Kulkijat ja reitit helluntaina 1960 Bodomilla.

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

En minä ole mikään mielipiteen muokkaaja sen enempää kuin nikki papillonkaan, päin vastoin, mutta kun asia nyt vaan on, kuten mainitsen, eteivät "aikataulut" voi pitää paikkaansa.

Jos ns. kello kuuden mies on ollut liikkeellä silloin, kun Kivilahti on väittänyt hänet nähneensä, niin silloin lintupojat olisivat myös hänet väistämättä nähneet tulevan keskiniemen tyvestä ulos, saapuessaan murhaniemelle ja näinhän ei ole tapahtunut.

Muussa tapauksessa, kuka se olisi ollutkaan, se teltalla häärivä penkereen taakse piiloutuva henkilö?

Lintupojat ovat olleet teltalla joskus heti kuuden jälkeen, sehän tiedetään ja silloin teltalla häärivä hahmo, ei ole voinut olla tuo kuuluisa kuuden mies.

Sekin, että lintupojat kuuluisteluissa silloin v.60 puhuivat poliisille puppua kulkemisistaan aamulla, johtui siitä, että he pysähtyivät murhaniemestä poistuttuaan vanhan uimarannan keskivaiheille tupakoimaan, jota ei voinut paljastaa vanhemmille, sillä siihen aikaan vielä sai antaa lapsilleen selkäsaunaa ja ne olivat hieman rankempia kuin nykyään oikeuksiin johtavat pienet luunapit, tai tukistamiset.

En ymmärrä mitä teemu tarkoitat tuolla häviämisellä, sillä en ole tietääkseni missään kilpailussa, vaan pohtimassa vakavaa kolmoissurmaa, joten tuollaiset spekulaatiot ovat turhia ja taas suitsen tietenkin nikki papillonin mielestä jonkun suuta.

Eli voisitko selittää teemu tuon aikaeron ja henkilöiden sijainnin jotenkin uudella tavalla, että saataisiin Kivilahdenkin kertomus natsaamaan, sillä sehän on annettu oikeudessa valan velvoittamana ja tuskin vääränä valana olisi edes vielä vanhentunut.

Joku ilmiselvästi valehtelee ajoista, enkä se ole minä.

Mitä sitten tulee nikki papilonin mainitsemaan mielipidepoliisiin, niin kuka se täällä eniten on asioitten sivusta ihan jotain muuta mieltä, kuin kuuluisi olla, sillä nyt noilla älyttömillä selityksillä ajatte tiettyä tyyppiä enemmän suohon, kuin varmaan olisi tarkoituskaan.
papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

Hessu52 kirjoitti:

En minä ole mikään mielipiteen muokkaaja sen enempää kuin nikki papillonkaan, päin vastoin, mutta kun asia nyt vaan on, kuten mainitsen, eteivät "aikataulut" voi pitää paikkaansa.
Sanoin mielipidepoliisi, en mielipiteen muokkaaja.

Olisitkin sellainen, joka mielipiteillään saa toiset tarkistamaan kantojaan, jos tarvetta on.

Mutta ei, kerrot suoraan mikä on asiassa kuin asiassa vain ja ainoa oikea linja, unohtaen mainita että se on vain sinun näkemyksesi.

Siitäö koko jupakassa on kysymys.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Älä nikki papillon taas vääristele kirjoituksiani, sillä kyllä minä kirjoitan mielipidepoliisista, jos vain malttaisit joskus lukea kirjoitukset loppuun, etkä heti rientäisi arvostelemaan muita kirjoittajia, nikki papillon.

Mielenkiintoinen tuo kertomus, Sipoolaisesta sudenkaatajasta, ei vaan metsuripomosta, joka oli tuonut miehen Bemböleen.

No miksi tästä miehestä ei ole kenelläkään havaintoja, sillä eikö tuollainen vieras olisi pantu merkille, jos hän olisi kuikuillut nuorten tekemisiä illan mittaan, sillä en usko kenekään eksyneen teltalle keskellä yötä ja miettinyt, että; " Kas, tuossapa teltta, tapan ihmiset siellä sisällä ja vien tuon pyyhkeen ja uima-asun vaimollen, vaikka asu saattaakin olla hällen hieman pieni".

