NG ja bodomin varjo

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
strangelove
Adrian Monk
Viestit: 2921
Liittynyt: To Loka 09, 2008 11:32 am

Re: NG ja bodomin varjo

Viesti Kirjoittaja strangelove »

jaw kirjoitti:minusta kirjassa oli niin paljon selittelyn makua, puolueellisuutta ja ihmeellistä arvostelua "vastapuolta" vastaan (esim. alatyylinen tuomisen kaljun kuvailu), että tuli lähes myötähävettävä olo. ng:stä kirja ei juurikaan syvemmin kerro. siihen tekijällä olisi ollut varmaankin mahdollisuus, ja se olisi ollut hyvin kiinnostava aihe. hätäisesti ja puoliväkisin väännetty puolustuspuhe, sanon minä. mutta miksi syytöntä pitää tällä tavalla puolustaa...
Tässä varmasti osansa oli Nilsilläkin. Hän pitkälti saneli mitä kirjassa hänestä kerrotaan ja mitä ei. Nils varmasti halusi pitää henkilökohtaisen elämänsä ja minänsä piilossa ulkopuolisilta.

Bodomin varjo on kieltämättä kuitenkin Palon kirjoista mielenkiinnottomin.
Oulunmies
Martin Beck
Viestit: 826
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 5:27 am

Re: NG ja bodomin varjo

Viesti Kirjoittaja Oulunmies »

Oudointa muuten tylsässä kirjassa on NG:n vaimon tokaisu;"Tästä ei hyvä seuraa"; kun NG oli menossa tapaamiseen poliisin kanssa. :?:
papillon
Perry Mason
Viestit: 3635
Liittynyt: Su Joulu 23, 2007 12:12 pm
Paikkakunta: Ei kenenkään maa.

Re: NG ja bodomin varjo

Viesti Kirjoittaja papillon »

strangelove kirjoitti:

Bodomin varjo on kieltämättä kuitenkin Palon kirjoista mielenkiinnottomin.
Olet sitten lukenut kaikki Palon parikymmentä teosta!
No eikö mikään yltänyt lähellekään mielenkiinnottomuudessaan? :lol:
- Sanos muuta ja älä muuta sano!
strangelove
Adrian Monk
Viestit: 2921
Liittynyt: To Loka 09, 2008 11:32 am

Re: NG ja bodomin varjo

Viesti Kirjoittaja strangelove »

papillon kirjoitti:
strangelove kirjoitti:

Bodomin varjo on kieltämättä kuitenkin Palon kirjoista mielenkiinnottomin.
Olet sitten lukenut kaikki Palon parikymmentä teosta!
No eikö mikään yltänyt lähellekään mielenkiinnottomuudessaan? :lol:
Pääsitpä iskemään :lol:. Viittasin lähinnä Bodomia käsitteleviin kirjoihin.
Norsula
Neuvoja-Jack
Viestit: 584
Liittynyt: To Loka 16, 2008 5:52 pm

Re: NG ja bodomin varjo

Viesti Kirjoittaja Norsula »

Minusta Bodomista ei ole kirjoitettu oikein yhtään kovin hyvää kirjaa, mutta tämä Nils Gustafsson ja Bodomin varjo on mielestäni niistä paras. Toki välillä ärsytti kiukuttelu siitä, kun poliisi teki työtään, vaikka toiminta olikin paikoin ehkä kohtuutonta.

Muut lukemani (Markkulan Bodomin murhat, Palon Bodomin arvoitus, Palon ja Paloaron Luottamus tai kuolema) ovat olleet mielestäni kirjoina paikoin todella surkeita, vaikkakin silti mielenkiintoisia.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: NG ja bodomin varjo

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

No eivät nuo Palon muutamatkaan kirjat kovin juhlallista tunnetta anna, sillä olen niitäkin muutaman mielenkiinnon vuoksi lukenut.

Sellaista oman elämänkerran piilokirjailua.

Jotenkin tuli mieleen Kalle Päätalon Iijoki sarja, mutta paljon vaatimattomammin ilmaistuna.

Kallekin alkoi lopulta toistaa itseään ja kirjoitusten taso mielstäni laski.

Palon taso ei korkeaksi ole koskaan noussut ainakaan Bodomin kirjoilla, jotka olen kaikki lukenut.
strangelove
Adrian Monk
Viestit: 2921
Liittynyt: To Loka 09, 2008 11:32 am

Re: NG ja bodomin varjo

Viesti Kirjoittaja strangelove »

Hessu52 kirjoitti:No eivät nuo Palon muutamatkaan kirjat kovin juhlallista tunnetta anna, sillä olen niitäkin muutaman mielenkiinnon vuoksi lukenut.

Sellaista oman elämänkerran piilokirjailua.

Jotenkin tuli mieleen Kalle Päätalon Iijoki sarja, mutta paljon vaatimattomammin ilmaistuna.

Kallekin alkoi lopulta toistaa itseään ja kirjoitusten taso mielstäni laski.

