Poliisi löysi viiden lapsen ruumiit komerosta Oulussa 2014

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
ninacs
Alibin satunnaislukija
Viestit: 51
Liittynyt: Su Loka 19, 2014 9:28 pm

Re: Poliisi löysi viiden lapsen ruumiit komerosta Oulussa 20

Viesti Kirjoittaja ninacs »

Kalinka Holmes kirjoitti:Minun tuntemat naiset, joilla on ollut vaikea ja syystä tai toisesta traumatisoiva synnytys, ovat joko pitäneet visusti huolen siitä, etteivät enää tule raskaaksi tai käyneet tiuhaan neuvolassa varmistamassa, ettei sama toistu, mikäli mahdollista.
Rautavaaran ja Kuopion tapauksessa olen itsekin yrittänyt miettiä enemmän tai vähemmän väliaikaisten tai ohimenevien mielenterveysongelmien mahdollisuutta, mutta kyllä tämä Oulun naisen täytyy olla älyllisesti jälkeen jäänyt.
Sinun tuntemasi naiset ovat siis hakeneet ja saaneet apua tai joku muu on hakenut tai hankkinut sen avun heille. Näinhän se yleensä onneksi meneekin.

Se miten ihmisen mieli hoitamattomaan traumaan reagoi ei ole älykkyysosamäärään verrannollinen.
jmit
Vic Mackey
Viestit: 1930
Liittynyt: Pe Loka 02, 2009 2:55 pm

Re: Poliisi löysi viiden lapsen ruumiit komerosta Oulussa 20

Viesti Kirjoittaja jmit »

"Nainen halusi lukea kirjeen myös oikeudessa, koska se kuvasti hänen mukaansa hänen mielentilaansa hyvin. Hän kertoi kirjeessä vuosikymmenen taakasta."

Vaimonsa tappanut Jarmo Björqvist halusi niin ikään esittää tuomioistuimessa nyyhkytarinan. Tuomari vihelsi pelin poikki välittömästi, niin kuin tietysti pitääkin. Naisen ja miehen asema tuomioistuimessa ovat valovuoden päässä toisistaan.

Vähän pölkkypäisemmäkin tuomarin tulisi ymmärtää, että tuomioistuinkäsittelyssä selvitetään teko ja mielentila selvitetään sitten mahdollisesti ihan muualla.
neitioutolintu
Alokas
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2014 5:21 pm

Re: Poliisi löysi viiden lapsen ruumiit komerosta Oulussa 20

Viesti Kirjoittaja neitioutolintu »

Itse tätä palstaa seuranneena, ja vähän pakonomaisestikin uutisia lukeneena mulla on pistänyt silmään tänään oikeudenkäynnin sisältöä läpikäyneissä iltasanomien sekä iltalehden uutisoinnissa löytyy aika paljon eriäväisyyksiä muutamanviikon takaisiin, niinkuin lähipäivinä/tänään uutisoitujen tekstien välillä. Tässä nyt suurin mikä mua on ihmetyttänyt:


Viidennen vauvan kohdalla pidetään todennäköisenä, että tutkittava on elänyt ainakin kolme päivää.

Viimeisen raskauden yhteydessä hän on salannut raskautensa vaatteiden avulla ja kävelemällä niin, ettei raskaus näy. Lisäksi hän on valehdellut sairastavansa vatsaa turvottavaa sairautta.

(http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014120 ... 4_uu.shtml)

- Yhtä lukuunottamatta raskaudet eivät ole tulleet muiden tietoon, koska hän on pystynyt salaamaan raskautensa niin hyvin, Kemppainen kuvaili.


Viidennen lapsen kohdalla tapahtumien kulku oli syyttäjän mukaan hieman erilainen. Nainen ei tässä tapauksessa pyrkinyt peittämään raskauttaan, vaan kertoi siitä syyttäjän mukaan avoimesti.

(http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 63005.html)

kun kaikkiallahan on niin toitotettu sitä et nimenomaan tää kolmas raskaus olisi ollut se mistä on avoimesti puhuttu, mutta tosta jälkimmäisestä uutisesta saa kyllä selkeästi kuvan että syyttäjät olis tänään ollut sitä mieltä et sittenkin tämä viimeisin surma olisi ollut se erilainen?

