Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
mankeli
Hetty Wainthropp
Viestit: 485
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 9:10 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja mankeli »

Kuolemannaakka kirjoitti:
Itse asiassa Ulvilan surmasta on ollut pidätettynä tai kiinni otettuna kymmenkunta henkilöä.

Tässä kirjassa sinun ei tarvitse nähdä Anneli Aueria, eikä hän tiedä, että tämmöistä kirjaa edes on kirjoitettu. En ole ollut häneen koskaan missään yhteyksissä.
On ollut pidätettynä ja kiinni otettuna, mutta oikeudessa on ollut vain Anneli Auer, joten pidän että hän on ollut ainoa varteenotettava todellinen epäilty kun on oikeuteen asti päätynyt.
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9304
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

mankeli kirjoitti:
Kuolemannaakka kirjoitti:
Itse asiassa Ulvilan surmasta on ollut pidätettynä tai kiinni otettuna kymmenkunta henkilöä.

Tässä kirjassa sinun ei tarvitse nähdä Anneli Aueria, eikä hän tiedä, että tämmöistä kirjaa edes on kirjoitettu. En ole ollut häneen koskaan missään yhteyksissä.
On ollut pidätettynä ja kiinni otettuna, mutta oikeudessa on ollut vain Anneli Auer, joten pidän että hän on ollut ainoa varteenotettava todellinen epäilty kun on oikeuteen asti päätynyt.
En minä tarkkaan ottaen tiedä, mikä on poliisin virallinen käsitys Ulvilan murhaajasta tällä hetkellä. Minun ja monen muun Ulvilan murhatapaukseen perehtyneen asiantuntijan mielestä Ulvilan murha on selvittämättömäksi jäänyt pimeä rikos, johon Anneli Auerilla ei ole ollut osaa eikä arpaa. Anneli Auer kirjoitettiin syylliseksi ja siihen syylliseksi kirjoittamiseen osallistuivat myös tietyt viranomaispuolen edustajat.

Toivon Auerin ja hänen lastensa vuoksi, että Jukka S. Lahden murhannut henkilö toimitetaan oikeuteen tuomittavaksi. Ilman poliisien aitoa paneutumista asiaan Lahden murha jäänee kuitenkin pimeäksi.
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10909
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Ghost hunting kirjoitti:Mielenkiintoista, jokos me nähdään ne kaikki jemmatut kuvatkin(laittomia kuvia, patologiset kuvat) ja saadaan avata juttu uudestaan, onkos tämä se näytelmän kuuluisa finaali ja onko siinä henkilöiden nimiä syytävällä sävyllä? Niin me saadaan sitten tehdä asiasta jatkotoimenpiteitä. :mrgreen: :mrgreen:
Sittenpähän näkee, kun lukee. Moni ei lue, kyllä minä sen tiedän.
Ei tietenkään kukaan uskostaankaan sen takia luovu, että joku osoittaa, ettei Jeesus pystynyt kävelemään vetten päällä.

En minä tällä kirjalla mitään muuttaa yritä, vaan saada jutun käsistäni pois. On aivan älytöntä täällä 8 vuotta kirjoittaa samasta asiasta kokoamatta tuloksia minnekään. Sittenpähän on ainakin minun mielipiteeni koottu ja sanottu=) Tämän pitäisi yhdelle miehelle riittää, ja muut saa jatkaa, jos jaksavat. Ei minulla ole Ulvilan jutussa penniäkään kiinni.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Avatar
Kissankello
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1401
Liittynyt: To Loka 23, 2014 8:46 pm

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja Kissankello »

