Ei nimi miestä/naista pahenna

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Rousku
Theo Kojak
Viestit: 1153
Liittynyt: Pe Elo 24, 2007 11:29 pm

Viesti Kirjoittaja Rousku »

kahvitar kirjoitti:En tykkää Ninni-Nanna-Ninnu-Nenna-Nenni-Nanni-Nunnu -tämän tyylisistä nimistä.
Juu en minäkään. Enkä (P/M/T)i(i)asta siis alkukirjaimesta tai i-kirjainten määrästä riippumatta. Ovat jotenkin pliisuja makuuni. Äänteellisesti en pidä nimistä Päivi, Vuokko, Orvokki. Poikien nimistä jostain syystä vastenmielisiä on Tomi, Toni, Jani, Roni, Joni, Jari, Miro, Pekka, Miikka.
kahvitar kirjoitti:Inhoan myös nimiä Jessica, Jannica, Julian, Christian, Michael ym. ulkomaalaisperäisiä jos kyseessä on täysin suomalainen suomenkielinen lapsi.
Jep. Ehkä noissa ärsyttää se, että nimet ovat olleet olemassa myös suomeksi kirjoitettuna, esim. Mikael, Kristian, ja sitten mennään mutkistaman asioita lainaamalla niille uusi kirjoitusasu. Vielä noita pahempi on, jos nimi ei yhtään istu suomen äännejärjestelmään, kuten jo mainituksi tulleet Ridge ja Brooke.
kahvitar kirjoitti:Mutta nyt tällä hetkellä nimisuosikkejani ovat mm. Anja, Elsa, Eino, Onni ja Olavi. Yleensäkin voisin sanoa, että pidän enemmän vanhoista nimistä.
Plääh, Onni! Mikäs siinä muuten, mutta kun nyt on varsinainen Onni-buumi menossa. Saadaan sitten koululuokkia, joilla istuu neljä Onnia, kuten minun aikaani oli neljä Jaria. Sikäli Onni ei ole yhtään vanha nimi! Tietysti se oli jonkin aikaa poissa muodista tässä välillä. Paljon vanhempia olisivat kyllä Kaisa, Johanna, Maria, Juho, Heikki; esikristillisistä nimistä tyyliin Arijoutsi, Kouta, Kaukomieli puhumattakaan...
Viimeksi muokannut Rousku, La Syys 08, 2007 4:12 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rousku
Theo Kojak
Viestit: 1153
Liittynyt: Pe Elo 24, 2007 11:29 pm

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Lizzie B. kirjoitti:
Väestötietojärjestelmässä ei ole hakemaasi sukunimeä
Anteeks, mutta mä olen nyt näemmä juuttunut tähän.
Olen tuolla VRK:n tsydeemillä aikaisemminkin leikkinyt, ja suureksi ihmetyksekseni se väittää, ettei Suomessa asuisi muuan entinen opettajani, joka on kyllä ihan supisuomalainen, joskin avioliiton takia ulkomaalaisella nimellä varustettu, ja jonka ainakin koulupaikkakuntani puhelinluetteloista vielä viime vuosina olen bongannut (tuskin kuolleet luettelossa kovin pitkään esiintyvät). Joten on mieleen hiipinyt epäilys, saisiko jonkun harvinaisen nimen tapauksessa jopa kieltää nimen esiintymisen VRK:n haussa?

Sitä olen kanssa ihmetellyt, että jos muuttaa nimensä, mille vuosikymmenelle sijoittuu: syntymävuosikymmenelleen, vaikka nimi ei vielä ollutkaan se tämänhetkinen, vaiko sille vuosikymmenelle, jolloin nimi muuttuu. Entä jos ainutkertainen nimi häviää maasta nimenmuutoksen takia, näkyykö se järjestelmässä silti vielä? Eli olisiko Suomessa vaikka 60-luvulla voinut syntyä lapsi, jolle on silloin annettu nimi Mahalia, ja tämä Mahalia-parka sitten kiusaamiseen kyllästyttyään onkin päättänyt muuttaa nimensä Liisaksi?
kahvitar
Jane Marple
Viestit: 1002
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 12:14 pm

Viesti Kirjoittaja kahvitar »

Nykajan suosikkinimistä vielä sen verran, että esim. 1960-luvun suosikkinimeä Jari annettiin muistaakseni jonakin vuonna niin paljon, että sen sai muistini mukaan jopa 6-8 % sen vuoden poikien ikäluokasta. En muista tarkkaa prosenttia, mutta nykyisin suosikkinimen saa huomattavasti pienempi prosenttiosuus. Viime vuonna suosituin poikien nimi taisi olla Veeti ja sen sai kyseisen vuoden pojista muistaakseni reilusti alle 2 % nimekseen. Olisiko ollut vain yksi prosentti? Muutenkin aiemmin annettiin enemmän suosikkinimiä esim. Minna ja Sari 1970-luvulla jne. Nykyään yhä useampi vanhempi haluaa antaa lapselleen erikoisen nimen ja suositut nimet eivät ole enää niin suosittuja kun verrataan suhteellista osuutta kaikkiin syntyneisiin.