Muutenkin mua on mietityttänyt tää 2010-2011 vuodenvaihteen sählinki, jos just on menty naimisiin ja ainakin oon sellaisen käsityksen saanut teksteissä olleista "mies lähti töihin"-tyyppisistä kohdista että yhdessä olis asusteltu, niin virallisestihan kaikkialla on lukenut että surma tapahtui vuoden 2010 puolella, mut mies kuitenkin kertoo että sai puhelun vaimoltaan keskenmenoon liittyen 2011 vuoden puolella, ja tosiaan jos vauva on useamman päivän (mahd. jopa 4) ollut elossa, niin missä se on sitä pystynyt piilottelemaan? ja jos ovat ihan jouluaaton korvilla menneet naimisiin niin ei siinä kyllä montaa päivää ole voinut välissä olla ennen surmaa, kun vuosikin jo vaihtuu. Kuullostaa ihmeelliseltä et missä se mies on sit viilettänyt ne vuodenvaihdosta edeltävät päivät...

ja onko se lapsi siis laitettu silloin surmapäivänä sankoon ja kellariin pakkaseen vai pidetty parvekkeella, kun näistäkin on molemmista ollut puhetta! :D

//typoja korjailin
hannke
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2014 3:12 pm

Re: Poliisi löysi viiden lapsen ruumiit komerosta Oulussa 20

Viesti Kirjoittaja hannke »

ninacs kirjoitti:
hannke kirjoitti:Minua mietityttää, miksi synnytykser ovat yhtäkkiä lähteneet käyntiin
Kaikki lapsista jopa se isoin ovat selvästi ennen aikojaan syntyneet.
Jännää myös, että on sopivasti aina ollut yksin kotona tapahtumien aikaan... voi olla silkkaa sattumaa.
Jos hän ei ole, kuten itse on kertonut, mitenkään itse "käynnistänyt" synnytystä, hänellä voi olla taipumusta nopeaan, nk. syöksysynnytykseen. Synnytyksen ei silti tarvitse olla ennenaikainen vaikka se olisikin nopea. Tästä voi kukin kaivella tietoja netistä mikäli askarruttaa. Minä olen tullut tähän maailmaan vartissa ja se lienee ollut nopea synnytys. Äitini oli ensisynnyttäjä eli ensimmäinenkin synnytys voi olla nopea vaikka onkin harvinaisempi ensisynnyttäjillä.

Ensimmäisen lapsen syntymä on ollut nopea ja tapahtunut kotona äidin ehtimättä sairaalaan. Tuo tapahtuma on hänet traumatisoinut. Minun on hänen ensisynnytyksestä lukemani kuvauksen perusteella helpompi käsittää mikä näihin tuleviin tekoihin on johtanut. Lienee palstan nykyisen ilmapiirin huomioon ottaen syytä erikseen todeta tässä että ymmärtäminen ei tarkoita tekojen hyväksymistä.
tiedän syöksysynnytyksistä, mutta ei se selitä silti sitä, miksi kaikki synnytylset alkoivat ennenaikaisesti.
tänään tuli ilmi,että syytetyllä olisi ollut ainakin jonkinlainen alko-ongelma eikä hän pidättäytynyt alkosta raskausaikoinaankaan. Ehkä siinä vielä yksi syy, ettei hakeutunut äitiysneuvolan piiriin... kovat ongelmat hällä kyllä ollu. Eikä tosiaan ihme, että on ollut hermoraunio. Mainitsen myös, etten missään tapauksessa hyväksy tekoja.
ninacs
Alibin satunnaislukija
Viestit: 51
Liittynyt: Su Loka 19, 2014 9:28 pm

Re: Poliisi löysi viiden lapsen ruumiit komerosta Oulussa 20

Viesti Kirjoittaja ninacs »

tiedän syöksysynnytyksistä, mutta ei se selitä silti sitä, miksi kaikki synnytylset alkoivat ennenaikaisesti"
Minulta on mennyt ohi tuo että nämä olisi käynnistyneet ennenaikaisesti ja lapset olisivat siis syntyneet keskosina? Näiden joista oli pystytty pituutta ja painoa arvioimaan, mitat on olleet ihan täysaikaisien kokoisia ja lapset elinkelpoisia.
TriPadre
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Joulu 03, 2013 8:58 am

