Sanna Pölönen,37v., avomies surmasi 28.3.2013, Joensuu

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
nuusku-nella
Adrian Monk
Viestit: 2745
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 9:14 pm
Paikkakunta: Etelämpi suomi

Re: Kadonnut Sanna-Maria Pölönen, Joensuu 28.3.2013

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

Kyllä minä uskon että tässä niinkuin monessa katoamisessa se katoamisilmoitus on tehty yhdessä muutaman ihmisen toimesta, mutta yhden henkilön nimi siihen paperiin vaan tulee silti. Jos avomies ei olisi katoamisesta kuullessaan/sen huomatessaan huolestunut niin kai häneen olisi kohdistunut selkeämpiä epäilyjä alusta asti? Omaiset tekivät katoamisilmoituksen, mitä kukin sitten tuolla ilmaisulla ymmärtää.. Vanhemmat, sisarukset, avomies?
Samuli
Martin Riggs
Viestit: 642
Liittynyt: To Marras 22, 2012 11:43 pm

Re: Kadonnut Sanna-Maria Pölönen, Joensuu 28.3.2013

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Suomen murteista en niin tiijä ku tästä omasta, mutta minusta akka ei ole edes mikään hellittelynimi, tai onhan vanhoissa kotimaisissa mustavalkoelokuvissa joskus ukko sanonut, että "tulepas nyt akkaseni vähän tänne vällyihin" :mrgreen: Mutta muuten minusta se ei kuulu normaalista parisuhteesta puhumiseen. Miehet tosin voi parhaan kaverinsa kanssa puhua, että "taas se akka nalkutti" tjv. Mutta ei puolisoa naapureille akatella roskiksilla. En minä hirveästi epäilisi todenperäisyyttä, kun tästä on meille tänne kerrottu.

Minä luulen, että rikkinäistä puhelinta jos ajatellaan, niin ensin siinä on voinut muuttua kauheaa hirveäksi, sitten kadonnut hävinneeksi tai jopa häipyneeksi, mutta jotenkin tuo akka-sana on sellainen, että sen muistaa, etenkin jos sen kuulee tuollaisessa tilanteessa.

Se, jos mies puhuu avovaimostaan naapureille tämän ollessa kadoksissa sanalla akka, kertoo minusta aika paljon siitä miehestä. Toki jotkut järkytyksen hetkellä puhuu outoja, mutta mitenköhän minusta tuntuu, ettei Sannan katoaminen avomiehelle oikeastaan yllätyksenä ole tullut :evil: Yllättynyt hän ennemmin varmaan on siitä, että ruumis on edelleen kateissa ja vaikka itse onkin pidätettynä, niin "piru, että osasinkin hoitaa tämän homman hyvin". Siinä on sen mielenyllätykset. My opinion only. Saa kivittää.
elli72
Vic Mackey
Viestit: 1913
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 12:46 pm
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Kadonnut Sanna-Maria Pölönen, Joensuu 28.3.2013

Viesti Kirjoittaja elli72 »

Ei ole mitään syytä kivittää sinua Samuli.

Mutta onko varmaa että se kirjoittaja oli naapuri? Ja onko varmaa että mies on kutsunut Sannaa akaksi? Meillä on vaan naapuriksi esittäytyneen ihmisen kertomus asiasta.
Avatar
TiiaStiina
Javier Pena
Viestit: 1849
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 12:09 am

Re: Kadonnut Sanna-Maria Pölönen, Joensuu 28.3.2013

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

Ilmaus on myös voinut muuttua toiseksi naapurin suussa.
Samuli
Martin Riggs
Viestit: 642
Liittynyt: To Marras 22, 2012 11:43 pm

Re: Kadonnut Sanna-Maria Pölönen, Joensuu 28.3.2013

Viesti Kirjoittaja Samuli »

elli72 kirjoitti:Ei ole mitään syytä kivittää sinua Samuli.

Mutta onko varmaa että se kirjoittaja oli naapuri? Ja onko varmaa että mies on kutsunut Sannaa akaksi? Meillä on vaan naapuriksi esittäytyneen ihmisen kertomus asiasta.
No ei ole. Mutta olen sinisilmäinen ja uskon jos jotain sanotaan :mrgreen:
Samuli
Martin Riggs
Viestit: 642
Liittynyt: To Marras 22, 2012 11:43 pm

Re: Kadonnut Sanna-Maria Pölönen, Joensuu 28.3.2013

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Niin, entä jos onkin niin, että täällä on käynyt joku muka-naapuri tavoittelemassa 15 viestin julkisuutta? :mrgreen: Sitähän me emme tiedä. Mutta silti! Jotenkin tuntuu, että vaikka viesti miten muuttuisi matkalla, kuten aiemmin selostin, niin on siinä eroa sanotaanko akka, vaimo, rouva, emäntä vai ihan Sanna. Mutta tietysti kuulija on kotona omalle puolisolleen kertonut asiasta ehkä vähän värittäen, olihan hän tavannut sentään "murhaajan" roskakatoksessa. Tai silloin ei kyllä miestä ollut edes pidätetty. Mutta että niin ne tarinat voi muuttua.
kirjuri*
Susikoski
Viestit: 40
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 4:31 pm

