Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
strangelove
Adrian Monk
Viestit: 2921
Liittynyt: To Loka 09, 2008 11:32 am

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja strangelove »

Norrelo kirjoitti:
strangelove kirjoitti:Raiskauksesta ei kerrottu julkisuuteen tietyistä syistä.
Mitähän nämä syyt mahdollisesti olivat?
Häveliäisyyssyitä. Vainajan ja hänen omaistensa yksityisyyttä haluttiin kaikkein arkaluontoisimpien seikkojen kohdalla kunnioittaa. Toisaalta poliisi jätti määrättyjä asioita tietoisesti pimentoon myös tutkinnallisista syistä, jotta "ammattitunnustajien" karsiminen olisi helpompaa.
pelastusrengas
Lauri Hanhivaara
Viestit: 127
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 1:19 pm

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja pelastusrengas »

Ihmetyttääkö sinua tämä varsin maltilliselta ja tasapainoiselta vaikuttavan Eino Saaren haastattelun nauhoitteesta lainatun lauseen sisältö:
"Kyllä minä ihmettelin, kun nimismies tuli minua kuulustelemaan. Hän sulki meidät kolmen lukon taakse kamariin! Olin ihan pyörryksissä ihmetyksestä. Se oli jotenkin outo mies se nimismies. Pian sen jälkeen löytyi Kyllikin pyörä ja toinen kenkä pienen kuusen juurelta. Toinen kenkä löytyi läheltä metsänistutusaukealta ja sen alla oli ruskettunut lehti."
strangelove
Adrian Monk
Viestit: 2921
Liittynyt: To Loka 09, 2008 11:32 am

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja strangelove »

pelastusrengas kirjoitti:Ihmetyttääkö sinua tämä varsin maltilliselta ja tasapainoiselta vaikuttavan Eino Saaren haastattelun nauhoitteesta lainatun lauseen sisältö:
"Kyllä minä ihmettelin, kun nimismies tuli minua kuulustelemaan. Hän sulki meidät kolmen lukon taakse kamariin! Olin ihan pyörryksissä ihmetyksestä. Se oli jotenkin outo mies se nimismies. Pian sen jälkeen löytyi Kyllikin pyörä ja toinen kenkä pienen kuusen juurelta. Toinen kenkä löytyi läheltä metsänistutusaukealta ja sen alla oli ruskettunut lehti."
Laittaisitko tänne samalla koko haastattelun.
Laasti
Harjunpää
Viestit: 331
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 9:21 pm
Paikkakunta: Nowhere

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Laasti »

Kävin lueskelemassa opintojen ohessa vanhoja hesareita ja bongasin muutaman lehtijutun. Kävin nopeasti läpi ajanjakson 6.10-8.11.1953. Kuukauden ajalta oli hämmästyttävän vähän uutisointia. Suurimmat otsikot tietysti käsittelivät suohaudan paljastumista ja kuvaa Kyllikki Saaresta ruumishuoneella. Lienee syytä käydä nuo lehdet läpi.

Tässä ote Hesarista:

10.10.53
"Yliajoteoriasta luovuttu, koska pyörästä ei löytynyt mitään merkkejä yliajosta."
"Kaarankajärven tutkimukset lopetettu tuloksettomina. Isojoen nimismies Eino Sipilän mukaan Kyllikki Saaren ruumista etsitään Isojoelta."

Mielenkiintoisin kohta löytyy uutisen lopusta:
"Tie, jota pitkin Kyllikki Saari kulki, on enimmäkseen metsätaivalta ja on huonossa maineessa sen vuoksi, että siellä on usein ahdisteltu naisia."

