"
Berliinin lähellä sijaitsevassa Grünheidessa miljoonan uuden Teslan odotetaan rullaavan vuosittain kokoonpanolinjalta ja liittyvän moottoriteiden metallivyöryyn. Kolmen lisälaajennusvaiheen myötä Berliinin laitamilla sijaitsevasta tehtaasta tulee Euroopan suurin autotehdas. Haluamme estää sen. Siellä valmistetaan jo yli 250 000 uutta autoa joka vuosi, mikä lisää turhaa sähkö- ja polttojätettä, joka tukkii tiemme ja jota kukaan ei tarvitse tulevaisuudessa, jossa liikkuvuus kuuluu kaikille.
Mysoginen Twitter-fasisti Elon Musk on brändillään onnistunut vakiinnuttamaan sähköauton "vihreäksi" vaihtoehdoksi polttomoottorille. Sähköautot eivät ole ratkaisu. Ne ovat jatkoa yksittäiselle kuljetushulluudelle muilla keinoin. Ja se ei ole kestävää eikä vihreää. Sähköautoa valmistettaessa resurssien kulutus luo valtavan ekologisen jalanjäljen ja ajaa siten edelleen globaalia ilmastokatastrofia.
Uuskolonialististen toimitusketjujen hinta
Akkujen pääraaka-aineen, litiumin, louhinta aiheuttaa uskomatonta tuhoa kaivosalueilla. Kokonaisia maa-alueita ja ekosysteemiä tuhoutuu, koska vettä joko käytetään kaivostoimintaan tai se saastuu ja palautetaan pohjaveteen. Ja ihmiset, jotka asuvat usein globaalissa etelässä sijaitsevilla alueilla, jäävät toimeentulonsa ulkopuolelle kaivostoiminnan vuoksi, esimerkiksi Atacaman autiomaassa Chilessä. Heidän on väistyttävä globaalin pohjoisen vihreille muutossuunnitelmille. Ja jos he vastustavat, he vastaavat vanhaan siirtomaa-tyyliin. Tai Elon Muskin sanoin: "Me kaappaamme kenet haluamme!"
Vettä kaikille muutaman sijaan
Ja tuotannon vaikutus on havaittavissa myös paikallisesti. Ilmastokriisin vuoksi jo ennestään kuivuudesta kärsivää Brandenburgia Tesla tyhjentää edelleen varmistaakseen tuotannon. Asukkaat joutuvat jo nyt annostelemaan vettä, kun taas tehtaan hanat ovat auki täydellä teholla ja vesisuoja-alueelle roiskuu usein hieman maalia. Ja Berliinin vesihuolto on myös käännekohdassa fossiilisten polttoaineiden teollisuuden vuoksi. Sen sijaan, että mietittäisiin vedenjakelua ihmisten tarpeiden mukaan, hallitus keskittyy edelleen vesiintensiiviseen talouteen.
Metsä asfaltin sijaan
Tehtaan ympärillä oleva metsä, jota risteilevät shakkilautamaiset maatilat, joutuu jo taistelemaan selviytymisestä kuivuuden vuoksi. Nyt se kaadetaan, jotta laajennusta varten luodaan valtava parkkipaikka autoille ja rakennuskoneille. Ilmastonkestäviä metsiä pitäisi todellakin luoda. Se oli järjettömästi yksi Teslan vaatimuksista: Teslan piti varmistaa, että viereisiin metsiin syntyy sekametsiä. Nämä korvausalueet, joilla on juuri istutettuja puita, joutuvat nyt kuitenkin laajennustyön uhreiksi. Tämä ei ole yllätys, sillä useimmat luvat myönnettiin noudattamatta tavanomaisia ympäristöpolitiikan menettelyjä.
