Hyvinkään paloittelusurma 1998

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Hans-Peter Haulikko
Hetty Wainthropp
Viestit: 486
Liittynyt: Ke Syys 15, 2010 3:03 am
Paikkakunta: Holjakoski

Re: Hyvinkään paloittelusurma

Viesti Kirjoittaja Hans-Peter Haulikko »

olisi kiinnostavaa saada lisätietoa Elgin "suuttumisesta"...
ettei vaan ole perinteinen "hei kato tual on se murhaaja, mennää vetää sitä turpaa" tilanne, ja sitten on Elg hermostunu ja antanutkin selkään.
Olen meinaa tuon tapaisen tapauksen itse aikanaan todistanu eräässä ravintolassa, erään ihmisen toimesta.
Itseänikin on "haastettu" aikanaan tyyliin: ooks kova jätkä kun oot istunu, nyt tulee turpaa.

se on meinaan kiva tilanne, kun joutuu miettimään hetkisen, et lyönkö takas vai annanko olla, koska jos esim. ehdonalanen tai koevapaus menos ja tullaa kimppuun...vaikka ei tekis ite mitään ja muut alottais koko homman, voi "linnakundille" tulla kaikki syytökset, mikä on täysin percstä.
"näin mä ajattelen, mä oon maalaispoika"
LAWoman
Christopher Lorenzo
Viestit: 1604
Liittynyt: To Maalis 11, 2010 5:36 pm
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Hyvinkään paloittelusurma

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Ja eikös näillä avovankilan vapaa-ajan reissuilla ole varmaan se nollatoleranssi käytössä kuten koevapaudessa olevillakin? Mitähän Elg on tehnyt ravintolassa ja olisiko ollut helpompi pitää mielensä kurissa, jos olisi se nolla ollut oikeasti nolla? Olisikohan siinäkin yksi rangaistuksen paikka lisää?

Olisiko käytännössä siis mahdollista vetää Elgin oikeus elää avovankilassa pois ja kovempi kuri päälle?
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
Avatar
Marokon Kauhu
Perry Mason
Viestit: 3783
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 9:06 pm
Paikkakunta: Rio Grande

Re: Hyvinkään paloittelusurma

Viesti Kirjoittaja Marokon Kauhu »

LAWoman kirjoitti:Ja eikös näillä avovankilan vapaa-ajan reissuilla ole varmaan se nollatoleranssi käytössä kuten koevapaudessa olevillakin? Mitähän Elg on tehnyt ravintolassa ja olisiko ollut helpompi pitää mielensä kurissa, jos olisi se nolla ollut oikeasti nolla? Olisikohan siinäkin yksi rangaistuksen paikka lisää?

Olisiko käytännössä siis mahdollista vetää Elgin oikeus elää avovankilassa pois ja kovempi kuri päälle?
Kyllä tosta putkareissusta seuraa palautus normivangeilla takas suljetulle.
Miten lienee kautisilla? Luulisi että toleranssi olisi vielä pienempi, mutta onpa se Valjakkalakin saanut riehua ihan vapaasti...
- Kilo kokaiinia, kolme yhden hinnalla
- Kilo kokaiinia, en oo joutumassa linnaan
- Sösssön sössön
- Äbälä wäbälä
Milan Jaff - jolle annettiin näin ensi alkuun 10 vuotta linnaa
Avatar
tuuli
Sofia Karppi
Viestit: 449
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 1:54 am
Paikkakunta: Pori

Re: Hyvinkään paloittelusurma

Viesti Kirjoittaja tuuli »

Normi ihminen ajattelisi, että jotain sanktiota tuosta tulisi, mutta nykyisen vankilapolitiikan valossa.. tuskin tulee!
häirikkö
Neuvoja-Jack
Viestit: 501
Liittynyt: Ke Maalis 25, 2009 8:56 pm

Re: Hyvinkään paloittelusurma

Viesti Kirjoittaja häirikkö »

