Oliko seurueella riitaa?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Pharaoh
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Pharaoh »

Samson kirjoitti:
Eikö "melskaamassa"-sanaa muka ole käytetty :shock: Itse olen ollut ainakin joskus melskaamassa pihalla jne. Ja olen nähnyt ihmisiä melskaamassa ? Hassua tämä suomen kieli. No, eiköhän tuossa joka tapauksessa onkimista tarkoitettu tuolla "metskaamisella". Itse luulin vielä jonkin aikaa sitten, että "metskaaminen" on joku väännös metelöimisestä. :D
Eli: "Seppo oli ulkona metelöimässä (metskaamassa)" :)
Tässä oli kyse slangista ja 1960 puhutusta kielestä. Metskaaminen oli kalastamista. Me stadilaisnuoret puhuimme slangia, eikä sanastoomme kuulunut sana "melskaaminen". Hassuahan se tietenkin voi olla. :wink:
Lydia07
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Lydia07 »

Miksi Irmelin lauluvihkoa olisi manipuloitu? Miksi se yleensä oli mukana?

-Teksti on aloitettu kuulakärkikynällä ja jatkettu loppuun lyijykynällä.
-Teksti on Anja Mäen käsialaa.

a) Kuulakärkikynästä loppui muste
b) joku tempaisi kynän pois kirjoittajan kädestä, (tyyliin "tänne ei tultu kirjoittelemaan vaan ...") josta välittämättä tyttö jatkoi kirjoittamista ("voi kuinka tylsää, jos olisin tiennyt etukäteen ...")
Kun etsii toisen parasta, löytää omansa.
- Platon -
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

Kuuluiko Tuulikin sanvarastoon "metskaaminen"?
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

Lydia07 kirjoitti:Miksi Irmelin lauluvihkoa olisi manipuloitu? Miksi se yleensä oli mukana?

b) joku tempaisi kynän pois kirjoittajan kädestä, (tyyliin "tänne ei tultu kirjoittelemaan vaan ...") josta välittämättä tyttö jatkoi kirjoittamista ("voi kuinka tylsää, jos olisin tiennyt etukäteen ...")
Miten niin aloitettu kuulakärkikynällä? Siellä täällä oli tekstissä käytetty toista kynää. Kuten esim. tuossa z aikaa ja tuota "metskaamassa" sanan tulkintaa olen kovasti ihmetellyt. Ei siinä riitä kirjaimet. Olisiko "mekaamassa" eli korjaamassa jonkun Pobedaa?
Pharaoh
Martin Beck

skoone kirjoitti:Kuten esim. tuossa z aikaa ja tuota "metskaamassa" sanan tulkintaa olen kovasti ihmetellyt. Ei siinä riitä kirjaimet. Olisiko "mekaamassa" eli korjaamassa jonkun Pobedaa?
:D Skoone uudistaa suomenkieltä :D [/quote]
Maza
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Maza »

konsta kirjoitti:Kuuluiko Tuulikin sanvarastoon "metskaaminen"?
Kun tyttö ei kirjoittanut, kuka puukottaja oli, niin koko päiväkirjasta keskustelu on turhaa.
alpo
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja alpo »

Kun tyttö ei kirjoittanut, kuka puukottaja oli, niin koko päiväkirjasta keskustelu on turhaa.
Väärin tuo muutama rivi tekstia antaa meille edes jonkinlaisen johtolangan illan ja yön tapahtumista.
Näemme siitä, että:
Nisse ja Sepi olivat kännissä, joten molemmat pojat joivat alkoholia
yöllä ylös z aikaan. Porukat olivat olleet jo kertaalleen nukkumassa, joten se ei puhu riidan puolesta.
"Sepi metskaamassa".
Rajaa murhan ajankohtaa myöhäisemmäksi ja tukee Karjalaisen havaintoja.
Voi kun olisi kirjoittanut enemmän, niin lisää faktaa oltaisiin saatu.
Mikään tässä ei puhu merkittävästi Nisseä vastaan. Nisse ei myöskään liene skribentti eikä ole peukaloinut tekstiä.
Ai joo, nyttehä mä sen vasta hokasin.
Pharaoh
Martin Beck

alpo kirjoitti: yöllä ylös z aikaan.
Siis: 2 aikaan. Se on: ylös yöllä kello kahden aikaan.
Ei kai täällä ole alettu uskoa Zodiakiin (Z-aikaan) ?
alpo
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja alpo »

