Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 1)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
strangelove
Adrian Monk

Re: Kyllikki Saari - Isojoki 1953

Viesti Kirjoittaja strangelove »

helmikuu kirjoitti:Kiinnostaa se että asuivatko nämä kaksi ojankaivajaherraa kyllikin kulkeman tien varrella ja näköyhteydessä tiehen. Asuivatko kuinka kaukana ojatyömaasta.
Olen niin laiska etsimään, mahdollisesti löytyisivä aikaisemmissa keskusteluissa?
Toinen heistä asui tällä reitillä, mutta mitään tarkkaa osoitetta en tänne viitsi laittaa. Varsinainen pääepäilty, jonka siis oletetaan surmanneen Kyllikin asui hänkin hyvin lähellä, mutta ei kuitenkaan Kyllikin kulkeman tien varrella. Myös seksuaalirikollisten kohdalla usein pätevä maantieteellinen profiili sopii tähän tekijään.
strangelove
Adrian Monk

Ailar kirjoitti:Tästä kasvojen murskaamisesta on nyt siis kahdenlaista tietoa. Ketjussa aiemmin (sekä suomi24:llä) on kerrottu, että kasvot on murskattu, mutta strangeloven viimeisessä kirjoituksessa ilmenee, että näin ei ole.
Tuo Kankaanpään kertoma pitää aika lailla sataprosenttisesti paikkansa kaikilta osin. Jos joku pitää tylpän, painavan ja putkimaisen astalon iskua kasvojen murskaamisena, olkoon sitten niin, mutta mitenkään tunnistamattomaksi kasvoja ei missään nimessä ole hakattu. Kyllikin kuolinsyy oli lopulta tukehtuminen, joka johtui joko iskun aiheuttamasta verenvuodosta tai sitten siitä, että Kyllikki oli haudattaessa vielä elossa. Epäilen ensimmäistä vaihtoehtoa, koska poliisi on kertonut, että Kyllikkiä lyötiin kasvoihin tämän vielä eläessä, joten keuhkoista on varmaan löydetty verta.
strangelove
Adrian Monk

Ei vanhene koskaan -jakson lopussa Åke Lindman tiivisti hyvin tapahtumien todennäköisen kulun:

"Kun tutkii Kyllikki Saaren papereita, niin herää ajatus, että syyllinen oli sittenkin lähellä. Hän tiesi minne kätkeä polkupyörän - ei lähimpään, vaan syvimpään suonsilmään. Hänellä oli aikaa harhauttaa poliiseja, että nämä tutkisivat autonkuljettajia. Hän todennäköisesti hautasi Kyllikin lopulliseen suohautaan vasta myöhemmin tai ainakin hän merkitsi haudan näreellä vasta kun Kyllikin ruumis oli jo maatumassa. Nämä ja monet muut seikat puhuvat sen puolesta, että se joka surmasi Kyllikin oli sittenkin joku, jonka hän tunsi paikkakuntalaisena."

Ohjelman tekijät Esa Silander, Ari Meriläinen ja Lindman pääsivät tutustumaan tapauksen tutkinta-aineistoon ja tekivät dokkarin sen pohjalta. Suurin osa ohjelma-ajasta käytetään pohdiskeluun Kauko Kanervosta ja hänen suhteestaan Kyllikkiin, kunnes vasta viimeisten kahden minuutin aikana heitetään ilmoille todennäköisin skenaario. Mielenkiintoista.
pelastusrengas
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja pelastusrengas »

Niinpä niin - kaikki viittaa siihen, että surman (tai turman) tekijä on eri henkilö kuin ne, jotka ovat Kyllikin piilottaneet. Surman tekopaikastakaan ei ole missään tutkimuksessa merkintöjä.. Vain se, että luultavalla Kyllikin katoamiskohdalla oli tienvieressä puupino. Skogman taisi olla tutkija, joka tilattiin paikalle silloin, kun tarvittiin mies joka on riittävän vakuuttava peittelemään rikoksen jäljet. Bodomkin jäi Skogmanilta selvittämättä..
strangelove
Adrian Monk