Kuolemannaakka kirjoitti: En minä tällä kirjalla mitään muuttaa yritä, vaan saada jutun käsistäni pois.
Sanoo hän, entiseltä allekirjoitukseltaan "Rikostutkija EVP". :roll: Näitähän on kaikenlaisia asianosaisten puolustuspuheenvuorokirjoja nähty viime vuosina, niitä on Auerit ja Aarniot rustailleet. Et sinä enää mitään muutamaan pystykään. Mikä on tuoreeltaan mokattu, se on iäksi menetetty.
"Before you embark on a journey of revenge, dig two graves."
- Confucius (Chinese philosopher & reformer, 551 BC - 479 BC)
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10909
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Kissankello kirjoitti:
Kuolemannaakka kirjoitti: En minä tällä kirjalla mitään muuttaa yritä, vaan saada jutun käsistäni pois.
Sanoo hän, entiseltä allekirjoitukseltaan "Rikostutkija EVP". :roll: Näitähän on kaikenlaisia asianosaisten puolustuspuheenvuorokirjoja nähty viime vuosina, niitä on Auerit ja Aarniot rustailleet. Et sinä enää mitään muutamaan pystykään. Mikä on tuoreeltaan mokattu, se on iäksi menetetty.
Voi hyvää päivää sunkin kanssas :D Helmiä sioille.
Kato nyt mun allekirjoitusta, en oo vielä ees päässyt poliisiksi!
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Avatar
Kissankello
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1401
Liittynyt: To Loka 23, 2014 8:46 pm

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja Kissankello »

Kuolemannaakka kirjoitti:
Kissankello kirjoitti:
Kuolemannaakka kirjoitti: En minä tällä kirjalla mitään muuttaa yritä, vaan saada jutun käsistäni pois.
Sanoo hän, entiseltä allekirjoitukseltaan "Rikostutkija EVP". :roll: Näitähän on kaikenlaisia asianosaisten puolustuspuheenvuorokirjoja nähty viime vuosina, niitä on Auerit ja Aarniot rustailleet. Et sinä enää mitään muutamaan pystykään. Mikä on tuoreeltaan mokattu, se on iäksi menetetty.
Voi hyvää päivää sunkin kanssas :D Helmiä sioille.
Kato nyt mun allekirjoitusta, en oo vielä ees päässyt poliisiksi!
Enhän minä liene syypää sinun allekirjoituksiisi, entisiin enkä nykyisiin.
"Before you embark on a journey of revenge, dig two graves."
- Confucius (Chinese philosopher & reformer, 551 BC - 479 BC)
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9304
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Kissankello kirjoitti:
Kuolemannaakka kirjoitti: En minä tällä kirjalla mitään muuttaa yritä, vaan saada jutun käsistäni pois.
Sanoo hän, entiseltä allekirjoitukseltaan "Rikostutkija EVP". :roll: Näitähän on kaikenlaisia asianosaisten puolustuspuheenvuorokirjoja nähty viime vuosina, niitä on Auerit ja Aarniot rustailleet. Et sinä enää mitään muutamaan pystykään. Mikä on tuoreeltaan mokattu, se on iäksi menetetty.
Kissankello 13.8.2018 Aarnio-osiossa kirjoitti:Kyllä meillä näitä tapauksia riittää, mutta onhan sekin tapa luovia elämästä läpi, kun sulkee vaan silmänsä ja selittää asiat itselleen mieluisalla tavalla. Vahvuudessaan tämä metodi näyttää olevan lähes uskontoon verrattava, kun tälläkin palstalla Ulvila- ja Aarnio -osioita katsoo. Säälittävää.
Oletko, Kissankello, lukenut läpi Vaasan hovioikeuden Ulvilan murhatapauksessa 19.2.2015 antaman päätöksen ja Anneli Auerin kirjoittaman kirjan "Murhalesken muistelmat"?

Olisi kiva, jos kokoaisit tänne vaikka ranskalaisilla viivoilla yhteenvedon siitä aineistosta, jonka olet Auerin tapauksessa käynyt läpi. Voisimme sitten arvioida muiden keskustelijoiden kanssa, kuinka avoimin silmin ja ennakkoluulottomasti olet itse kulkenut ja tarkastellut ympärilläsi tapahtuneita asioita.
Avatar
Kissankello
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1401
Liittynyt: To Loka 23, 2014 8:46 pm

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja Kissankello »

^ Usko pois, minä olen lukenut ja luen koko ajan ja paljonkin, vaikka sinun tyylistäsi poiketen en käy joka päivä palstalla kertomassa, että lukuni ovat kesken ja kuinka en siitä syystä voi vielä ottaa kantaa asiaan tai toiseen. Sinä teet sitä muidenkin puolesta ja sinulle annetaan alvariinsa palautetta tuosta lapsellisesta tavastasi, samoin kuin jatkuvasta tavastasi paukuttaa palstalle kysymyksiä, joihin on vastattu jo moneen kertaan tai jotka eivät ole millään tavalla relevantteja.

