Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutta

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

putsari
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4718
Liittynyt: Su Loka 22, 2017 8:04 pm

Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutta

Viesti Kirjoittaja putsari »

Moskovan lentokenttäturman uhrien lukumäärä nousi: 41 pelätään kuolleen – Video näyttää, miten liekehtivä kone liukuu pitkin kiitorataa

Uutistoimisto AFP:n mukaan uhrien määrä on noussut 13:sta 41:een Moskovassa.
Katso video kiitoradalla liekehtivästä lentokoneesta. CNN

Uutistoimisto AFP:n mukaan uhrien määrä on noussut jo 41:een. Aiemmin kuolleiden määräksi ilmoitettiin vähintään 13, joista kaksi oli lapsia.

Venäjän pääkaupungin Moskovan Sheremetjevon lentokentällä oli sunnuntai-iltana hätätilanne. Suhoin Superjet-100 joutui tekemään hätälaskun. Kuvissa ja videoissa näkyy, kuinka liekehtivä ja savuava kone liikkuu kiitoradalla.

Uutistoimisto Interfaxin mukaan lentäjät tekivät hätälaskun, koska koneessa syttyi tulipalo. Venäläismedia RT:n mukaan lentäjien kylmähermoisuus saattoi pelastaa kymmeniä ihmishenkiä.



Suomalainen Riikka todisti sammutusoperaation. Hän on Moskovassa välilaskulla palaamassa Suomeen. Hänen mukaansa lentokentällä ei ole paniikkia.

– Ensin olin kauhuissani, että onhan siellä kaikki matkustajat kunnossa. Näin savua ja se näytti rajulta, koska en ole aikaisemmin nähnyt lentokonetta liekeissä. Olihan se hurjan näköinen tilanne, hän kertoo Iltalehdelle.

Dramaattinen tilanne ei kuitenkaan vaikuta siihen, millä mielin Riikka astuu koneeseen.

– Ei tämä siihen vaikuta. Aika harvinaistahan tuo kuitenkin on.

Ulkoministeriöllä ei ole tiedossa, että turmassa olisi kuollut suomalaisia. Edustustot selvittävät asiaa.

Juttua päivitetty 6.5. klo 0.10 uhrien lukumäärällä, jonka arvioidaan nousseen 13:sta
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e7c ... e04f245717
Karvasvarvas kirjoitti:
Ke Joulu 28, 2022 3:55 pm
Mc Mafia kirjoitti:
Ke Joulu 28, 2022 8:43 am
Ei, 4 000 000 000 x 0,022 = 88 000 000
Lasket 2,2 % todennäköisyydellä.

URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11301
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja URSA »

Selviytymismahdollisuus näyttää olleen aika fifty-fifty. Arvaan businessluokan matkustajien selviytyneen, ja loppukoneen palaneen parin oligarkin huolehtiessa matkatavaroistaan. Videon perusteella evakuoinnissa on ollut vakavia ongelmia ja se on ollut hidasta, eikä todellakaan ole sujunut 55 sekunnissa. 39 sekunnin mittaisella videolla koneesta laskee ulos vasta neljä ensimmäistä, kaikki tummissa puvuissa. Kone on palanut aluksi vasta ulkopuolelta, joten ei sinne ole jäänyt 41 henkeä vapaaehtoisesti vain odottelemaan tulen etenemistä tai lämpötilan nousua. Osa matkustajista on tietysti voinut lyödä päänsä koneen pomppiessa ja on ollut tajuttomia, mutta tuskin melkein puolet.

https://yle.fi/uutiset/3-10768608
Media: Moskovan turmakone evakuoitiin nopeasti, vaikka osa matkustajista otti matkatavaroita mukaansa – "Kaikki huusivat, että kone palaa"

Matkustajakoneen hätälaskussa kuoli 41 ihmistä, ja 37 selviytyi.

Moskova6.5.2019 klo 07:05päivitetty 6.5.2019 klo 08:27

Tästä on kyse

Moskovassa sunnuntaina hätälaskun tehnyt matkustajakone evakuoitiin 55 sekunnissa.
Aeroflot-yhtiön Suhoi SSJ100-koneen turmassa kuoli 41 ihmistä, 37 selviytyi.
Kone syttyi tuleen, kun se laskeutui Šeremetjevon kentälle pian nousun jälkeen.