Palon taso ei korkeaksi ole koskaan noussut ainakaan Bodomin kirjoilla, jotka olen kaikki lukenut.
Minusta Bodomin arvoitus on hyvä kirja. Se on kertomus nimenomaan tuon Assmann-kohelluksen kokeneen henkilön suulla. Totta kai se on puolueellinen näkökulma, mutta joka tapauksessa lähes kaikki Palon väittämät outoudet ovat osoittautuneet tarkemmassa selvityksessä oikeiksi.

Luottamus tai kuolema! on ehkä ymmärretty hieman väärin. Kuten kirjoittajat kirjassa toteavat, kertomus ei ole heidän keksimänsä eivätkä he ole lisänneet siihen mitään. Lopussahan kehotetaankin suhtautumaan siihen varauksella. Tuo kirja pohjautuu Assmannin omiin (paska)puheisiin. Se ei siis ole Paloaron ja Palon kehittelemä dekkari. Mutta eipä tuon kirjan anti kovin korkealle nouse -varsinkaan kun lähes kaikki väitetyt tapahtumat ovat pelkkää satua.

Bodomin varjo on sitten yksipuolinen Gustafssonin puolustus/poliisin lyttäys- kirja. Harmi vain, että Tuomisen ja Haapalan mielipiteitä ei otettu kirjaan mukaan - ne olisivat voineet tuoda "sitä jotain". Kirjassa pyritään piirtämään mahdollisimman kultainen kuva Nilsistä ja tämän lähipiiristä - joka toki voi ollakin ihan oikea. Gustafssonin "elämäkerta" olisi silti kieltämättä ollut mielenkiintoisempi ja puolueettomampi jonkun muun kirjoittajan kirjoittamana.

Harmittavaa kyllä, kärjistäen sanottuna kaikki Bodom-kirjat ovat joko Markkulan tai Palon kirjoittamia. Molemmat ovat puolensa valinneet ja siksi asioita aina katsotaan tietynväristen rillien lävitse. Aake Jermo olisi takuulla kyennyt tekemään hyvän kirjan myös pelkästään itse Bodomista - MEVK:ssahan aihetta ei käsitellä kuin pintapuolisesti.
Hessu52
Watson itse
Viestit: 5685
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 7:36 am

Re: NG ja bodomin varjo

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Eiköhän kirjoiteta kirja kimpassa, niin saataisiin siitä puolueeton?
strangelove
Adrian Monk
Viestit: 2921
Liittynyt: To Loka 09, 2008 11:32 am

Re: NG ja bodomin varjo

Viesti Kirjoittaja strangelove »

Hessu52 kirjoitti:Eiköhän kirjoiteta kirja kimpassa, niin saataisiin siitä puolueeton?
Tätä täytyy oikein harkita!
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6562
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: NG ja bodomin varjo

Viesti Kirjoittaja awa »

Jorma Palo kertoi, että kyllä tästä vielä yksi kirja syntyy.

Hänen aikansa loppui, mutta tuo seuraava Bodom-kirja, voi olla hieman erilainen kirja.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Norsula
Neuvoja-Jack
Viestit: 584
Liittynyt: To Loka 16, 2008 5:52 pm

Re: NG ja bodomin varjo

Viesti Kirjoittaja Norsula »

Minusta olisi ollut mukavaa jos Nils Gustafsson ja Bodomin varjo kirjassa olisi kerrottu vähän enemmän Gustafssonin muustakin elämästä. Nyt siinä keskityttiin lähinnä vangitsemiseen ja oikeudenkäyntiin.

Onko seuraavia Bodom kirjoja tiedossa vai?
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: NG ja bodomin varjo

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Löytyipä tällainen kirja-arvostelu:
Bodomin pitkät jäähyväiset Jorma Palon viimeiseksi jäänyt teos on synnintunnustus

Julkaistu: 8.6.2006 lehdessä osastolla Kulttuuri
Helsingin Sanomat

Asiat saattavat saada yllättävistä käänteistä outoja merkityksiä. Näin näyttää käyneen äkillisesti kuolleen emeritiusprofessori Jorma Palon vanhoja asioita lämmittävälle teokselle Nils Gustafsson ja Bodomin varjo.

Yhteiskunta- ja mediakriittiseksi tarkoitettu pamfletti huomiotaherättäneestä oikeudenkäynnistä on kirjoittajan kuoleman seurauksena muuntunut henkilökohtaisiksi hyvästeiksi.

Dramaattisten tapahtumien jälkeen kirjaa on vaikea lähestyä löytämättä siitä lähes testamentillista sanomaa. Teos on Palon synnintunnustus ja anteeksipyyntö, joka eittämättä on tekijälleen tärkeämpi kuin lukijalleen.

Jorma Palon elämän voi jakaa aikaan ennen ja jälkeen Bodominjärven murhia. Nuori lääketieteen amanuenssi kohtasi sairaalaansa hakeutuneen saksalaisen Hans Assmannin, jonka outo käytös pani epäilemään häntä kolmoissurman tekijäksi.