" Otetaanpa tuosta kirves esiin ja aletaan töihin ", mies tuumii, silpaisten samalla puukollaan pokki kuminauhat kirveensä terän suojana olleesta vaimonsa entisestä kuukautisrätistä, jossa sattoi olla jotain jäämiä hänenkin eritteistään.

" Mitäpä nuista moottorpyöristä, ei niihen omistajat mitenkää vissii hanttii pistä, eikä huuva, jos hiukka kirveellä teltan piällä huitelen ".

Kas noinhan se on saattanut mennäkin, hyvä, että nikki papillon on löytänyt uuden todisteen ja todistajan lisää.

Tapi tapi, hyvä papi. ( runoilijan kevennys )
papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

Hessu52 kirjoitti:Älä nikki papillon taas vääristele kirjoituksiani, sillä kyllä minä kirjoitan mielipidepoliisista, jos vain malttaisit joskus lukea kirjoitukset loppuun, etkä heti rientäisi arvostelemaan muita kirjoittajia, nikki papillon.
No no Hessu, rauhoitupas taas. Lainaamassani, kommentoimassani kohdassa puhuit mielipiteen muokkaajasta.

Luuletko tosiaan että noita jorinoitasi luetaan loppuun?

Mainitset olevasi runoilija.... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: , se on hienoa.

Kuka vaan epäilee niin menköön katsomaan tuonne runo ja lyriikkaosastolle kuinka Hessu riimittää.
Se on yhtä juhlaa.

Miten muuten se satukirja? Kerkesikö joulumarkkinoille? Siist tämän vuoden kaan?
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Älä sinä nikki papillon sotke tänne palstalle muita asioita, vaan pysy asiassa, joita eivät suinkaan ole minun satukirjojeni ilmestymiset, tai ilmestymättä jäämiset, nikki papillon.

Sinulla ei kuitenkaan olisi varaa ostaa yhtäkään, nikki papillon.
papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

Hessu52 kirjoitti:Älä sinä nikki papillon sotke tänne palstalle muita asioita, vaan pysy asiassa, joita eivät suinkaan ole minun satukirjojeni ilmestymiset, tai ilmestymättä jäämiset, nikki papillon.

Sinulla ei kuitenkaan olisi varaa ostaa yhtäkään, nikki papillon.
Ei suinkaan, Hessu ystäväiseni. Sinä se vetelit tänne tuon suuruutesi runoilijana, jota en herra paratkoon epäile hetkeäkään.

Käsittämättömät kykysi alalla kuin alalla saavat jopa Kim Jong-il n kalpenemaan.

Siinä olet varmasti oikeassa ettei minun rahani riitä sinun kirjojesi ostoon. Toisaalta ei ole mitään ostettavaakaan. :shock:
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Happamia ovat pihlajanmarjat, sanoi kettu, nikki papillon ja kettu oli siinä oikeassa.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Arvaapa nikki papillon, ovatko minun kirjani happamia, vai makeita luettavia?
papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

Hessu52 kirjoitti:Arvaapa nikki papillon, ovatko minun kirjani happamia, vai makeita luettavia?
Vaikea sanoa, ovatko kumpaakaan. Etkö itse tiedä kun olet niitä juttujesi mukaan tehtaillut, sen käsityksen on saanut että mukulat ei nintendoja muistakaan kun saa käsiinsä Hessu-Sedän uusimman Pupujutun.

Niin, saavatko ne kätösiinsä Hessu semmoista?
papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

Eiköhän olemattomien kirjojesi mainostus riitä, palaa topicin aiheeseen :lol:
teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Viesti Kirjoittaja teemu »

Hessu52 kirjoitti:En minä ole mikään mielipiteen muokkaaja sen enempää kuin nikki papillonkaan, päin vastoin, mutta kun asia nyt vaan on, kuten mainitsen, eteivät "aikataulut" voi pitää paikkaansa.
....
Eli voisitko selittää teemu tuon aikaeron ja henkilöiden sijainnin jotenkin uudella tavalla, että saataisiin Kivilahdenkin kertomus natsaamaan, sillä sehän on annettu oikeudessa valan velvoittamana ja tuskin vääränä valana olisi edes vielä vanhentunut.