Moskovassa hätälaskun tehnyt matkustajalentokone evakuoitiin 55 sekunnissa, lentoyhtiö Aeroflot kertoo. Ohjeaika evakuoinnille on puolitoista minuuttia.

Lentoemäntä Tatjana Kasatkinan mukaan evakuointi alkoi heti, kun kone oli laskeutunut.

– Kaikki huusivat, että kone palaa. Mutta koneen sisällä ei ollut liekkejä, Kasatkina kertoi Baza-sivustolle iltapäivälehti Komsomolskaja Pravdan mukaan.

– Työnsin oven auki jalallani ja työnsin matkustajia, jotta he eivät pysäyttäisi evakuointia. Kiskoin heitä kauluksista.

Uutistoimisto Interfaxin tietojen mukaan evakuointia kuitenkin hidasti se, että osa matkustajista otti mukaan matkatavaroitaan. Videokuvilla näkyykin selviytyjiä, jotka kävelevät koneelta matkalaukut mukanaan.

Kone laskeutui ilmiliekeissä

Sunnuntai-iltana Šeremetjevon kentällä Moskovassa tapahtuneessa onnettomuudessa kuoli Venäjän tutkintakomitean mukaan 41 ihmistä. Kuolleista kaksi oli lapsia. Pelastuneista 11 on saanut sairaalahoitoa.

Aeroflot-yhtiön Moskovasta Murmanskiin matkalla ollut matkustajakone Suhoi Superjet 100 teki hätälaskun pian nousun jälkeen sunnuntai-iltana. Koneen takaosa oli ilmiliekeissä, kun se liukui kiitotiellä.

Onnettomuuden syytä ei tiedetä. Šeremetjevon lentokentän viranomaisten mukaan kone palasi kentälle teknisten ongelmien takia. Hätälasku onnistui mediatietojen mukaan toisella yrittämällä.

Lentokentän mukaan tulipalo syttyi vasta hätälaskeutumisen yhteydessä. Koneen tankkeja ei ilmeisesti ollut tyhjennetty ennen laskeutumista, joten ne olivat täynnä polttoainetta.

Joidenkin matkustajien mukaan koneeseen osui salama ennen hätälaskuja.

– Nousimme ilmaan, ja salama iski koneeseen, matkustaja Pjotr Jegorov kertoi Komsomolskaja Pravdalle.

– Kone palasi takaisin, ja teimme hätälaskun. Pelkäsimme nin paljon, että menetimme melkein tajuntamme. Kone pomppi ylös ja alas kuin heinäsirkka ja syttyi tuleen kentällä.

Gagarin
Agentti Scully
Viestit: 695
Liittynyt: To Tammi 07, 2016 2:56 pm

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja Gagarin »

URSA kirjoitti:Selviytymismahdollisuus näyttää olleen aika fifty-fifty. Arvaan businessluokan matkustajien selviytyneen, ja loppukoneen palaneen parin oligarkin huolehtiessa matkatavaroistaan.
Koneessa on 12 businessluokan paikkaa, 37 henkeä selviytyi. Oligarkit eivät matkusta Aeroflotin reittilennoilla.
URSA kirjoitti: Videon perusteella evakuoinnissa on ollut vakavia ongelmia ja se on ollut hidasta, eikä todellakaan ole sujunut 55 sekunnissa. 39 sekunnin mittaisella videolla koneesta laskee ulos vasta neljä ensimmäistä, kaikki tummissa puvuissa.
Nämä netistä katsotut videot ovat hyvin ongelmallisia. Esimerkiksi sinun linkkaamassasi videossa koneen hätäpoistumisliukumäki oli jo avoinna. Emme tiedä ovatko sinun näkemäsi neljä henkilöä neljä ensimmäistä pelastautunutta, neljä viimeistä vai jotain siltä väliltä.

