Onnibussi ajoi ajorampin reunasta läpi Helsingin Elielinaukiolla - "jarrut pettivät"
Re: Liikenneonnettomuus Elielinaukiolla
Helsinki- Kotka väliä on tullut Onnibussilla aika paljon tahkottua ja kertaakaan kuskina ei ole ollut muu kuin kantasuomalainen. Epäilen siis ettei kuski ole mamu, mutta tottakai se voi olla mahdollista. Mamuus tuskin hajottaa bussista jarruja, mutta voi vaikuttaa siihen, lähteekö varoitusvalo päällä ajoon. Tai siihen vaikuttaa ehkä vielä enemmän asenne ja mahdollinen aikapaine.
Re: Liikenneonnettomuus Elielinaukiolla
Voiko laitteeseen tulla kesken käytön äkisti jokin vika?Yrjö Yrjönpoika kirjoitti: ↑To Touko 23, 2024 4:27 pmNoinko ne voi tuosta vain pettää raskaan bussin jarrut? Liikenteessäkin?
Noin yleisesti vastaus on aina, että voi. Venäläiseen perseenpäristimeen ei voi, ja ehkä on joitain muitakin, mutta lähes poikkeuksetta kyllä voi.
Automatiikka tunnistaa lähestyvää huollon tarvetta. Esimerkiksi että jarrupalat ovat ohentuneet ensimmäisen anturin tunnistamaan rajaan asti, ja kyseinen anturi sytyttää siitä keltaisen valon merkiksi, että ajojärjestelijä tietää tarkistaa mikä sytytti keltaisen valon, ja sitten todeta että esimerkiksi seuraavan kymmenen tuhannen kilometrin sisällä todennäköisesti saavutetaan punaisen valon sytyttävä raja, jota ei saa päästää tapahtumaan.Yrjö Yrjönpoika kirjoitti: ↑Pe Touko 24, 2024 12:42 amMikä helvetin viritys tuo keltainen valo ylipäätään on? Että jarrut niinkuin "vähän epäkuntoiset"? Sama kuin sanoisi että nainen on niinkuin "vähän raskaana"
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
-
- Christopher Lorenzo
- Viestit: 1639
- Liittynyt: Pe Elo 04, 2023 10:05 am
Re: Liikenneonnettomuus Elielinaukiolla
▪︎ Noin sen on varmaankin tarkoitettu toimivan. Vaan pääsipä kuitenkin, joten kyseinen "automaatti"järjestelmä on ihmisen käytössä kelvoton, koskapa noin voi käydä.meitzi kirjoitti: ↑Pe Touko 24, 2024 12:56 am
Automatiikka tunnistaa lähestyvää huollon tarvetta. Esimerkiksi että jarrupalat ovat ohentuneet ensimmäisen anturin tunnistamaan rajaan asti, ja kyseinen anturi sytyttää siitä keltaisen valon merkiksi, että ajojärjestelijä tietää tarkistaa mikä sytytti keltaisen valon, ja sitten todeta että esimerkiksi seuraavan kymmenen tuhannen kilometrin sisällä todennäköisesti saavutetaan punaisen valon sytyttävä raja, jota ei saa päästää tapahtumaan.
Toki voi ottaa esimerkin vuoksi monta muutakin asiaa jotka "voi käydä", mutta tämä on mielipiteeni kyseisen järjestelmän suhteen, ja mielipide ei tietenkään mitään muuta.
Re: Liikenneonnettomuus Elielinaukiolla
Jos jokin äkillinen ennustamattomissa oleva vika rikkoo jarrut, niin sama lopputulos siitä viasta on siitä huolimatta, että antaako anturi turhan positiivisen kuvan tilanteesta vai ei. Eli sillä valolla ei ole lopulta mitään tekemistä onnettomuuden kanssa.Yrjö Yrjönpoika kirjoitti: ↑Pe Touko 24, 2024 1:32 am ▪︎ Noin sen on varmaankin tarkoitettu toimivan. Vaan pääsipä kuitenkin, joten kyseinen "automaatti"järjestelmä on ihmisen käytössä kelvoton, koskapa noin voi käydä.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
-
- Christopher Lorenzo
- Viestit: 1639
- Liittynyt: Pe Elo 04, 2023 10:05 am
Re: Liikenneonnettomuus Elielinaukiolla
Motarilla jarrujen katoamisen havaitseminen todennäköisesti ei aiheuta yhtä pahaa vaaratilannetta.Yrjö Yrjönpoika kirjoitti: ↑Pe Touko 24, 2024 2:18 am▪︎ Eli sama olisi voinut tapahtua motarillakin. Enpä taida mennä Onnibussin kyytiin.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
-
- Susikoski
- Viestit: 47
- Liittynyt: Ma Loka 03, 2016 8:41 am
Re: Onnibussi ajoi ajorampin reunasta läpi Helsingin Elielinaukiolla - "jarrut pettivät"
Ainakin hinausvideossa https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010448297.html jarrut sihahtaa ja kiesi niiaa kauniisti eli ainakin jarrut toimii...
