Rasismimäärittely useissa ketjuissa -vie keskustelua väärille urille

Keskustelut ylläpidosta ja tuomioistuimesta. Myös käyttäjien keskinäiset nokittelut tänne.

Valvojat: Kyöpeli, Kilomies

aivoriihi
Ainesta Watsoniksi

Re: Rasismimäärittely useissa ketjuissa -vie keskustelua väärille urille

Viesti Kirjoittaja aivoriihi »

Tiinas kirjoitti: Su Loka 11, 2026 8:26 am Sipi on tapansa mukaan taas niin oikeassa ja osaa kirjoittaa niin hyvin mielipiteensä auki.
Samaa mieltä kanssasi.

Ja mitä tulee ketjun aiheeseen, sana rasismi on kokenut täyden inflaation. Sitä heitellään "willy-nilly", ympäri ämpäri keskusteluissa, joihin se ei millään tavalla kuulu.

Yksi hyvä esimerkki: ikärasismi! Tämä saa verenpaineeni nousemaan.

Oikea termi on ikäsyrjintä, rodulla ei ole mitään tekemistä tämän ongelman kanssa.
"It is great to be a blonde. With low expectations it's very easy to surprise people."
Pamela Anderson
Paikalla
Öyhö
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Öyhö »

aavikkoralli kirjoitti: Su Loka 11, 2026 12:25 am Kuuroille korville. Minä olen todennut jo yli kymmenen vuotta sitten että nämä ulkolaisten intomieliset puolustajat haluavat vain pahaa suomalaisille enkä toistaiseksi ole nähnyt muita todisteita.
Kyllä, tämä on mennyt ihan oudoksi yhteiskunnallisella tasolla. Saisio osoittaa, että jotkut kyllä kuuntelevat älykkäitä vasta-argumentteja, vaikka edustavat itse jotain laitaa. Toisaalta on kannanottoja, joiden mukaan ei saisi edes kuunnella.

Kyllä pitää silti yrittää. Eikä se tarkoita ettei puhuta vaikka persuista negatiivisesti, vaan että negatiivisessakin muistetetaan ajatus keskusteluyhteyden hoitamisesta, sämpyläpalautteesta, jonka tarkoitus on jotenkin saada edistystä.

Ääri-ihmiset ei tietysti muuta/laajenna omaa mielipidettään, joten sitä ei kannata odottaa. Mutta välimaastossa on paljon ihmisiä, joiden näkökulmiin voi sopivasti muotoillulla faktalla vaikuttaa.

Miten löydetään ne, joihin voi vaikuttaa?
Meidän pitäisi tunnistaa joka sortin ääriajattelu ja erottaa se siitä ajattelusta, mikä on tavanomaista, normaalia ja usein jopa monin tavoin perusteltavaa. Aitoon äärimielipiteeseen ei voi vaikuttaa. Mutta se että joku on eri mieltä, vahvastikin, ei tee ihmisestä vältettävää. Päin vastoin, sehän tekee ihmisestä kiinnostavan.
Konservatiivi-libertaari, entinen vihreä. Ei lue al-Hesaaria. Nuiva. Antinatsi. Antikommunisti. Anti-antifantti. Arhinmäki syytteeseen. GWh CO2++ U238 CPU AI UKR IL RSA ICE++ SCOTUS X
Ifigeneia
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Vaikka kaikkea ei tarvitsekaan apinoida jenkeiltä, niin näkisin että ollaan rasismin ytimessä jos mustaihoinen ihminen roikkuu puusta veriseksi mössöksi hakattuna, tai elävältä/kuolleena poltettuna. Todellinen rasismi on vihaa, siihen pisteeseen asti että rasismin kohteessa ei nähdä mitään inhimillistä, ja hän on SE, jonka saa hävittää tuosta noin vain. Korkeintaan käyttää ensin hyväksi kuin esinettä ja nakkaa sitten menemään. Näinhän puuvillaplantaaseilla tehtiin. Voisi melkeinpä epäillä että jenkit keksivät koko rasistisen uskon eri etnisten ryhmien eriarvoisuuteen, kuulemma jossain vaiheessa Raamattu kädessä täristen tätä perusteltiin mm. sellaisella uskomuksella että räkäkännissä maanneen isänsä kellit nähneet Nooan pojan jälkeläiset ovat afrikkalaisia, ja Jahven tahdosta luontaisia orjakansaa.

En usko että muinaisilla roomalaisilla oli juurikaan merkitystä sille, oliko orja musta vai valkoinen. Orja oli orja kunnes ei ollut.

Arabien harjoittama orjakauppa kastraatioineen päivineen on sitten oma lukunsa, joka on vaiettu tähän päivään asti. Toisinaan näkee asiasta puhuttavan nykyään netissä, mutta minkään valtavan ja laajan keskustelun aiheeksi se ei ole vielä päässyt. Muslimien uhrina olemisen asema on vielä liian vahva, että miellettäisiin että he ovat antaneet oman vahvan panoksensa historian ankeuttamiseen.

