Sarjamurhaaja bodomilla

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

RockOla69 kirjoitti: ............
Minä uskon, että murhaaja oli joku aivan toinen.
Minä olen jo kauan pitänyt todennäköisenä, että NG ei ole syyllinen, koska hän ei ole riittävän kyvykäs siihen. Ei ole tarkoituksella rumasti sanottu, mutta se vaatisi tavattoman paljon erikoisia kykyjä, joita en usko hänellä olleen. Hän oli tavallinen nuori metallialan työntekijä. Oli hänellä kyllä hieno moottoripyörä jo silloin.

Olen samaa mieltä, että tavaroiden Järveen upottaminen olisi ollut tosi huono ja epävarma ratkaisu. Sensijaan Matalajärven rannalle pehmeälle suolle suonsilmään upottaminen on mielestäni mahdollista. Siellä voivat olla vieläkin. Mutta todennäköisimmin ne on viety alueelta kauas pois. Puuhun kätkeminen on yhtä huono ajatus. Löytämismahdollisuus olisi ilmeinen. Nämä yllätystodistajat (MS ym.) lienevät kaikki samaa maata kuin ammattitunnustajat. Meitä on moneksi.

Kyllä Hans Assman sopii aika hyvin kuvioihin. Elämänvaiheet olivat olleet poikkeukselliset jo ennen noita tapauksia. On täysin mahdollista, että kukaan ei ole nähnyt sitä oikeaa tekijää itse paikan päällä. NG:n kuvaus telttaan iskijästä voi olla "valemuisto" ja oikeasta hyökkääjästä ei NG:llä välttämättä ole mitään muistikuvaa.

Tekijä voi hyvin olla yhtä aikaa hullu ja erittäin viisas - siis poikkeusyksilö. Tavallinen Hessu tai Nissu ei olisi tuosta selviytynyt tekemättä mitään virhettä. Näin olen päätellyt.

Ja onhan siellä nähty "rantaan kätkeytyjä", ja "Keskiniemestä pois tuleva mieshenkilö". On hyvin mahdollista, että tuo henkilö on tullut Keskiniemeen juuri Murhaniemestä. Hessu perustelee, että koska häntä ei ole nähty tulemassa nimenomaan Murhaniemestä, niin hän ei voi olla tulossa Murhaniemestä. Todellisuudessa on erittäin mahdollista, että hän oli tullut juuri Murhaniemestä Keskiniemeen. Siis vieras henkilö on nähty alueella. Se on fakta.

Pidän todennäköisenä, että jotain pirstaletietoa on voinut myöhemmin palata NG:n mieleen, kuten täällä on arveltu. Hän on voinut pitää sen omana tietonaan, eikä ole lähtenyt muuttamaan aikaisemmin kertomaansa. Se olisi vain herättänyt epäluuloja.
RockOla69
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja RockOla69 »

Lainaaminen näköjään meni perseelleen. Lukekaa "rivien välistä" :oops:
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Sariola kirjoitti:Tekijä voi hyvin olla yhtä aikaa hullu ja erittäin viisas - siis poikkeusyksilö.
Ei hulluus ole kytköksissä älykkyysosamäärään. Kuten ei silmitön, harkittu tappaminenkaan. Ei tuohon tekoon Mensan jäsenyyttä ole tarvittu. Tuuria vain, kun kukaan ei nähnyt ja kuullut mitään, tai ei ainakaan muista.
RockOla69
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja RockOla69 »

Bodomin alueella on helluntaina v. 1960 liikkunut useita(kymmeniä?) ihmisiä erilaisissa seurueissaan. Luulisi, että joku on havainnut Gustafssonin tavaroiden kätkemispuuhissaan?

Sen lisäksi voidaan myös miettiä, että minne G olisi hävittänyt takuuvarmasti vereentyneet vaatteensa? (mm. housujen roiskeverialueet tms), jos tälläisiä olisi ollut. NG löydettiin kuitenkin vaatetuksessaan, eikä poliisit nyt aivan idiootteja ole. Edes 60-luvulla, jolloin kriminologia oli jo kehittynyt lähes nykymuotoonsa.
Jukka
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Hessu52 kirjoitti:Sitten meillä on malliesimerkki ulkomailta tuo serbijohtaja Radovan Karacizc, vai miten se nimi oikein kirjoitetaan.

