Sivu 99/306

Re: Estonia

Lähetetty: To Loka 08, 2020 6:51 pm
Kirjoittaja Insomnia
Keskitien Kulkija kirjoitti: To Loka 08, 2020 5:51 pm

Vaatteista haihtuu vettä tuulessa ja veden haihtuminen vaatii lämpöenergiaa, periaatteeltaan vähän sama kuin märkä villasukkacooleri oluelle. Paljaalta iholta vesi haihtuu nopeammin, joten boksereissa oleminen on saattanut jopa olla eduksi jos on ollut hetkiä kuivalla iholla.
Totta! Näinhän neuvotaan jäihin putoamisessakin, tai siis jos päästään ylös, niin vaatteet pois ja lumella hieroa itsensä kuivaksi on paras vaihtoehto, mutta vaatii toki päästä äkkiä jonnekkin tuulensuojaan ja vielä tärkeämpi saada vaatteet kuivaksi. Märissä vaatteissa käy juuri tuo ”villasukkacooleri” eli kylmetyt huomattavasti nopeammin mitä ilman niitä märkiä vaatteita...

Re: Estonia

Lähetetty: To Loka 08, 2020 6:54 pm
Kirjoittaja ammattiamatööri
HJK kirjoitti: To Loka 08, 2020 6:45 pm Mistäköhän johtuu ettei kallistuman vastaisen puolen hyteissä, ihmiset rikkoneet ikkunoita ja kiivenneet sitä kautta laivan kyljelle?
Millä sä ajattelit, että hytin ikkunat tuosta vaan rikotaan? Otetaan vaikka tilanne missä laivan kallistuma 20-30 astetta. Mitä sieltä hytistä löytyy sellaista mitä voi tossa vaiheessa käyttää välineenä? Ainakin nykyisillä risteilypaateilla taitaa olla tuplaikkunat ja en tiedä varmaan paljon vahvempaa tekoa kuin perus lasi-ikkunat jotka saa kodissaan vaikka pullolla säpäleiksi kun tarpeeksi mätkii. Ja kellä kävisi edes tuollainen mielessä? Ei itsellä ainakaan oma järki sanoo, että nyt sinne kannelle ja ME-vauhtia. Toki jos olet jäänyt jo loukkuun hyttiisi ja pakeneminen oven kautta on mahdotonta niin okei ei varmaan olisi muita vaihtoehtoja mutta ei noissa kallistuskulmissa enää ikkunoita rikota vaikka matkalaukusta löytyisi ties mitä vasaraa.

Vaurioita voi toki saada vielä ikkunaan aikaan jos se leka sattui matkatavaroiden joukkoon eksymään mutta kun se koko ikkuna pitäisi repiä irti jotta saisi ihmisen mentävän aukon ja laiva kallistuu minuutti minuutilta niin mahdoton tehtävä mielestäni.

Re: Estonia

Lähetetty: To Loka 08, 2020 6:55 pm
Kirjoittaja Insomnia
HJK kirjoitti: To Loka 08, 2020 6:45 pm Mistäköhän johtuu ettei kallistuman vastaisen puolen hyteissä, ihmiset rikkoneet ikkunoita ja kiivenneet sitä kautta laivan kyljelle?
Kova temppu rikkoa tuollainen ikkuna hytissä olevilla esineillä (lähinnä peitto ja tyyny mitä irtotavarana on) ja vielä reiluun ylämäkeen, kun ensin itse luisuttu ovea vasten alamäkeen....puhumattakaan siitä moniko noin osaisi edes ajatella paniikissa ja yrittää vain nyhtää sitä ovea auki.

Re: Estonia

Lähetetty: To Loka 08, 2020 7:02 pm
Kirjoittaja HJK
No okei hyväksytään.

No miksipä sitten vain murto-osa poliiseista pelastui, joilla fysiikan pitäisi olla huippuluokkaa?

Toinen. Jos autokansi oli kerran vesitiivis niin kuinka autokannen alapuolisille kansille pääsi ihmiset ja ilmanvaihto?