Ylen toisessa uutisessa on 21 sekunnin videoklippi. Siinä hätäpoistumisliukumäki poksahtaa auki 8 sekunnin kohdalla, se on täysin avoin 9 sekunnin kohdalla ja loppuvideon aikana (12 sekuntia) koneesta poistuu kahdeksan henkeä. Emme näe tästä klipistä tämän pidemmälle.

https://yle.fi/uutiset/3-10768427

Venäjän liikenneministeriö on arvostellut koneen moottoreita. Niillä on huomattavan lyhyt huoltoväli ja varaosien saannissa on puutteita. Aeroflot lentää tällä konetyypillä vain lyhyitä sisäisiä lentoja,

Hedelmätarhaaja
Scooby-Doo
Viestit: 25
Liittynyt: Su Heinä 12, 2015 6:12 pm

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja Hedelmätarhaaja »

URSA kirjoitti:Selviytymismahdollisuus näyttää olleen aika fifty-fifty. Arvaan businessluokan matkustajien selviytyneen, ja loppukoneen palaneen parin oligarkin huolehtiessa matkatavaroistaan. Videon perusteella evakuoinnissa on ollut vakavia ongelmia ja se on ollut hidasta, eikä todellakaan ole sujunut 55 sekunnissa. 39 sekunnin mittaisella videolla koneesta laskee ulos vasta neljä ensimmäistä, kaikki tummissa puvuissa. Kone on palanut aluksi vasta ulkopuolelta, joten ei sinne ole jäänyt 41 henkeä vapaaehtoisesti vain odottelemaan tulen etenemistä tai lämpötilan nousua. Osa matkustajista on tietysti voinut lyödä päänsä koneen pomppiessa ja on ollut tajuttomia, mutta tuskin melkein puolet.
Näkemäni videon perusteella liukumäkiä on koneen nokan molemmin puolin ja ihmisiä putkahtelee ulos molemmista. Lisäksi kauempana nurtsille näyttää juoksentelevan hätää kärsiviä ihmisiä, ilmeisesti koneesta ulostautuneita. Suoraan kameraan kohti kävelee muutamia matkalaukkujaan raahaavia pösilöitä..

Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5116
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja meitzi »

On siellä ainakin jotkut pitäneet matkatavaroitaan kanssamatkustajia tärkeämpinä.
Uutistoimisto Interfaxin mukaan uhrilukua kasvatti se, että osa matkustajista pyrki ottamaan käsimatkatavaransa mukaan. Se hidasti ulospääsyä palavasta koneesta.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-20000060 ... O5mqceUSv8
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi

Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Juu, no tosipaikkahan siel on ollu kyseessä kun puolkonetta tulessa,ei sentään kaikki kärventyny mikä olis ihan varteenotettava vaihtoehto vastaavassa tilanteessa.Moottoripalo jep kyseessä.Olikohan CIA:lla osuutensa asiaan :lol:
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti

wretch
Javier Pena
Viestit: 1734
Liittynyt: La Elo 18, 2007 11:52 pm
Paikkakunta: Nekropolis

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja wretch »

Moskovan turmakoneen kapteeni: Salama iski koneeseen ja rikkoi sähköjärjestelmän – liikenneministeri lupasi uhrien omaisille korvauksia

Liikenneministeri Ditrikh: ”Moskovan kaupungin asukkaiden omaisille maksetaan kaksi miljoonaa ruplaa.”
Venäjän liikenneministeri Jevgeni Ditrikh piti tiedotustilaisuuden Moskovan lento-onnettomuuteen liittyen kello 11.30 jälkeen Suomen aikaa.

– Henkilökohtaisesti kerron osanottoni menehtyneiden perheille, liikenneministeri Ditrikt pahoitteli.

Tiedotustilaisuudessa kerrottiin, että eilen klo 18.31 lentokoneesta saatiin hälytys. Minuutin päästä tästä kone laskeutui.

Seuraavan kuuden minuutin aikana paikalle saapui kuusi paloyksikköä.

Yksikkö jatkoi 18 minuutin ajan palon sammuttamista.

Yksi tiedotustilaisuuden asioista liittyi uhreista maksettaviin korvauksiin.

– Maksetaan korvaukset menehtyneiden omaisten perheille. Muun muassa vakuutusyhtiöt osallistuvat maksuihin, Ditrikt sanoi.

– Moskovan kaupunki on antanut tiedotteen, että Moskovan kaupungin asukkaille maksetaan 2 000 000 ruplaa (27 355,08 euroa).

– Muille kuin Moskovan kaupungin asukkaille 500 000-1 000–000 ruplaa (6 838,77–13 677,54 euroa).

41 ihmisen on vahvistettu kuolleen venäläisen Aeroflot-lentoyhtiön matkustajakoneen hätälaskeuduttua Moskovan Sheremetjevon lentokentälle sunnuntai-iltana.