Tuokin joukkomurhaaja pystyi pokkana elämään ihmisten keskellä ja tekemään työtä, käymään kapakissa ja muuta mukavaa, ettei kukaan tiennyt hänen henkilöllisyydestään tai taustastaan mitään.
Karadžić eleli etäällä (Belgrad) murhapaikasta (Bosnia) muutetun henkilöllisyyden ja habituksen suojassa.

Gustafsson taas on elellyt lähellä murhapaikkaa omalla nimellään ja omalla ulkomuodollaan. Ei hänellä ole ollut mitään salattavaa.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Jassoo ja taas Sariola kertoilee noita agitaatioitaan, että todellisuudessa olisi erittäin mahdollista, että hän olisi tullut juuri murhaniemestä.

Erittäin todennäköistä on ollut, ettei keskiniemen kulkija tullut murhaniemestä, vaan oli ohittanut sen ja jatkanut suoraan keskiniemeen, josta oli kenties luullut pääsevän suorempaa reittiä kartanoon.

No sinnehän siitä ei päässyt, joten hän ylitti keskiniemen penkereen ja meni alhaalla kulkevalle polulle ja jatkoi sieltä sitten keskiniemen tyvestä eteenpäin.

Tätä kulkijaa Kivilahti oli muka seurannut aamulla puolen minuutin ajan, jonka väitän huuhaaksi ja valheeksi.

Jos Kivilahti saa jostain tämän väittämän tietoonsa, niin vastatkoon, miten se on ollut mahdollista siitä paikasta, jossa hän on väittänyt istuneen ja jos hän sen asian pystyy julkisesti perustelemaan niin, että minäkin sen uskon, tulen pyytämään häneltä Hesarin sivuilla myöskin jukisesti anteeksi, muuten pidän hänen kertomustaan mahdottomana ja siten myös huuhaana.

Toisena vaatimuksena anteeksipyyntööni on myöskin todistaa se, että hän kykenee arvioimaan ajan tuunnin ajalta, sanotaan vaikka viiden minuutin tarkkuudella, sillä se on kovin vaikeaa, jos vaikka on sattunut kaveriaan odotellessa hieman "urvahtamaankin".

Nuo kellonajat, ovat ensiarvoisan tärkeitä jutun kannalta, sillä tilanhoitajan emännän Aili Karjalaisen arvioon uskon paljon enemmän, kuin Kivilahden, sillä rouva Karjalainen arvioi ajan noin ajaksi, eikä minuutin tarkkuudella, kuten olen antanut eri lähteistä itseni ymmärtää, lukemalla Kivilahden kuulustelukertomuksia.

Lintubongareilla saattaa olla ajan taju aika hyvin hallussa, koska he olivat todistettavasti koko ajan hereillä ja heidän kulkemansa matkan ja ajan voi melkeinpä minuutilleen "ajastaa", joten heidän todistelunsa vaikuttaa uskottavammalta, kuin Kivilahden viikkoa surmatöistä antama todistus.

Kivilahden todisteluun on saattanut vaikuttaa monikin tekijä ja hän on myöskin saatanut ottaa sen helpoimman reitin, joka on aika lähellä naamataulustaan myöskin Tulilahden surmista syytteessä olleen Runar Holmströmin.

Nils Gustafssonin Espoon käräjäoikeus vapautti kaikista Bodomin murhasyytteistä, koska vaikutti vahvasti siltä, että niemellä oli ulkopuolinen tekijä.
Sariola
Horatio Caine

Minä olen luottanut Kivilahden kertomukseen, samoinkuin käräjäoikeus. Mielestäni Kivilahti vaikuttaa luotettavalta. Sensijaan lintupoikien kertomuksiin olen suhtautunut varauksella, mm. siitä syystä, että pidän teoriassa mahdollisena, että poikien kengät vietiin piilopaikkoihinsa heidän toimestaan. Ja suoraan sanottuna vaikuttaa siltä, kuin lintupojat olisivat keskenään sopineet siitä, mitä kerrotaan poliisille. No, se ei vielä tee rikollista.