Re: Poliisi löysi viiden lapsen ruumiit komerosta Oulussa 20

Viesti Kirjoittaja TriPadre »

ninacs kirjoitti:Minulta on mennyt ohi tuo että nämä olisi käynnistyneet ennenaikaisesti ja lapset olisivat siis syntyneet keskosina? Näiden joista oli pystytty pituutta ja painoa arvioimaan, mitat on olleet ihan täysaikaisien kokoisia ja lapset elinkelpoisia.
No, en tiedä minkäkokoisia sinun (mahdolliset) lapsesi ovat olleet, mutta minulla lasten pituudet ovat 50+ senttiä ja painot 3350-4560 grammaa. Eli siihen nähden nuo Kaisan lapset ovat olleet enemmän tai vähemmän keskosia. Jos alkoholin käyttö on ollut rankkaa raskauksien aikana, niin ennenaikaiset synnytykset eivät ole mitenkään yllättäviä.

Ja jos lapset ovat olleet niinkin pieniä, kuin on uutisoitu, en pidä kovinkaan kummallisena, että synnytykset ovat olleet "helppoja" - jos ne nyt koskaan sellaisia ovat. (Ainakaan minulle eivät olleet, kun vaimo puristi kurkusta ja hoki että "tää on sun syytä!").
Utelo
Nikke Knakkertton
Viestit: 179
Liittynyt: To Loka 30, 2014 12:09 pm

Re: Poliisi löysi viiden lapsen ruumiit komerosta Oulussa 20

Viesti Kirjoittaja Utelo »

No huhhuh! Tämä nainen on kyllä pimein tapaus hetkeen mihin olen mediassa törmännyt.

Ainakin nuo kaksi vauvaa joiden koot saatiin selville olivat mittojensa puolesta keskosia, joskin sellaisia että sairaalassa syntyessään olisivat pärjänneet. Keskosen painoraja on 2500 g ja pikkukeskosen 1500 g. Pituudetkaan eivät vastaa täysiaikaista lasta.

Jos nainen on oikeasti ryypännyt raskausajan, niin miksipä ei olisi ryypiskellyt synnytyksenkin yhteydessä/jälkeen?

Tosin "suurista summista lainarahaa" tuli kyllä ensimmäiseksi huumevelat mieleen.

Vajakiltahan tämä tapaus aika pahasti vaikuttaa ja mahdollinen viinanjuonti ei ole ainakaan viisastuttanut. Liekö jotain muutakin neurologista ongelmaa kuten ADHD ja päälle vielä jotain lapsuudentraumoja.

Todella kamalaa ettei häntä saatu kiinni aikaisemmin. Toivon että nainen pysyy lukkojen takana koko elämänsä tai ainakin siihen asti että vaihdevuodet ovat tukevasti takana.

Tälle tapaukselle ei heru minkäänlaista sympatiaa edes minulta.
Hölökäsen Pölähys
Susikoski
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2014 9:07 am

Re: Poliisi löysi viiden lapsen ruumiit komerosta Oulussa 20

Viesti Kirjoittaja Hölökäsen Pölähys »

Ai että pistää vihaksi kun luin tuon kuulustelun. Kuinka todennäköistä on, että kaikki viisi vauvaa ovat heti synnyttyään olleet niin heikkoja, että vaikuttivat elottomilta! Kyllä aivan takuuvarmasti on ainakin joistakin ääntä lähtenyt ja raajat sätkiny. Kyllä eloonjäämiskamppailu on semmosta taistelua. Tottahan tämä murhaaja yrittää nyyhkyttää ja näytellä murtunutta, jos vaikka tuomio kevenisi. Ei j****auta :evil: Älkää nyt h*****i uskoko tuommosta. Yksi kerta ehkä. Kaksi kertaa just ja just. Viisi kertaa? EI!
kaljaloota
Theo Kojak
Viestit: 1158
Liittynyt: To Syys 13, 2012 5:34 pm
Paikkakunta: si lähikauppa

Re: Poliisi löysi viiden lapsen ruumiit komerosta Oulussa 20

Viesti Kirjoittaja kaljaloota »