Jos minua nimittelee rasistiksi, on kyseessä nimenomaan nimittely, koska minä en halua hirttää ihmisiä puihin poltettavaksi. Minä haluan vain olla rauhassa. Naismaiseen tapaan tyylinäni on siis toivoa että iholle käyvät pysyvät poissa lähettyviltä, sensijaan että aktiivisesti haluaisin vainota ja kiusata muita ihmisiä. Jos antaa minun olla rauhassa, saa itsekin olla rauhassa. Ei siinä sen kummempaa.

Jos minua nimittelee natsiksi, se on verinen loukkaus, kun tietää mitä todelliset natsit tekivät. Roudasivat porukkaa keskitysleireille, käyttivät koekaniineina ja orjina, ja tunkivat sitten polttouuneihin palamaan. Tällä ei ole - jumalauta - niin mitään tekemistä sen kanssa, että minä en halua tänne valtavia mieslaumoja riehumaan ja raiskaamaan. Juutalaiset asuivat natsi-Saksassa jo valmiiksi, ja olivat saksalaisia siinä missä ei-juutalaisetkin. Sensijaan joku irakiaanomuslimi on vasta tulokas. Ja välttämättä ei olisi tarvinnut tulla ollenkaan.

Persuksi nimittely on suorastaan naurettavaa. Yhden ainoan kerran olen persua äänestänyt, vastalauseeksi vuonna 2015 alkaneelle sekoilulle. Sitäkin ääntä kadun, kun myöhemmin osoittautui ettei kohde ollut äänestämisen arvoinen.

Ylipäätään en ymmärrä että jos en ole lääpälläni islamiin ja sen piirissä olevista maista tuleviin kansainvaelluksiin, että siltä pohjalta kaikki muut kuin minä itse saisivat päättää mikä minun nimikkeeni ja lokeroni on. Itse olen päättänyt että se on sitoutumaton, taikka "vasemmistolainen heti kun islamin fanitus päättyy".

Voisi todeta että heti kun minua poliittisessa keskustelussa nimittää natsiksi, persuksi tai rasistiksi, nimittäjä vain osoittaa että hän on niin lapsellisella tasolla operoiva, ettei hän kykene minkäänlaiseen todelliseen keskusteluun, ja haluaa siksi tukkia suuni nimikkeellä joka päästää hänet itsensä keskustelemisen pälkähästä.
Tekikö Lilleri-Lalleri itsemurhan, vai tapettiinko hänet?
Paikalla
manearia
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja manearia »

aivoriihi kirjoitti: Su Loka 11, 2026 8:52 am Ja mitä tulee ketjun aiheeseen, sana rasismi on kokenut täyden inflaation. Sitä heitellään "willy-nilly", ympäri ämpäri keskusteluissa, joihin se ei millään tavalla kuulu.

Oikea termi on ikäsyrjintä, rodulla ei ole mitään tekemistä tämän ongelman kanssa.
Nämähän termit tulevat englanninkielisistä -ismeistä, esimerkiksi "ageism", "ableism", "classism" ja tietysti "racism", paitsi että ei jaksa puhua syrjinnästä, vaan kaikki on rasismia. Se on sanana kyllä menettänyt alkuperäisen merkityksensä ihan totaalisesti.

Maahanmuuttokriittinen ihminen on rasisti. Jos kritisoi kulttuurieroja on rasisti. Jos äänestää jonkun mielestä väärin on rasisti. Mikroaggressiot ovat rasismia. Kielikysymykset ovat rasismia. On sisäistettyä rasismia, rakenteellista rasismia... eikä suurin osa näistä edes liity rotuteorioihin.

Itse olen suvaitsevainen ihminen ja vastustan rasismia, mutta vastustan todellakin myös sitä, miten kevyesti kyseistä sanaa nykykeskusteluissa viljellään.
MustaNaamion
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja MustaNaamion »

aivoriihi kirjoitti: Su Loka 11, 2026 8:52 am Ja mitä tulee ketjun aiheeseen, sana rasismi on kokenut täyden inflaation. Sitä heitellään "willy-nilly", ympäri ämpäri keskusteluissa, joihin se ei millään tavalla kuulu.

Tämä on yksi syy miksi kanssasi on hedelmätöntä käydä keskustelua.

