Ilta-Sanomat kirjoitti:Matkustajaa rasistiksi syyttänyt ”Husu” Hussein pitää kiinni tarinastaan – Taksi Helsinki kävi läpi hänen ajonsa viikon ajalta, tapahtumat eivät siltikään täsmää
Julkaistu: 5.11. 18:31
Taksikuskina osa-aikaisesti työskentelevä kaupunginvaltuutettu Abdirahim ”Husu” Hussein kertoo yhä Twitterissä välikohtauksen tapahtuneen lauantaina.
Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen kertoo, että yhtiö odottaa Abdirahim ”Husu” Husseinin selvitystä Twitterissä kertomastaan tapauksesta.
Taksikuskina osa-aikaisesti työskentelevä kaupunginvaltuutettu Hussein (sd) kertoi viikonloppuna jättäneensä häntä solvanneen matkustajan bussipysäkille kesken ajon. Hussein kertoi poimineensa miesasiakkaan kyytiin Helsingin keskustasta sunnuntaina aamuyöllä noin kello neljältä ja matka päättyi Husseinin kertoman mukaan Tuusulanväylän bussipysäkille.
Taksi Helsinki kommentoi maanantaina, että ei pysty vahvistamaan Husseinin kertomusta reitin osalta. Toimitusjohtaja Kantonen kertoi, että Husseinin kertoma ajankohta ei täsmää heidän lokitietojensa kanssa.
Hussein ei ollut vielä tiistai-aamupäivään mennessä toimittanut Taksi Helsingin pyytämää selvitystä.
Taksi Helsinki on käynyt läpi Husseinin ajotiedot koko viime viikon ajalta. Yhtiön IS:lle antaman tiedon mukaan ainoa hetki, johon Husseinin antamat yksityiskohdat matkasta, paikasta ja tapahtuma-ajasta voisivat edes jotenkin täsmätä, on ollut keskiviikon ja torstain välisenä yönä. Tuonakin ajanjaksona mm. matkan lähtöpaikka on eri kuin mitä Hussein on aiemmin kertonut.
Hussein kertoi tiistaina uudemman kerran, että tapahtuma-aika olisi ollut juuri lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.
Yhtiö pyysi Husseinilta selvityksen yön tapahtumista sen jälkeen, kun asiat tulivat julkisuuteen. Hänellä on seitsemän päivää aikaa vastata selvityspyyntöön. Aikaa on ensi viikon maanantaihin.
– Me emme pääse tässä selvityksessä eteenpäin, ennen kuin hän kertoo meille ajat ja paikat. Toivomme, että hän toimittaa meille tarvittavat tiedot jo ennen maanantaita.
Hussein vastasi IS:n haastattelupyyntöön tekstiviestitse. Hän kertoo, että ei voi kommentoida mitään, sillä asian selvittely Taksi Helsingin kanssa on yhä kesken. Myöhemmin Hussein julkaisi päivityksen Twitterissä.
– Kun olen väärässä, myönnän ensimmäisenä ja pyydän anteeksi siitä. Odotan Taksi Helsingin porukalta minun viikonlopun ajama reitit. Selvitystyö jatkuu. Palaan asiaan kun on oikea hetki. Olen kokenut matkustajalta herjausta ja rasistista puhetta lauantai yövuorossa, Hussein kirjoittaa.
Kantonen kertoo, että takseihin asennetuissa tableteissa on ajonvälitysjärjestelmä, joka toimii myös paikantimena.
– Autot ovat meidän palvelukeskuksessamme online-seurannassa ja lisäksi auton kaikki historiatiedot ovat saatavissa. Näihin kuuluvat esimerkiksi auton nopeudet, pysähtymispaikat ja reitit.
Esimerkiksi reklamaatiotilanteissa taksin kulkema reitti ja nopeus on Kantosen mukaan näin ollen helppo tarkastaa. Kuljettajalla ei ole hänen mukaansa mahdollisuutta saada seurantaa kytketyksi pois päältä.
– Kyllä kuljettajat tietävät, että autoissa seurantalaite on, Kantonen toteaa.
Taksiliitto painottaa vakaata harkintaa
Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen ei ota kantaa Husseinin tapaukseen.
– Ottamatta kantaa tähän yksittäiseen tapaukseen, niin ketään ei pidä tietenkään jättää talvipakkasella aamuyön pimeinä tunteina moottoritielle, eikä minnekään muuallekaan tien poskeen. Pitää varmistaa se, että asiakas ei joudu pulaan sen takia, että hänet on autosta poistettu.
Koskisen mukaan kynnys asiakkaan poistamiseen taksista pitää olla korkea. Hän painottaa vakaata harkintaa.
Tapauksilla on taksiliiton toimitusjohtajan mukaan tietenkin aina myös toinen puoli.
– Ei asiakkaalla ole myöskään oikeutta ihan asiattomaan käytökseen, eikä asiakaspalvelijalla ole velvollisuutta vastaanottaa aivan kaikkea. Henkilökohtaisuuksiin ei pidä mennä puolin ja toisin.
Kysymys on Koskisen mukaan yrittäjän ja kuljettajan työpaikasta, eikä kenenkään työpaikalle saa tulla tekemään mitä huvittaa.
Koskinen kertoo, että taksinkuljettajan ohjeissa ja koulutuksessa korostetaan sitä, että asiakkaan kanssa ei kannata ryhtyä sellaisiin keskusteluihin, joista syntyy helposti aggressioita.
– Asiakkaan mahdollisista puheista ei pidä provosoitua, vaikka tilanne totta kai onkin välillä hankala. Harvoin keskustelu jatkuu kovin pitkään, jos toinen osapuoli ei lähde siihen mukaan.
Turhan jyrkkiä keskusteluja voi syntyä Koskisen mukaan esimerkiksi rasismista, politiikasta tai joskus jopa urheilusta. Vaikeiden tilanteiden ennakointi on osa kuljettajan ammattitaitoa.
Tilanne on toinen jos kuljettajan henkeä tai terveyttä uhataan. Tällöin tilanteesta on tavalla tai toisella syytä päästä eroon.
– Kuljettajalla on oikeus poistaa matkustaja autosta ja se voi olla yksi tapa ratkaista tilanne. Silloinkin täytyy huolehtia siitä, että asiakas ei joudu terveyden tai muun seikan suhteen pulaan.
Koskinen kertoo, että mikäli asiakas joudutaan poistamaan autosta, voi paikalle kutsua viranomaiset tai esimerkiksi toisen taksinkuljettajan.
Juha Järvenpää
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006297553.html
Ensimmäisenä tulee mieleen, että Taksi Helsinki on tehnyt virheen lokitietoja tarkastaessaan. Toinen vaihtoehto on, että toimitusjohtajalla on omat motiivinsa valehdella - esimerkiksi muukalaiskammo.