Turman virallinen syy on yhä selvittelyssä.

Tiedotustilaisuuden mukaan tutkimuskomitea jatkaa vielä tänään töitään erikoistilassa.

Tällä hetkellä Venäjän tutkimuskomitea pitää turman syynä kolmea mahdollista skenaariota: tarkastelun alla ovat tällä hetkellä lentohenkilökunnan epäpätevyys, koneen tekniset viat ja haastavat sääolosuhteet, onnettomuutta tutkivan ryhmän tiedottaja Svetlana Petrenko kertoi.

Telegramin haastattelema turmakoneen lentäjä Denis Evdokimov kertoi, että kone joutui palaamaan 30 minuuttia lähtönsä jälkeen lentoasemalle, koska siihen iski salama.

Salama rikkoi lentokoneen sähköjärjestelmiä, myös yhteyden lennonjohtoon.

– Salaman vuoksi meillä katosi radioyhteys. Siirryttiin lentokoneen yksinkertaistettuun lentotilaan, jossa ohjataan käsin.

– Saimme palautettua radioyhteyden hätätaajuudella toiselle asemalle. Taajuus oli lyhytaikainen ja pätkivä – sen jälkeen kun lähetin oli kytketty päälle, oli mahdollista sanoa muutama sana kunnes yhteys pätkäisi.

– Laskeutumisvauhti oli normaali. Lähestyimme maata lempeästi, vähentäen vertikaalista vauhtia ennen laskua, hän kertoo.

Evdokimovin mukaan kone syttyi palamaan vasta maassa.

Kuvatulla laskeutumisvideolla näkyy, miten kone pomppaa takaisin ilmaan kaksi kertaa laskeutumisensa jälkeen. Vasta tämän jälkeen takaosa syttyy nähtävästi tuleen.

Vahingoittuneet lentokone saapui kiitoradalle 300 kilometrin tuntinopeudella. Koneella ei ollut yhteyttä lennonjohtoon ja sen polttoainetankit olivat täynnä.

– En osaa sanoa varmasti, miksi kone osui maahan. Vauhtia oli tarpeeksi ja kiitorataa kohti laskeuduttiin normaalein menettelyiden mukaisesti, lentäjä kertoo.

Lentäjän mukaan henkilökunnan evakuointi tapahtui seuraavasti.

– Ensin lentäjän kopista poistui perämies, jonka jälkeen minä.

Johannes Hurmas, Heini Kilpamäki
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006095233.html

Chikatilo
Christopher Lorenzo
Viestit: 1517
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 12:06 am

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja Chikatilo »

On se vain, että jotkut hykertävät tyytyväisyydestä onnettomuuden sattuessa, jos se sopii omaan maailmankuvaan.

Superjet on muuten 80% länsituote, joka on osin suunniteltu ja koottu Venäjällä. Varaosaongelmat ovat johtuneet juuri tästä syystä, eli pakotteet vaikeuttavat niiden saatavuutta. Projektikonsulttina oli Boeing, moottoreiden ”kuuma” puoli Snecman, avioniikka Thalesin, ohjausjärjestelmä Liebherrin, laskutelineet Bugattin ja hydrauliikka Parker-Hannifinin. APU on aito Honeywell ja italialainen Alenia omistaa melko siivun kokoonpanotehtaasta...

Joku jossain naureskeli sitäkin, että venäläinen rakentaa koneen niittaamalla... Jeesus! Hyvää matkaa vain sillä kokonaan hitsaamalla tehdyllä turvallisella länsikoneella - jos sellainen löytyy. No joo, onhan lähes kaikissa rungoissa myös hitsattuja tai jopa liimattuja liitoksia, mutta kyllä liikerasituksessa olevan alumiinilevyn liittämiseen niittaus on edelleen kestävin ratkaisu.

SK mietti, onko CIA:lla osuutta asiaan. Tuskin. Ja tuskin Putinkaan vielä mikään ukkosen jumala on. Osuutensa tässäkin lienee useammalla SIALLA, jotka halusivat pelastaa oman perseensä lisäksi myös kapiset kassinsa. Samanlaista sakkia on jokainen reittilento puolillaan: jo koneeseen mentäessä - saati siitä poistuttaessa - näkee jokaisella lennolla, miten haastavaa evakuoiminen hätätilassa olisi. Minä ensin ja sit mun kassi!