Re: Estonia

Lähetetty: To Loka 08, 2020 7:20 pm
Kirjoittaja XiphiasGladius
Jovian kirjoitti: To Loka 08, 2020 6:49 pm Mielestäni tässä keississä on nyt muutama erittäin tärkeä asia josta pitäisi saada lisää tietoa:
Kuva

Mitä sijaitsee laivan sisällä tämän reiän kohdalla?

Tämän kysymyksen vastaus on erittäin tärkeää koko teorian kannalta liittyen siihen, onko tämä kyseinen reikä tullut uppoamisen jälkeen vai ei. Esimerkiksi jos kyseisen reiän kohdalla on hyttikäytäviä, joista on ihmisiä todistetusti selvinnyt ulos niin reikäteorian uskottavuus murenee.
Siinä takana on Kannet 0 - 2, Kannella 0 sijaitsi Sauna tai teknisiä tiloja.
Kannella 1 sijaitsi hyttejä. Ainakin JAIC raportista löytyy kartta noista kannen 1 selviytyjien hyteistä ja niitä on laivan reiän puolellakin useita.
Kannella 2 autokansi.

Kuva

Kuva

Re: Estonia

Lähetetty: To Loka 08, 2020 7:29 pm
Kirjoittaja matalanveenmanaatti
XiphiasGladius kirjoitti: To Loka 08, 2020 7:20 pm
Jovian kirjoitti: To Loka 08, 2020 6:49 pm Mielestäni tässä keississä on nyt muutama erittäin tärkeä asia josta pitäisi saada lisää tietoa:

Mitä sijaitsee laivan sisällä tämän reiän kohdalla?

Tämän kysymyksen vastaus on erittäin tärkeää koko teorian kannalta liittyen siihen, onko tämä kyseinen reikä tullut uppoamisen jälkeen vai ei. Esimerkiksi jos kyseisen reiän kohdalla on hyttikäytäviä, joista on ihmisiä todistetusti selvinnyt ulos niin reikäteorian uskottavuus murenee.
Siinä takana on Kannet 0 - 2, Kannella 0 sijaitsi Sauna tai teknisiä tiloja.
Kannella 1 sijaitsi hyttejä. Ainakin JAIC raportista löytyy kartta noista kannen 1 selviytyjien hyteistä ja niitä on laivan reiän puolellakin useita.
Kannella 2 autokansi.
Tässä reiän kohta merkattuna 1. kannella, punaiset pallot selviytyjiä. Toinen kuva on dokkarista stcreenshotti, jossa näkyy miten on kerrosten kohdalla tuo. Tuosta siis pääsee vettä myös autokannelle.

Re: Estonia

Lähetetty: To Loka 08, 2020 7:30 pm
Kirjoittaja sikakoira
Insomnia kirjoitti: To Loka 08, 2020 6:51 pm
Keskitien Kulkija kirjoitti: To Loka 08, 2020 5:51 pm

Vaatteista haihtuu vettä tuulessa ja veden haihtuminen vaatii lämpöenergiaa, periaatteeltaan vähän sama kuin märkä villasukkacooleri oluelle. Paljaalta iholta vesi haihtuu nopeammin, joten boksereissa oleminen on saattanut jopa olla eduksi jos on ollut hetkiä kuivalla iholla.
Totta! Näinhän neuvotaan jäihin putoamisessakin, tai siis jos päästään ylös, niin vaatteet pois ja lumella hieroa itsensä kuivaksi on paras vaihtoehto, mutta vaatii toki päästä äkkiä jonnekkin tuulensuojaan ja vielä tärkeämpi saada vaatteet kuivaksi. Märissä vaatteissa käy juuri tuo ”villasukkacooleri” eli kylmetyt huomattavasti nopeammin mitä ilman niitä märkiä vaatteita...
Mitä enemmän kledjuja päällä sitä parempi aina. Kaikkein eniten minua koko hommassa aikoinaan hämmästytti oikeasti kuinka moni selvisi noista oloista.