Eli vaikka antaisi suositun nimen lapselleen niin on kuitenkin todennäköisempää, että lapsi on luokalla ainut sen niminen. Toki nimen suhteellinen esiintyminen vaihtelee alueittain. Esim. Veeti-nimeä ei varmastikaan moni suomenruotsalainen anna lapselleen, joten Veeti on hieman tuota kokonaisosuuden prosenttiosuuttaan yleisempi nimi esim. tietyllä suomenkielisellä asuinalueella. Mutta siis siltikin on vain hieman huonoa tuuria jos Veeti tai muu suosikkinimen haltija joutuu luokalle, jossa on useampi kuin yksi samanniminen.

Minä aion tuleville lapsille antaa ne nimet, joista pidän eniten enkä välitä siitä miten suosittu kyseinen nimi on. Pääasia, että lapsellani tulee olemaan minulle (ja toivottavasti lapsellekin) mieluinen nimi.
ShipWreck
Martin Beck
Viestit: 789
Liittynyt: Ma Elo 06, 2007 11:58 pm

Viesti Kirjoittaja ShipWreck »

kahvitar kirjoitti:Minä aion tuleville lapsille antaa ne nimet, joista pidän eniten enkä välitä siitä miten suosittu kyseinen nimi on. Pääasia, että lapsellani tulee olemaan minulle (ja toivottavasti lapsellekin) mieluinen nimi.
Eikö lapsen isälle anneta mahdollisuutta vaikuttaa nimen valintaan? :shock:
kahvitar
Jane Marple
Viestit: 1002
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 12:14 pm

Viesti Kirjoittaja kahvitar »

ShipWreck kirjoitti:
kahvitar kirjoitti:Minä aion tuleville lapsille antaa ne nimet, joista pidän eniten enkä välitä siitä miten suosittu kyseinen nimi on. Pääasia, että lapsellani tulee olemaan minulle (ja toivottavasti lapsellekin) mieluinen nimi.
Eikö lapsen isälle anneta mahdollisuutta vaikuttaa nimen valintaan?
Hmm..annetaan toki, mutta kyllä minä nimifriikkinä olen se päättävämpi puoli. Mutta toki siis sellaista ei tulla valitsemaan mistä lapsen isä ei pidä. Mutta en usko, että hänelle on niin tärkeää nämä nimet kuin mitä minulle on.
DonHessu
Rico Tubbs
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe Touko 18, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: City 17, Eastern Europe.

Viesti Kirjoittaja DonHessu »

ShipWreck kirjoitti:
kahvitar kirjoitti:Minä aion tuleville lapsille antaa ne nimet, joista pidän eniten enkä välitä siitä miten suosittu kyseinen nimi on. Pääasia, että lapsellani tulee olemaan minulle (ja toivottavasti lapsellekin) mieluinen nimi.
Eikö lapsen isälle anneta mahdollisuutta vaikuttaa nimen valintaan? :shock:
Reilukerho =D
What you do... Makes you who you are.
Primavera
Jane Marple
Viestit: 1020
Liittynyt: To Touko 10, 2007 1:28 pm

Viesti Kirjoittaja Primavera »

Inhokkeja, ei koskaan totu, omalle lapselle en missään nimessä antaisi nimeksi: Leevi, Veeti, Eetu, Teemu, Arttu, Vertti, Konsta (sori konsta). Tytöt: Kaisu, Veera, Saara, Tytti, Titta, Tutta, Aada.
Tuntematon Mies
Remington Steele
Viestit: 238
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 10:20 am

Viesti Kirjoittaja Tuntematon Mies »