Mitä tulee pyyntöösi että laatisin yhteenvetoja ranskalaisilla viivoilla varustettuina, sellaista tapaa minulla ei ole ollut minkään seuraamani casen suhteen, enkä aio sellaista aloittaa nytkään. Enpä tosin sinultakaan ole vastaavia nähnyt.
"Before you embark on a journey of revenge, dig two graves."
- Confucius (Chinese philosopher & reformer, 551 BC - 479 BC)
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9304
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Kissankello kirjoitti:^ Usko pois, minä olen lukenut ja luen koko ajan ja paljonkin, vaikka sinun tyylistäsi poiketen en käy joka päivä palstalla kertomassa, että lukuni ovat kesken ja kuinka en siitä syystä voi vielä ottaa kantaa asiaan tai toiseen. Sinä teet sitä muidenkin puolesta ja sinulle annetaan alvariinsa palautetta tuosta lapsellisesta tavastasi, samoin kuin jatkuvasta tavastasi paukuttaa palstalle kysymyksiä, joihin on vastattu jo moneen kertaan tai jotka eivät ole millään tavalla relevantteja.

Mitä tulee pyyntöösi että laatisin yhteenvetoja ranskalaisilla viivoilla varustettuina, sellaista tapaa minulla ei ole ollut minkään seuraamani casen suhteen, enkä aio sellaista aloittaa nytkään. Enpä tosin sinultakaan ole vastaavia nähnyt.
Olisi kiva kuulla Naakalta, onko hän koonnut lähdeluetteloa piakkoin julkaistavalle kirjalleen. Ehkä voisi olla paikallaan koota Auerin tapaukseen liittyvä aineistoluettelo, koska sellaisen olemassaolo voisi helpottaa niitä henkilöitä, jotka kenties haluavat/joutuvat vielä joskus tapauksen käsittelyyn paneutumaan. Luulen, että Kissankello heitti toteuttamisen arvoisen piikin meille Auerin tapauksen parissa edelleen puuhasteleville.
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10909
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Pieni liekki kirjoitti:
Kissankello kirjoitti:^ Usko pois, minä olen lukenut ja luen koko ajan ja paljonkin, vaikka sinun tyylistäsi poiketen en käy joka päivä palstalla kertomassa, että lukuni ovat kesken ja kuinka en siitä syystä voi vielä ottaa kantaa asiaan tai toiseen. Sinä teet sitä muidenkin puolesta ja sinulle annetaan alvariinsa palautetta tuosta lapsellisesta tavastasi, samoin kuin jatkuvasta tavastasi paukuttaa palstalle kysymyksiä, joihin on vastattu jo moneen kertaan tai jotka eivät ole millään tavalla relevantteja.