-
- Martin Riggs
- Viestit: 648
- Liittynyt: Su Maalis 06, 2022 10:47 am
Re: Onnibussi ajoi ajorampin reunasta läpi Helsingin Elielinaukiolla - "jarrut pettivät"
Mitenhän raskaasta katoaa jarrut muuten kuin et itse fyysiselle polkimelle tapahtuu jotain?
Heti kun jarrujärjestelmän paineet laskevat niin pyörät lukkiutuvat eli jarruttavat automaattisesti eivätkä jarrut vapaudu/irtoa ennekuin järjestelmään kertyy ilmanpainetta riittävästi.
Tietty jos on vain paine-esiohjatut jarrut niin silloin pyörät pysyvät vapaina/pyörimässä mutta silloinkin käsijarrun pitäisi mennä päälle automaattisesti ja edes osan pyöristä lukkiutuvan.
Heti kun jarrujärjestelmän paineet laskevat niin pyörät lukkiutuvat eli jarruttavat automaattisesti eivätkä jarrut vapaudu/irtoa ennekuin järjestelmään kertyy ilmanpainetta riittävästi.
Tietty jos on vain paine-esiohjatut jarrut niin silloin pyörät pysyvät vapaina/pyörimässä mutta silloinkin käsijarrun pitäisi mennä päälle automaattisesti ja edes osan pyöristä lukkiutuvan.
Re: Onnibussi ajoi ajorampin reunasta läpi Helsingin Elielinaukiolla - "jarrut pettivät"
Voihan ne jarrut toki hetkellisesti kadota niinkin että "missäs hitossa se jarrupoljin taas olikaan, olikos se tuo... ai tuo olikin kaasu..."
Eli jospa ne jarrut olikin kateissa kuljettajalta, ei itse autosta.
Eli jospa ne jarrut olikin kateissa kuljettajalta, ei itse autosta.
-
- Adrian Monk
- Viestit: 2653
- Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Onnibussi ajoi ajorampin reunasta läpi Helsingin Elielinaukiolla - "jarrut pettivät"
Ois varmaan auttanut jos kuski ei ois painanut kaasua samalla kun huusi ettei jarrut toimi. Onnibus palkkaa mitä tahansa oman elämän GTA-kuskeja ja kuten epäiltiin ketjussa aiemmin, vahvasti haistan neekeriä.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Re: Onnibussi ajoi ajorampin reunasta läpi Helsingin Elielinaukiolla - "jarrut pettivät"
Juuri näin, vähän vaikuttaa että oli ensimmäistä kertaa yksin ratissa, ja voi se olla nainenkin.Jack the Ripper kirjoitti: ↑Pe Touko 24, 2024 8:10 am Ois varmaan auttanut jos kuski ei ois painanut kaasua samalla kun huusi ettei jarrut toimi. Onnibus palkkaa mitä tahansa oman elämän GTA-kuskeja ja kuten epäiltiin ketjussa aiemmin, vahvasti haistan neekeriä.
Miten se on sieltä Kampin montusta ylös tullut?
Neuvostoliitto 1922-2022
- Donald McRonald
- Hercule Poirotin viikset
- Viestit: 102
- Liittynyt: To Huhti 04, 2024 2:29 pm
Re: Onnibussi ajoi ajorampin reunasta läpi Helsingin Elielinaukiolla - "jarrut pettivät"
Tämän mukaan kyseinen auto on 10 vuotta vanha ja sillä on ollut jo kaksi omistajaa ennen Onnibussia.
https://www.flickr.com/photos/51934812@N03/33582293660
Ei siinä mitään. Hyvin huollettuina nuo kestävät pitkään ja ne on tehtykin nielemään kilometrejä. Mutta tämä firma, Onnibus on niin usein otsikoissa, että herää kysymys millä mallilla firman huoltopolitiikka on. Autot ovat ulkoisesti uudehkoja, mutta entä pinnan alla? Paljonko Onnibus ajattaa noita autoja?
https://www.flickr.com/photos/51934812@N03/33582293660
Ei siinä mitään. Hyvin huollettuina nuo kestävät pitkään ja ne on tehtykin nielemään kilometrejä. Mutta tämä firma, Onnibus on niin usein otsikoissa, että herää kysymys millä mallilla firman huoltopolitiikka on. Autot ovat ulkoisesti uudehkoja, mutta entä pinnan alla? Paljonko Onnibus ajattaa noita autoja?