Tässä yksi hyvä esimerkki: ikärasismi! == ikäsyrjintä!
JudgeCooper
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja JudgeCooper »

Jep. Monesti myös yleistetään jokin joukkio, kuten persut, rasistiseksi lössiksi. Vaikka onhan siellä selkeästi yksilöitä, jotka selkeästi suosivat värivihtoehtoja, kuten nyt vaikkapa Tynkkynen.
Välinpitämättömyys on valinta.
MustaNaamion
Martin Riggs

JudgeCooper kirjoitti: Su Loka 11, 2026 12:16 pm Jep. Monesti myös yleistetään jokin joukkio, kuten persut, rasistiseksi lössiksi. Vaikka onhan siellä selkeästi yksilöitä, jotka selkeästi suosivat värivihtoehtoja, kuten nyt vaikkapa Tynkkynen.
Kuva

Eli tämä ei ole rasismia, koska Tynkkysellä on neekeripuoliso? Vassarit ei ole vassareita, jos he ovat rikkaita? Aikamoista päättelyä..
JudgeCooper
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja JudgeCooper »

MustaNaamion kirjoitti: Su Loka 11, 2026 1:05 pm
JudgeCooper kirjoitti: Su Loka 11, 2026 12:16 pm Jep. Monesti myös yleistetään jokin joukkio, kuten persut, rasistiseksi lössiksi. Vaikka onhan siellä selkeästi yksilöitä, jotka selkeästi suosivat värivihtoehtoja, kuten nyt vaikkapa Tynkkynen.
Kuva

Eli tämä ei ole rasismia, koska Tynkkysellä on neekeripuoliso? Vassarit ei ole vassareita, jos he ovat rikkaita? Aikamoista päättelyä..
Onkohan Eerola hyvä esimerkki? Hänhän on enempi marginaaliryhmän ilveilijä. Ei siis mitenkään tosissaan otettava ihmisenä. Ja eikös tuollainen perusdemari ole varakkaampi kuin keskiverto suomalainen? Persujen tulotaso on neljänneksi suurin demareiden, kokoomuksen ja keskustan jälkeen. Eli siinä köyhällistö kyykyttää köyhää ja uskoo, että mamu-öyhötyksellä vie vaalit.
Välinpitämättömyys on valinta.
MustaNaamion
Martin Riggs

JudgeCooper kirjoitti: Su Loka 11, 2026 1:24 pm Onkohan Eerola hyvä esimerkki? Hänhän on enempi marginaaliryhmän ilveilijä. Ei siis mitenkään tosissaan otettava ihmisenä. Ja eikös tuollainen perusdemari ole varakkaampi kuin keskiverto suomalainen? Persujen tulotaso on neljänneksi suurin demareiden, kokoomuksen ja keskustan jälkeen. Eli siinä köyhällistö kyykyttää köyhää ja uskoo, että mamu-öyhötyksellä vie vaalit.
Kuva

Onko tämä ministerinäkin hetken viihtynyt Wilhelmiina sitten parempi esimerkki?
Anoteus
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Anoteus »

Hassu juttu, että rasismi menee vain yhteen suuntaan, tietyt sorrot eivät kuulu agendaan..
Sana on jo menettänyt merkityksensä..
Jatkakaa vaan
Ifigeneia
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Olen ollut iäkkäiden miesten mielestä ikärasisti, kun en ole lähtenyt kutemaan itseäni 10 - 25 v vanhempien miesten kanssa. Muutama musta mies on pitänyt rasistina, kun en ole halunnut kutumielessä tutustua heihinkään. (En preferoi kiharatukkaisia miehiä kyllä millään ihonvärillä varustettuna. Enkä kaljuja.)

Henkilökohtaiset mieltymykset ja intiimielämä on muuttunut poliittiseksi temmellyskentäksi, vaikka rasismihan on sitä että ei pysty elämään kaikessa rauhassa jonkin toisen etnisen ryhmän edustajan kanssa. Se elämä ei tarkoita intiimiä kanssakäymistä.

Ja eihän nykyään sukupuoltakaan saisi etukäteen valita, jos kumppania tai sänkyseuraa etsii.

Kaikessa tuossa on kuitenkin kyse vain ihmisen itsekkyydestä. Sen ihmisen, joka kuvittelee että HÄN saa päättää mitä muut tekevät kehollaan ja kenen kanssa.
Tekikö Lilleri-Lalleri itsemurhan, vai tapettiinko hänet?
Paikalla
Öyhö
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Öyhö »

^ Juh.

Rasismia ei ole, että tykkää Thai-tytöistä. Rasismia on, kun julistaa että on pakko tykätä, tai ei saa tykätä.

Vähän sama kuin transnainen eli biomies julistaa olevansa lesbo ja ihmettelee, kun lesbot syrjii.

Mut noin mieluummin jättäisin rasismin kommentoimatta. Nyt on vaan niin, että kun edellämainitunkaltaisten perhesuhteiden vuoksi se on normaali huoli, niin mielestäni mulla on siihen oikeus jopa vähän velvollisuus.

Sitten tulee joku putsari neuvomaan. Se vähän kyrsii. Mut ajattelen Saisiota, ja jos se ei vähennä kiihotusta, niin murtomaahiihtoa.
Konservatiivi-libertaari, entinen vihreä. Ei lue al-Hesaaria. Nuiva. Antinatsi. Antikommunisti. Anti-antifantti. Arhinmäki syytteeseen. GWh CO2++ U238 CPU AI UKR IL RSA ICE++ SCOTUS X
Vastaa Viestiin