Primavera kirjoitti:Inhokkeja, ei koskaan totu, omalle lapselle en missään nimessä antaisi nimeksi: Leevi, Veeti, Eetu, Teemu, Arttu, Vertti, Konsta (sori konsta). Tytöt: Kaisu, Veera, Saara, Tytti, Titta, Tutta, Aada.
Kappas vaan, kun kuitenkin olet ottanut tuollaisen nicin!
hipsulainen
Axel Foley
Viestit: 2387
Liittynyt: Pe Elo 24, 2007 2:29 pm
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja hipsulainen »

wretch kirjoitti:Toope olisi aika julma nimi pojalle.Tytöllä voisi kullostaa aika ilkeältä Joku Hely.Kotivalo on kuitenkin kummallisin nimi,joka ihan äkkiä tulee mieleen.Voi olla naisen tai miehen nimi.Eihän Kotivaloja ole ollut ollut varmaan koskaan (ainakaan toivottavasti) mutta nimipäivä oli joskus kalenterissa 14.5.Samassa kirjassa on myös nimi Laulikki (5.1 nimipäivä) mutta opus ei kerro kummalle sukupuolelle nimi kuuluu.Oma vaatimaton mielipiteeni on,että sopisi hyvin lehmälle :lol:
Väestörekisterikeskuksen mukaan Suomessa on/on ollut 167 miestä ja 72 naista, joiden nimi on Kotivalo. Lisäksi Suomessa on viisi miestä joiden nimi on Voltti. Yhden miehen nimi Suomessa on Tarzan. Lisäksi muutamat ihmiset ovat saaneet planeettojen nimiä itselleen, tässä esimerkkejä:
Pluto: 1 mies
Jupiter: 32 miestä
Merkurius: 2 miestä
Mars: 5 miestä
Saturnus: 1 mies
Uranus: 1 nainen
Venus: 2 miestä ja 19 naista
Maa: 1 nainen
Neptunus: 1 mies

Ja nämä löytyivät siis Väestörekisterikeskuksen sivuilta
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7240
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Tosta Kotivalo nimestä on joku vitsi, mutta en muista ihan varmasti miten se meni.
Mut juoni oli jotenkin niin, että isä halusi laittaa pojalle nimeksi Kotivalo, koska siitä ei saisi niin helposti väännettyä lempinimeä.
Pojalla alkoi sitten koulu ja kaverit tulivat sitten hakemaan leikkimään kysyen:Onko Himatuikku kotona? :roll:

Venus olisi kyllä makee nimi.
Vois kyllä aiheuttaa paineita pitää kroppa ees jonninmoisessa kuosissa. :)
Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

^himatuikku...eheheheehehe.... :lol:
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Primavera
Jane Marple
Viestit: 1020
Liittynyt: To Touko 10, 2007 1:28 pm

Viesti Kirjoittaja Primavera »

Tuntematon Mies kirjoitti:
Primavera kirjoitti:Inhokkeja, ei koskaan totu, omalle lapselle en missään nimessä antaisi nimeksi: Leevi, Veeti, Eetu, Teemu, Arttu, Vertti, Konsta (sori konsta). Tytöt: Kaisu, Veera, Saara, Tytti, Titta, Tutta, Aada.
Kappas vaan, kun kuitenkin olet ottanut tuollaisen nicin!
Niin. Tuntemattomia ovat nicien tiet. Tästä olenkin jo aiemin kertonut: kahvikuppimalli on pohjana ei Veera.
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7240
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Tässä yksi nimiaiheinen juttu.
8)


Psykoterapeutti piti ryhmäistuntoa neljälle esikouluikäiselle lapselle ja heidän äideilleen.
"Meillä kaikilla on intohimo, joka vaikuttaa alitajunnassa siihen miten nimeämme lapsemme" hän sanoi ja jatkoi:
"Esimerkiksi Sadun äiti selvästi pitää lukemisesta ja Ruusun äiti taas puutarhanhoidosta.Tuuli taas on saanut nimensä äidin purjeveneharrastuksesta."
Silloin eräs äiti pomppaa pystyyn, nappaa lapsensa kainaloon ja kuiskaa:
Laitappas Jorma kengät jalkaan, me lähdetään nyt! :mrgreen:
Minney Magia
Martin Riggs
Viestit: 609
Liittynyt: To Elo 16, 2007 9:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Minney Magia »

^Aahahahahahaha!!!!
Kaikki selviää joskus! Jos jokin ei ole selvinnyt,
kysymyksessä ei olekaan loppu.
Howler
Axel Foley
Viestit: 2291
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:42 am

Viesti Kirjoittaja Howler »

^ *REPESI niin ettei voi edes kommentoida järkevästi*
Vastaa Viestiin