Käsimatkatavaran määrää saisi oikeasti valvoa paremmin, eikä tuo ajatus lokeroiden lukittumisesta nousun ja laskun aikana ole lainkaan älytön. Myöskään liikkumisrajoitteisia ei saisi sijoittaa kauas ovista. Totta toki on se, että itäystävä ei vuosikymmenien harjoittelusta huolimatta ole paras jonottaja, vaan hässäkkä syntyy takuuvarmasti. Tässä mielessä suomalainen nöyrä lammas on edelleen parempi.

Koneen aiemmin mainitusta komponenttiskaalasta johtuen tutkinnasta mahtaa tulla melko kansainvälinen.
Kaikki sanomassa esitetty on mielikuvituksen tuotetta eikä sillä ole yhteyttä todellisiin tapahtumiin tai henkilöihin. Mahdolliset samankaltaisuudet ovat pelkkää sattumaa. Kirjoittaja on poliittisesti täysin korrekti.

morbidelli
Agentti Scully
Viestit: 685
Liittynyt: To Loka 01, 2009 1:34 pm

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja morbidelli »

Kaikki olettavat noiden venäläismatkustajien kantavan omia matkalaukkujaan.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja damfin »

En minä ainakaan kuolonuhreille vahingoniloisena hykertele, toiseen ketjuun heittämäni sikakoiralle piruilevan kommentin aikana tiedossa oli vain yksi kuolonuhri, ja olihan se jotenkin ironista että juuri kun sikakoira oli kerennyt lollotella nauruhymiöidensä kera boeingin epäonniselle laskeutumiselle venäläistä uutta lentokonetta ylistäen, saadaankin välittömästi lukea venäläisen ilmailuteknologian ja putinin ylpeydenaiheen suhoin tulipaloon päättyneestä hätälaskusta.

Mitä sitten tähän tapaukseen tulee, niin on kyllä niin venäläistä tuo uutisointi että ellei kuolonuhrit säälittäisi niin varmaan naurattaisi.
Koneen hylky on tuskin kerennyt edes jäähtyä ja ruumiit lakanneet savuamasta niin jo ollaan kehumassa uhrien omaisille maksettavilla korvauksilla, ja kaiken korniuden huipuksi vielä arvioidaan moskovalaisen uhrin hinta arvokkaammaksi kuin muualla asuvien hinta, varsinkin kun ilmeisesti suurin osa oli näitä "vähemmän arvokkaita" murmanskilaisia. Siis vähän niinkuin liikenneonnettomuudessa menehtyneen helsinkiläisen omaisille maksettaisiin suurempi korvaus kuin vaikkapa jonkin keskisuomalaisen uhrin omaisille :roll:

Ja sitten nuo lentäjän kootut selitykset, tyypillistä venäläistä...
– Laskeutumisvauhti oli normaali. Lähestyimme maata lempeästi, vähentäen vertikaalista vauhtia ennen laskua, hän kertoo.
Juu lempeä laskeutuminen normaalilla nopeudella, vaikka videolta on nähtävillä hieman toista:
Kuvatulla laskeutumisvideolla näkyy, miten kone pomppaa takaisin ilmaan kaksi kertaa laskeutumisensa jälkeen. Vasta tämän jälkeen takaosa syttyy nähtävästi tuleen.
Voihan se olla että onnettomuuteen ja kuolonuhreihin johtanut tilanne sai alkunsa salamasta jonka ei kyllä normaalisti pitäisi nykyaikaisen matkustajakoneen elektroniikkaa rikkoa, mutta vaikuttaisi kyllä siltä että lentäjien hälläväliä asenne siinä että polttoainetta ei laskettu vähemmäksi ennen hätälaskua ja sen lisäksi liian raju laskeutuminen aiheutti tulipalon ja kuolonuhrit.
Polttoaineen ulos laskemattomuuttahan seliteltiin sillä että ei voitu sitä laskea ulos moskovan yläpuolella mutta eiköhän todellinen syy ollut se että ajateltiin vaan tehdä rutiinilaskeutuminen ja säästää polttoaine sitä varten että elektroniikan korjaamisen jälkeen olisi voitu lähteä uudelleen lentoon.

URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11301
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja URSA »

Ei tässä ole uhrimäärälle ilkuttu vaan epäilyttävälle salamaselitykselle ja sille, että koneen evakuointi on selvästi ollut hankalampi toimenpide kuin sen kuuluisi olla. Salamaselitys herättää epäilykset siitä, että koneen tyyppivikaa yritettäisiin peitellä. Kertoo paljon, jos oligarkit karttavat venäläistä lentoyhtiötä. Onni onnettomuudessa on ollut se, että kone ei pudonnut asutuksen yläpuolella lentäessä.

Lisäksi tämä ketju on ikäänkuin jatkoa sikakoira avaamalle ketjulle boeingin epäonnistuneesta laskeutumisesta Yhdysvalloissa. https://www.murha.info/phpbb2/viewtopic ... 20&t=27524

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mos ... ta/7393146
Moskovan turmakone saattoi syttyä vasta maahan osuessaan – asiantuntija ei pidä salamaniskua todennäköisenä syynä: "Tämä on hyvin poikkeuksellista"

5:40 MTV

Moskovan Sheremetjevon lentokentällä eilen sattuneen lento-onnettomuuden syy on yhä epäselvä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin osastopäällikkö Jari Pöntinen arvioi, että voimakas tulipalo on voinut syttyä joko moottoreiden tai polttoainejärjestelmän viasta. Hänen mukaansa salamanisku on epätodennäköinen selitys onnettomuudelle.

Moskavasta Murmanskiin matkalla ollut Aeroflot-yhtiön Suhoi Superjet 100 -kone kääntyi pian nousun jälkeen takaisin Moskovaan miehistön raportoitua poikkeavuudesta koneessa. Kone laskeutui toisella yrittämällä Sheremetjevoon ja oli kentältä kuvatun videon perusteella laskukiidossa jo ilmiliekeissä.

MTV Uutiset Liven haastattelema Jari Pöntinen sanoo, että Traficom on saanut tietoja onnettomuudesta, mutta kaikki tiedot ovat toistaiseksi epävirallisia.

– Kyllä siitä tietoja tihkuu, mutta täytyy korostaa, että kaikki tiedot ovat toistaiseksi epävirallisia, sillä tutkijalautakunta on päässyt vasta riipaisemaan työnsä aloitusta, Pöntinen sanoo.

Sähkölaitteet, polttoainejärjestelmä tai moottori aiheuttavat tulipaloja

Pöntisen mukaan kyseessä on hyvin harvinainen onnettomuus.

– Tämä on hyvin poikkeuksellista. Mitä tulee olettaviin syihin tulipalosta, niin joko sähkölaitejärjestelmään liittyvä ongelma ja siitä aiheutuva palo, tai sitten polttoainejärjestelmä ja moottori. Sieltähän ne palot yleensä lähtevät liikkeelle.

Onnettomuuden syyksi arveltiin aluksi salamaniskua. Pöntisen mukaan salamaniskun ei pitäisi aiheuttaa tällaista onnettomuutta.

– Periaatteessa salamanisku ei aiheuta tulipaloa. Täysin poikkeustapaus saattaisi olla, jos siihen liittyisi jotain polttoainetta, mutta tiedossani ei ole, että tällaista olisi koskaan tapahtunut. Salamaniskujakin kyllä tapahtuu.

Sammutusjärjestelmän pitäisi tukahduttaa moottoripalot

Jos palo olisi saanut alkunsa koneen moottoreista, olisi se pitänyt saada tukahtumaan välittömästi sammutusjärjestelmien avulla.

– Koneessa on sammutusjärjestelmät, jotka moottoreiden osalta ohjaajien toimesta kytketään päälle ennalta määritettyjen menetelmien ja proseduurien mukaisesti, jotka ovat kyllä ohjaajakunnalla hyvin hallussa ja testattuna, Pöntinen kertoo.

Toistaiseksi ei ole tiedossa, missä lennon vaiheessa tulipalo on saanut alkunsa. Kone on voinut syttyä jo ilmassa ollessaan tai vasta osuessaan kiitorataan laskeutumisen yhteydessä. Pöntisen mukaan kone on voinut olla tulessa jo pitkään ennen laskeutumistaan.