15.10.53
Lääninlääkäri Hokkasen mukaan Kyllikki Saari olisi kuristettu. Tämän asian Hokkanen myöhemmin kumosi.

Helsingin Sanomat uutisoi ojankaivaja VL:n pidätyksestä seuraavaa 23.10.53:

"Poliisit ovat pahoillaan siitä, että eräässä lehdessä julkaistiin eilen Isojoella kuulusteluja varten pidätetyn työmies Vihtori Lehmusviidan nimi ja saatettiin näin hänet ja hänen omaisensa ikävään valoon. Vihtori Lehmusviidan uskotaan tietävän jotain asiaan liittyvää. Poliisit ovat juttua tutkiessaan ottaneet huomioon, että rikollinen voisi olla vajaaälyinen. Koska Vihtori Lehmusviita osoittautui tällaiseksi, hänen edesottamuksiaan ryhdyttiin tutkimaan. Pidätetyn äiti ja veli todistivat Vihtori Lehmusviidan puolesta. Hän nukkui rikospäivän iltana jo kello 19.00 ja oli niin vahvasti alkoholin vaikutuksen alaisena, ettei olisi voinut suorittaa mitään rikosta. Lehmusviita tunnetaan Isojoella siivona miehenä, joka ei ole aiheuttanut kenellekään mitään häiriötä, vaikka käyttääkin joskus alkoholia. Isojoella ollaan sitä mieltä, että Vihtori Lehmusviita on syytön. Hän on tavallisen näköinen, lähes 40-vuotias mies, joka asuu veljensä ja äitinsä kanssa. Lehmusviidan esiintymisessä ei ole mitään huomiota herättävää. Hänen sukunsa tunnetaan työteliäinä ja kunnollisina ihmisinä. Paikkakuntalaiset ovat hämmästyneitä, koska Vihtori Lehmusviidan ei tiedetä osoittaneen mitään kiinnostusta toista sukupuolta kohtaan."

Lokakuun loppupuolella isojokelaiset olivat edelleen kiihtyneitä, koska VL oli ollut pidätettynä jo toista viikkoa. Komisario Axel Skogman oli lähettänyt VL:n Kristiinankaupunkiin lääkärin erikoistutkimuksiin, jotta selviäisi onko VL:n kertomukset millään tavalla uskottavia. Ojankaivaja lähetettiin siis käsittääkseni mielentilatutkimuksiin. Marraskuun alkupuolella hesari arvioi VL:n pääsevän vapaaksi, koska mitään perusteita hänen vangitsemiselleen ei ollut.

Siinäpä tämän perjantain saldo. Minusta ihan mielenkiintoista uutisointia, kun ajattelee tämän päivän näkökulmasta ja käytettävissä olevilla tiedoilla...
Hän on paljastanut vain yhden kerran nimensä alkuperän...
strangelove
Adrian Monk
Viestit: 2921
Liittynyt: To Loka 09, 2008 11:32 am

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja strangelove »

Kiitos Laastille hyvästä tutkivasta journalisimista!

Olen ollut aina sitä mieltä, että Kyllikki Saari joutui uhriksi sattumalta. Päntäneen tiellä ahdisteltiin naisia jo ennen Kyllikin murhaa ja oli vain ajan kysymys, milloin jotain todella vakavaa sattuu. Tämä on yksi syy, miksi minä en jaksa uskoa mihinkään suunnitelmallisiin "isokenkäteorioihin".

Mainitun epäillyn kuvaus on vahvasti virheellinen. Taustalta löytyi kuitenkin puukotusta, päällekarkausta ja monenlaista seksuaalirikosta. Eräs poliisi kuvaili miestä marginaalitapaukseksi, jolla oli outoja tapoja. Mies väijyi ihmisiä puiden takaa, varasteli naisten vaatteita ja kyttäsi naisia ikkunoiden takana.
Killer Loop
Lauri Hanhivaara
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 8:48 pm

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Killer Loop »

"Tie, jota pitkin Kyllikki Saari kulki, on enimmäkseen metsätaivalta ja on huonossa maineessa sen vuoksi, että siellä on usein ahdisteltu naisia."