Myös pidän täysin mahdollisena, että OK on nähnyt kyseisen kävelijän noin puolen minuutin ajan. Mielestäni siihen ei ole mitään estettä - se on hyvin mahdollista, ja pitänee siis paikkansa. Lisäksi arvelen, että kulkija on parhaimmillaan ollut jopa lähempänä kuin 40 m . Kivilahtihan oli mm. nähnyt hänen jalassaan "mustat puolikengät". Tuohon väriin ei kannata tuijottaa, voi se olla väärinkin. Mm. NG:n kengät olivat mustat ja SB:n kengät olivat ruskeat. Tällaisissa asioissa silminnäkijät saattavat usein erehtyä.

Tärkeä yksityiskohta on taas se, että NG:n vaatteet ovat olleet "siistissä kunnossa". Muissa yhteyksissä on vakuutettu, että murhaajan vaatteiden on täytynyt olla pahasti vereentyneet. NG:n "siistit vaatteet" oli pian tapauksen jälkeen luovutettu NG:n vanhemmille.
Hessu52
Watson itse

Ennen kuin lopullisesti mokaat Sariola itsesi, niin mene Bodomin niemelle ja siihen Haukansilmäisen ystävämme Kivilahden mainitsemaan paikkaan ja yritä sieltaä katsoa tulevaisuuteen.

No jos et nyt ihan tulevaisuuteen niin menneisyyteen kuitenkin ja kerro miten sellainen "paatintappi" kuin Kivilati on siihen aikaan ollut, on ylettänyt nakemään juurikaan mitään.

Ihmettelen oikeuden sokeutta, kuinka he ovat voineet uskoa Kivilahden kertomusta ja sitä, että joku voisi arvioida kellon ajan minuutilleen oikein ilman, että olisi edes alkeellisintakaan aurinkokelloa käyttänyt.

No sitähän sanotaan, että oikeus on sokea ja sellaisena silmät peitettynä naisena oikeuden vertauskuva taitaa olla ainakin amerikoissa.

Uskotko Sariola myös Kivilahden kertomaan kellonaikaan ja siihen, miten hän ajan on perustellut?

Naureskelen jo vastaustasi etukäteen.
Sariola
Horatio Caine

Hessu52 kirjoitti: ......
Uskotko Sariola myös Kivilahden kertomaan kellonaikaan ja siihen, miten hän ajan on perustellut?

Naureskelen jo vastaustasi etukäteen.
Kivilahden kertomat ajat ovat arvioita, eikä niiden perusteella voida tehdä minuuttiaikatauluja. Suurinpiirtein ne osuvat paikalleen, näin uskon. Olen nähnyt valokuvia, jotka on otettu OK:n olinpaikasta Keskiniemen länsirannan suuntaan, ja ne osoittavat, että keskiniemen länsirantaa pitkin kohti etelää lähellä vesirajaa kävelevä henkilö on todellakin pitkän ajan ja pitkän matkan tarkkailijan näkökentässä. Kävelijä on voinut ilmestyä keskiniemen länsirannalle melko lähellä niemen kärkeä. Siitä kevelijä on kävellyt kohti niemen tyveä ja tarkkailupaikan ohi ollen pitkään näkyvissä, kuten valokuvat osoittavat. Minusta tässä ei ole mitään epäselvää. Sensijaan Hessun ajattelussa ja päättelyssä on mielestäni ongelmia. Hän mm. jatkuvasti esittää, että tekijä heitti kadonneet tavarat järveen. Huono ajatus - tekijä ei ole ollut niin tyhmä. Myös on Hessu esittänyt, että tekijä kiipesi puuhun ja putosi sieltä saaden vammansa. Huono ajatus sekin. Tämän rikoksen tekijä on älykäs ja päättäväinen mies. Hän ei tuolla tavalla ole koheltanut. Se olisi johtanut pikaiseen kiinnijäämiseen. Mutta hän ei ole jäänyt kiinni, hän on ollut taitava, olipa hän kuka tahansa. Nyt päästetään Hessu nauramaan! :D
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

^ Tässä taas ollaan, vaikka tarkoitus oli puida mahdollista sarjamurdereria Bodomilla.
Nothing is quite what it seems
Sariola
Horatio Caine

Maybrick kirjoitti:^ Tässä taas ollaan, vaikka tarkoitus oli puida mahdollista sarjamurdereria Bodomilla.
Ainakin minä pohdin sitä. Olen pohtinut jo pitkään. Ei ääniä - tehokas toiminta. Ei selviä viitteitä tekijään - on tekijä alallaan. On edelleen vapaalla jalalla. Kaikki viittaa "ammattilaiseen".