Ihan mielenkiinnosta, jos jollain tietoa, minkälainen Elg on nykyiseltä habitukseltaan? Ts. onko hiustyyli sama, onko bodannut itsensä "isoksi"? Hyvin jaettu nuo avopaikat, ja sopeuttamislomat toimii hyvin..Ei taida olla enää eläjäksi siviiliin.
ironhorse
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 12:37 pm

Re: Hyvinkään paloittelusurma

Viesti Kirjoittaja ironhorse »

Hans-Peter Haulikko kirjoitti:olisi kiinnostavaa saada lisätietoa Elgin "suuttumisesta"...
ettei vaan ole perinteinen "hei kato tual on se murhaaja, mennää vetää sitä turpaa" tilanne, ja sitten on Elg hermostunu ja antanutkin selkään.
Olen meinaa tuon tapaisen tapauksen itse aikanaan todistanu eräässä ravintolassa, erään ihmisen toimesta.
Itseänikin on "haastettu" aikanaan tyyliin: ooks kova jätkä kun oot istunu, nyt tulee turpaa.

se on meinaan kiva tilanne, kun joutuu miettimään hetkisen, et lyönkö takas vai annanko olla, koska jos esim. ehdonalanen tai koevapaus menos ja tullaa kimppuun...vaikka ei tekis ite mitään ja muut alottais koko homman, voi "linnakundille" tulla kaikki syytökset, mikä on täysin percstä.
Pakkohan siinä on puolustautua, itse joutunut myös vapauduttuani näihin ko.tilanteisiin pari kertaa.....
Pari terävää lyöntiä nyrkillä/avo kämmenellä lopettaa moraalin vartijoiden uhon kuin seinään, kertokaahan moniko m.infon siperiaan lähettäjä/uhoaja kaikkitietäjistä on saanut ex-konnalta turpaan omasta syystään ja sen takia kirjoittelee katkerana kostoviestejään? :lol:
-surullista mutta totta....
Avatar
tuuli
Sofia Karppi
Viestit: 449
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 1:54 am
Paikkakunta: Pori

Re: Hyvinkään paloittelusurma

Viesti Kirjoittaja tuuli »

ironhorse kirjoitti: Pakkohan siinä on puolustautua, itse joutunut myös vapauduttuani näihin ko.tilanteisiin pari kertaa.....
Pari terävää lyöntiä nyrkillä/avo kämmenellä lopettaa moraalin vartijoiden uhon kuin seinään, kertokaahan moniko m.infon siperiaan lähettäjä/uhoaja kaikkitietäjistä on saanut ex-konnalta turpaan omasta syystään ja sen takia kirjoittelee katkerana kostoviestejään? :lol:
?? No, en minä ainakaan. Ja joo, onko tämä nyt tietoa, että Elgiä tässä kiusattiin ja hän puolustautui..?
taavetti
Perry Mason
Viestit: 3634
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2010 9:17 pm

Re: Hyvinkään paloittelusurma 1998

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Paloittelusurmaaja ei pääse vapaaksi

Keskiviikko 13.6.2012 klo 10.27

Elinkautisen vankeusrangaistuksen saanut Jarno Elg anoi hovioikeudelta ehdonalaista vapauttamista.

Helsingin hovioikeus on hylännyt Hyvinkään paloittelusurmasta elinkautistuomion saaneen Jarno Elgin hakemuksen.

Hovioikeus käsitteli ehdonalaisanomusta suullisessa käsittelyssä viime syyskuussa sekä viimeksi 28. toukokuuta kuluvaa vuotta. Keskiviikkoaamuna antamallaan päätöksellä hovioikeus hylkäsi Elgin hakemuksen.

Oikeudenkäyntiasiakirjat ovat päätöslauselmaa lukuunottamatta salaisia 60 vuoden ajan.

Elg sai murhatuomion Hyvinkään käräjäoikeudessa elokuussa vuonna 1999. Hovioikeus ei seuraavana vuonna muuttanut alioikeuden ratkaisua.

Henkirikos tapahtui marraskuussa vuonna 1998. 23-vuotias uhri oli surmattu tukehduttamalla. Tekijät olivat häpäisseet ja paloitelleet ruumiin.