Ylläolevassa lauseessa minua kummastuttaa suuresti se, että ko. tie oli huonossa maineessa juuri ahdistelutapausten vuoksi. Eikö todellakaan kukaan tiennyt kenen toimesta siellä ahdistelut tapahtuivat? Vai oliko tietävien pidettävä turpansa kiinni seurauksien pelossa? Ei kai se tie vaikuttanut kaikkiin sitä käyttäviin niin maagisesti että he alkoivat välittömästi ahdistella naisia siellä kulkiessaan? Onko naisten ahdisteluja tapahtunut vielä Kyllikin tapauksen jälkeenkin ko. tieosuudella? Todella outoa on se, että tiedetään tiellä ahdistellun naisia alvariinsa mutta kellään ei ole minkäänlaista ajatusta siitä, kuka se ahdistelija voisi olla.
Sairas vääns sairas vääns, evripati nous tät sairas vääns....
strangelove
Adrian Monk
Viestit: 2921
Liittynyt: To Loka 09, 2008 11:32 am

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja strangelove »

Killer Loop kirjoitti:"Tie, jota pitkin Kyllikki Saari kulki, on enimmäkseen metsätaivalta ja on huonossa maineessa sen vuoksi, että siellä on usein ahdisteltu naisia."

Ylläolevassa lauseessa minua kummastuttaa suuresti se, että ko. tie oli huonossa maineessa juuri ahdistelutapausten vuoksi. Eikö todellakaan kukaan tiennyt kenen toimesta siellä ahdistelut tapahtuivat? Vai oliko tietävien pidettävä turpansa kiinni seurauksien pelossa? Ei kai se tie vaikuttanut kaikkiin sitä käyttäviin niin maagisesti että he alkoivat välittömästi ahdistella naisia siellä kulkiessaan? Onko naisten ahdisteluja tapahtunut vielä Kyllikin tapauksen jälkeenkin ko. tieosuudella? Todella outoa on se, että tiedetään tiellä ahdistellun naisia alvariinsa mutta kellään ei ole minkäänlaista ajatusta siitä, kuka se ahdistelija voisi olla.
Minun tietoni tästä seikasta perustuvat lähinnä vain lehtitietoihin ja joidenkin isojokelaisten aikalaisten kertomiin tarinoihin. Juttu meni niin, että nuoria naisia oli ahdisteltu kyseisellä tieosuudella jonkin aikaa ennen Kyllikin katoamista. Kyse ei ollut mistään vuosia jatkuneesta häiriköinnistä, mutta Kyllikin juttua edeltäneenä talvena liikkui kylillä puheita ahdistelijasta. Kyllikki Saartakin oli ahdisteltu silloin hiihtolenkillä. Katoamisen/murhan jälkeen ahdistelutapaukset loppuivat kuin seinään tai ainakaan niistä ei enää puhuttu.

Hämmästyttävintä tässä on se, ettei kukaan osannut tai halunnut nimetä kyseistä ahdistelijaa. Voi olla, että ahdistelun kohteeksi aikoinaan joutuneet naiset uhkailtiin hiljaiseksi tai sitten he häpesivät asiaa niin paljon, etteivät rohjenneet kertoa kokemuksistaan tarkemmin. Täytyy muistaa, että ajat olivat silloin toisenlaiset. Olisi hyvä tietää, kävikö ahdistelija naisiin käsiksi vai tyytyikö vain seuraamaan tai kyttäämään näitä pienen välimatkan päästä. Päntäneen tien varrella sijainneella työmaalla työskenteli nimittäin mies, joka kyttäsi ihmisiä puiden takaa ja tirkisteli ikkunoista. En tiedä oliko tämä mies kyseinen ahdistelija, mutta häntä pidetään pääepäiltynä Kyllikki Saaren murhaan.
Hydrogenium
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 117
Liittynyt: To Loka 22, 2009 10:15 pm

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Hydrogenium »

Killer Loop kirjoitti:"Tie, jota pitkin Kyllikki Saari kulki, on enimmäkseen metsätaivalta ja on huonossa maineessa sen vuoksi, että siellä on usein ahdisteltu naisia."