Hypotermia kokeet aikoinaan suorittaneena tiedän että jossain viisiasteisessa vedessä alkaa kymmenen minuutin jälkeen ajatus jo harhailla toden ja epätoden vaiheilla. Sen jälkeen tulee uni simmuun ja goodbye hyvin äkkiä. Vieläkin vain joutuu tosiaan ihmettelemään niinkin monen selviämistä.
Kerrotun mukaanhan veden lämpötila heilui siellä kymmenen asteen paikkeilla mistä sitten lieneekään mitattu . Tuolla ulkomerellä se yleensä on muutaman asteen viileämpää yleensä.

Re: Estonia

Lähetetty: To Loka 08, 2020 7:32 pm
Kirjoittaja XiphiasGladius
Nyt kun oikein aloin katsella, niin suurin osa pelastuneista näyttää olevan tuolta laivan oikealta puolelta, eli ovat kiivenneet hyteistään pois ylämäkeen. Alamäkeen pelastuneita ei ole käytännössä lainkaan. Viittaa siihen, että hyteistä ei joko ole päästy ulos alamäkeen lainkaan tai niin hitaasti, että eivät ole enää kerinneet ylös asti.

Herää sellainen karmiva kysymys, kun miettii miten laiva upposi, mistä voi päätellä tuolla alimmilla kansilla, laivan keulassa olleen vielä ilmaa uppoamisen aikaan. Monikohan oli yhä elossa, ja jumissa hytissään laivan osuessa pohjaan...

Re: Estonia

Lähetetty: To Loka 08, 2020 7:35 pm
Kirjoittaja tasaraha
Aikaisemmassa viestissä jo kirjoitin, että Viron Supon eli Kapon mukaan Estoniaan ajoi ainakin yksi kobolttilasti ohi tullin. Tämä mainittiin siis Kapon Viron presidentti Lennart Merelle toimittamassa raportissa. Sama rapsa missä selvisi, että eri instanssit ei edes tiennyt kuinka monta ajoneuvoa laivaan oli ajettu.
Sanoihan se Viron puolustusministeriön ukko Jüri Liim jo ennen Estonian turmaa, että Paldiskista häipyy koko ajan tavaraa. Siellä oli siis aktiivinen reaktori.
Myöhemmin Estonian uppoamisen jälkeen, taisi olla 5-6 vuotta mennyt se sai Venäläiset jos ei nyt hermostuun, niin ainakin kovasti kiinnostumaan, kun se väitti, että Estoniassa oli turmayönä koboltin lisäksi 15 kiloa radioaktiivista osmiumia. Sama Liim väitti, että tämä salaperäisesti kadonnut Kalev Vahtras olisi ollut mukana useammassa salakuljetusoperaatiossa Estonialla, tosin ei omasta tahdostaan.

Virolla ei ole taloudellisia rahkeita hylyn nostamiseen. Kyllä ne sukelluksia kovasti sinne haluaa/aikoo tehdä.
Margus Kurm pyysi pari päivää sitten eri asiantuntijoita julkiseen keskusteluun koskien Estonian uppoamista. Esimerkiksi tossa dokkarissa esiintynyt ja tutkintakommissiossa mukana ollut Jaan Metsaveer kieltäytyi, ei halua olla Kurmin kanssa tekemisissä.

Re: Estonia

Lähetetty: To Loka 08, 2020 7:36 pm
Kirjoittaja matalanveenmanaatti
HJK kirjoitti: To Loka 08, 2020 7:02 pm No okei hyväksytään.

No miksipä sitten vain murto-osa poliiseista pelastui, joilla fysiikan pitäisi olla huippuluokkaa?
Ihmisiä uitettiin vedessä tuntikaupalla.

Muistutuksena jälleen kaikille, että Natolla tosiaan oli meripelastusharjoitus tunnin lentomatkan päässä, joka oli käynnistynyt Ruotsin aikaa puoliltaöin. COOPERATIVE VENTURE 94 nimeltään, googlatkaa itse. Samaan aikaan siis kun Estonia alkoi kallistua, sattumaa.