Joo, ei ihan kaikki palturi mene läpi, rivien välistä pitää lukea, ihan selvästi tuossa haetaan joko säälismin kautta jotakin tai halutaan tuomiota pienemmäksi, mutta miksi? Viisi murhaa on vaikea muuksi muuttaa.
Ihan samaa logiikkaa on tullut ennenkin vastaan oikeudenkäynneissä.
hannke
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2014 3:12 pm

Re: Poliisi löysi viiden lapsen ruumiit komerosta Oulussa 20

Viesti Kirjoittaja hannke »

Kuinka luotettava niitä hammaskiilletutkimuksia voidaan pitää? En millään jaksa uskoa, että niin pienet olisivat selvinneet useamman päivän ilman ruokaa ja hoitoa. Olisivat myös oikeasti tarvinneet keskosille tarkoitettua hoitoa sairaalassa.
Missä vauvat olivat ennen sankoon joutumista? En tiedä, mihin syyttäjä perustaa tuon teonkuvauksen. Joku puhuu nyt palturia ja se joku on myös syytetty itse!
Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2420
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Re: Poliisi löysi viiden lapsen ruumiit komerosta Oulussa 20

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

J.Maybrick kirjoitti:
Kyllä tämmöinen nainen pitäisi voida sterilisoida tai jotakin. Älyltään tuskin ekaluokkalaisen tasoa. Ja ei ole tuo aviomieskään kyllä sellaista materiaalia, mitä kannattaisi kopioida.
Allekirjoitan. Kun lukenut oikeudenkäynnissä naisen lausumat, on vaikea tulla muuhun tulokseen. Ei tiedä, ei osaa sanoa juuri mihinkään mitään. Loppuiäksi pakkohoitoon. Noin nuori henkilö ehtii vielä hyvin pakastuspuuhiin, mikäli vapautuu.
Ja täsmälleen samaa mieltä minäkin olen. Koko juttu on täysin käsittämätön, ja kyllä pisti vihaksi lukea, että vauvat olisivat eläneet päiviä ennenkuin oma äiti heidät surmasi. Jopa viisi kertaa tapahtunut tämä sama järkyttävä teko!!

Minua on kovasti huvittanut ketjussa, jos toisessakin se tietävä vänkääminen, kuten nyt tässäkin kirjoittajan omien lasten kokoihin vertaamalla keskosuuden määreitä perustellaan :)
TriPadre kirjoitti: No, en tiedä minkäkokoisia sinun (mahdolliset) lapsesi ovat olleet, mutta minulla lasten pituudet ovat 50+ senttiä ja painot 3350-4560 grammaa. Eli siihen nähden nuo Kaisan lapset ovat olleet enemmän tai vähemmän keskosia.
Jo vuosikymmeniä sitten alettiin keskosuutta määritellä nimenomaan raskauden keston, eikä vauvan painon mukaan. Tuosta 2500g:n keskosuusrajastakin on luovuttu jo varmaan 20v. sitten. Pituudella taas sitä ei olla käsittääkseni koskaan määriteltykään, toiset täysiaikaisina syntyneet ovat sen 42cm ja toiset 58cm. Lievästä keskosuudesta puhutaan ennenaikaisesti rv 32-36 aikana syntyneiden kohdalla, sitä aiemmin syntyneet ovat pikkukeskosia, joiden kypsymättömyys jättää usein pysyviä neurologisia ja muitakin vaurioita, mikäli yleensä selviävät.
Utelo
Nikke Knakkertton
Viestit: 179
Liittynyt: To Loka 30, 2014 12:09 pm

Re: Poliisi löysi viiden lapsen ruumiit komerosta Oulussa 20

Viesti Kirjoittaja Utelo »

Täällä entisen Stakesin sivuilla näytettiin vielä määrittelevän painolla 2010 http://www.stakes.fi/tilastot/tilastoti ... r42_11.pdf

Mutta tarkempi googlailu näytti että tosiaan tätä nykyä mennään raskausviikkojen mukaan. Niin oliko jossain tieto että toi eka tapettu vauva olisi oikeasti ollut täysaikainen?