Ylläolevassa lauseessa minua kummastuttaa suuresti se, että ko. tie oli huonossa maineessa juuri ahdistelutapausten vuoksi. Eikö todellakaan kukaan tiennyt kenen toimesta siellä ahdistelut tapahtuivat? Vai oliko tietävien pidettävä turpansa kiinni seurauksien pelossa? Ei kai se tie vaikuttanut kaikkiin sitä käyttäviin niin maagisesti että he alkoivat välittömästi ahdistella naisia siellä kulkiessaan? Onko naisten ahdisteluja tapahtunut vielä Kyllikin tapauksen jälkeenkin ko. tieosuudella? Todella outoa on se, että tiedetään tiellä ahdistellun naisia alvariinsa mutta kellään ei ole minkäänlaista ajatusta siitä, kuka se ahdistelija voisi olla.
Kyllähän siellä Päntäneen tiellä joku ahdisteli tyttöjä ja naisia.
Esko Varpelaiden kertomuksessa Mustapartaisesta miehestä on siinäkin huomautus suluissa:
(Muistiinpanoja: Helle Mäkinen, joku otti pyörään kiinni edellisenä syksynä tai samana kesänä??
Huomautus kirjoitettu muistelman taakse.)

Minä itse olen ajatellut sitäkin asiaa kun se rattijuoppo muka Uurosta ajoi pimeän aikaan sen Auli Koskivirran päälle joka makasi sitten pimeassä tienvarressa kuolleena 30.8.-52 että jospa joku siellä kävi kiinni Koskivirran polkupyörään ja tönäisi hänet auton alle? Koskivirrassa ei kuitenkaan näkyny mitään merkkejä ruhjeista.
Sekin ihmetyttää kovasti.Jospa kuitenkin sama naisten hätistelijä raiskasi Koskivirrankin siellä metsässä?
Jotenkin nämä Aulikki Koskivirran sekä Kyllikki Saaren tapaukset liittyvät yhteen mielestäni.
Lääkärit eivät varmaankaan tutkineet oliko Koskivirta raiskattu?

Niin ja Auli Koskivirran löytöpaikka oli Möykyn kylästä 1 km joten Kyllikki Saaren katoamispaikan ja Auli Koskivirran löytöpaikkojen välimatka olisi 4 km
Varpelaiden tekstissä ei mainita mitään Auli Koskivirran polkupyörästä.
Oliko kävellen liikkeellä vai miten?

Ihmettelen suuresti sitä ettei kukaan kertonut ääneen kuka tämä naisten hätistelijä oli.

Kaiken mielenkiintoisin teoria olisikin se että tämä mies Uurosta joka kännissä ajoi Auli Koskivirran hengiltä 30.8. 1952 ja sai siitä tuomion olisikin hurauttanut seuraavana keväänä kännissä Kyllikki Saaren hengiltä? 17.5.1953 niin eipä siinä rattijuopolla olisi ollut paljoa muuta mahdollisuutta kuin kätkeä Kyllikin ruumis ja polkupyörä.
Siihen aikaan kaksi perättäistä rattijuopumusta joissa olisi kuollut yhteensä 2 tyttöä olisikin ollut edessä vuosien vankeusrangaistuksen paikka ja suuret korvaukset uhrien omaisille.

Moni henkilöhän siellä oli nähnyt Uurostapäin ajaneen kermanvärisen henkilöauton kovaa vauhtia.
Joku siellä kuvittelee että kun polkupyörä oli ehjä ettei se ole mahdollista että auto ajoi Kyllikin hengiltä.