Rikos paljastui kun uhrin jalka löytyi hyvinkääläiseltä kaatopaikalta. Myöhemmin poliisi löysi kaatopaikalta myös muita uhrin osia.

Ruumiinosien etsinnät olivat hyvin laajat ja määrätietoiset. Kymmenet konstaapelit haravoivat kaatopaikkaa viikkokausia ennen kuin operaatio lopetettiin.

Elgin rikoskumppanina ollut nuori nainen sai kahdeksan ja puolen vuoden vankeustuomion. Vuonna 2008 hän sai 10 vuoden tuomion iskettyään vesurilla miestä niskaan.

PASI LEHTINEN
[email protected]
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012061 ... 2_uu.shtml
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17207
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Hyvinkään paloittelusurma 1998

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

taavetti kirjoitti:Helsingin hovioikeus on hylännyt Hyvinkään paloittelusurmasta elinkautistuomion saaneen Jarno Elgin hakemuksen.
Oli ilo herätä aurinkoiseen aamuun ja mieli tuli entistäkin virkeämmäksi kun luin tämän uutisen. Hieno ja oikea päätös!

Jos päätös on kielteinen, vapauttamisasia tulee automaattisesti käsiteltäväksi uudelleen joka toinen vuosi. (Wikipedia).
Elg hakee seuraavaa armoa (kuka muutes muistaa, että anoiko uhrinsa aikoinaan armoa - jos anoi, niin saiko?) vuonna 2014. Silloin hän on jo 39-vuotias. Pitää myös muistaa, että Elg kidutti myös koiransa kuoliaaksi ja kun muistaa kuinka sille Äänekosken koirankiduttajalle kävi jokin aika sitten, niin...

Viime aikoina tuomioiden keskipituus on ollut kasvussa. (Wikipedia).
Mikä täten ilolla merkille pantakoon.

Veikkaan, että piakkoin on Elgin haastattelu Alibissa, jossa hän katkerana kritisoi päätöstä.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
elli72
Vic Mackey
Viestit: 1913
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 12:46 pm
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Hyvinkään paloittelusurma

Viesti Kirjoittaja elli72 »

ironhorse kirjoitti:
Hans-Peter Haulikko kirjoitti:olisi kiinnostavaa saada lisätietoa Elgin "suuttumisesta"...
ettei vaan ole perinteinen "hei kato tual on se murhaaja, mennää vetää sitä turpaa" tilanne, ja sitten on Elg hermostunu ja antanutkin selkään.
Olen meinaa tuon tapaisen tapauksen itse aikanaan todistanu eräässä ravintolassa, erään ihmisen toimesta.
Itseänikin on "haastettu" aikanaan tyyliin: ooks kova jätkä kun oot istunu, nyt tulee turpaa.

se on meinaan kiva tilanne, kun joutuu miettimään hetkisen, et lyönkö takas vai annanko olla, koska jos esim. ehdonalanen tai koevapaus menos ja tullaa kimppuun...vaikka ei tekis ite mitään ja muut alottais koko homman, voi "linnakundille" tulla kaikki syytökset, mikä on täysin percstä.
Pakkohan siinä on puolustautua, itse joutunut myös vapauduttuani näihin ko.tilanteisiin pari kertaa.....
Pari terävää lyöntiä nyrkillä/avo kämmenellä lopettaa moraalin vartijoiden uhon kuin seinään, kertokaahan moniko m.infon siperiaan lähettäjä/uhoaja kaikkitietäjistä on saanut ex-konnalta turpaan omasta syystään ja sen takia kirjoittelee katkerana kostoviestejään? :lol:

No huh huh. Kyllä se kertoo jotain ihmisestä, jos heti pitää olla nyrkit pystyssä. Ja tuollaisen teon jälkeen mitä Elg teki, ei pidä ihmetellä jos ihmiset vähän moralisoivat.