Mitä tulee pyyntöösi että laatisin yhteenvetoja ranskalaisilla viivoilla varustettuina, sellaista tapaa minulla ei ole ollut minkään seuraamani casen suhteen, enkä aio sellaista aloittaa nytkään. Enpä tosin sinultakaan ole vastaavia nähnyt.
Olisi kiva kuulla Naakalta, onko hän koonnut lähdeluetteloa piakkoin julkaistavalle kirjalleen. Ehkä voisi olla paikallaan koota Auerin tapaukseen liittyvä aineistoluettelo, koska sellaisen olemassaolo voisi helpottaa niitä henkilöitä, jotka kenties haluavat/joutuvat vielä joskus tapauksen käsittelyyn paneutumaan. Luulen, että Kissankello heitti toteuttamisen arvoisen piikin meille Auerin tapauksen parissa edelleen puuhasteleville.
Ei ole lähdeluetteloa muutakuin se 58-sivuiseksi paisunut aikajana kirjan lopussa, sekä luettelo otetuista näytteistä ja tehdyistä lausunnoista. Tietysti nyt kerrotaan, mistä mikäkin lause, lainaus tai tieto on peräisin, mutta ei ole täsmällisellä tavalla ilmoitettu, niinkuin tieteellisessä tekstissä. Valitan, olisi pitänyt heti alussa alkaa laittamaan niin, ja tässäkin on jo mennyt ikä ja terveys, kun tätä on vääntänyt. Kaikki lähteet kyllä löytää kun jaksaa etsiä. Jos jotain on omasta päästä, niin sekin on kerrottu. Tyyli on siis populaaristieteellinen=)
Piti alunperin tulla paljon lyhyempi teksti, mutta kun kerrottavia asioita on niin paljon. Mutta enää on max 10 sivua ja sitten vielä tekstin läpikäymistä jonkin verran. Sitten pitää etsiä "jakelukanava"...

Ei ihmiset jaksa lukea eikä kuviakaan katsoa, eikä he suostu mielipiteitään muuttamaan, vaikka jonkun asian rautakiskosta vääntäisi ja vaikka asian omin silmin näkisi. Ihmiset on sillä tavalla rakennettuja=) Sellaiselle ihmiselle, jolla on käytössään jutun aineisto, toivon tuosta kirjoituksesta olevan hyötyä, tutkimuksen kannalta. Jospa vaikka rehellinen poliisi jostain löytyisi.

Muille tietysti ehkä ajanvietettä ja ihmeteltävää edes. Olen yrittänyt saada kaiken niin tarkasti oikein kuin vain suinkin osaan ja tiedän, mutta ihminen toki olen minäkin, ja muutenkin on vaikea osata arvioida, mikä on lukijan "lähtötaso".... eli perustiedot tapauksesta tuo vaatii. Olenkin suositellut, että kannattaa ensin aloittaa lukemalla se aikajana, ennen kuin mennään yksityiskohtiin. Sitä kun tämmöisen parissa on yli 8 vuotta ollut käytännössä päivittäin, niin ei aina huomaa, ettei normaalille ihmiselle ole jutun perusasiatkaan lainkaan selvillä.

Joten: maailma kyllä jatkaa pyörimistään tämänkin jälkeen, mutta olen helpottunut kun saan sen valmiiksi=) Otan harrasteet joskus vähän liian vakavasti... Turren kuvia olisin kaivannut, tai omia kuvankäsittelytaitoja.


Kaverini sanoi, että "laita joku tiivistelmä loppuun, ei kukaan jaksa kolmeasataa sivua lukea", ja tottahan se on. Mua vaan jotenkin ahdistaa se ajatus, ettei teksteihin ja niiden sisältöön jakseta paneutua ja itse ymmärtää asioita. Jos laitan tiivistelmän, ja sitä sitten ihmiset toistelee, niin mitä sekään muuta on, kuin USKOMISTA siihen mitä olen kirjoittanut. Ei saa uskoa, pitää ymmärtää itse. Ei Ulvilan tapahtumat mikään uskonasia ole.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Ghost hunting
Angus MacGyver
Viestit: 6573
Liittynyt: Ke Elo 16, 2017 3:16 pm
Paikkakunta: aarniometsä