– Kone on voinut olla tulessa useita minuutteja, sanoisin että kymmenkuntakin minuuttia. Onhan meillä tapauksia, että ilmassa on syttynyt tulipaloja ja ne on pääsääntöisesti saatu hallintaan. Toki on erilaisiakin tapauksia. Koneen ohjausjärjestelmät ovat tietenkin tulipalossa altiina vauruoitumiselle.

Laskutelineet ovat saattaneet pettää

Pöntisen mukaan on hyvin mahdollista, että kone on syttynyt tuleen vasta rajun laskun seurauksena.

–Esimerkiksi koneen laskutelinejärjestelmät ovat pettäneet, ja kone on ikään kuin rysähtänyt kiitotiehen, jolloin tämä palo on syttynyt ja loppu laskukiito on sitten ollut liekeissä. Tämä on yksi mahdollinen teoria. Korostan, että tämä on teoria, ei faktaa.

Onnettomuudessa on tämänaamuisen tiedon mukaan kuollut 41 ihmistä. Suurin osa onnettomuudessa kuolleista oli kotoisin Murmanskin alueelta. Ulkoministeriön tiedossa ei ole, että uhrien joukossa olisi suomalaisia. Koneessa oli yhteensä 78 ihmistä miehistö mukaan luettuna.

damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10561
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja damfin »

Pöntisen mukaan on hyvin mahdollista, että kone on syttynyt tuleen vasta rajun laskun seurauksena.

–Esimerkiksi koneen laskutelinejärjestelmät ovat pettäneet, ja kone on ikään kuin rysähtänyt kiitotiehen, jolloin tämä palo on syttynyt ja loppu laskukiito on sitten ollut liekeissä. Tämä on yksi mahdollinen teoria. Korostan, että tämä on teoria, ei faktaa.
Faktanahan tuota ei tietenkään voida vielä uutisoida, mutta kyllähän tuo teoria hyvin vahvasti totuudenmukaiselta vaikuttaa.
Lentäjienkään mukaan salama ei sytyttänyt tulipaloa eikä ilmeisesti rikkonut muutenkaan mitään kriittistä koneesta, yhteys katkesi ja jotain elektroniikkaa pimeni jonka vuoksi lentäjä kertoi heidän siirtyneen käsiohjaukseen eli ilmeisesti autopilottia ja muita automaattisia hallintalaitteita ei voinut käyttää mutta manuaalisesti pystyi lentämään, koneellahan oli lennetty lenkki moskovan yläpuolella ennen toista laskeutumisyritystä ja sekin kertoo siitä että kone oli lennettävissä ja hallittavissa.
Se onkin sitten eri asia oliko lentäjillä kokemusta ja taitoa lentää kyseistä konetta ilman autopilottia ja laskeutumisavustin toimintoja, eli menikö jokin manuaalisessa laskeutumisessa pieleen, väärä vauhti tai laskeutumiskulma joka rikkoi laskutelineet, kai se joskus selviää jos siitä sitten ikinä uutisoidaan.

Yfx

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja Yfx »

damfin kirjoitti:
Pöntisen mukaan on hyvin mahdollista, että kone on syttynyt tuleen vasta rajun laskun seurauksena.

–Esimerkiksi koneen laskutelinejärjestelmät ovat pettäneet, ja kone on ikään kuin rysähtänyt kiitotiehen, jolloin tämä palo on syttynyt ja loppu laskukiito on sitten ollut liekeissä. Tämä on yksi mahdollinen teoria. Korostan, että tämä on teoria, ei faktaa.
Faktanahan tuota ei tietenkään voida vielä uutisoida, mutta kyllähän tuo teoria hyvin vahvasti totuudenmukaiselta vaikuttaa.
Lentäjienkään mukaan salama ei sytyttänyt tulipaloa eikä ilmeisesti rikkonut muutenkaan mitään kriittistä koneesta, yhteys katkesi ja jotain elektroniikkaa pimeni jonka vuoksi lentäjä kertoi heidän siirtyneen käsiohjaukseen eli ilmeisesti autopilottia ja muita automaattisia hallintalaitteita ei voinut käyttää mutta manuaalisesti pystyi lentämään, koneellahan oli lennetty lenkki moskovan yläpuolella ennen toista laskeutumisyritystä ja sekin kertoo siitä että kone oli lennettävissä ja hallittavissa.
Se onkin sitten eri asia oliko lentäjillä kokemusta ja taitoa lentää kyseistä konetta ilman autopilottia ja laskeutumisavustin toimintoja, eli menikö jokin manuaalisessa laskeutumisessa pieleen, väärä vauhti tai laskeutumiskulma joka rikkoi laskutelineet, kai se joskus selviää jos siitä sitten ikinä uutisoidaan.
Ensimmäisessä osumassa hajoaa laskutelineet, tai ainakin kärsii vaurioita. Lopullisesti ne näyttää pettävän kakkos osumasta.
Alle linkitetyssä videossa näkyy että kakkos osumasta maahan syttyi tulipalo moottorissa/polttoainesäiliössä.