Hieno oli uutinen, ettei ole päässyt vapauteen.
Hans-Peter Haulikko
Hetty Wainthropp
Viestit: 486
Liittynyt: Ke Syys 15, 2010 3:03 am
Paikkakunta: Holjakoski

Re: Hyvinkään paloittelusurma 1998

Viesti Kirjoittaja Hans-Peter Haulikko »

elli72 kirjoitti:
ironhorse kirjoitti:
Hans-Peter Haulikko kirjoitti:olisi kiinnostavaa saada lisätietoa Elgin "suuttumisesta"...
ettei vaan ole perinteinen "hei kato tual on se murhaaja, mennää vetää sitä turpaa" tilanne, ja sitten on Elg hermostunu ja antanutkin selkään.
Olen meinaa tuon tapaisen tapauksen itse aikanaan todistanu eräässä ravintolassa, erään ihmisen toimesta.
Itseänikin on "haastettu" aikanaan tyyliin: ooks kova jätkä kun oot istunu, nyt tulee turpaa.

se on meinaan kiva tilanne, kun joutuu miettimään hetkisen, et lyönkö takas vai annanko olla, koska jos esim. ehdonalanen tai koevapaus menos ja tullaa kimppuun...vaikka ei tekis ite mitään ja muut alottais koko homman, voi "linnakundille" tulla kaikki syytökset, mikä on täysin percstä.
Pakkohan siinä on puolustautua, itse joutunut myös vapauduttuani näihin ko.tilanteisiin pari kertaa.....
Pari terävää lyöntiä nyrkillä/avo kämmenellä lopettaa moraalin vartijoiden uhon kuin seinään, kertokaahan moniko m.infon siperiaan lähettäjä/uhoaja kaikkitietäjistä on saanut ex-konnalta turpaan omasta syystään ja sen takia kirjoittelee katkerana kostoviestejään? :lol:

No huh huh. Kyllä se kertoo jotain ihmisestä, jos heti pitää olla nyrkit pystyssä. Ja tuollaisen teon jälkeen mitä Elg teki, ei pidä ihmetellä jos ihmiset vähän moralisoivat.

Hieno oli uutinen, ettei ole päässyt vapauteen.

pakko on kommentoida:

niin siis olen samaa mieltä, että hyvä et ei päässy vapauteen, kun on sen verta kova rikos tehtynä tuolla paloittelijalla.

mutta elli72 tuohon nyrkit pystyyn kommenttiisi, niin onko siis mielestäsi oikein, että "vapautunutta vankia" saa hakata nyrkein ja astaloilla ja se tulee kestää, koska ihmiset nyt vaan vähän moralisoi?

ja vielä tuohon liittyen, tarkoitin siis alunperinkin, että kun "vapautunutta vankia" tullaan vetämään turpaan, niin vaikka et löisi takaisin tai ylipäätään reagoisi millään tavalla, muutakuin kaatumalla kadulle verisenä, niin siitä huolimatta se "vanki" saa syytteet rähinästä, vaikka siis on ollut uhri.
tällainen tapahtuma on siis tapahtunut ja se mitä ilmeisimmin on sinusta elli72 oikein, koska ihmiset nyt vähän moralisoi ja se tulee "väärälle polulle" eksyneen vain kestää.
"näin mä ajattelen, mä oon maalaispoika"
elli72
Vic Mackey
Viestit: 1913
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 12:46 pm
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Hyvinkään paloittelusurma 1998

Viesti Kirjoittaja elli72 »

Väkivaltaa en kannata missään muodossa, en myöskään siinä muodossa että jonkun entisen tai nykyisen vangin päälle käydään. Mutta eihän tuossa Elgiä koskevassa uutisessa mitenkään sanottu, että Elgiä kohtaan oli käytetty väkivaltaa.
Hans-Peter Haulikko
Hetty Wainthropp
Viestit: 486
Liittynyt: Ke Syys 15, 2010 3:03 am
Paikkakunta: Holjakoski

Re: Hyvinkään paloittelusurma 1998

Viesti Kirjoittaja Hans-Peter Haulikko »

elli72 kirjoitti:Väkivaltaa en kannata missään muodossa, en myöskään siinä muodossa että jonkun entisen tai nykyisen vangin päälle käydään. Mutta eihän tuossa Elgiä koskevassa uutisessa mitenkään sanottu, että Elgiä kohtaan oli käytetty väkivaltaa.


