittynyt: Ke Touko 09, 2007 5:40 pm

Viesti Kirjoittaja kameleontti »

Mariella kirjoitti:No tarkoitin sitä, että en voisi kuvitella suhdetta esimerkiksi turkkilaisen kanssa SEN takia, että kulttuuri, naisen paikka ja muut systeemit ovat niin erilaiset etten sopeutuisi vaimona siihen koskaan.
Okei, otin tuon quoten keskeltä tekstiäsi, mutta lainasin sitä vain, koska tämä kohta sopi yleiseen kuvaan asiasta. Älä nyt suutu. :oops:

Tämä on niin yleinen juttu mitä kuulee, ettei oo tosikaan... Suurin osa näistä Suomessa törkeästi käyttäytyvistä vaimon alistajista kun sattuu olemaan kurdeja. Meillä ne luetaan turkkilaisiksi, mutta Turkissa he eivät suostu olemaan turkkilaisia, he ovat siellä kurdeja. Eli he itse siellä tahtovat erottautua toiseksi kansanryhmäksi, mutta ovat luomassa itse huonoa mainetta turkkilaisille täällä muualla. Kurdeilla saattaa olla 4 vaimoa, kurdit saattavat syyllistyä kunniamurhiin, mutta jostain syystä heidät uutisoinnissa aina luetaan turkkilaisiksi. Olisi aika jees, jos porukka pystyisi asian sisäistämään ja olemaan leimaamatta koko porukkaa näiden pohjalta. Jostain kumman syystä Suomi on vain valinnut tänne pakolaisia kurdialueilta, joten ne harvat oikeat turkkilaiset, jotka tulevat tänne tekemään töitä ja etsimään elämäänsä joutuvat tähän samaan kategoriaan. Useimmiten nämä oikeat turkkilaiset ovat iloista ja ahkeraa kansaa.

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Olen rasisti. Käsittääkseni se on väärin.

Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Unohdin myös vastata onko se väärin kysymykseen.
Ei ole väärin.
Valitettavan usein olen huomannut olevani oikeilla jäljillä.
Viimeksi tänään kun näin Putinin televisiossa. 8)

EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Hmmmm....

W.C. Fieldsin sanoin: "Vihaan kaikkia tasapuolisesti. Ihonväriin, sukupuoleen, seksuaaliseen suuntautumiseen tai uskontoon katsomatta"

Mulla on paljon ystäviä eri kansallisuuksista. Tunnen somppuja ja skinejä. Olen itse toisessa maassa asuva "valkoinen neekeri". En tykkää junttirasismista, mutta toisaalta en hyssyttelystäkään.

Ärsyttää tietysti pakolaispolitiikka, missä kukkahatut vertaavat "poliittisia pakolaisia" entisiin suomalaisiin siirtolaisiin. Ärsyttää myös kaikkien eriväristen syrjintä. Jne.

Paljon on tästä väännetty joka puolella peistä, eikä ne siitä asiat näytä mihinkään muuttuvan.

Jätän tämän aiheen kiltisti muille pohdittavaksi :?

ShipWreck
Martin Beck
Viestit: 789
Liittynyt: Ma Elo 06, 2007 11:58 pm

Viesti Kirjoittaja ShipWreck »

En ole rasisti, mutta en tykkää somaleista enkä mustalaisista.
Viimeksi muokannut ShipWreck, Pe Helmi 15, 2008 2:30 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Aariel
Vic Mackey
Viestit: 1955
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 12:02 pm

Viesti Kirjoittaja Aariel »

En ole rasisti. Mustalaisista en kyllä diggaa, myönnetään. Mutta tuskin olen ainoa :?
Jokaisellahan on oikeus mielipiteeseensä, mutta en pidä siitä, että rasistit siirtyvät ajatuksistaan tekoihin. Tietämättä ihmisen (ihan kenen tahansa) taustoja, ei saisi tuomita ketään. Mutta kukin astelee tyylillään.
Siitä olen hyvin vihainen, jos rasismin takia turvaudutaan väkivaltaan! :evil:

kameleontti
Lauri Hanhivaara
Viestit: 120
Liittynyt: Ke Touko 09, 2007 5:40 pm

Viesti Kirjoittaja kameleontti »

:D Unohdin mainita, että olen kyllä rasisti, valikoiva sellainen ja mielestäni rasismi on yhteiskunnassa tapa sanoa, että jokin on pielessä. Ehkä kyseessä on pakolaispolitiikka, ehkä maahanmuuton helppous/vaikeus, mutta jos meillä ei olisi negatiivisia kokemuksia ulkomaalaisista, ei rasismia juurikaan olisi.

Ja minulla on kyllä myös kokemusta siitä rasismin kohteena olemisesta ja näin lainkuuliaisena kansalaisena se tuntui todella pahalta. Emme me suomalaiset ole maailmalla niin hyvässä maineessa kuin meistä usein tuntuu.

Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2643
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

ShipWreck kirjoitti:En ole rasisti, mutta en tykkää somaleista enkä mustalaisista.
Mainiosti sanottu, komppaan. Joskus tekisi mieli sanoa kuten Ilpo Larha aikoinaan: "Olen lapsia vihaava rasisti."

Vaikka nyt en oikeasti minkään värisiä lapsia vihaakaan joskus pistää vihaksi maahanmuuttajien kurittomat kakarat jotka tukkii kirkuvana ja hyörivänä laumana tieni kohti LIDLin oluthyllyä! :D
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"

Vastaa Viestiin