https://mobile.twitter.com/Atamansikka/ ... 1718645760

Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Chikatilo kirjoitti:On se vain, että jotkut hykertävät tyytyväisyydestä onnettomuuden sattuessa, jos se sopii omaan maailmankuvaan.

Superjet on muuten 80% länsituote, joka on osin suunniteltu ja koottu Venäjällä. Varaosaongelmat ovat johtuneet juuri tästä syystä, eli pakotteet vaikeuttavat niiden saatavuutta. Projektikonsulttina oli Boeing, moottoreiden ”kuuma” puoli Snecman, avioniikka Thalesin, ohjausjärjestelmä Liebherrin, laskutelineet Bugattin ja hydrauliikka Parker-Hannifinin. APU on aito Honeywell ja italialainen Alenia omistaa melko siivun kokoonpanotehtaasta...

Joku jossain naureskeli sitäkin, että venäläinen rakentaa koneen niittaamalla... Jeesus! Hyvää matkaa vain sillä kokonaan hitsaamalla tehdyllä turvallisella länsikoneella - jos sellainen löytyy. No joo, onhan lähes kaikissa rungoissa myös hitsattuja tai jopa liimattuja liitoksia, mutta kyllä liikerasituksessa olevan alumiinilevyn liittämiseen niittaus on edelleen kestävin ratkaisu.

SK mietti, onko CIA:lla osuutta asiaan. Tuskin. Ja tuskin Putinkaan vielä mikään ukkosen jumala on. Osuutensa tässäkin lienee useammalla SIALLA, jotka halusivat pelastaa oman perseensä lisäksi myös kapiset kassinsa. Samanlaista sakkia on jokainen reittilento puolillaan: jo koneeseen mentäessä - saati siitä poistuttaessa - näkee jokaisella lennolla, miten haastavaa evakuoiminen hätätilassa olisi. Minä ensin ja sit mun kassi!

Käsimatkatavaran määrää saisi oikeasti valvoa paremmin, eikä tuo ajatus lokeroiden lukittumisesta nousun ja laskun aikana ole lainkaan älytön. Myöskään liikkumisrajoitteisia ei saisi sijoittaa kauas ovista. Totta toki on se, että itäystävä ei vuosikymmenien harjoittelusta huolimatta ole paras jonottaja, vaan hässäkkä syntyy takuuvarmasti. Tässä mielessä suomalainen nöyrä lammas on edelleen parempi.

Koneen aiemmin mainitusta komponenttiskaalasta johtuen tutkinnasta mahtaa tulla melko kansainvälinen.
Lähinnä nyt pohdin kuinka USA asettaa tulliveroja Eurooppaan Airbussille hillitäkseen Boeingin viimeaikaisija ongelmia.Samaan aikaan Venäjä lyö Kiinan kanssa bisneksiä lukkoon oman moottorinsa kanssa joka suurella todennäköisyydellä tulee korvaamaan käytössä olevat koska parempi kuin tarjolla olevat.Kaikki on mahdollista :) Pieni CIA operaatio tähän väliin sopisi kuin nyrkki silmään.Tiedä sitten näistä. Surullinen tapahtuma kuitenkin.
https://www.ruaviation.com/news/2016/7/14/5995/?h
PD-35
Tämähän se on joka tulee korvaamaan Boeingin aiheuttaman aukon kun Kiina lähtee massatuottamaan.Airbussillakaan ei ole sanomista.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti

URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11301
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Venäläinen ilmailu näytti taas mahtavuutensa:41 kuollutt

Viesti Kirjoittaja URSA »

Epäilemättä parempi moottori. Palaa suuremmalla liekillä.

Vastaa Viestiin