Suomesta lensi helikoptereita paikalle Rovaniemeltä asti, Tanska lähetti pari apuun myös. Miksei Naton 14 maan harjoituksesta tullut ketään apuun? Ja miksei Natolta edes käsittääkseni ole tätä asiaa kysytty? Vituttaapas kyllä vanhaa kääpää huolella tämä paska. Ruotsalaiset taisivat väittää, että heillä ei ollut koptereihinsa bensaa. Osahan pelastettiin vedestä vielä seitsemän kahdeksan aikaan aamulla! Siinä olisi ehtinyt lentää Naton harjoituksesta Utöön ja takaisin ainakin viisi kertaa.

Uskon itse, että laivalta pääsi lopulta ulos enemmän jengiä mitä on arveltu. Sukeltajathan rekisteröivät vain reilun sadan ihmisen ruumiit laivasta vaikka heitä on kuollut/kateissa 852. Eli epäilykseni on, että hyvin moni pääsi lopulta alukselta kuitenkin pois, mutta jäädytettiin kuoliaaksi tällä vitun paskamaisella ei pystytä tulla pelastamaan, Suomi hoitaa -meiningillä. Vitun hurrit.

Re: Estonia

Lähetetty: To Loka 08, 2020 7:44 pm
Kirjoittaja sikakoira
NATO:n osuus kannattaisi varmaan tutkia tarkkaan. Mikä oli se syy ettei muka apuun keretty. :wink:

Kalustoa nimittäin oli taatusti avun saavutettavissa. Tämä asia on aika hyvin koitettu jättää uutisoimatta. Vaikka harjoitukset kerrotun mukaan olivat muualla niin taatusti kalustoa seilasi myös lähimaastossa.

Re: Estonia

Lähetetty: To Loka 08, 2020 7:47 pm
Kirjoittaja reinoo
HJK kirjoitti: To Loka 08, 2020 7:02 pm No okei hyväksytään.

No miksipä sitten vain murto-osa poliiseista pelastui, joilla fysiikan pitäisi olla huippuluokkaa?

Toinen. Jos autokansi oli kerran vesitiivis niin kuinka autokannen alapuolisille kansille pääsi ihmiset ja ilmanvaihto?
Rappusia ja hissejä varten on kuilut ja myös ilmanvaihto putkille, Sähköjohdoille. Montako kertaan olet menny hyttiin ja nähnyt matkalla autoja?

Re: Estonia

Lähetetty: To Loka 08, 2020 7:58 pm
Kirjoittaja ammattiamatööri
XiphiasGladius kirjoitti: To Loka 08, 2020 7:32 pm Herää sellainen karmiva kysymys, kun miettii miten laiva upposi, mistä voi päätellä tuolla alimmilla kansilla, laivan keulassa olleen vielä ilmaa uppoamisen aikaan. Monikohan oli yhä elossa, ja jumissa hytissään laivan osuessa pohjaan...
Onhan tätä vuosien aikana pohdiskeltu eri alustoilla, että onko sinne jäänyt kuinka paljon ihmisiä ilmataskuihin ja kauanko ne siellä ovat vielä eläneet vaikka paatti makaa meren pohjassa. Myöskin sitä on spekuloitu olisiko jollain ilveellä voitu näitä pelastaa mutta lienee jopa nykytekniikalla täysin mahdotonta. Juu kyllä. Jos näitä vielä hengissä olevia ja ilmataskuissa kyyhöttäneitä uhreja on laivalla ollut kun alus makaa pohjassa niin kohtalo on ollut aivan karmiva. Mielummin itse ottaisin vaikka limukoneen niskaan kun jäisin johonkin hyttiin jumiin ja siellä sitten odotellaan omaa kuolemaansa ties kuinka pitkään.