Re: Kadonnut Sanna-Maria Pölönen, Joensuu 28.3.2013

Viesti Kirjoittaja kirjuri* »

Eukko sana on voinut hyvinkin muuttua Akaksi.
nuuskija
Nikke Knakkertton
Viestit: 180
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 4:11 pm

Re: Kadonnut Sanna-Maria Pölönen, Joensuu 28.3.2013

Viesti Kirjoittaja nuuskija »

Ai nytkö sai taas sitä akka-sanaa analysoida :) . Minusta se ei edelleenkään ole kovin merkittävää, vaikka avomies olisi sillä sanalla vaimoonsa viitannut. Jotenkin minulle on (täysin mutuna) piirtynyt mieleen kuva miehestä, joka on hyvinkin jäyhä, tuollaisen viisikymppisen miehen tapaan. Voisin jopa perustella syyttömyyttään (jos niin pitkälle haluaisin mennä) tuon sanan käytöllä. Miettikääpä: jäyhän suomalaismiehen kurkussa on pala, ahdistus rakkaan puolison katoamisesta, äänen värinää pelätessään tämä kovettaa mielensä ja ottaa raadollisemman sanan käyttöön kuin liian pehmeän "vaimon" tms. sanan. "Akka" ääneen lausuttuna hillitsee tunteiden näkymistä. "Vaimo" tai "Sanna" on liian merkityksekäs sana. Eihän tuo mies sitä noin itse analysoi, mutta roskiksen äärellä toiselle miehelle puhuu kuin mies miehelle.

Kas niin. Voihan se olla myös toisinkin, mutta voi olla noinkin. Ja hyvinkin paljon todennäköisemmin sanavalinnat ovat muuttuneet matkalla. Kuinka moni oikeasti muistaa sanasta sanaan, mitä toinen sanoo, ja vielä jos on useampi kertomassa juttua eteenpäin, sanavalinnat muuttuvat entistä todennäköisemmin.
J.Maybrick
Axel Foley
Viestit: 2438
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2013 1:09 pm

Re: Kadonnut Sanna-Maria Pölönen, Joensuu 28.3.2013

Viesti Kirjoittaja J.Maybrick »

"Vaimo" tai "Sanna" on liian merkityksekäs sana.
Varsinkin tuo "vaimo" , kun nainen ei ollut ko.miehen vaimo/puoliso lainkaan.
Mikä piilee lumessa, tulee julki suvessa, ja sama toisella kotimaisella Vad som göms i snö kommer upp i tö
Samuli
Martin Riggs
Viestit: 642
Liittynyt: To Marras 22, 2012 11:43 pm

Re: Kadonnut Sanna-Maria Pölönen, Joensuu 28.3.2013

Viesti Kirjoittaja Samuli »

No niin, Nuuskija, juuri noin voi olla (tuosta jäyhästä en silti oikein tiedä). Mutta toki jutut muuttuu matkalla aina, sehän on selvä.

Minä ymmärrän kuvauksella "jäyhä", että on sellainen perusrauhallinen töpökkä, joka omaan verkkaiseen tyyliinsä kertoo asiat todenmukaisesti niinkuin ne on. Tästä miehestä ei minulle tule jäyhää mielikuvaa millään. Vaan kylmä, kiero valehtelija. Perustuu siihen, että uskon hänen syyllisyyteensä eikä ilmeisesti vieläkään ole mitään tunnustanut.

Mutta nyt alkaa tämä ketju mennä jo pahasti sivuraiteille, palattaisiinko itse asiaan? :wink:
PeppiTyttö
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 115
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2010 11:28 pm
Paikkakunta: satakunta

Re: Kadonnut Sanna-Maria Pölönen, Joensuu 28.3.2013

Viesti Kirjoittaja PeppiTyttö »

Joo, mä mietiskelin ihan tota samaa, kun yllä joku kirjoitti, että äijien kesken sitä voidaan puhua äijämäisemmin (tosin en tiedä oliko kyseinen naapuri mies?). Meillä mies kutsuu minua kavereiden kesken muijaksi ja niin tekee myös useat miehet lähipiiristä, kotona kutsuu minua etunimelläni tai jollain tyhmällä hellittelynimellä.. nii, ja siitä tuli mieleen, että jos mä kutsuisin aina miestäni nimellä ja harvoin mitään muuta käyttäisin, niin voisin tosiaan töksäyttää vastaavan "akka" kommentin.

Sitten aloin miettimään myös sitä, että sanottiin Sannan ja avokin olleen, hiljaisia ja eristäytyneitä, niin se "akka on kadonnut" voi olla sellainen hiljaisen miehen tyly toteamus, kun ei sen syvällisemmin ole osannut/halunnut asiasta puhua.. minä itse en ole kovinkaan sosiaalinen naapureiden kesken ja voisin hyvin kuvitella tokaisevani, että "nyt on äijä kadonnut, ootteko nähny?".

Onko muija ja äijä verrattavissa akkaan ja ukkoon?

En nyt saa ihan ajatuksiani kirjoitettua, mutta koittakaa ymmärtää.