Poliisin osoittama vähättely jäi kalvamaan Paloa vuosikymmeniksi ja muovasi hänen kriittistä näkemystään yhteiskunnasta ja virkavallasta. Tiedemiehen uransa jälkeen hän pyhitti aikansa kolmoissurman ratkaisemiseen ja oikeassa olemisensa todistamiseen.

Bodom ei ollut analyyttisyydestään ja pragmaattisuudestaan tunnetulle Palolle enää pitkään aikaan tiedon vaan puhtaasti uskon asia. Eläkkeelle jäätyään hän kirjoitti aiheesta kolme kirjaa kolmessa vuodessa.

Ensimmäisenä julkaistiin Bodomin arvoitus keväällä 2003, vain vuotta myöhemmin ilmestyi yhdessä Matti Paloaron kanssa kirjoitettu Luottamus tai kuolema. Hans Assmannin arvoitus. Kolmas teos
Nils Gustafsson ja Bodomin varjo tuli myyntiin eilen, kolme päivää kirjailijan kuoleman jälkeen.

Viimeisen kirjoittamiseen Paloa ajoi huono omatunto. Hän uskoo, että Assmannin syyllisyyttä kolmoissurmaan todistellut Bodomin arvoitus pakotti keskusrikospoliisin avaamaan 40 vuotta vanhan tutkimuksen uudelleen. Kirjan seurauksena telttaretkeltä ainoana hengissä selvinnyt ja uhrina pidetty Nils Gustafsson joutui Palon mielestä poliisin kiinnostuksen ja suoranaisen syylliseksi lavastamisen kohteeksi.

Nils Gustafsson ja Bodomin varjo on Palon kädenojennus oikeudenkäynnissä syyttömäksi todetulle Gustafssonille ja hänen perheelleen. Kirja perustuu Gustafssonin, hänen vaimonsa ja tyttärensä kokemuksiin sekä poliisitutkinta- ja oikeudenkäyntipöytäkirjoihin. Se on kirjoittajan subjektiivinen käsitys siitä, mitä espoolaisella telttaretkellä tapahtui ja mitä siitä vuosikymmeniä myöhemmin yksityisille ihmisille seurasi.

Se on tähän saakka vaienneiden puheenvuoro, jossa syytettyjen penkille vuorostaan istutetaan asiaa selvittäneet poliisit, syyttäjät ja media. Heidän mielipidettään ei ole kysytty, koska se Palon mielestä on ollut jo ennestään tiedossa.

Vaikka Palo ei pyri varsinaiseen analyysiin, hän nostaa esiin tärkeitä kysymyksiä: miten on mahdollista, että poliisit olivat liikkeellä niin hatariksi osoittautuneilla todisteilla ja todistajalausunnoilla, miksi syyttäjät lankesivat harhaan ja ennen kaikkea minkä vuoksi toimittajat halusivat kritiikittä uskoa kaiken mitä virkavalta sanoi.

Palo murehtii, että syyttömäksi todistettu Gustafsson joutuu elämään lopun elämäänsä Bodomin varjossa. Lähes kymmenen vuotta sitten kuolleen Hans Assmannin maine ei sen sijaan ole huolettanut, koska hänet kirjailijan vapaudella jälleen kerran tuomitaan selvittämättömiin murhiin syylliseksi.

Olipa Palon teorioista ja todisteluista mitä mieltä hyvänsä, varmaa on vain se, että hänen kaltaisiaan auktoriteetteja vastaan nousevia, omasta maineestaan piittaamattomia uskalikkoja on meillä nyt yksi vähemmän.

Jouni Tervo
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6562
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: NG ja bodomin varjo

Viesti Kirjoittaja awa »

Sinänsä ylistävä arvostelu ontuvasta kirjasta. J. Paloa arvostelematta, hieman menee alakantiin kirjoitelma tämän kirjan osalta. Tietynlaista paniikkia on havaittavissa, mitä arvostelija ei suostu havaitsemaan. Objektiivinen ajatus on kirjan kirjoittajalla niin kaukana, että sitä ei voi kirjaa lukiessa ollenkaan havaita.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
konsta
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4611
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 1:09 am

Re: NG ja bodomin varjo

Viesti Kirjoittaja konsta »

Sekavaksi menee, kun kirja-arvosteluistakin tehdään arvosteluita. No, Awalla menee sekavaksi aina, joten suora kysymys: onko Awa järkevää, että pyrit onlineroimaan jokaiseen ketjuun jotakin merkityksetöntä ja sekavaa? Kokeile välillä laatua.
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...
awa
Angus MacGyver
Viestit: 6562
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 10:53 pm

Re: NG ja bodomin varjo

Viesti Kirjoittaja awa »

Saa sitä kirja-arvosteluakin arvostella. Ei ole kiellettyä.

Bodomin varjo -kirja sattuu vain olemaan niin tietyn väriset lasit päässä kirjoitettu, että se on paikoin tragikoomista luettavaa. Siinä kun kirjoittajan mielestä - hevosetkin nyökyttelee ymmärtävästi. :D
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Vastaa Viestiin