Tähän kuvaan eivät sovi lintupojat tai NG. Tekijä on paljon taitavampi. Sekin on mahdollista, että tekijää on jostakin syystä suojeltu.
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Tähän kuvaan eivät sovi lintupojat tai NG. Tekijä on paljon taitavampi.
Tältä vaikuttaa. Vaikuttaa myös että sekä lintupojat että NG pitävät (pitivät) vimmatusti jotain itsellään. Siis tietoa. Tämä on tullut kokonaisuudesta ihan vain vaistonvaraisena vaikutelmana eikä ole faktaa.
Nothing is quite what it seems
Hessu52
Watson itse

Nyt taas Sariola nolaat itsesi.

En ole missään enkä koskaan väittänyt Gussen pudonneen puusta, vaan sotkeennuttuaan teltan naruihin, niin siitä törmältä rannan kivikkoon, jossa on saanut vammansa.

Mistä sinä olet tuon puusta pudonneen teorian minun suuhuni laittanut, vai oletko itse pudonnut kärryiltä.

Tekijä ei ole tyhmä, en ole sellaisytakan väittänyt, vaan sitä, että hänellä on käynyt satumainen munkki ja poliisit ovat avanneet ihan väärän tutkimuslinjan jo alunperin.

He ovat myöskin palautelleet omaisuutta tutkimatta niitä laboratorioassa omaisille jo seuraavana päivänä, eli maanantaina, mikä on ollut saatanan suuri moka.

Sitten he ovat uskoneet sopulien kirjoituksia lehdistä siitä, kuinka vammautunut Gusse on muka ollut ja kun näitä juttuja on ollut lehdistölle höystämässä vielä Helga-äiti, niin täydestäpä on mennyt, kuten myös on mennyt myöhempinäkin aikoina joillekin aivan no olkoon sanomatta, mutta jos joku vielä uskoo sellaiseen, että puukko on mennyt millin päästä Gusssen silmämunasta, tai yleensäkään mistään munasta, niin jopas on jotain.

Tulihan pitkä lause äsken joten rauhoitutaanpa.

Kyllä minulla sepustuksesi jälkeen Sariola taas naurua riitti, sillä saat aina minut hyvälle tuulelle, noilla uskomattomilla teeseilläsi.

Tuo kirjoituksesi taitaa todistaa sen, että et ole kuuna kullan valkeana, eli koskaan käynyt Bodomin murhapaikoilla tai niemillä, koska vetoat kartassa oleviin tietoihin.

No karttoihin ei aina ole uskominen eikä valokuvat sittenkään kerro paremmin, kuin tuhat sanaa.

Kerää jostain hyvä mies rohkeutta ja karauta Bodomille ihan paikan päälle, niin huomaat kuinka typeriä väittämäsi ovat.

Epoon käräjäokeus totesi Nils Gustafssoniin syyttömäksi Bodomin murhiin, koska näytti vahvasti siltä, että niemellä oli ollut ulkopuolinen tekijä.

Kadonneet tavarat voivat olla järvessä tai sitten eivät, mutta uskon niiden olevan ja se on ollut murhaajan virhe, eli erhe, joten sukelluksen harrastajat, ottakaa yhteyttä murhainfon modeihin, niin käydään kimpasda dyykkaamassa kamat ylös.
Rane

Viesti Kirjoittaja Rane »

Vaikken enää ole kovinkaan aktiivisesti ollut kiinnostunut Bodomista, silti eräs asia on aina minua askarruttanut. Mitenkä hyvin Kai Vähäkallion osuutta Bodomin murhiin tutkittiin aikoinaan? Etenkin Kytäjän tapauksen jälkeen? Materiaali taitaa olla salaista ja saattaa olla, että on hyvinkin paljon tutkittu muttei siitä puhuta julkisuudessa.

Ranskalainen selvännäkijä kuitenkin "näki" 20-vuotiaan nuorukaisen ja Vähäkallio oli 1960 tasan 20-vuotias.
MEG
Jessica Fletcher

Vähäkallio

Viesti Kirjoittaja MEG »

Jollain aiemmalla Bodom-palstalla kerrottiin Vähäkallion olleen tuolloin armeijassa, ja liikkuneen autolla lomillaan. Muistaakseni jotain Kytäjän kartanon vanhan palvelijan muisteluja siteerattiin.
Vastaa Viestiin