pelastusrengas kirjoitti:Niinpä niin - kaikki viittaa siihen, että surman (tai turman) tekijä on eri henkilö kuin ne, jotka ovat Kyllikin piilottaneet. Surman tekopaikastakaan ei ole missään tutkimuksessa merkintöjä.. Vain se, että luultavalla Kyllikin katoamiskohdalla oli tienvieressä puupino. Skogman taisi olla tutkija, joka tilattiin paikalle silloin, kun tarvittiin mies joka on riittävän vakuuttava peittelemään rikoksen jäljet. Bodomkin jäi Skogmanilta selvittämättä..
Mistähän sitä aloittaisi... Ensinnäkin, oletus Kyllikin katoamis-/surmaamispaikasta perustuu niihin jälkiin, jotka sillä kohdalla tiessä havaittiin. Polkupyörän renkaan jättämät raahaujäljet, naisen kengänjäljet ja jäljet, jotka viittasivat kamppailuun. Puupinolla ei ole asian kanssa siis mitään tekemistä. Toki se on voinut olla oivallinen paikka tekijälle odotella Kyllikkiä ja yllättää tämä.

Mistä olet keksinyt, että Axel Skogman olisi ollut selvittelemässä Bodomia? Tulilahden juttuun hän kyllä tuli mukaan "vanhan tuttunsa" Runar Holmströmin astuessa kuvioihin, mutta Bodomilla olivat ihan eri miehet.

Itsekin uskon, että ainakin polkupyörän ja mahdollisesti myös ruumiin kätki eri mies kuin surmaaja. Eli tekijöitä oli kaksi. Toinen surmasi, toinen peitteli ja lavasti.
pelastusrengas
Lauri Hanhivaara

Tuo Skogman-juttu tuli vain mielleyhtymänä, enkä miettinyt sen enempiä sitä kirjoittaessani. Bodomiin ei liene Skogman liittynyt, vaan Tulilahteen, kuten mainitsitkin. Henkilökohtaisesti minua kiinnostaa vain ja ainoastaan tämä Kyllikin tapaus.. Ja sen uskon olleen enemmänkin tapaturma, vahinko, jota kukaan ei olisi halunnut tapahtuvan. Ei siis mikään murha, vaan onneton sattuma, jossa ketään ei voikaan vetää murhasta tilille
strangelove
Adrian Monk

pelastusrengas kirjoitti:Tuo Skogman-juttu tuli vain mielleyhtymänä, enkä miettinyt sen enempiä sitä kirjoittaessani. Bodomiin ei liene Skogman liittynyt, vaan Tulilahteen, kuten mainitsitkin. Henkilökohtaisesti minua kiinnostaa vain ja ainoastaan tämä Kyllikin tapaus.. Ja sen uskon olleen enemmänkin tapaturma, vahinko, jota kukaan ei olisi halunnut tapahtuvan. Ei siis mikään murha, vaan onneton sattuma, jossa ketään ei voikaan vetää murhasta tilille
Mielipiteistä ei pidä kiistellä ja itse arvostan toki myös muita näkökulmia. Minulla on kuitenkin muodotunut erilaisten yhteyksien ja todisteiden kautta niin vahva käsitys tekijöistä, että minun osaltani keskustelu voi välillä näyttää inttämiseltä. Siinä olen aika lailla samoilla linjoilla, että tekijän tarkoitus ei ollut välttämättä tappaa. Mutta en siis itse viittaa tuohon Kanervo-teoriaan.

Käsitykseni mukaan Kyllikki yritettiin raiskata, mutta tämä hanke ei edennytkään suunnitelmien mukaan. Ehkä Kyllikki pääsi pakoon tai laittoi niin voimakkaasti kampoihin, että tekijän oli pakko tappaa. Sitten iski tekijälle paniikki ja ajatukset teon seurauksista. Koska tekijä itse ei ollut mikään varsinainen älyn jättiläinen ja hän oli kiihtyneessä mielentilassa, niin hän päätti hakea apuun sukulaismiehensä, kylillä tunnetun rikollisen ja poliisin vihollisen, jonka kanssa saattoi miettiä rauhassa miten toimitaan. Uhrin kätkeminen ja todisteiden hävittäminen oli hänen ideansa. Voisi olettaa tällaisen "tilaustyön" olleen kuin kunnia-asia paatuneelle rikolliselle ja narsistiselle, jopa psykopaattiselle luonteelle. Ja saman tien teon paljastuttua henkirikokseksi lähti liikkumaan isojokisten keskuudessa selkeä päämäärä: "tekijä ei saa olla Isojoelta". Eipä ihme, että vahvimmiksi epäillyiksi nousivat pian kahvilanpitäjä Karijoelta ja Kihniön kirkkoherra. Ja kummasti ne kylätoimikunnan (jossa muuten tämä avustaja oli ahkerana hääräämässä) palkkaamat yksityisetsivätkin koettivat saada erästä etelä-suomalaista miestä syyllisen muottiin.