On se täysin mahdollista. Polkupyörähän oli löytymättä pitkään.
Polkupyörä on voitu korjata kuntoon vara- osilla ennen kuin se oli piilotettu lellulaakson mutahautaan.
Polkupyörän toinen pyörä oli ollut ruosteessa (pinnat ruosteessa) ja toinen uudenveroinen.
Uusi polkupyörä jonka toisen pyörän pinnat olivat ruosteessa on voitu vaihtaa varaosapyörästä ja pyörä on voitu kunnostaa ennenkuin se on mutahautaan piiloitettu.
Mielestäni poliisit tekivät virheen kun lopettivat yliajoteorian linjan tutkimisen.
Voidaan hyvällä syyllä pistää ykkösepäillyksi tämä Auli Koskivirran kuoleman tuottanut rattijuoppo Kyllikki saaren murha/kuolemantuottamus-/ruumiin kätkentätapauksessa.

Näitä asioita olen miettinyt jo pitkään.

http://juhaerik.net/assets/applets/KyllikkiSaari.pdf
Killer Loop
Lauri Hanhivaara
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 8:48 pm

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Killer Loop »

Tätä minä juuri haen. Hyvä-veli hommat on todennäköisesti olleet voimissaan jo Kyllikin aikaan.
Sairas vääns sairas vääns, evripati nous tät sairas vääns....
morse66
Scooby-Doo
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Touko 17, 2010 9:10 pm

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja morse66 »

Tietääköhän joku Maiju Yli-Hietalan (myöhemmin Penttilä?) taustoista jotakin. Minkälainen perhe ja kotiolot olivat Isojoella? Olen ymmärtänyt, että Maiju olisi ollut huomattavasti vanhempi, kuin Kyllikki (syntynyt jo -24?). Joku kirjoitti, että Kyllikki olisi pyytänyt Kanervolta apua ystävälleen (Kanervon mukaan kysymyksessä oli "sielunhoidollisia asioita"). Miksi :?:
Laasti
Harjunpää
Viestit: 331
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 9:21 pm
Paikkakunta: Nowhere

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Laasti »

Kiinnostavaa tässä tapauksessa on se, että lehtijutun perusteella koko Isojoki asettuu kiinniotetun VL:n taakse, vaikka kuulusteluja ei ole vielä suoritettu loppuun. Sitten tuo alibi. Onpa erikoisella tavalla seikkaperäinen. Sukulaisten antama ja kellonaika on harvinaisen tarkka. Lopuksi minua ihmetyttää suuresti, että mahdollisen syyllisen voi vapauttaa sillä perusteella, että "sukulaiset ovat kunnollista ja rehellistä väkeä". Ei tosin harvinainen perustelu tuohon aikaan.

Kävin lueskelemassa Hesaria lokakuulta 1953 ja siinä kirjoiteltiin näin:

Päiväys 13.-14.10.1953
Ihmetystä herätti mm. ruumiin ja kengän löytöpaikka

"Ruumiin kätköpaikan takana olevalle nevalle kaivettiin kesän aikana syvä oja, eivätkä ojankaivajat kuitenkaan huomanneet mitään erikoista (se on erikoista)"

"Paikalla liikkui myös koiria, joiden tarkan vainun olisi luullut kertovan jotain."

"Erään metsänvalvojan koira oli alkanut ulvoa ja riehua niin, että se oli sidottava kiinni puuhun (tämä tapahtui syyskuussa)."

"Miksi murhatun kenkä tuotiin metsänkylvöruudulle vasta pitkähkön ajan kuluttua surmatyöstä?"

"Mitä tapahtui Kuortaneen Kaarankajärvellä?"

Seuraava uutinen

Lääninrikospoliisi tutkii parhaillaan erästä tutkintalinjaa

"Mahdollisilla syyllisillä tilillään ennestäänkin sukupuolirikoksia!"
"Kyllikki Saaren raiskaajan ja murhaajan tai useampien syyllisten jäljille johtavat teoriat ovat kummatkin siitä erikoisia, että epäillyt ovat aikaisemminkin olleet syytteessä tai tuomitut sukupuolirikoksista."
"Tapaus viittaa henkilöön tai henkilöihin, joiden jäljet johtavat Isojoelle tapahtu-aikana."
"Epäillyt eivät kavahda kuulusteluja ja voivat helposti johdattaa tutkijat väärille jäljille2

Huhut, väärät ilmiannot ja harhautukset ovat sotkeneet tutkintaa!