Joku ilmiselvästi valehtelee ajoista, enkä se ole minä.
....
Kivilahden mielestä aika on noin 06 aikaan (tunnin tarkkuus, ei minuutteja). Kritisoimasi kaavio on tehty oikeuden käsityksen nojalla, ja sopii Kivilahden antaman ajan väljähköihin rajoihin.

Kivilahti oli kuultaessa alle 15 vuotias, eikä vielä rikosoikeudellisessa vastuussa. Nyt on tehty ensimmäinen "oikea" kuulustelupöytäkirja. ETP:n sivulla 275 kerrotaan seuraavaa:
RV: Teidät sitten kuulusteltiin?
OK: Joo, useammankin kerran olin keskusrikospoliisissa...??? jututti moneen kertaan, se ei niinku halunnut painostaa vissiin...
RV: Tehtiinkö siitä kuulustelupöytäkirja joka kerrasta vai oliko se ihan puhuttelua?
OK: Mun käsittääkseni se oli vaan pelkkää puhuttelua, en mä allekirjoittanut mitään.
RV: Tuleeko sulla mieleen?
MT: Se aika, siis sinulla itsellä ei ollut kelloa sillon?
OK: Ei mutta mä arvioin sen jälkikäteen vaan että kun mä olin 4-8 siellä.
MT: Siinä ranta-alueella?
OK: niin, niin sen oli puolesta, joskus puolesta ajasta olin istunut siinä.
MT: Niin että milloin tää tyyppi siellä liikkui...
OK: Niin...
MT: Se olis sitten...
OK: Noin 06 aikaan... eihän sitä voi mennä vannomaan millään lailla.
Mallista ilmenevä aikaero kello kuuteen nähden selittyy sillä, että OK:n kertoma aika on epätarkka. Se taas ei selviä, miksi OK ei nähnyt Haapalaista ja Salosta. Mahdollisesti hän oli selin mantereelle päin, eikä nähnyt etelässä liikkujia. Hän kuitenkin olisi sattunut katsomaan sivulleen, idän suuntaan hieman myöhemmin, jolloin siellä päin liikkui mies. On muistettava, ettei OK tiennyt tekevänsä rikoshistoriallisia havaintoja, vaan vain odotti kaveriaan pitkässä aamun hiljaisuudessa.


Edit: Luonnollisesti Kivilahden kohdalla on joitain erikoisuuksia, joihin ei voi olla kiinnittämättä huomiota.
- Hänen vaatetuksensa ei sovi Salosen ja Haapalaisen näkemään henkilöön.
- Hänen ikänsä ei sovi Salosen arvioon.
- Hän ei muista onkineensa, toisin kuin Salonen on kertonut.
- Poliisin järjestämässä rekonstruktiotilaisuudessa Kivilahti oli aluksi ”väärällä” paikalla (Merivuokon kautta tullut tieto).
- Lisäksi on tuo yleisesti kummasteltu asia, ettei Kivilahti nähnyt ohi kulkeneita Salosta ja Haapalaista, vaikka nämä kertoivat nähneensä onkivan pojan juuri sen niemen kalliolla. Kivilahti kertoo istuneensa luonnon muovaamalla kivipenkillä. Se on nähtävissä tänäkin päivänä ja on viitisen metriä rannasta hyvin suojaisessa paikassa. Siitä ei mitä ilmeisimmin ole ongittu.
- Edelleen on ihmetelty sitä, mitä muuan henkilönä tuntemattomaksi jäänyt kymmenvuotias poika olisi nähnyt sinä yönä Bodomilla.

Mahdollinen selitys voisi olla, että lännimmäisessä ("ensimmäisessä") niemessä olisi ollut kaksi poikaa: Kivilahti mielipaikallaan, ja onkiva nuori poika niemen toisella puolella. Molemmat olisivat olleet hiljaa, eivätkä olisi tienneet toisistaan. Salonen ja Haapalainen olisivat nähneet onkivan pojan, mutta eivät Kivilahtea.

Tästä seuraisi, ettei Kivilahden läsnäoloa niemessä vahvistaisi mikään. Jos asiassa on jotain vilppiä, niin se voisi olla juuri tämä: Kivilahti olisi poliisin rekonstruktion jälkeen tiennyt, etteivät Salonen ja Haapalainen olisi nähneet häntä, mutta olisi pitänyt mölyt mahassaan, ehkä poliisin kehotuksesta ja tutkinnallisten syiden nojalla.

