Minäkin (ällä äikässä) olen muutaman kerran kirjoittanut kuullostaa. Sitten tajusin, että sotkin sen kuullottamiseen (liittyy ruuanlaittoon).Moona kirjoitti:Ja mistä on tullut kuullostaa?? (kuulostaa jltkin)
Kielioppia on vaikea oppia oppikirjoista: paras kielikorva syntyy, kun lukee paljon. Kieliopissakaan ei ole yksiselitteisiä sääntöjä ja kaikkia poikkeuksia lienee mahdoton muistaa. Valitettavasti lukuharrastus ei enää ole niin yleistä kuin ennen, nykyään on niin paljon muuta. Tekstiviestejä, chattailua, facebookia ym. lyhyttä kirjoittelua. Mielestäni myös nuorempien toimittajasukupolvien kirjoitustaito on heikentynyt. Luultavasti englannin kielen vaikutus näkyy siinä, että monet suomalaiset yhdyssanat kirjoitetaan virheellisesti erikseen.
Hyvä kirjoitustaito on usein ihmiselle eduksi, varsinkin virallisissa yhteyksissä. Itse olen lukenut lukuisia työpaikkahakemuksia ja vanhanaikaisena ihmisenä hieman arveluttaa, kun esim. sähköpostiviestin otsikko on "moi" (vielä pienellä alkukirjaimella) ja sisältö epäloogista ja virheitä vilisevää. Ei sillä, voi olla hyväkin tyyppi, mutta kaikkein sekavimmat hakemukset jäävät valitettavasti vähimmälle huomiolle.
Vinkki: tarkistakaa virallisemmat viestinne (esim. työpaikkahakemukset) vaikka Wordin oikolukua apuna käyttäen! Saattaa olla, että niitä lukee toistuvista virheistä närkästynyt täti.