Kuka tai ketkä ovat olleet pidätettyinä? Seksuaalimurhaajaa poliisi ainakin näytti etsivän lokakuussa "53. Yksi epäiltynä olleista -ulkonevahampainen mies- oli tuossa vaiheessa jo vapautettu kuulustelujen jälkeen.
Hän on paljastanut vain yhden kerran nimensä alkuperän...
Laasti
Harjunpää
Viestit: 331
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 9:21 pm
Paikkakunta: Nowhere

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Laasti »

Tämä menee ilmeisesti yksinpuheluksi, mutta asiaan hieman perehtyneenä minulle on tullut se käsitys, että murhaaja/murhaajat olivat poliisin tiedossa. Kunnollista näyttöä ei vain löytynyt ja murhaajilla oli liiaksi etumatkaa, jotta heidän jäljilleen olisi päästy tarpeeksi ajoissa.
Hän on paljastanut vain yhden kerran nimensä alkuperän...
strangelove
Adrian Monk
Viestit: 2921
Liittynyt: To Loka 09, 2008 11:32 am

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja strangelove »

Laasti kirjoitti:Tämä menee ilmeisesti yksinpuheluksi, mutta asiaan hieman perehtyneenä minulle on tullut se käsitys, että murhaaja/murhaajat olivat poliisin tiedossa. Kunnollista näyttöä ei vain löytynyt ja murhaajilla oli liiaksi etumatkaa, jotta heidän jäljilleen olisi päästy tarpeeksi ajoissa.
Tämähän on julkinen salaisuus. Jopa virassaan yhä toimiva rikosylikonstaapeli Tapani Tikkala on kertonut useissa lehtijutuissa tietävänsä syyllisen nimen. Kun eräs henkilö oli 90-luvulla soittanut poliisille eräästä Kyllikki Saaren tapaukseen liittyneestä vihjeestä, niin hänelle oli sanottu, ettei juttua enää tutkita, koska syyllinen tiedetään ja hän on jo kuollut. Epäilty on kertonut teosta asioita, joista vain tekijä on voinut tietää, mutta poliisilla ei koskaan ole ollut mitään teknistä näyttöä, jolla tapaus olisi voitu sinetöidä oikeuden edessä.
Laasti
Harjunpää
Viestit: 331
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 9:21 pm
Paikkakunta: Nowhere

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Laasti »

strangelove kirjoitti:
Laasti kirjoitti:Tämä menee ilmeisesti yksinpuheluksi, mutta asiaan hieman perehtyneenä minulle on tullut se käsitys, että murhaaja/murhaajat olivat poliisin tiedossa. Kunnollista näyttöä ei vain löytynyt ja murhaajilla oli liiaksi etumatkaa, jotta heidän jäljilleen olisi päästy tarpeeksi ajoissa.
Tämähän on julkinen salaisuus. Jopa virassaan yhä toimiva rikosylikonstaapeli Tapani Tikkala on kertonut useissa lehtijutuissa tietävänsä syyllisen nimen. Kun eräs henkilö oli 90-luvulla soittanut poliisille eräästä Kyllikki Saaren tapaukseen liittyneestä vihjeestä, niin hänelle oli sanottu, ettei juttua enää tutkita, koska syyllinen tiedetään ja hän on jo kuollut. Epäilty on kertonut teosta asioita, joista vain tekijä on voinut tietää, mutta poliisilla ei koskaan ole ollut mitään teknistä näyttöä, jolla tapaus olisi voitu sinetöidä oikeuden edessä.
Juurikin näin! Ja jatkuvasti tätä juttuja "penkoessa" tulee vastaan eräät tietyt henkilöt, joista mainitaan eri lähteissä.
Hän on paljastanut vain yhden kerran nimensä alkuperän...
agito
Susikoski
Viestit: 45
Liittynyt: Su Kesä 17, 2012 5:14 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja agito »