-
- Harjunpää
- Viestit: 325
- Liittynyt: Ma Marras 28, 2022 12:14 pm
Re: Onnibussi ajoi ajorampin reunasta läpi Helsingin Elielinaukiolla - "jarrut pettivät"
Taas perinteinen onnettomuus, jossa "jarrut katosivat". Auto ajettiin satama-altaaseen..."jarrut katosivat"...bussilla jorpakkoon..."jarrut katosivat"...henkilöautolla kävelyportaita alas..."jarrut katosivat". Joka ikinen kerta, ne jarrut eivät ole kadonneet keneltäkään muulta kuin kuljettajalta. Aivan vitun se ja sama, vaikka ne olisi ajettu kuinka loppuun, kyllä ne äänestäkin kuulee viimeistään, kun jarrut ovat loppu, ei ne jarrut silti katoa mihinkään. Eikä ne jarrut koko autosta, joka pyörältä kerralla muutenkaan kulu loppuun.
Joskus talvella, jos pesun jälkeen suoraan -30 asteen pakkaseen tunkee menemään silloin voi jopa hetkellisesti "jarruja kadota", mutta ei ne silloinkaan yleisiä ole. Tosi harvinainen vika täytyy olla, jossa koko bussin "jarrut katoavat".
Kun kuulee jonkun sanovat onnettomuuden jälkeen...."jarrut katosivat", voi todeta lähes 100% varmuudella kuskin tehneen jotain muuta kuin painelleen jarruja. Yleensä siinä on kaiveltu munia, katseltu tissejä tai painettu kaasua tai kaikkia noita yhtä aikaa.
Mitä juuri yhtä hesarin juttua tuosta luin ja jos se yhtään paikkaansa pitää, niin hallelujaa....kyllä se kuski oli ennen rysäytystä kironnut jarruja, joten ei nyt vielä viitsi perinteiseksi munankaivelijaksi syytellä...
Joskus talvella, jos pesun jälkeen suoraan -30 asteen pakkaseen tunkee menemään silloin voi jopa hetkellisesti "jarruja kadota", mutta ei ne silloinkaan yleisiä ole. Tosi harvinainen vika täytyy olla, jossa koko bussin "jarrut katoavat".
Kun kuulee jonkun sanovat onnettomuuden jälkeen...."jarrut katosivat", voi todeta lähes 100% varmuudella kuskin tehneen jotain muuta kuin painelleen jarruja. Yleensä siinä on kaiveltu munia, katseltu tissejä tai painettu kaasua tai kaikkia noita yhtä aikaa.
Mitä juuri yhtä hesarin juttua tuosta luin ja jos se yhtään paikkaansa pitää, niin hallelujaa....kyllä se kuski oli ennen rysäytystä kironnut jarruja, joten ei nyt vielä viitsi perinteiseksi munankaivelijaksi syytellä...
-
- Andy Sipowich NYPD
- Viestit: 1417
- Liittynyt: Su Loka 20, 2019 12:44 am
Re: Onnibussi ajoi ajorampin reunasta läpi Helsingin Elielinaukiolla - "jarrut pettivät"
Oliskohan se "perinteinen" - eli jotain rojua jalkatilassa ja se pyörähtänyt polkimen alle...Yxkaksvaan kirjoitti: ↑Pe Touko 24, 2024 6:54 am Mitenhän raskaasta katoaa jarrut muuten kuin et itse fyysiselle polkimelle tapahtuu jotain?
-
- Martin Riggs
- Viestit: 648
- Liittynyt: Su Maalis 06, 2022 10:47 am
Re: Onnibussi ajoi ajorampin reunasta läpi Helsingin Elielinaukiolla - "jarrut pettivät"
Ennenvanhaan oli lasipullot mutta nyt jos polkimen alle menee tölkki jos toinenkin tai muovipullo niin taatusti jalkavoimin poljinta pystyy painamaan niin että saadaan keksintöön jonkinlainen hidastuvuus mutta aivan sama mitä on ryssitty kun kuitenkin on.