Vaikka sukeltajat olisivat pölähtäneet paikalle 10 minuuttia onnettomuuden jälkeen niin ei tuossa oikein ole vaihtoehtoja enää saada ketään elävänä pinnalle vaikka itse laivan sisällä vielä elossa ovatkin.

Re: Estonia

Lähetetty: To Loka 08, 2020 8:07 pm
Kirjoittaja reinoo
matalanveenmanaatti kirjoitti: To Loka 08, 2020 7:36 pm
HJK kirjoitti: To Loka 08, 2020 7:02 pm No okei hyväksytään.

No miksipä sitten vain murto-osa poliiseista pelastui, joilla fysiikan pitäisi olla huippuluokkaa?
Ihmisiä uitettiin vedessä tuntikaupalla.

Muistutuksena jälleen kaikille, että Natolla tosiaan oli meripelastusharjoitus tunnin lentomatkan päässä, joka oli käynnistynyt Ruotsin aikaa puoliltaöin. COOPERATIVE VENTURE 94 nimeltään, googlatkaa itse. Samaan aikaan siis kun Estonia alkoi kallistua, sattumaa.

Suomesta lensi helikoptereita paikalle Rovaniemeltä asti, Tanska lähetti pari apuun myös. Miksei Naton 14 maan harjoituksesta tullut ketään apuun? Ja miksei Natolta edes käsittääkseni ole tätä asiaa kysytty? Vituttaapas kyllä vanhaa kääpää huolella tämä paska. Ruotsalaiset taisivat väittää, että heillä ei ollut koptereihinsa bensaa. Osahan pelastettiin vedestä vielä seitsemän kahdeksan aikaan aamulla! Siinä olisi ehtinyt lentää Naton harjoituksesta Utöön ja takaisin ainakin viisi kertaa.

Uskon itse, että laivalta pääsi lopulta ulos enemmän jengiä mitä on arveltu. Sukeltajathan rekisteröivät vain reilun sadan ihmisen ruumiit laivasta vaikka heitä on kuollut/kateissa 852. Eli epäilykseni on, että hyvin moni pääsi lopulta alukselta kuitenkin pois, mutta jäädytettiin kuoliaaksi tällä vitun paskamaisella ei pystytä tulla pelastamaan, Suomi hoitaa -meiningillä. Vitun hurrit.
Kannattaa katsoa tämä video siinä kerrotaan pelastus hommistakin aika hyvin ja sen vaikeudesta. Tanskastakin tuli kopterit kun selattiin puhelin luetteloa ja soiteltiin ympäriinsä ei ollut mitään tiedon levitys järjestelmiä siihen aikaan.

https://youtu.be/Z8wytjkJIUg

Re: Estonia

Lähetetty: To Loka 08, 2020 8:18 pm
Kirjoittaja Rescuer
matalanveenmanaatti kirjoitti: To Loka 08, 2020 7:36 pm Muistutuksena jälleen kaikille, että Natolla tosiaan oli meripelastusharjoitus tunnin lentomatkan päässä, joka oli käynnistynyt Ruotsin aikaa puoliltaöin. COOPERATIVE VENTURE 94 nimeltään, googlatkaa itse. Samaan aikaan siis kun Estonia alkoi kallistua, sattumaa.
NATOn harjoitus oli tunnin lentomatkan päässä kiinteäsiipisellä ilma-aluksella. Montakos lentotukialusta siihen meripelastusharjoitukseen osallistui? Helikopterilla menee vähintään kaksi tuntia, tanskalaiset kopterit joilla oli lyhyempi matka paikalle saapuivat kolme tuntia lähtönsä jälkeen.

Toinen ihan mitätön seikka on se, että kyseessä oli sotilaskoneet. Vaikka kyseessä oli suuronnettomuus, niin ulkomaalaisten valtiollisten ilma-alusten päästäminen ilmatilaan ei ole mitenkään itsestään selvyys. Pohjoismaiden välillä asiat sujui helpommin, mutta muiden kohdalla homma vaati byrokratiaa ja paljon. Toisaalta siellä oli jo muutenkin 26 kopteria...