Aika selväksi on tullut kun tätä ketjua on lukenut, että Kyllikin surmaaja on ollut paikkakuntalainen ihminen, vaikka täysin pitäviä todisteita ei asiasta ilmeisesti ole koskaan saatu, mutta jokatapauksessa. Se mitä itse tähän aiheeseen olen tutustunut, niin juurikin tuo pyörän piilottaminen syvimpään suon silmäkkeeseen ja ruumiin lopullinen hautaaminen löydettyyn paikkaan kertoo siittä, että tekijä on tuntenut todella hyvin kyseisen seudun. Se tietenkin lisää paikkakuntalaisen tekijän uskottvuutta, että huhuja ollaan levitelty tarkoituksella väärään suuntaan. Kenenpä muunkaan olisi helpompi niitä huhuja lähetellä kuin esimerkiksi tekijän tai vaikka tekijän avustajan. Mitä enemmän poliisien tutkinta on mennyt väärään suuntaan, niin sen helpompi on ollut sitten jälkeenpäin jälkijä tekijän peitellä. Uskoisin, että jos elettäisiin tätä päivää niin tekijä oltaisiin varmasti vastuuseen saatu teostaan, mutta puhutaan kuitenkin täysin eri aikakaudesta ja pienestä kyläyhteisöstä, niin tämänkin asian selvittäminen on varmasti ollut tuohon aikaan erittäin haastavaa, kun kuitenkaan samanlaisia menetelmiä ei ole ollut tutkijoilla käytössä, mitä on nykypäivänä.

Luin itse tuon Kyllikin Surma kirjan tuossa jokunen viikko takaperin ja olihan siinä tarina, mutta jotenkin itselläni jäi vähän sellainen kuva, että tuossa oli jonkun verran tarinassa aukkoja kuitenkin. Varsinkin, kun tuossa oli kyseessä kuitenkin tekijät, jotka eivät kuitenkaan voineet aluetta ihan yksityiskohtaisesti tuntea, niin jotenkin tuohon tarinaan uskominen tai edes eläytyminen oli itselläni hyvin vaikeaa, kun kuitenkin täältä (kiitos strangeloven loistavista viesteistä!) olen lukenut paljon järkevämpää ja omasta mielestäni lähempänä faktaa olevaa tietoa, niin jotenkin tuon kirjan kertomukseen oli todella vaikea uskoa. Toisaalta teoria monen joukossa, mutta en usko itse edelleenkään tuohon, että ovat vahingossa törmänneet Kyllikkiin ja sitten lavastaneet tapahtumaan. Ei vain jotenkin kuullostava kovin järkevältä tuollainen ajattelu tässä tapaukessa.

Myös tuon papin syyllistäminen on aika kaukaa haettua tässä tapaukessa ja hänen alibi, mitä ilmeisemmin on kuitenkin tarkistettu todella hyvin.

Itse jään siihen mielipiteeseen, että tämän teon takana on joku paikallinen, jonka syyllisyydestä ei vain valitettavasti ole saatu tarpeeksi pitäviä todisteita. Harmi sinällään, mutta tuskin tästä enään ketään ruvetaan julkisesti tuomitsemaan. Mitkä muuten olisi nykypäivänä mahdollisuudet tässä tapauksessa julistaa tapaus ratkaistuksi ihan virallisesti? Jos tekijän on itse jo aikoja sitten kuollut, niin millä todennäköisyydellä joku ihminen sitten virallisesti tähän tekoon syylliseksi todettaisiin?

Strangelovelta olisi mielenkiintoista kuulla tästä tapauksesta vaikka ihan yyveenä vähän enemmän näistä paikallisista epäillystä, jota tästä teosta on aika vahvasti epäilty. Olisin kiitollinen, jos vähän enemmän saisi heistä informaatiota!
Vastaa Viestiin