Yksi asia joka minua pohdituttanut on haudan risu. Mikä oli sen tarkoitus? Halusiko tekijä merkitä paikan, jotta löysi sinne mahdollisesti vielä lumipeitteen laskeuduttua maahan. Vai oliko tämäkin vain kätkijän peliä, yksi osa suunnitelmaa. Oliko Kyllikin tarkoituskin löytyä, jotta kätkijä pääsisi häärimään jälleen aiheen parissa ja punomaan lisää juonia? Eipä liene sattumaa, että välittömästi Kyllikin suohaudan paljastuttua juuri nämä kaksi todennäköistä tekijää olivat innokkaimpina pystyttämässä aitaa hautapaikan ympärille samalla kun muut paikallaolijat olivat järkytyksestä suunniltaan.
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Tässä Kyllikki Saaren jutussa olen samoilla linjoilla kuin Strangelove. Tämä kaksikko on hyvin mahdollinen. Minä kyllä epäilen, että molemmilla saattoi olla osuutta myös itse surmatekoon. Mutta samassa kaksikossa ollaan.

Tekijän ulkonäkö kiinnostaa. Oliko hän suoraryhtinen, keskimittainen tai hieman pitempi. Laihahko. Hyväkuntoisen näköinen. Ruskeatukkainen. Ristiverinen. Kapeakasvoinen. Jotenkin kuitenkin kasvot vaikuttivat ryppyisiltä. Yleisvaikutelma oli laiha mutta ryhdikäs.

Minä arvelen, että kuvauksen mukaisella miehellä oli jotakin tekemistä rikoksen kanssa.
strangelove
Adrian Monk

Sariola kirjoitti:Tässä Kyllikki Saaren jutussa olen samoilla linjoilla kuin Strangelove. Tämä kaksikko on hyvin mahdollinen. Minä kyllä epäilen, että molemmilla saattoi olla osuutta myös itse surmatekoon. Mutta samassa kaksikossa ollaan.

Tekijän ulkonäkö kiinnostaa. Oliko hän suoraryhtinen, keskimittainen tai hieman pitempi. Laihahko. Hyväkuntoisen näköinen. Ruskeatukkainen. Ristiverinen. Kapeakasvoinen. Jotenkin kuitenkin kasvot vaikuttivat ryppyisiltä. Yleisvaikutelma oli laiha mutta ryhdikäs.

Minä arvelen, että kuvauksen mukaisella miehellä oli jotakin tekemistä rikoksen kanssa.
Jos kyseessä oli tämä kaksikko, niin kuin todennäköisesti olikin, niin kyllä se "roolitus" täytyi mennä juuri niin kuin kuvailin. Tällä avustajana toimineella "Y:llä" ollut mitään motiivia itse surmaan. Kyse oli seksuaalimurhasta, joka sopii juuri kuvailemani pääepäillyn "X:n" teoksi. Hänellä oli seksuaalirikostausta, sillä hän oli syyllistynyt aiemmin raiskaukseen ja tirkistelyyn. Hän varasteli myös naisten vaatteita pyykkinaruilta. Lisäksi häneltä löytyi tuomio myös puukotuksesta. Sen sijaan Y. ei ollut seksuaalirikollinen. Hän oli enemmänkin "kyläpäällikkö", tunnettu tappelupukari, äärimmäisen manipuloiva, mutta silti puoleensa vetävä persoona. Ei sovi tekijän profiiliin, mutta kätkijäksi hänen älynsä ja oveluutensa oli omiaan.