Vaikka eipä sillä tietysti ole mitään väliä. Kammottavaa ja aidosti mielisairasta toimintaa joka tapauksessa. Ja sillä tavalla mielisairasta etten usko millääm lääkityksellä tai terapialla kohentuvan.
TriPadre
Susikoski
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Joulu 03, 2013 8:58 am

Re: Poliisi löysi viiden lapsen ruumiit komerosta Oulussa 20

Viesti Kirjoittaja TriPadre »

Juliet Jones kirjoitti:Minua on kovasti huvittanut ketjussa, jos toisessakin se tietävä vänkääminen, kuten nyt tässäkin kirjoittajan omien lasten kokoihin vertaamalla keskosuuden määreitä perustellaan :)
Olen todella onnellinen, että sain sinut hymyilemään näinkin vakavaa asiaa käsittelevässä ketjussa!

Jos yhtään osasit lukea rivien välistä, niin minä yritin kertoa että parikiloinen vauva ei yleensä ole täysiaikainen. Mutta minkäs minä sille voin, että joillakin on täällä tarve tarttua joka ikiseen kommenttiin.

Mutta sanoppa nyt kuitenkin: millä tavalla minä tässä olen vängännyt? Kerroin vain, minkä kokoisia minun lapseni ovat olleet. Neuvolan tätin mielestä olivat aika normaaleja.
v-a-45
Javier Pena
Viestit: 1873
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 12:40 pm

Re: Poliisi löysi viiden lapsen ruumiit komerosta Oulussa 20

Viesti Kirjoittaja v-a-45 »

Pakko kirjoittaa pieni korjaus TriPadrelle, sanoit tuolla kaisan lasten olleen omiisi nähden enemmän tai vähemmän keskosia, luulen juletin huomioineen tämän.
Minun jokainen kolmesta lapsesta on ollut yli-ikäinen ja kuitenkin painanut huomattavasti alle 3 kiloa ja pituus on vaihdellut 47-49cm eli kaisan lapset ovat olleet hyvinkin "normaaleja" myös hänen omaan ruumiinrakenteeseen nähden.
Enkä myöskään usko ikipäivänä näitä kaisan selityksiä ja säälipisteiden keruita.
Eräs tuttuni on dokaillut tämän tappajaäidin kanssa ja kertoi myös ,että viina maistuu, luulen ehkä siksi tämä esikoinen oli kaisan äidillä kirjoilla kun asuntoja meni ja tasaista elämää ei pystynyt pojalle antamaan.
kohtalo sekoittaa kortit ja me vain pelaamme
Alicia May Emory
Jack Taylor
Viestit: 17
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 11:36 am

Re: Poliisi löysi viiden lapsen ruumiit komerosta Oulussa 20

Viesti Kirjoittaja Alicia May Emory »

En nyt jaksa selata linkkejä tähän puhelimella, mutta Kaisa kommentoi tämän ensimmäisen vauvan kohdalla, että: "jätin sen siihen" ja seuraavana luki, että seuraavana syytetty kolmen päivän päästä paketoi vauvan pyyhkeisiin ja muovipusseihin ja laittoi sankoon. Eli makasko se avuton, alaston pieni kolme päivää vessan lattialla? :O Ja oli pakko tehdä niin kun poika oli tulossa kotiin ja piti äkkiä päästä eroon ruumiista. Vauvathan oli kaikki kuolleet vasta kun se oli paketoinut ne niihin muoveihin, eläneet 3-5 päivää. Sairas akka kyllä, itsekin yritin kovasti ajatella siltä kannalta, että on mieli järkkynyt ensimmäisen pieleen menneen synnytyksen takia ja ollut jotenkin harhainen ja kuvitellut vauvat kuolleiksi. No on voinut kuvitella, mutta se ymmärrys loppui mulla siihen, että teki saman neljä kertaa uudestaankin. Ja koko ajan selitti, että olisi tarvinut jonkun soittamaan apua kun synnytys käynnistyi. No eikö hitto vie voinut edes itse valmistautua mitenkään jos oli niin sairaalloinen kammo kenellekään kertoa raskaudesta. Ja aina muka yhtä yllätys, että vauva olikin kuollut (muka). Ei päässä liikkunut mitään sen suhteen tokan kerran jälkeen, eikä kolmannen, tai neljännen... Elätteli vaan toivoa, että jos tämä nyt syntyisi elossa ja kellarikomero täynnä vauvojenruumiita. Yhden kävi kaivamassa vielä takaisin ulkoroskiksesta kun joku tietämätön oli käynyt paketin sinne viemässä.
Vastaa Viestiin