Autovaltiota Saksaa vastaan
Yksi asia on varma: Mallista riippuen sähköautot ovat vain vähemmän haitallisia ilmastolle kuin polttomoottorit 60 000 - 110 000 kilometrin jälkeen. Siksi vain autotuotannon massiivinen vähentäminen on riittävä vastaus ilmastokriisin haasteisiin. Mutta uudelleenajattelu kohti tiheää, toimivaa joukkoliikennettä kaikille on mahdotonta ajatella kapitalismissa. Liian paljon lisäarvoa Saksalle teollisuusalueena riippuu autoteollisuudesta. Jos Saksan autoteollisuus horjuu kriisien tai EU:n uusien päästönormien takia, Saksan valtio seisoo luotettavasti teollisuuden puolella ja joko sijoittaa miljardeja romubonuksiin tai estää rajoituksia aina kun mahdollista. Kapitalismin työ on usein organisoitu niin, että palkkatyöläiset tuskin pärjäävät ilman autoa työpaikalleen. Ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, autoa puolustetaan myös ideologisena vapauden lupauksena, jolla palkkatyöntekijät voivat sitten ajaa edestakaisin työn ja kodin välillä joka päivä ilman rajoituksia. Ja se toimii.
Julkinen henkilöliikenteen sijaan
CDU voitti Berliinin vaalit muun muassa autokampanjalla. Kuitenkin enemmän tai vähemmän kaikki osapuolet puolustelevat auton säilyttämistä. Poliittiset toimijat toistavat tietoisesti auton vaihtoehdon puutetta asettamalla mahdollisimman paljon esteitä kaikkien muiden kulkuvälineiden tielle. Vaihtoehto yksittäiselle lähiliikenteelle ei voi olla sähköautot, vaan vain paikallisliikenne, joka mahdollistaa liikkumisen kaikille. Juuri tämän puolesta taistelemme yhdessä paikallisten joukkoliikenteen työntekijöiden ja Ajamme yhdessä -kampanjan kanssa. Loppujen lopuksi ei ole väliä, ajaako sinut kulmaan BMW-polttomoottorimaasturi vai maailmanlopputilassa oleva Tesla Cybertruck.
Feministinen antifasismi Elon Muskin sijaan
Valitettavasti Elon Muskin toiminta ei rajoitu Teslaan. Hän esiintyy myös yhä enemmän näyttelijänä uudessa oikeistossa. Ostamallaan Twitter-alustalla Musk levittää salaliittoteorioita ja emansipaatiovastaista, rasistista ja oikeistolaista sisältöä. Hän liittyy hauraiden miesten joukkoon, jotka ovat liittyneet ristiretkeen säilyttääkseen patriarkaaliset etuoikeudet. Muuttoliikkeestä hän myös levitti lausuntoja fasistista AfD:tä lähellä olevilta tileiltä. Tämä ei olisi iso juttu, jos hän olisi joku kurja, jolla ei ole ulottuvuutta tai keinoja. Mutta kun maailman rikkain henkilö tukee liikkeitä ja puolueita, jotka ovat täysin päinvastaisia yhteiskuntakäsitystämme kanssa, se on ongelma.
Estä työ, pysäytä Musk
Ajatus toisesta valtavasta autotuotantolaitoksesta Saksaan on absurdi ilmastokatastrofin edessä. Siksi meidän on yritettävä yhdessä pysäyttää tämä suuntaus. Tähän mennessä ilmasto-oikeusliike on usein keskittynyt teiden ja moottoriteiden laajentamiseen liikkuvuuden suhteen. Mikä on täysin totta. Jos haluamme vastustaa peltitulvaa, meidän on huolehdittava myös ongelman syystä, tuotantopaikat ja saksalainen autokapitalismi.
Tehdään siis töitä Teslan tehtaan laajenemista vastaan, ennen kuin oletetusta vaihtoehdosta sähköautoista tulee todellinen painajainen. Haluamme estää tehtaan laajenemisen. Jokainen Teslalle kaadettu puu on liikaa ja jokainen maasta otettu litra vettä on hukka.
Sen sijaan, että jatkaisimme autokapitalismia vihreässä kaapussa, taistelemme sen lopun puolesta!"
Käännetty nopeasti suomeksi.
A ´lä Googletus.
.