Siis: 2 aikaan. Se on: ylös yöllä kello kahden aikaan.
Olen täysin samaa mieltä.
Ai joo, nyttehä mä sen vasta hokasin.
Lydia07
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Lydia07 »

skoone kirjoitti:
Miten niin aloitettu kuulakärkikynällä? Siellä täällä oli tekstissä käytetty toista kynää. Kuten esim. tuossa z aikaa ja tuota "metskaamassa" sanan tulkintaa olen kovasti ihmetellyt. Ei siinä riitä kirjaimet. Olisiko "mekaamassa" eli korjaamassa jonkun Pobedaa?
Voi olla. En ole nähnyt alkuperäistä päiväkirjansivua, mutta iltapäivälehtien valokuva tukee mielestäni ETP:n tekstiä; "Teksti on aloitettu kuulakärkikynällä ja jatkettu loppuun lyijykynällä..."
Kun etsii toisen parasta, löytää omansa.
- Platon -
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

Lydia07 kirjoitti:
skoone kirjoitti:
Voi olla. En ole nähnyt alkuperäistä päiväkirjansivua, mutta iltapäivälehtien valokuva tukee mielestäni ETP:n tekstiä; "Teksti on aloitettu kuulakärkikynällä ja jatkettu loppuun lyijykynällä..."
Liikenteessä on ollut kaksi versiota lapusta, toinen ns. alkuperäinen versio on korjailtu toisella kynällä osittain, toinen on tutkijain oimesta kirjoitettu vahvistaen tekstin päälle.
Jukka
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Lydia07 kirjoitti:Miksi Irmelin lauluvihkoa olisi manipuloitu? Miksi se yleensä oli mukana?

Mielestäni päiväkirjan tekstit eivät niinkään todista dramatiikasta ("ei tänne ole tultu kirjoittelemaan") vaan enemmänkin dramatiikan puutteesta. Tytöllä on ollut suorastaan tylsää leppoisassa kesäyössä, koska sellainenkin triviaali tapahtuma kuin Sepon onkimisretki on kelvannut uutisaiheeksi.

Päiväkirjaa ei pysty tulkitsemaan todisteeksi riidasta luovallakaan mielikuvituksella. Jos leirissä olisi ollut uhkaava tai muuten jännittävä ilmapiiri, olisi tytöllä todennäköisesti ollut muuta ajateltavaa ja päiväkirjamerkintöjen tekeminen olisi unohtunut.
Urho

Viesti Kirjoittaja Urho »

Jukka kirjoitti: Päiväkirjaa ei pysty tulkitsemaan todisteeksi riidasta luovallakaan mielikuvituksella. Jos leirissä olisi ollut uhkaava tai muuten jännittävä ilmapiiri, olisi tytöllä todennäköisesti ollut muuta ajateltavaa ja päiväkirjamerkintöjen tekeminen olisi unohtunut.
Kiitos, jukka. Näin se totisesti on. Ehkä nämä pari riviä ja etenkin niiden tulkinta todistavat hyvin, kuinka tunteikkaasta asiasta on kysymys. Ovathan jotku koittaneet väkisinkin saada tekstinkin väännetyksi ihan toiseen muotoon.

On myös jäänyt mieleen, että Hannes Markkula väitti ETP:tä poliisilaitokselta kuitatessaan, että tieto mustasukkaisuudesta perustuu päiväkirjamerkintään. On jäänyt ikuiseksi arvoitukseksi, mihin tämä väite perustui. Liekö poliisi vuotanut väärää tietoa, vai mistä oli kysymys?
Maza
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Maza »

Urho kirjoitti:On myös jäänyt mieleen, että Hannes Markkula väitti ETP:tä poliisilaitokselta kuitatessaan, että tieto mustasukkaisuudesta perustuu päiväkirjamerkintään. On jäänyt ikuiseksi arvoitukseksi, mihin tämä väite perustui. Liekö poliisi vuotanut väärää tietoa, vai mistä oli kysymys?
Eihän ne sinitakit aina kaikea totuutta kerro. Joskus johtavat harhaankin utelijoita...
The path of the righteous man is beset on all sides by the inequities of the selfish and the tyranny of evil men.
Pharaoh
Martin Beck

Maza kirjoitti:
Urho kirjoitti:Liekö poliisi vuotanut väärää tietoa, vai mistä oli kysymys?
Eihän ne sinitakit aina kaikea totuutta kerro. Joskus johtavat harhaankin utelijoita...
Näin on! Arskan ja Riston, sekä Peran ja Timon liikkeistäkin poliisi on vaiennut 40 vuotta, vaikka Ranekin kävi asiasta varta vasten kyselemässä.
Vastaa Viestiin