Murhaajalle olisi tullut paineita, kun julkisuuteen olisi kerrottu, että kolme todistajaa oli nähnyt hänet. Tämä on kuitenkin vain arvaus vaihtoehdoksi.

Siinä tapauksessa voi olla, että Kivilahti olisi nähnyt miehen ennen Salosen ja Haapalaisen tuloa, ja aikataulu olisi toinen. Voin toki pienellä viivelä tehdä sellaisen aikataulun. Mutta miten on, etkö Hessu tekisi sitä itse, kun alleviivaat, että miehen olisi pitänyt lähteä lintupoikien edeltä (jos ymmärsin oikein)?

Lisään tähän loppuun täydennetyn kartakkeen liikkumiseen ja oleskeluun liityvistä paikoista. Näitä henkilöihin yhdistäen kehittynee joukko uusia kartakkeita tähän ketjuun ennen kevään tuloa Bodomijärvelle.
papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

^ Teemu, saako siihen karttaan liimat linkkejä kuviin, voisi laitella erillisenkin kartan josta voisi kukin napsutella näkymiä, niin nykyisiä kuin silloin -60.

Siitäpä juontuikin mieleeni, että mihin tämän koirapollarit kuvan sijoitatte?
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Viesti Kirjoittaja konsta »

teemu kirjoitti: Mahdollinen selitys voisi olla, että lännimmäisessä ("ensimmäisessä") niemessä olisi ollut kaksi poikaa: Kivilahti mielipaikallaan, ja onkiva nuori poika niemen toisella puolella. Molemmat olisivat olleet hiljaa, eivätkä olisi tienneet toisistaan. Salonen ja Haapalainen olisivat nähneet onkivan pojan, mutta eivät Kivilahtea.
Teorioita toisesta pojasta on ollut paljonkin. Mm a taisi puhua yhdestä, silloin 10 vuotiaasta, joka olisi nähnyt jotakin, muttei ole koskaan puhunut. Waltssun palstallahan tuo henkilön nimikin kaivettiin esiin, en tiedä mistä ja osuiko oikeaan.

Samaan aikaan Bodomin tapahtumien yhteydessä oli 10 vuotias poika myös kateissa samalla alueella. Käsittääksi koko yön ja löytyi vasta seuraavana päivänä. Tuosta pojasta oli myös spekulaatioita, enkä tiedä, liittyikö tämä poika siihen toiseen, joka mukamas näki jotakin.
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...
teemu
Javier Pena
Viestit: 1794
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 1:39 pm

Viesti Kirjoittaja teemu »

papillon kirjoitti:^ Teemu, saako siihen karttaan liimat linkkejä kuviin, voisi laitella erillisenkin kartan josta voisi kukin napsutella näkymiä, niin nykyisiä kuin silloin -60.
... kuvan sijoitatte?
Buketin kuviin voi lisätä tageja. Jos juuri tuota mainitsemaasi haluaa käyttää alustana, niin kannattaa lisätä siihen maininta ETP-alkuperästä.

Parhaiten näkyy onnistuvan kokosivun linkkeinä, kun täällä ei ole html-mahdollisuutta eikä voi käyttää flash-linkkiä.

Esimerkiksi klikkaamalla kartalla olevaa leiripaikkaa saa esiin sinisen laatikon ja sen kautta valokuvan leiripaikalta.

Buketin kuva-aarre pitäisi järjestää ennen isompaa ristiinlinkitystä, vaikka seuraavanlaisten pääkansioiden ja niihin perustettavien alikansioiden avulla:

- ETP ja oikeudenkäynti
- Lehdistö ja vanhat kuvat
- Kartat ja julkiset dokumentit
- Lukijoiden valokuvat ja grafiikka

Työ taitaa olla jo menossa ja sinulla oma jaotus. Tuo on vain yksi mahdollisuus.
papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Viesti Kirjoittaja papillon »

^ Kerätään nyt ensin kaikki läjään mitä löytyy, järjestellään ja laitetaan sitten tuohon tyyliin mitä kerroit. Hommaa piisaa juu kuten tiedät. :lol:
Vastaa Viestiin