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Aika pieneksi jää lukijakunta jos täällä vaan mainostetaan :mrgreen: :mrgreen:
Kerro toki mistä sellaisen ihmeellisen opuksen saa, niin minä kiikutan sen poliisilaitoksen luettavaksi.
Ei ole mitään ulkopuolista jos on niin kerrottu tapahtumakulku ei pidä paikkansa.
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10909
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Ghost hunting kirjoitti:Aika pieneksi jää lukijakunta jos täällä vaan mainostetaan :mrgreen: :mrgreen:
Kerro toki mistä sellaisen ihmeellisen opuksen saa, niin minä kiikutan sen poliisilaitoksen luettavaksi.
Ei ole mitään ulkopuolista jos on niin kerrottu tapahtumakulku ei pidä paikkansa.
Kerron, sitten kun valmistuu. Saat kiikuttaa poliisin luettavaksi. Se on poliisin luettavaksi tarkoitettukin. Itse pysyn anonyyminä, kun asia ei minua koske. Poliisin pitäisi hoitaa poliisin työt ja maallikoitten omansa, mutta kun poliisi ei aina töitään hoida tai osaa.

En ymmärrä, mitä naureskelemista tässä asiassa on. Ei tämä ole mitään pelleilyä. Osoitat vain hölmöytesi, kun naureskelet asialle, mistä et mitään tiedä.

Kerrottu tapahtumakulku nimenomaan ei pidä paikkaansa, sehän koko asian ydin juuri on. Siis lehdistä lukemasi. Kirjassa kerrotaan ja näytetään, miksi ei pidä.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10909
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Ghost hunting kirjoitti:Aika pieneksi jää lukijakunta jos täällä vaan mainostetaan :mrgreen: :mrgreen:
Kerro toki mistä sellaisen ihmeellisen opuksen saa, niin minä kiikutan sen poliisilaitoksen luettavaksi.
Ei ole mitään ulkopuolista jos on niin kerrottu tapahtumakulku ei pidä paikkansa.
Sinä uhkailet minua poliisilla, kun olen samaa mieltä kuin hovioikeus? Vähän outoa. Sinuthan se pitäisi poliisille ilmoittaa.

Kirjan idea on kertoa MIKSI Auer on syytön ja vapautettiin. Niin että kaikki tajuaisivat.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9304
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Ghost hunting kirjoitti:Aika pieneksi jää lukijakunta jos täällä vaan mainostetaan :mrgreen: :mrgreen:
Kerro toki mistä sellaisen ihmeellisen opuksen saa, niin minä kiikutan sen poliisilaitoksen luettavaksi.
Ei ole mitään ulkopuolista jos on niin kerrottu tapahtumakulku ei pidä paikkansa.
Sinun viimeinen lauseesi on kyllä harvinaisen epäselvä tai ainakaan minä en saa siitä selvää. Mikä tapahtumakulku ei mielestäsi pidä paikkaansa ja missä tapauksessa?

Ainoan tolkullisen tapahtumakulun Ulvilan murhatapauksessa on pystynyt kertomaan Anneli Auer heti tapahtumapaikalta suorittamassaan hätäpuhelussa ja sen jälkeisessä poliisin puhuttelussa sairaalassa ollessaan. Kyllä ovat maailmankirjat pahasti sekaisin, jos jatkossakin ihmiset ovat oikeudessa niistä rikoksista tuomittavina, joista he ovat kyseisten rikosten uhreina poliisille ilmoituksen tehneet.
Stobbart
Poliisikoira Rex
Viestit: 275
Liittynyt: Ti Helmi 20, 2018 11:42 am

Re: Kuka murhasi Jukka S. Lahden?

Viesti Kirjoittaja Stobbart »

Kuolemannaakka kirjoitti:
Ghost hunting kirjoitti:Aika pieneksi jää lukijakunta jos täällä vaan mainostetaan :mrgreen: :mrgreen:
Kerro toki mistä sellaisen ihmeellisen opuksen saa, niin minä kiikutan sen poliisilaitoksen luettavaksi.
Ei ole mitään ulkopuolista jos on niin kerrottu tapahtumakulku ei pidä paikkansa.
Sinä uhkailet minua poliisilla, kun olen samaa mieltä kuin hovioikeus? Vähän outoa. Sinuthan se pitäisi poliisille ilmoittaa.