niin enkös minä juuri edellisessä kommentissani kertonut miten tuo tilanne aina etenee?
noh tässä vielä uusintana:

"että kun "vapautunutta vankia" tullaan vetämään turpaan, niin vaikka et löisi takaisin tai ylipäätään reagoisi millään tavalla, muutakuin kaatumalla kadulle verisenä, niin siitä huolimatta se "vanki" saa syytteet rähinästä, vaikka siis on ollut uhri."

eli onko siis ihme jos Elgin tapauksessa ei puhuta Elgiin kohdistuneesta väkivallasta, vaan ainoastaan kerrotaan kuinka "murhamies" riehui baarissa...

p.s. enkä itsekkään kannata väkivaltaa tahi hyväksy Elgin rikoksia, mutta jotain rajaa valheellisiin uutisointeihin ja tapahtumien selvittelyyn.
"näin mä ajattelen, mä oon maalaispoika"
nuusku-nella
Adrian Monk
Viestit: 2745
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 9:14 pm
Paikkakunta: Etelämpi suomi

Re: Hyvinkään paloittelusurma 1998

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

Hans-Peter Haulikko kirjoitti:
elli72 kirjoitti:Väkivaltaa en kannata missään muodossa, en myöskään siinä muodossa että jonkun entisen tai nykyisen vangin päälle käydään. Mutta eihän tuossa Elgiä koskevassa uutisessa mitenkään sanottu, että Elgiä kohtaan oli käytetty väkivaltaa.


niin enkös minä juuri edellisessä kommentissani kertonut miten tuo tilanne aina etenee?
Oot ilmeisesti paikalla ollut ja tehnyt muutenkin laajempaa tutkimusta kun tiedät että aina ja tässäkin tapauksessa on mennyt noin?

Kenenkään kimppuun ei saa käydä, ei myöskään vapautuneen vangin. Mutta, kuten muidenkin julkkisten niin korkean profiilin rikollisten vaan tarvii kestää vähän kuittailua ja suunsoittoa, ilman että heti on nyrkit pystyssä. Eri asia on sitten jos todella joku käy fyysisesti kimppuun. Nää on niitä asioita mitä kannattas miettiä ennen kun hommaa sen linnatuomion katsokaas.
fangs
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 10:20 am

Re: Hyvinkään paloittelusurma 1998

Viesti Kirjoittaja fangs »

Hans-Peter Haulikko kirjoitti: niin enkös minä juuri edellisessä kommentissani kertonut miten tuo tilanne aina etenee?
noh tässä vielä uusintana:

"että kun "vapautunutta vankia" tullaan vetämään turpaan, niin vaikka et löisi takaisin tai ylipäätään reagoisi millään tavalla, muutakuin kaatumalla kadulle verisenä, niin siitä huolimatta se "vanki" saa syytteet rähinästä, vaikka siis on ollut uhri."
Aiemmasta kommentistasi käy ilmi, ettet tiedä miten tämä nimenomainen tilanne on mennyt ("olisi kiinnostavaa saada lisätietoa Elgin "suuttumisesta"... ettei vaan ole[...]" -kommentti sinun).
Nyt väität ilmeisesti tietäväsi kuinka kaikki tappelutilanteet aina alkavat, tai ainakin jos niissä on linnakundi mukana? Kukaan vankilassa istunut ei tietenkään millään voi itse aloittaa tappelua? Tämän hyypiön on pakko olla viaton uhri tappeluun sillä perusteella, että hän on istunut linnassa? Älä viitsi, aivan naurettava logiikka. En väitä tietäväni miten tässä tapauksessa tilanne on alkanut, mutta et ilmeisesti tiedä sinäkään.
PS. oliko se paikalle saapunut järjestyksenvalvojakin vaan Elgin oman turvallisuuden kannalta välttämätöntä iskeä maahan? Itsepuolustusta järjestystä vastaan? ;)
Vastaa Viestiin