Et siis ymmärtänyt. Otetaan urheilun vuoksi kerta kiellon päälle. Tolppatiedot, viralliselta nimeltään
tukiasematiedot,
rekisteröivät jokaisen kantama-alueellaan olevan laitteen ja sen tiedot.
Nittä ei voi hakea samalla kertaa jo ihan resurssiteknisistä ja varmaan juridisillakaan perusteilla joka Suomen tolpasta kerralla. Tällä kertaa oli muutama mielenkiinnon kohde. Aarnion virkapuhelin rekisteröityi niihin Pasilan miehen puhelimien kanssa, alaisten ei kertaakaan.
2011 oltiin kiinnostuneita
Pasilan Miehen liittymistä jonka tolppatietoja haettiin. Niistä oltiin kiinnostuneita koska ne näyttivät ajallisesti paikallisesti ja yhteydenpidollisesti liittyvän keskeiseen tekijään tynnyrijutussa. Tämän vuoksi Helsingin poliisin "oikeista" tietolähdepuhelimista" ei sellaisia haettu kun ei ollut Pasilan miehenkään kohdalla epäilystä tuossa vaiheessa että se olisi sellainen.
Mikä tärkeämpää, muut "oikeat" tietolähdepuhelimet kun eivät olleet yhteydessä tynnyrijutun liittymiin, ne eivät olleet täten tutkinnan alla. Tämä sinulta menee koko ajan ohi.
Tukiasematiedon luvalla tulee tosiaan
jokaisen tukiaseman alueella olleen tiedot ja se kajoaa yksityisyyden suojaan, niinkuin valitettavasti moni muukin poliisin menetelmä. Tämä on tietoa, ei sinun mutua. Tarkkasilmäisenä varmasti huomasit että kyseessä oli lisätutkinta, jota käräjäoikeuden käsittelyssä ei välttämättä ehditty enää käsitellä, siksi siitä ei tuomiossa mainita (kait, luotan tässä sinuun) Laiskuuttani en jaksanut selvittää asiaa tarkemmin
Tätä on perusteltu eri päivämäärien ja tapahtumien osalta esim. nämä loma-ajat, mutta ne eivät voi olla perustelu, koska Aarnio ei kiistäkään niitä.
Vääristelyä, tuomiossa on kymmeniä, ellei satoja todisteita (muita kuin teletietoja), joilla Aarnio saadaan ilman järkevää epäilystä kytkettyä Pasilan miehen liittymien ainoaksi käyttäjäksi.
tämän pvän hovioikeuskäsittelystä:
Syyttäjä käy läpi Aarnion autotallista löytyneitä tavaroita, muun muassa Pasilan miehen puhelimia. Niitä löytyi viisi kappaletta esimerkiksi lasketteluhanskasta, kengästä ja lakanan sisältä.
Puhelinten löytyminen on täysin ristiriidassa sen kanssa, mitä puhelimien käytöstä ja hävittämisestä on kerrottu. Tämä yhdistää Aarnion puhelinten käyttäjäksi, syyttäjä sanoo
.
Syyttäjä huomauttaa, että 64-71 prosenttia Pasilan miehen lähettämistä tekstareista on tapahtunut silloin, kun Aarnion nimeämät dekkarit eivät ole olleet töissä. Tämäkin viittaa vahvasti siihen, etteivät dekkarit ole käyttäneet liittymiä
Väitetystä piilokonttorijärjestelystä ovat kertoneet vain muutamat henkilöt. Loput ovat kertoneet, ettei heillä on tietoa tällaisesta järjestelystä.
Tämä tarkoittaa, että huumepoliisissa olisi ollut tietolähteiden kanssa kaksi rinnakkaista menettelyä, syyttäjä sanoo.
Myöskään piilokonttorissa työskennellyt ryhmä ei ole ollut tietoinen, että tilassa olisi säilytetty joitain puhelimia. Ryhmä ei myöskään ole havainnut, että siellä olisi lähes päivittäin käyty tarkistamassa puhelimia.
Syyttäjä huomauttaa, että liittymien käyttö lakkaa Aarnion ulkomaanmatkojen aikana. Teleliikenne jatkuu, kun Aarnio palaa Suomeen.
Dekkareiden lomat eivät vaikuta teleliikenteeseen mitenkään.
Nyt otetaan esille myös sähköpostiosoite, jolle on kirjauduttu Hollannista, Marokosta ja Helsingistä, muun muassa Helsingin poliisilaitokselta. Syyttäjien mukaan Helsingistä sinne on kirjautunut Aarnio, ja kyse on ollut huumekauppojen järjestelyistä.
Syyttäjä huomauttaa, että Aarnion kirjautumisesta sähköpostitilille Helsingin poliisin tiloissa on aukoton näyttö. Se koostuu muun muassa tekstareista, joista ilmenee, että Aarnio on menossa alaisensa huoneeseen. Aarnio kommentoi huoneessa olevaa tietokonetta hitaaksi.
11 §
Tukiasematietojen hankkiminen ja sen edellytykset
Tukiasematietojen hankkimisella tarkoitetaan tiedon hankkimista tietyn tukiaseman kautta telejärjestelmään kirjautuneista tai kirjautuvista telepäätelaitteista ja teleosoitteista.
Poliisille voidaan antaa lupa 8 §:n 2 momentissa tarkoitetun rikoksen estämiseksi merkityksellisten tukiasematietojen hankkimiseen.
Poliisilla on lisäksi oikeus tukiasematietojen hankkimiseen, jos se on välttämätöntä henkeä tai terveyttä uhkaavan vaaran torjumiseksi.
Rikoksen estämisellä tarkoitetaan toimenpiteitä, joiden tavoitteena on estää rikos, sen yritys tai valmistelu, kun henkilön toiminnasta tehtyjen havaintojen tai siitä muuten saatujen tietojen vuoksi voidaan perustellusti olettaa hänen syyllistyvän rikokseen, taikka keskeyttää jo aloitetun rikoksen tekeminen tai rajoittaa siitä välittömästi aiheutuvaa vahinkoa tai vaaraa.
Tukiasematietojen hankkimisesta päättäminen
Tuomioistuin päättää tukiasematietojen hankkimisesta pidättämiseen oikeutetun poliisimiehen vaatimuksesta. Jos asia ei siedä viivytystä, pidättämiseen oikeutettu poliisimies saa päättää tukiasematietojen hankkimisesta siihen asti, kunnes tuomioistuin on ratkaissut luvan myöntämistä koskevan vaatimuksen. Asia on saatettava tuomioistuimen ratkaistavaksi heti, kun se on mahdollista, kuitenkin viimeistään 24 tunnin kuluttua keinon käytön aloittamisesta.
Lupa annetaan tietyksi ajanjaksoksi.
Tukiasematietojen hankkimista koskevassa vaatimuksessa ja päätöksessä on mainittava:
1) toimenpiteen perusteena oleva rikos ja sen oletettu tekoaika taikka toimenpiteen perusteena oleva vaara;
2) tosiseikat, joihin tukiasematietojen hankkimisen edellytykset perustuvat;
3) ajanjakso, jota lupa koskee;
4) tukiasema, jota lupa koskee;
5) tukiasematietojen hankkimisen suorittamista johtava ja valvova pidättämiseen oikeutettu poliisimies;
6) mahdolliset tukiasematietojen hankkimisen rajoitukset ja ehdot.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110872#L4