Eipä mulla itse aiheesta ole mitään uutta sanottavaa, uskon avomiehen olevan syyllinen ja vain siksi, että haluan uskoa poliisiin, ei ne voi olla niin pihalla, että pitävät syytöntä näin kauan kiinni.
jarmo.janis
Vic Mackey
Viestit: 1982
Liittynyt: Su Heinä 29, 2012 6:25 pm
Paikkakunta: kaakkois suomi

Re: Kadonnut Sanna-Maria Pölönen, Joensuu 28.3.2013

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

elli72 kirjoitti:Voidaanko me olla 100 % varma siitä että mies on käyttänyt juuri akka sanaa? Ei mielestäni voida olla. Ylipäätään tuolle sanalla ei pitäisi niin hirveästi laittaa painoarvoa. Kukin käyttää mitä erilaisempia sanoja. Akka on voinut heidän tapauksessaan olla vaikka hellittelynimi.
Valitettavasti minulla ei ole mahdollisuutta säilyttää "puluja" pitkältä ajalta, mutta muistan "akka on kateissa" ilmaisun tulleen esiin lehdessä esiintyneen toimesta. Siis lehdessä esiintynyt olisi kuullut nyt epäilyksen alaisena olevan sanoneen että "akka on kateissa tai kadoksissa". Muistan myös kirjoitetetun että nyt syytteesä ollut olisi ollut silloin ärtynyt. Mutta ärtyminen saattaa todellakin toisin puolin ajateltuna johtua siitä, että puoliso on ottanut hatkat sanomatta mitään kertomatta minne menee. Pääpointti on kuitenkin se, että "akka kateisse/kadonnut" ei ole minun oma keksintöni vaan lehteen kirjoitettuna joltain kuultuna.
Edelleen muistuttaisin sitä että, vain viikkoja ennen tätä tapausta, oli kotoaan ritolat ottaneen naisen tapaus, jossa nainen löytyi autosta ilmeisesti itsensä tappaneena tai sairauskohtaukseen kuolleena.
Ja taas muttailen
Miksi sitten Sanna - Mariaa ei olla löydetty, jos häntä ei olla erikseensanottua huolellisuutta noudattaen kätketty ?
Hei hetkinen.
Eikös kadonneen sanottu toisinaan käyttäneen myös polkupyörää kulkuneuvona. Onko pyörä edelleen kateissa myös ?
nuuskija
Nikke Knakkertton
Viestit: 180
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 4:11 pm

Re: Kadonnut Sanna-Maria Pölönen, Joensuu 28.3.2013

Viesti Kirjoittaja nuuskija »

J.Maybrick kirjoitti:
"Vaimo" tai "Sanna" on liian merkityksekäs sana.
Varsinkin tuo "vaimo" , kun nainen ei ollut ko.miehen vaimo/puoliso lainkaan.
Kyllä oli. Tiedän että jotkut ovat allergisia kutsumaan naispuolista avopuolisoa vaimoksi, mutta se ei päde kaikkiin. Ja olisinhan tuohon toki voinut kirjoittaa sen avo-sanan eteenkin. Tuota en sen sijaan ole koskaan kuullut, että avoliitossa asuvat eivät voisi kutsua toisiaan puolisoiksi. Mutta pointtihan ei nyt tässä tietenkään ollut naimisissa olo, vaan sanankäyttö kuten aiemmassa viestissäni selitin.

Vai tarkoitettiinko tässä nyt että eivät sittenkään asuneet yhdessä, ei kai sentään?
skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Kadonnut Sanna-Maria Pölönen, Joensuu 28.3.2013

Viesti Kirjoittaja skoone »

kirjuri* kirjoitti:Eukko sana on voinut hyvinkin muuttua Akaksi.
Eikös siellä jossain järjestetä niitä akankanto -kilpailujakin? Vai millä nimellä niitä kutsutaan? :?
Muista lähdekritiikki!
Fantine
Susikoski
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 10:47 am

Re: Kadonnut Sanna-Maria Pölönen, Joensuu 28.3.2013

Viesti Kirjoittaja Fantine »

^ Eukonkannon mm-kisat on Sonkajärvellä Pohjois-Savossa, Kainuun rajalla.

Jos tämä avokki nyt on syyllinen, niin kun epäilen, sais nyt vaan avata sen sanaisen arkkunsa. En voi ees kuvitella miten kauheeta tuollanen epätietoisuus on omaisille. :( Tosin uskoisin, että poliisi on heitä tiedottanut enemmän siitä missä mennään, kuin julkisuudessa kerrotaan. Järki sanoo sen verran, et jonkinlaista suunnitelmallisuutta luulis taustalla oleva, kun on noin hyvin saanut ruumiin jemmattua, vaikka ehkä se viimeinen pisara on tullut ikään kuin yllättäen. Minun mielikuvan mukaan (ei siis minkäänlaisia tilastoja tai faktoja ole esittää) tuollaiset parisuhteessa tapahtuvat henkirikokset ovat usein ns. intohimorikoksia ja mennään liian pitkälle kun tunteet kuohahtaa.
Vastaa Viestiin