Minulla on kuva surmaajaksi epäillystä X:stä. En tiedä, mihin nuo Sariolan kuvailut perustuvat. X oli 38-vuotias, vaaleatukkainen, melko kapeakasvoinen, suhteellisen tavallisen näköinen mies. Ei herättänyt ulkonäöllisesti juuri huomiota. Hänhän kärsi mielenterveysongelmista ja kieltämättä tuo yksinkertaisuus ja vajavaisuus jotenkin heijastui hänen kasvoiltaan. Jollain ihmeellisellä tavalla.
Misri
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Misri »

^ Jos oikein muistan, niin eikö tällä avustajalla Y:llä ollut lasisilmä? Varmaan Sariolakin huomaisi, eron normaalin silmän ja lasisilmän välillä :wink:
strangelove
Adrian Monk

Misri kirjoitti:^ Jos oikein muistan, niin eikö tällä avustajalla Y:llä ollut lasisilmä? Varmaan Sariolakin huomaisi, eron normaalin silmän ja lasisilmän välillä :wink:
Kyllä oli.
Sariola
Horatio Caine

Tuo ulkonäkökuvaus on tietysti vähän epätieteellistä. Tuollaisen kuvan näin kerran unessa, kun olin asiaa miettinyt. Tavallisen näköinen oli, mutta keskimääräistä laihempi. Unessa tuo mies oli ikäänkuin jossakin laitoksessa. Saattoi olla vankila. Tämä nyt on vain kevennys, mutta tällaistakin sattuu kun näitä miettii.

Mielestäni oli selvää, että tekijä oli paikallinen, ja asui siinä lähettyvillä. Siitä kertoi mm. polkupyörän upotuspaikka. Sehän on yli kilometrin päässä hautapaikalta. Ihme on, että poliisi ei saanut tätä selville. Hyvin oli jäljet häivytetty.
Misri
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Misri »

^ Kevennystä kerrakseen?! Englantilais-tutkimuksen mukaan, sarjamurhaajat ja seksuaalirikolliset asuvat / ja toimivat enimmillään noin. kolmen kilometrin matkan päässä varsinaisesta kohteestaan.

Skogman oli sitä mieltä, että polkupyörä oli upotettu suolle korkeanveden aikaan. Taisi vesi olla vielä kesäkuussa Lellusuolla niin korkealla, ettei sinne niitä halukkaita etsijöitä liiemmin löytynyt kahlaamaan.
Sariola
Horatio Caine

TV elokuvissa on esiintynyt myös tapauksia, joissa tekijä on kaukaa. Aina tekijä ei ole läheltä. Mikäli RH olisi Tulilahden tekijä, olisi se tyypillinen tapaus, jossa tekijän oma asuinpaikka voi olla kaukanakin. Tällaisia vaeltavia murhaajia on myös esiintynyt noissa TV-elokuvissa. Tämä Isojoen tapaus on kyllä tyypillinen tapaus, jossa tekijä on suurella todennäköisyydellä läheltä kotoisin. Itse asiassa ei yhdessä pitäjässä sentään voi olla kovin monta tuohon rikokseen täysin sopivaa tyyppiä. Sellaiset olisi pitänyt käydä läpi tiheällä kammalla. Sillä papilla oli kyllä omat erikoiset taipumuksensa siihen suuntaan, mutta hän ei mielestäni profiililtaan sopinut tekijäksi. Pohjimmiltaan hän ei kyennyt tai halunnut tehdä henkirikosta tiukassakaan paikassa - näin arvelen.
pelastusrengas
Lauri Hanhivaara

Sariola kirjoitti:TV elokuvissa on esiintynyt myös tapauksia, joissa tekijä on kaukaa. Aina tekijä ei ole läheltä. Mikäli RH olisi Tulilahden tekijä, olisi se tyypillinen tapaus, jossa tekijän oma asuinpaikka voi olla kaukanakin. Tällaisia vaeltavia murhaajia on myös esiintynyt noissa TV-elokuvissa. Tämä Isojoen tapaus on kyllä tyypillinen tapaus, jossa tekijä on suurella todennäköisyydellä läheltä kotoisin. Itse asiassa ei yhdessä pitäjässä sentään voi olla kovin monta tuohon rikokseen täysin sopivaa tyyppiä. Sellaiset olisi pitänyt käydä läpi tiheällä kammalla. Sillä papilla oli kyllä omat erikoiset taipumuksensa siihen suuntaan, mutta hän ei mielestäni profiililtaan sopinut tekijäksi. Pohjimmiltaan hän ei kyennyt tai halunnut tehdä henkirikosta tiukassakaan paikassa - näin arvelen.
Aivan totta minunkin mielestäni: pappi ei sovi surmaajaksi tai murhaajaksi, mutta jos se onkin ollut turma, vahinko, kuten se on teoriani mukaan, pappi sopii siihen täydellisesti! Ruumiin ja polkupyörän piilottajat ovatkin sitten asia erikseen
Lukittu