Kirjan idea on kertoa MIKSI Auer on syytön ja vapautettiin. Niin että kaikki tajuaisivat.
Tuo hovioikeuden tuomioon vetoaminen ei nyt kummoinen argumentti itsessään ole, kun seksuaalirikostuomion taas vahvisti kaksi oikeusastetta, hovioikeuden vielä koventaessa Auerin tuomiota. Siinä et taida ihan samoilla linjoilla olla käräjä- ja hovioikeuden kanssa? Muutenkin, kun Suomessa ei (onneksi) saa jäädä syyllisyydestä järkevää epäilyä, niin erittäin paljon todennäköisempää toki on, että täällä syyllinen jää tuomiotta, kuin että syytön joutuu kiven sisään. Että siinäkin mielessä se, että tämän ruljanssin aikana useampi tuomari on pitänyt Aueria myös syyllisenä murhaan, ei ole mikään merkityksetön asia.

Eipä siinä, ymmärrän kyllä turhautumisesi tapauksessa, johon perehtymiseen olet varmasti käyttänyt valtavasti aikaa. Kun johonkin asiaan perehtyy syvällisesti, niin asioihin pintapuolisesti perehtyneiden heppoiset nettikommentit tyyliin ”Syyllinen se on, kaikki sen tietää, näkeehän sen jo naamasta”, turhauttavat kyllä. Siinä tulee juuri esiin se ihmisen perisynti, laiskuus. Ihmiset ovat sellaisia, että haluavat mahdollisimman vähällä vaivalla muodostaa vahvan mielipiteen asiasta kuin asiasta. Niin se vain on. Itse huomaan saman Kyllikki Saaren tapuksessa, johon olen melkoisen kattavasti perehtynyt. Pidän tapausta syyllisten osalta käytännössä selvänä, kuten poliisikin, mutta sitten kun joskus erehtyy lukemaan Iltapaskalehtien tai vauvafoorumien kommentteja aiheesta, niin kyllähän se hetken potuttaa. ”Kyllikin isä on varma syyllinen, tiesi tyttärensä raskaudesta...pastori sen teki, tuli salaisella kyydillä Isojoelle blaa blaa blaa.” Kommentteja riittää ihmisiltä, jotka eivät ole sen vertaa vaivautuneet asiaan perehtymään, että olisivat Krp:ltä tilanneet aineistoa, kun se nyt lopulta on julkista. Ei, se olisi liian vaivalloista, mutta syyllinen toki varmuudella tiedetään, ihan pelkästään vahvan intuition pohjalta.

Mitä tulee oikeusmurhiin Suomessa, niin en todellakaan sokeasti usko järjestelmäämme. Pidän esimerkiksi Gustafssonia todennäköisesti syyttömänä Bodomin murhiin, eikä minusta poliisilla ollut ollenkaan tarpeeksi näyttöä edes syytteen nostamiseen. Toki käräjäoikeus toimi siinä oikein, ja tuomiossaan tyrmäsi syytteet, mutta media ehti antaa prosessin aikana jo oman tuomionsa, ja kansan silmissä ikuisen kolmoismurhaajan leiman Gustafssonin otsaan. Sitä ei voi enää perua. Tässäkään ei 99%:lla ihmisistä ole aikaa tai kiinnostusta itse perehtyä aiheeseen, vaan muodostetaan mielipide sen perusteella, mitä lehdet kirjoittivat Gustafssonin vangitsemisen jälkeen.

Voiko sitten syytön ihminen joutua Suomessa istumaan vakavista rikoksista, jopa murhasta?Kyllähän se tietysti mahdollista on, vaikka äärimmäisen harvinaista. Ei kai kukaan osaa varmuudella sanoa, kuinka monta syytöntä on istunut Suomessa usemman vuoden tuomion..
Ihan mielenkiinnolla odotan Naakka kirjaasi Auerin tapauksesta. Kannattaa silti sinunkin muistaa, että se on vain yhden henkilön, eli sinun, näkemyksesi asiasta. Siihen on moni ammattilainenkin syvällisesti perehtynyt, ja osa tullut erilaiseen lopputulokseen. Mutta juu, kommentoin kyllä kirjaa sitten kun se tulee luettavaksi.
Vastaa Viestiin